نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید تلسکوپ باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به ستاره شناسی و نجوم هستید به وسیله‌ای به نام تلسکوپ نیاز دارید. با این وسیله شما به راحتی قادر به مشاهده اجرام آسمانی خواهید بود و می‌توانید در مورد ستاره‌ها و اجرام آسمانی به مطالعه بپردازید. شاید برای شما جالب باشد که با دنیای اطراف خود یعنی فضای خارج از کره زمین آشنا شوید و در مورد آن مطالعه کنید. تلسکوپ شباهت زیادی به دوربین تک چشمی دارد اما دوربین تک چشمی قادر به بزرگ‌نمایی در حد متر است اما تلسکوپ قادر به بزرگ نمایی در حد چند کیلومتر می‌باشد. برای استفاده از این وسیله شما نیاز به یک پایه دارید تا با بهترین کیفیت ممکن آن نقاط مختلف آسمان را مشاهده کنید.

تلسکوپ به علت داشتن اندازه بزرگی که دارد در یک جای ثابت مثل پشت پنجره یا پشت بام منزل نصب می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را با خود به کوه و طبیعت برد زیرا این وسیله با پایه‌ای که دارد کل فضای کوله پشتی شما را اشغال می‌کند. البته شما از تلسکوپ می‌توانید به عنوان یک دوربین شکاری با برد خیلی زیاد هم استفاده کنید. خیلی از افراد علاقه زیادی به دیدن نقاط دور دست کنار محل زندگی خود دارند و یک تلسکوپ قوی می‌تواند از دوربین تک چشمی و دو چشمی برای آن‌ها مناسب‌تر باشد. زیرا با این وسیله قادر خواهید بود نقطه‌ای خاص از یک محله دیگر را با شفافیت بالا مشاهده کنید. البته به شرطی که این وسیله را روی پایه مخصوص قرار دهید و لرزش نداشته باشد.

اگر شما هم علاقه زیادی به مطالعه در باره ستاره‌ها و اجرام آسمانی دارید و قصد خرید تلسکوپ را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع تلسکوپ آشنا می‌کنیم و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید تلسکوپ باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

تلسکوپ‌چیست و چه کاربردی دارد؟

تلسکوپ به زبان انگلیسی Telescope وسیله‌ای است که با استفاده از تابش امواج الکترومغناطیسی شما را قادر به دیدن اجرام آسمانی می‌کند. در گذشته در کشور هند اولین نمونه این وسیله با استفاده از چندین لنز شیشه‌ای اختراع شد. بعد از آن هم نمونه بازتابی که از چند تکه آینه تشکیل شده بود ساخته شد. در دهه ۱۹۳۰ رادیو تلسکوپ ساخته شد و در سال ۱۹۶۰ میلادی تلسکوپ فرابنفش اختراع و روانه بازار شد. به دلیل شفافیت و دقت بالای تصویر همچنان بعد از گذشت چند سال این وسیله برای دیدن اجرام آسمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزای تشکیل دهنده تلسکوپ:

  1. عدسی بارلو: این عدسی در واقع در قسمت ابتدایی یعنی جایی که داخل آن نگاه می‌کنید، نصب شده و و سبب افزایش بزرگ نمایی اجسام می‌شود.
  2. فیلتر: این فیلترها با یک استاندارد خاص برای کاهش دادن نور خورشید هنگام مشاهده نور خورشید جلوی آن نصب می‌شود. نمونه‌ای که در پشت یا مقابل چشمی قرار می‌گیرد ممکن است حین دیدن خورشید ذوب شده و به چشم شما آسیب می‌زند.
  3. جوینده: تلسکوپ‌های خیلی کوچکی هستند که برای افزایش بزرگنمایی مقابل نمونه اصلی قرار می‌گیرند، بدون جوینده‌ها پیدا کردن اجرام آسمانی کار ساده‌ای نیست شما با این وسیله به راحتی آن‌ها را پیدا می‌کنید.
  4. چشمی: شما حتی با داشتن لوله اپتیکی و استقرار در محل مناسب هم بدون داشتن چشمی مناسب بازدهی لازم را ندارد. با تنظیم فاصله چشمی می‌توانید میزان بزرگ نمایی را کم و زیاد کنید.

انواع تلسکوپ‌خانگی موجود در بازار:

  1. تلسکوپ‌های بازتابی: اساس کار این مدل همگرا کردن نور با آینه است و از لنز استفاده نمی‌شود. نوع آینه به کار رفته در آن‌ها مقعر می‌باشد که از آن برای جمع آوری و بازتاب کردن نور در یک نقطه کانونی مشخص استفاده می‌شود. در این مدل برای خارج کردن نور و هدایت آن به طرف چشم کسی که از دستگاه استفاده می‌کند از یک آینه دیگر استفاده می‌شود. امروزه با اینکه مدل‌های جدیدتری از این وسیله ساخته شده اما همچنان مدل اولیه که توسط شخصی به نام آیزاک نیوتون طراحی و ساخته شد از محبوبیت بالایی برخوردار است.
  2. تلسکوپ‌های شکستی یا انکساری: اساس کار این مدل انحراف نور با عدسی در یک مسیر مشخص است. این کار باعث بزرگ‌نمایی جسم درون وسیله می‌شود. این نمونه دارای دو عدد عدسی می‌باشد. یکی یک عدسی محدب که به آن عدسی هدف گفته می‌شود که پرتوهای نور ورودی را به یک نقطه مشخص درون دستگاه هدایت می‌کند. عدسی دوم که به عدسی چشمی معروف است تمام نور را از نقطه کانونی دریافت می‌کند و آن را روی تمام شبکیه چشم شما پخش می‌کند. با این ویژگی شما احساس می‌کنید جسمی که کیلومترها از شما فاصله دارد را در نزدیکی خود ببینید.
  3. تلسکوپ‌های ترکیبی: سومین مدل این وسیله تلسکوپ‌های کاتادیوپتریک می‌باشد. در این مدل همزمان هم از عدسی و هم از آینه استفاده می‌شود به علت استفاده همزمان از عدسی و اینه در ساخت آن‌ها به تلسکوپ‌های ترکیبی نیز معروف هستند. برخلاف دو نمونه قبلی برای تولید تصویر با کیفیت بالاتر از دو عدد آینه به همراه عدسی در دو طرف آن قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی این مدل با دو نمونه قبلی این است که عدسی‌ها در جلو و عقب آن قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های یک تلسکوپ خوب و باکیفیت:

  • طراحی ساده‌ای داشته باشد و کار با آن بسیار راحت باشد.
  • به تنظیم کردن و تعمیر خاصی نیاز نداشته باشد.
  • بدنه محکم و مقاومی داشته باشد تا اگر از روی پایه به زمین افتاد شکسته نشود.
  • طراحی آن‌ها به گونه‌ای باشد که کم حجم و سبک باشند.
  • قادر به نمایش دادن اجسام کم نور در نقاط بسیار دور دست باشد.
  • به وسیله آن‌ها قادر به دیدن تصاویر با کیفیت بالاتری باشید.
  • لوله اپتیکی این وسیله به گونه‌ای مهر و موم شده باشد که جلوی ورود هر گونه گرد و خاک به داخل آن گرفته شود.

انواع تلسکوپ فضایی:

  • تلسکوپ‌های اشعه گاما
  • تلسکوپ‌های اشعه ایکس
  • تلسکوپ‌های امواج فرابنفش
  • تلسکوپ‌های نور نامرئی
  • تلسکوپ‌های فرو سرخ
  • تلسکوپ‌های امواج ریز موج
  • تلسکوپ‌های امواج رادیویی
  • تلسکوپ‌های تشخیص ذره
  • تلسکوپ‌های امواج گرانشی

بهترین مارک تلسکوپ:

هیچ وقت کسی نمی‌تواند یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک‌تلسکوپ به شما معرفی کند، زیرا برندهای باکیفیت زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر شخصی به شما یک برند خاص را معرفی کرد، شک نکنید که این فرد تبلیغ یک برند خاص را انجام می‌دهد. از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای تلسکوپ‌را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تلسکوپ‌های اکیوتر
  • تلسکوپ‌های سلسترون
  • تلسکوپ‌های دریسکو
  • تلسکوپ‌های ویکدا
  • تلسکوپ‌های لئوپولد
  • تلسکوپ‌های مدیک
  • تلسکوپ‌های اسکای واچر
  • تلسکوپ‌های دابسونی
  • تلسکوپ‌های مید
  • تلسکوپ‌های استرو مستر
  • تلسکوپ‌های لبز

نکات مهم هنگام خرید تلسکوپ:

  1. قیمت محصول: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید این وسیله را مشخص کنید با مشخص کردن مقدار بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما خارج شده و انتخاب و خرید برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع محصول: تلسکوپ‌ها انواع مختلفی دارند که شما باید با توجه به نیاز و نوع استفاده خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. برخی افراد این وسیله را برای مشاهده ستاره‌ها، سیاره‌ها و دیگر اجرام آسمانی می‌خواهند که باید مدل مربوط به این کار را انتخاب کنند و برخی دیگر به دنبال یک نمونه هستند که به وسیله آن نقاط مختلف روی زمین را مشاهده کنند با این مدل نمی‌توان آسمان را تماشا کرد و با مدل قبلی هم نمی‌توان نقاط روی زمین را مشاهده کرد.
  3. جنس بدنه: بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که جنس بدنه آن‌ها محکم و مقاوم باشد. بدنه فلزی بهترین گزینه است، زیرا مقاومت خیلی زیادی در برابر ضربه و شکستن دارد. این وسیله به علت اینکه روی یک پایه قرار می‌گیرد، هر لحظه امکان سقوط کردن آن وجود دارد، بنابراین باید بدنه آن مقاومت لازم را داشته باشد تا هنگام افتادن از روی پایه آسیبی به آن وارد نشود.
  4. عایق بودن لنزها: همان طور که می‌دانید این وسیله معمولا در فضای باز مانند بالای کوه و روی پشت بام نصب می‌شود و به علت اینکه در معرض هوای باز قرار دارد بیش از هر وسیله دیگر روی آن گرد و خاک قرار می‌گیرد. اگر لنزهای آن به خوبی عایق کاری نشده باشند، خیلی سریع گرد خاک وارد لوله آن شده و کار کرد دستگاه را به شدت تضعیف می‌کند. پس اگر لنزهای دستگاه شما عایق نیست حتما از محافظ لنز استفاده کنید.
  5. وزن محصول: شاید از دید خیلی از شما تلسکوپ‌هایی که وزن بیشتری دارند عمل کرد بهتری نیز دارند. در واقع این یک تصور کاملا غلط در مورد این محصول می‌باشد. به سراغ مدل‌های سبک وزن بروید زیرا تکنولوژی ساخت پیچیده‌تری دارند و تصویر را با کیفیت بالاتری به شما ارائه می‌کنند. به دلیل اینکه همیشه این وسیله در نقاط بلند و ارتفاع‌دار نصب می‌شود بهتر است وزن کمتری داشته باشد تا بتوانید به راحتی آن را جا‌به‌جا کنید.
  6. برند محصول: همیشه برندهای معروف و شناخته شده بازار را خریداری کنید، زیرا این محصولات معمولا از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک محصول معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از تلسکوپ:

  • همان طور که می‌دانید گرد و خاک دشمن قسم خورده این وسیله است. شما باید بعد از استفاده از این وسیله کاور مخصوص یا یک پارچه روی آن بیاندازید و از ورود گرد و خاک به داخل آن جلوگیری کنید.
  • همیشه این وسیله را در قسمتی نصب کنید که کمترین میزان باد آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. وزش باد شدید باعث افتادن وسیله از روی پایه و آسیب دیدن آن می‌شود.
  • همچنین نور خورشید هم می‌تواند به دستگاه شما صدمه وارد کند، در برخی مدل‌ها یک گاز درون این وسیله وجود دارد که باعث وضوح تصویر بیشتر می‌شود. نور خورشید می‌تواند باعث از بین رفتن این گاز شود.
  • این وسیله را بهتر است در جایی زیر سایبان نصب کنید، زیرا بارش باران هم می‌تواند باعث نفوذ به داخل آن شده و یا در بدنه فلزی آن زنگ زدگی ایجاد کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید تلسکوپ مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه تلسکوپ زیبا، ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید تلسکوپ در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *