نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید آچار آلن باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

تمام کسانی که فنی هستند و با ابزار زیاد سرو کار دارند با آچار آلن آشنایی کامل دارند و می‌دانند که این وسیله تا چه اندازه درون جعبه ابزار ضروری است. بیشتر وسایلی که در گوشه و کنار محل زندگی شما دیده می‌شوند، دست کم یک یا چند پیچ دارند که تنها می‌توان آن‌ها را با آچار آلن باز و بسته کرد. این آچار بیشتر در خودرو به خصوص خانواده پژو محبوبیت دارد. پس اگر یکی از محصولات شرکت پژو را استفاده می‌کنید، حتما باید یک دست آچار آلن همراه خود داشته باشید. این آچار هم سایز بندی مختلف دارد و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یک یا چند سایز از آن را خریداری کنید. همچنین آچار آلن دارای دو نمونه ساده و ستاره‌ای است که هر یک مخصوص باز کردن نوع خاصی از پیچ هستند.

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که این آچار را از نزدیک ندیده‌ یا حتی اسم آن را هم نشنیده باشید، اما با مطالعه این مطلب در مورد این وسیله شناخت کاملی به دست می‌آورید. آچار آلن یک ابزار محبوب در بین تعمیر کاران می‌باشد که قادر است پیچ‌ها را چند برابر پیچ گوشتی معمولی سفت کند به طوری که به راحتی قابل باز کردن نباشند. آچار آلن در کشور فرانسه یک ابزار رایج است و پیچ بیشتر محصولات این کشور از نوع آلن می‌باشد. پس اگر اهل خرید محصولات فرانسوی هستید، حتما موقع خرید آن‌ها یک مجموعه کامل از آچار آلن هم سفارش دهید تا برای تعمیر کردن آن‌ها به مشکل برخورد نکنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با پیچ آلن زیاد سرو کار دارید و قصد خرید آچار آلن را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این ابزار مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع آچار آلن آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید آچار آلن باید به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

منظور از آچار آلن چیست و چه کاربردی دارد؟

نوعی ابزار رایج که برای باز و بسته کردن نمونه‌ای خاص از پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به حرف L انگلیسی دارد به همین دلیل به آن اچار آلن گفته می‌شود. این ابزار به منظور باز و بسته کردن پیچ‌های آلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آچار پیچ‌ها را چند برابر پیچ معمولی با پیچ گوشتی سفت می‌کند. همیشه پیچ قسمت‌های مهم را که نباید شل شوند را با این مدل آچار سفت می‌کنند.

تاریخچه استفاده از اچار آلن:

اولین نمونه این آچار توسط شخصی به نام ویلیام جی آلن در سال ۱۹۰۹ میلادی به نام این شخص ثبت شد. اما شواهدی هم از اختراع این ِچار در سال ۱۸۶۰ وجود دارد که نمونه‌هایی از آچار با سطح مقطع ۶ ضلعی برای باز و بسته کردن این پیچ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خیلی از این آچارها به دلیل هزینه زیاد برای تولید و عدم استفاده از آن‌ها در بازار فقط ثبت اختراع شدند و به مرحله تولید نرسیدند.

انواع مدل‌های آچار آلن:

  1. آچار آلن‌های کوتاه: این آچار دقیقا همان نمونه معمولی است، تنها تفاوتی که با آچار‌۰۰های معمولی دارند اندازه آن‌ها می‌باشد. اندازه این آچارها به حدی کوتاه است که به وسیله آن می‌توانید، پیچ‌هایی را که در نقاط کم ارتفاع قرار دارند و آچار معمولی قادر به باز کردن آن‌ها نیست را به راحتی باز کنید.
  2. آچار آلن‌های دسته T: این مدل آچار بر خلاف نمونه قبلی که شبیه به حرف L انگلیسی بود، این مدل شباهت زیادی به حرف T دارد. این مدل یا تنها در یک طرف آچار بوده یا از هر سه طرف آچار است. به دلیل اهرم بودن دسته دو طرفه باز و بسته کردن پیچ به وسیله آن آسان‌تر می‌باشد.
  3. آچار آلن‌های دسته P: اندازه این آچارها اندکی بزرگتر از آچارهای L و T می‌باشد. معمولا دارای یک دسته پلاستیکی هستند که باز و بسته کردن پیچ را آسان‌تر می‌کنند. در واقع می‌توان آن را ترکیبی از آچار‌های L و T دانست. این مدل نیروی کمتری به دست و نیروی بیشتری به پیچ وارد می‌کنند به همین علت هنگام باز و بسته کردن پیچ دست شما کمتر خسته می‌شود.
  4. آچار آلن‌های سه راهی: دارای یک دسته سه طرفه هستند که روی هر طرف دسته سه جای آچار وجود دارد. یکی از مزیت‌های این اچار استفاده از سه سری متفاوت به صورت همزمان است. از نظر شکل ظاهری مثلثی شکل هستند که این ویژگی کار با آن‌ها را بسیار آسان می‌کند. این مدل بیشتر برای دوچرخه سواران استفاده می‌شود، زیرا اندازه کوچکی دارند و برای موارد ضروری مناسب به نظر می‌رسد.
  5. آچار آلن‌های چاقویی: طراحی این مدل شباهت زیادی به چاقوهای سوئیسی دارد، یعنی تعداد زیادی آچار در سایزهای مختلف درون آن قرار دارند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل قابلیت تنظیم درجه آچار می‌باشد که در زاویه ۹۰ درجه بیشترین گشتاور را برای باز و بسته کردن پیچ دارد. و زاویه ۱۸۰ درجه باعث می‌شود به وسیله آن پیچ‌های قسمت‌های دست گیر را نیز باز و بسته کنید.
  6. آچار الن‌های جغجغه‌ای: این مدل هیچ شباهتی به مدل‌های قبلی ندارد و بیشتر شبیه به اچار بکس است که سری‌های آن اچار آلن هستند. بکس و جغجغه باعث تسریع در سرعت باز و بسته کردن پیچ‌ها می‌شود. همچنین جغجغه نیروی گشتاور بیشتری برای باز و بسته کردن پیچ‌ها ایجاد می‌کند. این مدل را می‌توان با جغجغه معمولی استفاده کرد و فقط سری‌های آن را خریداری کرد.
  7. آچار آلن‌های ستاره‌ای: شکل شش ضلعی این اچار‌ها شبیه به یک ستاره است به همین دلیل به آن آچار ستاره‌ای گفته می‌شود. ستاره‌ای بودن باعث می‌شود که اچار ثبات بیشتری روی پیچ داشته باشد و آچار کمتری رد کند. اگر می‌خواهید با سفت کردن زیاد یک پیچ اچار داخل پیچ رد نکند و آن را هرز نکند. پس اگر می‌خواهید، پیچ‌های شما هرز نشوند از پیچ ستاره‌ای استفاده کنید.

مزایای استفاده از آچار آلن:

  • قسمتی که آچار وارد آن شده و پیچ را باز و بسته می‌کند، درون یک قسمت فرو رفته قرار دارد که با ضربه خوردن از بین نمی‌رود.
  • سطح تماس پیچ با آچار یک دندانه شش ضلعی است که به وسیله لرزش دست و سرخوردن هنگام باز و بسته کردن دندانه‌‌های آن از بین نمی‌رود.
  • به علت اینکه آچار وارد پیچ می‌شود راحت‌تر می‌توان آن را بار و بسته کرد، همچنین می‌توان با داخل کردن آچار درون پیچ آن را به راحتی وارد قسمت مخصوص کرده و آن را سفت نمود.
  • شکل ظاهری آن به حرف L انگلیسی شباهت دارد که بلند بودن یک یر باعث افزایش گشتاور شده و پیچ را ساده‌تر بار و بسته می‌کند.
  • از هر دو سر آچار می‌توان برای با و بسته کردن پیچ استفاده کرد با سر کوچک‌تر یا دسته کوتاه می‌توان پیچ‌ قسمت‌هایی که کمتر جای دیت دارند را باز و بسته کرد.
  • اندازه این اچار به حدی کوچک است که آن را با راحتی می‌توان درون جعبه ابزار قرار داد و به سادگی آن را جا‌به‌جا نمود.

بهترین مارک آچار آلن:

اینکه بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک اچار آلن به شما معرفی کنیم یک کار غیر ممکن است، زیرا برندهای باکیفیت زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و در صورت معرفی بک برند به عنوان بهترین مارک آچار الن بیشتر یک کار تبلیغاتی انجام داده‌ایم و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای آچار را به شما معرفی می‌کنیم.

  • آلن دینگشی
  • آلن رونیکس
  • آلن سوپر تولز
  • آلن اف تی تولز
  • آلن اسپد
  • آلن ای زد دی
  • آلن شاین
  • آلن نووا
  • آلن زین تای

نکات مهم هنگام خرید آچار آلن:

  1. قیمت محصول: اولین و مهم‌ترین نکته در مورد خرید این محصول قیمت آن می‌باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید آچار را مشخص کنید، با مشخص شدن مقدار بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع آچار: همان طور که می‌دانید آچارهای آلن مدل‌های مختلفی دارند که تفاوت اصلی آن‌ها با یکدیگر در شکل ظاهری و نوع پیچ می‌باشد. شکل ظاهری سبب افزایش سرعت باز و بسته شدن پیچ می‌شود. اما بیشتر باید به شکل ظاهری پیچ توجه کنید که شکل آن شش ضلعی معمولی است یا ستاره‌ای، توجه داشته باشید که پیچ ستاره‌ای را با آلن معمولی نمی‌توان باز و بسته کرد.
  3. جنس محصول: آچار را از فلزهای مختلف می‌سازند که بهترین جنس آن فولاد ضد زنگ می‌باشد. برخی مدل‌ها که ارزان قیمت هستند از فلز آهن ساخته می‌شود با سفت کردن زیاد هرز می‌شوند. پس بهتر است بی‌خیال مدل‌های خیلی ارزان شوید، زیرا فاقد کیفیت هستند. اگر توان خرید اچار‌های فولادی را ندارید، بهتر است به سراغ جنس استیل ضد زنگ بروید زیرا از آهن مقاوم‌تر بوده و دچار زنگ زدگی هم نمی‌شوند.
  4. بکس یا معمولی: با آچار معمولی هم می‌توان پیچ‌های آلن را باز و بسته کرد اما برای باز و بسته کردن پیچ‌های خیلی سفت شما می‌توانید از آلن جغجعه‌ای استفاده کنید. به دلیل داشتن جغجغه نیروی بیشتری را می‌توان به پیچ وارد کرد در نتیجه دست شما کمتر خسته می‌شود. اگر از این اچار زیاد استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنم برای جوری جنس یک نمونه معمولی را خریداری کنید.
  5. کیف نگهداری: برخی مدل‌ها دارای یک کیسه یا کیف نگهداری هستند که باعث می‌شود آن‌ها را درون آن نگهداری کنید. همان طور که می‌دانید اندازه این اچارها بسیار کوچک است و در صورتی که کیف یا کیسه نگهداری از آن را نداشته باشید، حداقل یکی از آن‌ها را گم می‌کنید. کیف باعث حمل آسان آچارها می‌شود و از گم شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  6. برند محصول: همیشه به سراغ برند‌های معروف و شناخته شده بازار بروید، این محصولات معمولا از کیفیت زیادی برخوردار هستند و از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد، نباید به سراغ برندهای ناشناخته بروید زیرا کیفیت لازم را ندارند و با خرید آن‌ها وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از آچار آلن:

  • توجه داشته باشید که سفت کردن بیش از اندازه یک پیچ باعث هرز شدن سر اچار می‌شود. پس حتما پیچ را به اندازه سفت کنید.
  • اچار خود را در جای مرطوب نگهداری نکنید، زیرا بیشتر آن‌ها ضد زنگ نیستند و در صورت نگهداری کردن در این نقاط دچار زنگ زدگی می‌شوند.
  • در صورتی که پیچ شما هرز شده به هیچ عنوان نباید با ضربه زدن با یک آچار بزرگ روی پیچ اقدام به باز کردن پیچ کنید، با این کار سری آچار خود را نابود می‌کنید.
  • برای باز کردن هر پیچ از سایز استاندارد همان پیچ استفاده کنید. استفاده از سایز اشتباه علاوه بر پیچ به اچار شما هم اسیب وارد می‌کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید آچار آلن مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه آچار آلن ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده‌ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید آچار آلن در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *