نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دسته بازی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

امروزه بازی‌های کامپیوتری تبدیل به یکی از بزرگترین سرگرمی‌های بشر شده‌اند. خواه با کنسول بازی کنید و خواه با کامپیوتر شما نیاز به یک دسته بازی دارید، تا با مهارت و تسلط بیشتری بازی خود را ادامه دهید. هر چند که با کیبورد هم در مورد بازی‌های کامپیوتری می‌توان بازی کرد، اما داشتن دسته بازی کار را لذت بخش‌تر می‌کند. شما با این وسیله می‌توانید روی مبل دراز کشیده و بازی کنید و حتما نیاز به نشستن نیست. لذت انجام دادن خیلی از بازی‌ها مثل فوتبال با دسته خیلی بیشتر از کیبورد است به همین علت به شما پیشنهاد می‌کنم حتما یک دسته بازی خوب خریداری کنید. دسته‌ها همانند یک کنترل حرفه‌ای عمل می‌کنند، یعنی یک سری امکانات و دکمه‌های خاص را طوری کنار هم قرار می‌دهند که شما به راحتی با انگشت‌های خود به آن‌ها دسترسی کامل دارید.

در مورد کنسول‌های بازی می‌توان گفت دسته بازی مهم‌ترین قسمت آن‌ها می‌باشد، یعنی شما بدون داشتن دسته قادر به بازی کردن با کنسول خود نخواهید بود. با گذشت زمان برای بازی کردن با کنسول بازی باز هم نیاز به یک یا چند دسته بازی دارید، هر چند که ممکن است در طول زمان تغییر زیادی کرده باشند، اما همچنان از آن‌ها استفاده می‌شود. دسته بازی بیشترین استفاده را نسبت به سایر قسمت‌های کنسول دارد، بنابراین امکان خرابی این قطعه از خود کنسول بیشتر است‌. به همین علت شما باید حتما اطلاعات لازم در مورد خرید دسته بازی را داشته باشید. زیرا هر لحظه ممکن است خراب شود و شما بخواهید بهترین نوع دسته را برای خود خریداری کنید. پس طبیعی است که شما نیاز به یک سری اطلاعات در مورد خرید این وسیله داشته باشید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به بازی کردن دارند و مدت زمان زیادی از وقت خود را صرف انجام بازی‌های کامپیوتری می‌کنید و قصد دارید برای خود یک یا چند دسته بازی را خریداری کنید. اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دسته بازی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید دسته بازی باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دسته‌بازی چیست و چه کاربردی دارد؟

گیم پد یا همان دسته بازی به انگلیسی (gamepad) وسیله‌ای برای کنترل کردن بازی‌های کامپیوتری می‌باشد. این وسیله به راحتی درون دست قرار می‌گیرد و با اتصال دادن آن به کامپیوتر یا کنسول خانگی می‌توانید با فشار دادن دکمه‌های روی آن بازی را مدیریت کنید. این وسیله قالبا دارای یک کلید جهت‌های حرکت یا همان D-pad چهار گوشه چسبیده به هم یا چهار دکمه در نزدیک هم هستند. چهار تا شش دکمه دیگر در سمت راست آن وجود دارد. دو دکمه در وسط کنترل و چهار دکمه دیگر در بالای دسته وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توان یک بازی را از صفر تا صد کنترل کرد. این دسته‌ها در دو نوع ساده و شوک‌دار در بازار وجود دارد که در ادامه تک تک آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

انواع دسته‌بازی (گیم پد) موجود در بازار:

  1. دسته‌بازی ساده: ابتدایی‌ترین‌ نمونه موجود در بازار می‌باشند و اندازه و وزن مناسبی دارند. این دسته‌ها دارای یک دکمه جهت یا حرکت و بین چهار تا شش عدد دکمه برای انجام حرکات مثل پریدن، نشستن و باز کردن درب، سوار شدن و پیاده شدن از ماشین و برداشتن و عوض کردن تفنگ در بازی ‌های اکشن می‌باشند.
  2. دسته بازی شوک‌دار: لذت انجام برخی بازی‌ها به تجربه یک حس در دنیای واقعی است. این دسته‌ها دارای دو موتور الکتریکی یا همان ویبره هستند که در بازی‌هایی که این قابلیت را دارند در شما شوک یا همان لرزش را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال: زمانی که بازی اتومبیل‌رانی را انجام می‌دهید، هنگام برخورد با یک قسمت یا خودرو دیگر دسته شروع به لرزش کرده و حس یک رانندگی واقعی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

انواع دسته بازی از نظر نوع استفاده:

  • دسته کامپیوتر: گیمرهای حرفه‌ای معمولا با موس و کیبورد بازی می‌کنند، اما خیلی از افراد با کیبورد و دسته چندان راحت نیستند و ترجیح می‌دهند با دسته‌بازی کنند. یک گیمر با گیم پد تسلط بیشتری روی بازی دارد و شاید بیشتر از کسانی که با موس و کیبورد بازی می‌کنند امتیاز کسب کند.
  • دسته کنسول: برای بازی کردن با کنسول بازی شما حتما باید یک یا دو گیم پد داشته باشید. از همان ابتدای ساخت کنسول‌های بازی برای کار کردن با آن‌ها گیم پد طراحی شد و برای کنسول یک وسیله جدید به حساب نمی‌آید. از نظر ظاهری شباهت زیادی به دسته کامپیوتر دارند به طوری که با گیم پد کنسول ماکروسافت یعنی ایکس باکس می‌توان کامپیوتر هم بازی کرد.
  • دسته‌ تلفن هوشمند: امروزه شرکت‌های تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای اقدام به تولید بازی‌هایی پیشرفته روی این گجت‌ها کرده‌اند که طرفداران خاص خود را دارند. مثلا بازی پابجی به شکلی طرفدار دارد که یک گیم پد برای همین بازی طراحی شده که بالای آن گیم پد یک قسمت نگهدارنده موبایل طراحی شده است. این دسته‌ها معمولا با رابط OTG به انواع تلفن همراه و تبلت با این پورت متصل می‌شوند.

انواع دسته بازی بر اساس نوع رابط اتصال:

  1. دسته‌های بازی با سیم: این دسته‌ها از نظر تعداد دکمه و اندازه شباهت زیادی به دسته‌های قبلی دارند، تنها تفاوت اصلی این است که برای اتصال با یک سیم با طول مشخص به پورت یو اس بی متصل می‌شوند. داشتن سیم محدودیت جا‌به‌جایی را برای شما به وجود می‌آورد به طوری که شما فقط به اندازه سیم می‌توانید از کنسول خود فاصله بگیرید.
  2. دسته‌های بازی بدون سیم: به این دسته‌ها گیم پد وایرلس هم گفته می‌شود، زیرا مانند مدل قبلی با سیم به پورت مورد نظر شما متصل نمی‌شوند و بدون سیم هستند. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که حین بازی آزادی عمل داشته باشند و در هر گوشه و کناری بدون محدودیت سیم بازی کنند. به این افراد توصیه می‌کنم حتما دسته‌های بدون سیم را خریداری کنند. فقط به این نکته توجه داشته باشید که این دسته‌ها نیاز به باتری دارند و باید همراه دسته برای آن‌ها خریداری شود.

مزایای استفاده از دسته بازی:

  • باعث افزایش سرعت بازی توسط گیمر می‌شود و شما تکنیک‌های بیشتری را با گیم پد اجرا می‌کنید.
  • بازی با گیم پد خیلی راحت‌تر از بازی با موس و کیبورد و صفحه لمسی است و کودک با گیم پد بهتر بازی می‌کند.
  • قیمت گیم پد خیلی از کنسول بازی ارزان‌تر است و شما می‌توانید با خرید گیم پد کامپیوتر یا تلفن همراه خود را به یک کنسول‌بازی تبدیل کنید.
  • دسته به شما این امکان را می‌دهد که خیلی از بازی‌ها مانند فوتبال را به صورت دو نفره انجام دهید.

بهترین مارک دسته بازی موجود در بازار:

شاید کار آسانی نباشد که یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک گیم‌پد به شما معرفی کنیم. زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و از آنجایی که معرفی یک برند خاص بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نه معرفی محصول و سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای دسته‌بازی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دسته‌بازی ونوس
  • دسته‌بازی اکسل
  • دسته‌بازی تسکو
  • دسته‌بازی اناتک
  • دسته‌بازی مچر
  • دسته‌بازی آیپگا
  • دسته‌بازی کام
  • دسته‌بازی سومکس پرو
  • دسته‌بازی جن گیم
  • دسته‌بازی پاناتک

نکات مهم هنگام خرید دسته بازی:

  1. قیمت دسته: مهم‌ترین نکته در مورد خرید دسته قیمت آن می‌باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دسته را مشخص کنید. با این کار خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع دسته: دسته هم مانند سایر وسایل الکترونیکی دارای مدل‌های مختلفی است که شما باید با توجه به نوع استفاده خود یکی از ان‌ها را انتخاب کنید. برای کامپیوتر یک دسته خاص طراحی شده و برای هر کنسول خاص هم یک دسته مخصوص طراحی شده است. البته دسته کنسول ایکس باکس به علت هم کمپانی بودن با ماکروسافت کامپیوتر را هم پشتیبانی می‌کند. پس برای هر کنسول دسته مخصوص خود را خریداری کنید.
  3. دسته با‌سیم یا بدون سیم: این مسئله یک موضوع کاملا شخصی و سلیقه‌ای است که دسته شما سیم داشته باشد یا بدون سیم باشد. اگر نمونه سیم‌دار را خریداری کنید، قیمت ارزان‌تری دارد، اما به این نکته هم توجه داشته باشید که تا جایی که سیم اجازه می‌دهد می‌توانید از کنسول فاصله بگیرید. اما نمونه بی‌سیم با اینکه دارای قیمت بیشتری است، شما آزادی عمل بیشتری حین بازی کردن با آن خواهید داشت.
  4. شوک‌دار یا بدون شوک: همان طور که می‌دانید، شما لرزش در گیم پد را زمانی احساس می‌کنید که فقط بازی‌هایی که این قابلیت را دارند بازی کنید. پس اگر بازی‌های شما این ویژگی را ندارند، بهتر است، نمونه معمولی را خریداری کنید. داشتن شوک در گیم پد برای بازی‌های ماشین سواری و اکشن جذابیت بازی را چند برابر می‌کند و حس واقعی بودن بیشتری را در مخاطب ایجاد می‌کند.
  5. نوع و ظرفیت باتری: دسته‌هایی که بدون سیم هستند، با باتری کار می‌کنند به همین دلیل باید به نوع باتری آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد. بهتر است نمونه‌ای را خریداری کنید که دارای باتری‌های ظرفیت بالای قابل شارژ باشد. هر چه ظرفیت باتری بالاتر باشد، شارژ را به مدت بیشتری در خود ذخیره می‌کنند و شارژ آن‌ها دیرتر تخلیه می‌شود. اکثر مدل‌ها باتری‌های درون دسته زمانی که با سیم به کنسول متصل می‌شوند، شروع به شارژ می‌کند.
  6. برند محصول: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد باز هم با خرید این وسیله مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما برندهای معروف و شناخته شده بازار را خریداری کنید. زیرا کیفیت بالایی دارند و از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک جنس معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می دهید.

روش نگهداری از دسته بازی:

  • همیشه گیم پد را در جایی نگهداری کنید که امکان افتادن آن کمتر باشد، زیرا در صورت افتادن روی زمین به شدت آسیب می‌بیند.
  • اگر کف دست‌های شما عرق می‌کند، بهتر است، برای دسته خود کاور مخصوص تهیه کنید، تا عرق دست وارد دسته نشود و دچار آسیب دیدگی نشود.
  • زمانی که باتری درون دسته قرار دارد، نباید آن را با سیم به کنسول متصل کنید، با این کار دسته شما به شدت آسیب می‌بیند. پس همیشه زمان استفاده با سیم باتری‌ها را از دستگاه خارج کنید.
  • به هیچ عنوان شما حق شستشوی دسته‌بازی را ندارید، اگر روی کثیف بودن دسته وسواس دارید به شما پیشنهاد می‌کنم، با یک دستمال آغشته به الکل آن را ضد عفونی کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دسته‌بازی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *