نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دستگاه پرچ لوله و لوله بُر باید به آن ها توجه داشته باشید.

اگر شما هم به کارهای تاسیساتی مشغول هستید یا قرار است به این کار وارد شوید احتمالا با وسیله ای به نام دستگاه لوله پرچ کن و لوله بر آشنایی دارید. این دستگاه زمانی به کار شما می آید که اندازه لوله را بخواهید کم یا زیاد نمایید. البته بیشتر برای کوتاه کردن لوله کاربرد دارد. برای مثال یک لوله مسی کولر گازی را در نظر بگیرید که نیاز به کوتاه شدن داشته باشد. زمانی که شما لوله را برش می دهید برای اتصال مجدد به پنل یا کمپرسور نیاز به پرچ و مهره اتصال دارد این جا است که اهمیت دستگاه پرچ لوله و لوله بر مشخص می شود.

ممکن است شما به وسیله اره یا هر شی برنده ای بتوانید لوله را برش دهید، اما واقعیت این است که لبه های آن دقیق بریده نمی شود و برای پرچ کردن لوله با مشکل مواجه می شوید. در این شرایط شما به اهمیت لوله بر پی می برید. در کنار لوله:nدستگاه پرچ لوله دستی: این نوع دستگاه در واقع ارزان ترین نوع دستگاه برای پرچ انواع لوله مسی، آلومینیومی و فولادی است. شما برای پرچ کردن لوله نیاز به انرژی مکانیکی دارید که باید به وسیله دست شما صورت بگیرد به همین دلیل به آن دستگاه لوله پرچ کن دستی می گویند.یک لوله بار باکیفیت یک دستگاه پرچ لوله باکیفیت نیاز است تا به وسیله آن لوله را به صورت استاندارد پرچ کنید. پرچ کردن نامناسب و غیر استاندارد باعث می شود که اتصال مورد نظر در محل پرچ شده نشتی پیدا کند. این جا است که شما به اهمیت یک دستگاه پرچ لوله مرغوب پی می برید.

اگر شما هم قصد خرید دستگاه پرچ لوله و لوله بر را دارید اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت ها با خرید این وسیله ضروری با مشکل مواجه شده‌اید اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دستگاه پرچ لوله و لوله‌بر آشنا می‌کنیم و به شما نکات مهمی که موقع خرید لوله پرچ کن و دستگاه برش لوله باید به آن توجه داشته باشید؛ آموزش خواهیم داد.

دستگاه پرچ لوله چیست؟

یک دستگاه مکانیکی است، که لوله درون آن قرار می گیرد، به وسیله یک گیره لوله داخل دستگاه محکم می شود، در قسمت جلویی دستگاه که نوک لوله قرار دارد یک پیچ قرار دارد که با سفت کردن پیچ نوک لوله پرچ شده، اندازه پیچ با توجه به قطر لوله انتخاب می شود. دستگاه پرچ لوله انواع مختلفی دارد که با توجه به جنس لوله می توانید نوع دستگاه را مشخص کنید.

انواع دستگاه پرچ کن لوله:

  • دستگاه پرچ لوله دستی: این نوع دستگاه در واقع ارزان ترین نوع دستگاه برای پرچ انواع لوله مسی، آلومینیومی و فولادی است. شما برای پرچ کردن لوله نیاز به انرژی مکانیکی دارید که باید به وسیله دست شما صورت بگیرد به همین دلیل به آن دستگاه لوله پرچ کن دستی می گویند.
  • دستگاه پرچ لوله برقی: کار با این نوع دستگاه بسیار ساده است. قیمت آن در مقایسه با دستگاه لوله پرچ کن دستی مقداری بیشتر می باشد. برای پرچ انواع لوله مسی، آلومینیومی و فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی مورد نیاز برای پرچ لوله با دست انجام نمی شود و به وسیله برق با فشار دادن یک دکمه به راحتی انجام می شود.
  • دستگاه پرچ لوله هیدرولیک: این نوع دستگاه در واقع از نظر ساختاری شباهت زیادی به دستگاه پرچ لوله دستی دارد، با این تفاوت که دارای یک پمپ هیدرولیکی هستند. پمپ هیدرولیک به وسیله فشار یک سیال که معمولا روغن می باشد فشار لازم جهت پرچ کردن لوله را فراهم می کند. از این دستگاه می توان انواع لوله مانند مسی، آلومینیومی و فولادی را پرچ نمود.
  • دستگاه پرچ لوله دریلی: این وسیله در واقع یک سری برای دریل محسوب می شود. اگر شما در منزل خود یک دستگاه دریل دارید دیگر نیازی به هزینه زیاد جهت خرید دستگاه لوله پرچ کن ندارید و با خرید یک سری پرچ لوله دریلی می توانید دستگاه دریل خود را تبدیل به لوله پرچ کن کنید.
  • پرچ کن لوله مسی شارژی: این وسیله در واقع همان لوله پرچ کن برقی می باشد و از نظر ساختاری دقیقا همان مدل برقی همراه با باتری است. شما می توانید در مکان هایی که امکان استفاده از برق شهری وجود ندارد، می توانید به راحتی از این وسیله استفاده کنید.

کاربرد دستگاه پرچ کن لوله:

دستگاه پرچ لوله برای خیلی از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تمام مشاغلی که با لوله فلزی سروکار دارند و اتصال لوله ها نیاز به پرچ سر لوله دارد مورد استفاده قرار می گیرد. چند نمونه از این مشاغل عبارتند از: نصب و تعمیرات انواع کولر گازی، تعمیرات آبگرمکن، تعمیرات یخچال و فریز، پمپ هیدرولیک خودرو، سیستم رادیاتور و کولر خودرو و… مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت دستگاه پرچ لوله مسی:

متاسفانه با توجه به نوسان قیمت موجود در بازار نمی توان قیمت دقیقی از این دستگاه ارائه کرد، قیمت لوله پرچ کن با توجه به نوع استفاده شما می تواند متفاوت باشد. اگر با قیمت امروز که این مطلب نوشته شده بخواهیم به شما قیمت بدهیم با چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می توان یک دستگاه لوله پرچ کن معمولی تا حرفه ای خریداری نمود. اگر می خواهید از قیمت روز این وسیله مطلع شوید. روی تصویر هر محصول کلیک کرده و از قیمت روز آن اطلاع پیدا کنید.

نکات مهمی که موقع خرید دستگاه پرچ لوله باید به آن توجه داشته باشید:

  • قیمت پرچ کن لوله: قبل از هر کاری مشخص کنید که برای خرید این دستگاه چه مقدار قرار است بپردازید. زمانی که میزان بودجه برای خرید پرچ کن لوله را مشخص کردید خیلی از مدل ها به دلیل اینکه در محدودی قیمتی مورد نظر شما قرار ندارد خود به خود حذف شده و انتخاب برای شما راحت می شود.
  • نوع دستگاه: همان گونه که در ابتدای مطلب گفته شد، دستگاه لوله پرچ کن انواع مختلفی دارد از پرچ کن لوله دستی گرفته تا هیدرولیکی و برقی که شما با توجه به نیاز و نوع استفاده خود می توانید یکی را انتخاب کرده و خریداری نمایید.
  • سایز پرچ لوله: سطح مقطع یا همان قطر در لوله های مختلف متفاوت می باشد، سایز لوله‌ها معمولا بر حسب اینچ و میلی متر مشخص می شود. شما می بایست با توجه به سایز کوچکترین و بزرگترین لوله‌ای که در مکان کار خود از آن قرار است استفاده نمایید، می توانید سایز دستگاه پرچ کن لوله را انتخاب کنید.
  • جنس فلز لوله: قبل از خرید پرچ کن لوله دقت کنید که این دستگاه قادر به پرچ چه جنس لوله‌هایی است. برای مثال دستگاه پرچ لوله مسی و آلومینیومی یکی می باشد و این دستگاه ها قادر به پرچ لوله های فولادی نیستند. حتما به کاتالوگ موجود در جعبه توجه کنید تا برای پرچ لوله در آینده با مشکل رو به رو نشوید.
  • گارانتی لوله پرچ کن: بهتر است به سراغ دستگاهی بروید که دارای ضمانت نامه باشد. هیچ گاه شرکتی کالای بدون کیفیت را گارانتی نمی کند. زیرا این کار به ضرر شرکت تمام می شود و مجبور به پرداخت هزینه سنگین به مشتری می شود. می توان نتیجه گرفت که کالای ضمانت دار از کیفیت لازم برخوردار است.
  • تجهیزات جانبی: در کنار لوله پرچ کن ها معمولا یک سری وسایل وجود دارد یکی از این وسایل دستگاه لوله بر است. انتخاب با شماست می توانید لوله بر را به صورت جداگانه خریداری کنید اما هزینه شما چند برابر می شود. بهتر است مجموعه لوله پرچ کن را خریداری نمایید که شامل دستگاه لوله بر هم می شود.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دستگاه پرچ لوله در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *