نکات مهم و کاربردی هنگام خرید کولر گازی

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمای هوا نیاز به یک وسیله برای خنک کردن محیط امری ضروری به نظر می رسد. وسایل مختلفی برای خنک سازی دمای محیط وجود دارند که می توان به پنکه، کولر آبی، کولر گازی و … اشاره نمود، که در اینجا ما قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید با توجه به فضا و گرمای منطقه بهترین نوع کولر گازی را برای خود خریداری نمایید. در حال حاضر تنوع کولر گازی های موجود در بازار بسیار بالا رفته و اگر شما عزیزان اطلاعات کافی را هنگام خرید کولر گازی ندانید، نمی توانید انتخاب باکیفیت و مقرون به صرفه ای داشته باشید. طبیعی است که موقع خرید هر وسیله ای باید نکات مهم و کاربردی را بدانید تا  وسیله ای را بخرید که سالیان متمادی برایتان کار کند.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی نوعی دستگاه تهویه می باشد که از طریق فرآیند تبرید تراکمی، گرمای اتاق را جذب کرده و به بیرون اتاق هدایت می کند. در واقع وظیفه اصلی کولر گازی گرفتن گرمای محیط است که از این طریق فضای اتاق را سرد می کند. همچنین نوعی از این کولر ها وجود دارند که می توانند با گرفتن سرمای محیط آن را در زمستان نیز گرم کنند. به این نوع کولر ها دو منظوره یا سرمایشی، گرمایشی می گویند. کولر گازی برای اولین بار در سال ۱۹۰۹ میلادی توسط شخصی به نام ویلیس کریر اختراع شد.

انواع کولر گازی های موجود در بازار:

  • کولر گازی پشت پنجره ای یا یک تکه (سرمایشی و گرمایشی): این نوع کولر جزو اولین و قدیمی ترین کولر گازی ها می باشند، همانطور که از نام آنها پیدا است، پشت پنجره نصب می شوند و معمولا یک اتاق را سرد می کنند، این نوع کولر گازی مصرف برق بالایی دارد.
  • اسپلیت یا همان کولرگازی دو تکه (سرمایشی و گرمایشی): این نوع کولر گازی که بیشتر برای مردم شناخته شده هستند. دارای دو قسمت می باشند: کمپرسور و کندانسور که بیرون از ساختمان نصب می شود و یونیت داخلی که عملیات تبخیر را انجام می دهد، در داخل ساختمان نصب می شود. این دو قسمت به وسیله لوله مسی به هم ارتباط داده می شوند. این نوع از کولر دارای مدل معمولی و پرمصرف و مدل اینورتر دار که دارای مصرف برق کمی هستند، می شود که تقریبا نسبت به مدل معمولی ۶۰ درصد برق کمتری مصرف می کنند.
  • کولر گازی قابل حمل یا پرتابل: این نوع کولر با ظرفیت های پایین تولید می شود و مناسب فضاهای کوچک است. این مدل ازکولرها معمولا سرمایشی گرمایشی هستند. اگر مستاجرید و به صورت دائم در محل زندگی نمی کنید، بایستی این مدل را خریداری نمایید. زیرا نیاز به نصب ندارند و به راحتی جابه جا می شوند.
  • کولر گازی ایستاده مناسب برای فضاهای خیلی بزرگ(سرمایشی و گرمایشی): این نوع کولر دو تکه می باشد و برخلاف کولر گازی پرتابل پنل داخلی قابل جابه جایی نیست. این نوع کولر برای فضاهای خیلی بزرگ به کار می رود.
  • کولر گازی کاستی یا سقفی (سرمایشی و گرمایشی )
  • کولر گازی کانالی یا داکتی ( سرمایشی و گرمایشی)
  • کولر گازی مولتی وی یا چند شعبه با ظرفیت های ۳۸۰۰۰ btu به بالا که به دو صورت تک فاز و سه فاز تولید می شود.

چند نکته که هنگام خرید کولرگازی بایستی به آن ها توجه کنید:

  • حتما فضای اتاق خود را در نظر بگیرید و با توجه به حجم اتاق کولر گازی متناسب را خریداری نمایید. برای مثال اگر برای فضای کوچک کولر گازی بزرگ خریداری نمایید محیط به شدت سرد شده و قابل تحمل برای زندگی کردن نیست و مدام ناچار به خاموش کردن کولر هستید. اگر کولر با ظرفیت کم برای فضای بزرگ خریداری کنید، ممکن است اصلا فضا خنک نشود یا مجبور به استفاده از حداکثر توان دستگاه شوید، که هم برق بیشتری مصرف می شود و هم عمر دستگاه کمترخواهد شد.
  • قبل از تهیه کولر گازی ولتاژ برق خود را اندازه بگیرید، چون در بعضی مناطق برق ضعیف می باشد و توانایی راه اندازی کولر گازی را ندارد، در این شرایط کولر چند دقیقه باد خنک می دهد و بعد از آن آورلود کرده و باد داغ خارج می شود و عملا غیر قابل استفاده خواهد بود. پس حتما از قوی بودن برق منطقه خود مطلع شوید اگر برق شما ضعیف است، حتما مدل اینورتر دار یا کم مصرف بخرید تا با مشکل اورلود برنخورید.
  • حتما برای کولر گازی از سیم یک تکه و جدا از سیم کشی ساختمان استفاده کنید، زیرا این دستگاه هنگام on و off کردن در برق شما نوسان ایجاد کرده و باعث صدمه به لوازم برقی دیگر می شود.
  • از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید کولر کنید. از قدیم گفته اند که هر گرانی و هر ارزانی بی علت نیست. کولر هایی که به قول معروف بانه ای هستند بیشتر چینی و از برندهای ناشناختهمی باشند، که به وسیله شابلون مارک مدل های برتر کولر را بر روی آنها می زنند و به عنوان جنس اصل به شما می فروشند.

کولرگازی را برای چه مکان هایی می بایست استفاده کرد؟

کولرگازی معمولا در مناطقی که هوا خیلی گرم و شرجی است کاربرد دارد. برای مثال زمانی که هوا شرجی می شود کولر آبی اصلا کارایی ندارد و فاقد استفاده می شود، به همین دلیل شمال کشور و جنوب کشور به علت شرجی بودن هوا از کولرگازی استفاده می کنند. کولر گازی برای مناطقی که هوا به شدت آلوده است و شهر های صنعتی مناسب است. در این نقاط اگر از کولر آبی استفاده کنیم تمامی آلودگی هوا به داخل منزل کشیده می شود و برای افرادی که مشکل آلرژی دارند کولرگازی بهترین گزینه است، چون بعضی از مدل های جدید دارای فیلتر های ضد آلرژی هستند.

روش های نگهداری از کولرگازی:

  • کولرگازی را باید سالیانه سرویس نمود، در صورت کم و زیاد بودن فشار گاز داخل لوله ها باعث آسیب جدی به کمپرسور و سوختن آن می شود.
  • وقتی پره های پنل داخلی با چربی و خاک پر می شود، باعث افت پرتاب باد شده و ممکن است موجب سوختن موتور آن شود. پس حتما از سرویس کار بخواهید تا پنل داخلی را شستشو دهد.
  • هر ماه فیلتر های داخل پنل داخلی را خارج کنید و با آب و صابون بشویید. این کار بسیار راحت است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. از سرویس کار بخواهید تا نحوه خارج کردن، شستشو و قرار دادن مجدد آن ها را به شما آموزش دهد.
  • حتما از سرویس کار بخواهید تا رادیاتور کمپرسور که بیرون از منزل قرار دارد را با فشار آب کارواش شستشو دهد زیرا در صورت کثیف شدن باعث کاهش راندمان کولر می شود.
  • تا جایی که ممکن است، کولر را در حالت توربو قرار ندهید، زیرا باعث آسیب به دستگاه می شود. همیشه کولر را روی دمای ۲۴ تا ۲۶ تنظیم کنید زیرا دستگاه هر از گاهی خاموش می شود و استراحت می کند که باعث می شود در مصرف برق هم صرفه جویی شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید کولر گازی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۲۰ نمونه کولرگازی ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید کولر گازی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *