نکات مهم و کاربردی در مورد خرید واتر پمپ خودرو.

یکی دیگر از قطعات مصرفی سیستم خنک کننده خودرو که شاید کمتر شناخته شده باشد، واتر پمپ یا پمپ آب می باشد. شاید بتوان گفت مهم ترین قطعه در سیستم خنک کننده خودرو است. برای خنک سازی اجزای موتور خودرو نیاز است که آب درون سیلندر و رادیاتور گردش داشته باشد، تا فرآیند جابه‌جایی آب سرد و گرم به خوبی صورت پذیرد. اجزای سیستم خنک کننده خودرو شامل رادیاتور، انواع جنت، ترموستات، شمع آب، فن، واتر‌پمپ می باشد. برای اینکه موتور به خوبی وظیفه خود را انجام دهد می بایست در محدوده دمایی خاصی کار کند، وظیفه سیستم خنک کننده تنظیم کردن دما در این محدوده می باشد که به وسیله اجزای سیستم خنک کننده ای که در بالا نام برده شده محقق می شود.

واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ یا همان پمپ آب قطعه ای می باشد که وظیفه اصلی آن پمپاژ آب درون سیلندر و گردش آب درون قسمت های مختلف سیستم خنک کننده خودرو می باشد. اگر آب درون سیستم به گردش در نیاید خودرو جوش آورده و عملکرد خود را از دست خواهد داد.

نحوه کارکرد سیستم خنک کننده در خودرو های بنزینی:

وقتی بنزین داخل محفظه احتراق منفجر می شود بر اثر احتراق گرمای زیادی تولید شده که برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور می بایست به وسیله سیستم خنک کننده خنک شود. سیلندر خودرو دارای ورودی و خروجی آب می باشد، زمانی که موتور داغ می شود از قسمت پایین آب خنک شده توسط رادیاتور وارد سیلندر می شود، ترموستات در بالای سیلندر یعنی جلوی سر سیلندر بر سر راه خروجی آب قرار دارد. ترموستات در دمای پایین بسته است و اجازه خروج آب وارد شده به سیلندر را نمی دهد. ترموستات ها دما‌های مختلفی تولید می شوند از ۷۵ درجه گرفته تا ۹۲ درجه که با توجه به کارکرد موتور در دمایی خاص بر روی آن خودرو نصب می شود.

زمانی که دمای آب داخل سیلندر به دمای درج شده بر روی ترموستات مورد نظر می رسد، ترموستات باز شده و اجازه خروج آب داغ شده سیلندر را به داخل رادیاتور می دهد. بر روی قسمت خروجی ترموستات یک فشنگ آب نصب شده که دمای آب خروجی را به مغز انژکتور یا ECU مخابره می کند، سپس ای سی یو دستور روشن شدن فن را به رله فن ارسال می کند. فن شروع به چرخیدن می کند، آب داخل رادیاتور خنک می شود. وقتی آب به محدوده دمایی مورد نظر رسید فشنگی اب مجدد دمای آب را اندازه گرفته و به ای سی یو مخابره می کند، ای سی یو دستور خاموش شدن فن را صادر کرده، فن خاموش می شود. آب سرد شده داخل رادیاتور مجدد وارد سیلندر شده تا قطعات موتور را خنک کند. ترموستات تا داغ شدن دمای آب بسته می ماند سپس این مراحل مجدد تکرار می شود.

چگونه متوجه خرابی واتر‌ پمپ خودرو شویم؟

  • نشتی آب رادیاتور: بیشترین و شایع ترین مورد خرابی واترپمپ پیدا کردن نشتی در اطراف پره های آن می باشد. اگر سیستم خنک کننده خودرو شما نشت پیدا کرد و قطره های ضد یخ و آب رادیاتور را بر روی زمین دیدید یکی از دلایل آن می تواند خراب شدن واترپمپ باشد. اگر قسمت نشتی پیدا کرده سمت سرنشین کنار راننده بود، مربوط به خرابی واترپمپ می باشد.
  • جوش آوردن خودرو: یکی دیگر از موارد خراب شدن واترپمپ این است که خودرو جوش می آورد. البته جوش اوردن خودرو همیشه دلیل بر خرابی پمپ آب نیست ممکن است به علت قفل کردن ترموستات، کمبود آب رادیاتور، خرابی فن ، خرابی فشنگی آب و … باشد که با مراجعه به تعمیرگاه می توان به آن پی برد.
  • صدای ویز ویز: اگر در قسمت سرنشین خودرو صدای ویز ویز شنیده شد می تواند دلیل بر خراب شدن پمپ آب باشد. البته این صدا ممکن است از هرزگرد تسمه تایم یا خود تسمه تایم هم باشد که توسط مکانیک تشخیص داده می شود.
  • جوش آوردن در شرایط خاص: موقع ای که کولر ماشین را روشن می کنید و خودرو جوش می آورد از دو علت خارج نیست خرابی دور تند فن و خرابی پمپ آب.

نکات مهمی که هنگام خرید واتر‌ پمپ باید به آن ها توجه کنید:

  • کیفیت جنس: از خریدن جنس های بازاری متفرقه خودداری کنید. همیشه جنس شرکتی و با اصالت بخرید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید.
  • قیمت: همیشه جنس های ارزان قیمت تعمیر شده و دست دوم هستند که به عنوان نو با قیمت کمتر در بازار عرضه می شوند، هیچ گران و ارزانی بی علت نیست البته منظور این نیست که همیشه جنس های گران قیمت خوب هستند.
  • مشورت با تعمیرکار: همیشه قبل از خرید پمپ آب با تعمیرکار خود مشورت نمایید زیرا مدل های مختلفی از پمپ آب را نصب کرده اند و از میزان کیفیت و تعداد برگشتی آن محصول با خبر هستند و می توانند به خوبی شما را در این امر راهنمایی کنند.
  • ضمانت و خدمات پس از فروش: همیشه واتر پمپی را بخرید که فروشنده آن را تایید کرده و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد تا در صورت ایجاد هرگونه مشکل فروشنده جوابگوی شما باشد و نسبت به تعویض آن قطعه اقدام کند.

روش نگهداری صحیح از واتر‌ پمپ:

  • همیشه می بایست درون محفظه سیستم خنک کننده خودرو به صورت چهار فصل ضد یخ و آب رادیاتور باشد. یکی از مواردی که باعث خرابی این قطعه می شود استفاده از آب معمولی می باشد که باعث ایجاد رسوب و خرابی پمپ آب می شود.
  • از ضد یخ و آب رادیاتور مرغوب و با کیفیت استفاده کنید یکی از دلایل خرابی پمپ آب استفاده از ضدیخ و آب رادیاتور نامرغوب می باشد که باعث ایجاد خوردگی و خراب شدن واشر ها در پمپ آب می شود.
  • بالارفتن بیش از اندازه دمای موتور، هیچ گاه اجازه ندهید دمای موتور خودرو از حد مجاز بالا تر برود زیرا باعث ذوب شدن پره های  پمپ و خرابی این قطعه می شود. البته امکان آسیب دیدن واشر سرسیلندر خودرو هم زیاد است.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید واتر‌ پمپ خودروی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه واتر‌ پمپ ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید واترپمپ در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *