نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید سماور گازی باید به آن ها توجه داشته باشید.

چای یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی های مورد علاقه‌ی ما ایرانیان محسوب می‌شود. به گونه‌ای که در طول روز حداقل دوبار این نوشیدنی را سرو می‌کنیم. احتمالا برای شما عزیزان هم پیش آمده که بعد از یک روز سخت کاری، به خانه بر می‌گردید. در این حالت هیچ چیزی به اندازه‌ی نوشیدن یک فنجان چای گرم و تازه لذت بخش نخواهد بود. اگر وسایل آماده سازی چای در دسترستان باشد، تهیه‌ی آن خیلی سریع و راحت اتفاق می‌افتد. برای آماده کردن چای وسایلی چون سماور برقی، کتری و قوری، کتری برقی، سماور گازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از بین مواردی که گفته شد، فقط سماور گازی و کتری و قوری هستند که با گاز کار می‌کنند، وگرنه بقیه‌ی موارد از طریق نیروی برق باعث آماده سازی چای می‌شوند. سماور گازی علاوه بر زیبایی که به محیط آشپزخانه‌تان می‌بخشد، باعث می‌شود که چای عطر و طعم اصلی خود را از دست ندهد و به شیوه‌ی گذشته آماده شود. اگر شما عزیزان هم تا به حال به فکر خرید یک سماور زیبا و باکیفیت نبوده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که دست به کار شوید و نسبت به خرید این وسیله‌ی کارآمد اقدام‌ نمایید.

اگر برای خرید محصولی باکیفیت و پرفروش نگران هستید و نمی‌دانید که با توجه به چه نکاتی باید سماور گازی مناسبی را خریداری کنید. ما در این مطلب قصد داریم که به شما عزیزان کمک‌ کنیم تا سماور مورد پسندتان را انتخاب کنید. این وسیله به دلیل ارتباط مستقیمی که با سلامتی انسان دارد، باید در خریدش بسیار موشکافانه عمل کنید تا مبادا یک سماور بی‌کیفیت و تقلبی را بخرید. پس برای آگاهی از نکات مهم و کاربردی در حوزه‌ی خرید این محصول با ما همراه باشید.

نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی استفاده از سماور گازی:

اولین بار در زمان صفویه بود که قهوه به عنوان نوشیدنی مورد علاقه‌ی بسیاری از مردم جهان وارد بازار شد. در نتیجه به کسی که کار آماده سازی قهوه را انجام می‌داده، قهوه چی باشی می‌گفته‌اند. جالب است بدانید که در قدیم الایام از سماور گازی برای تهیه‌ی قهوه استفاده می‌شده است اما بعدها که چای به عنوان نوشیدنی جای خود را در میان ایرانیان باز کرد، از این وسیله برای آماده سازی چای بهره برده می‌شد.

اولین سماور ساخته شده در طول تاریخ به سال ۱۸۲۰ میلادی و شهر تولا برمی‌گردد. بعدها این شهر در روسیه به عنوان مرکز تولید و ساخت سماور مشهور شد، به گونه‌ای که بهترین برندهای سماور در جهان به کشور روسیه تعلق دارند. در ایران هم برای بار اول در زمان شاهرخ نوه‌ی نادرشاه افشار بود که سماور وارد شد. اگر بخواهیم در مورد سماورهای ساخته شده در ایران صحبت کنیم، باید بگوییم که سماورهای گازی سنتی متعلق به استان لرستان؛ شهرستان بروجرد هستند که جنس آنها هم بیشتر از ورشو و برنج می‌باشد.

منظور از سماور گازی چیست؟

سماور در واقع اصطلاحی روسی است که در آن زبان با معنای خودجوش می‌باشد. در تعریف این وسیله باید گفت که سماور محصولی فلزی است که برای آماده کردن چای به کار برده می‌شود. مخزنی که در این وسیله تعبیه شده است باید مدام پر از آب باشد تا هر زمان قصد داشتید چای بنوشید از آب داغ آن استفاده کنید. در قسمت پایینی و دقیقا مقابل بدنه‌ی این وسیله هم شیری وجود دارد که باعث می‌شود با هر بار، باز و بسته کردن آن آب جوش از سماور تخلیه شود.

در تعریف سماور گازی هم به طور کلی می‌توان گفت که وسیله‌ای است که از طریق گاز شهری باعث به جوش آمدن آب درون مخزن می‌شود، که در نتیجه‌ی این جوشش می‌توانید هر زمان که تمایل دارید چای گرم و تازه‌ای را نوش جان کنید.

آشنایی بیشتر با انواع سماور های موجود در بازار:

  • سماور برقی: این مدل از سماور نسبت به مدل‌های گازی خیلی سریعتر آب را به نقطه‌ی جوش می‌رسانند. منتهی قیمت بالاتری هم دارند و اگر برق قطع شود، این وسیله هم از کار خواهد افتاد. سماور برقی چند سالی می‌شود که روانه‌ی بازار شده و طرفداران خاص خود را هم دارد.
  • سماور گازی: همانطور که از نام این مدل مشخص است، این سماور از طریق نیروی گاز شهری یا کپسولی کار می‌کند. نسبت به مدل قبلی مقداری دیرتر آب را به جوش می‌آورد. منتهی قیمت این مدل مناسب‌تر است و قطعی گاز نسبت به قطعی برق هم کمتر خواهد بود. معمولا سایز و اندازه‌ی سماور گازی از سماور برقی بزرگتر است.
  • سماور زغالی: این مدل از سماور بیشتر در گذشته کاربرد داشته است. به گونه‌ای که با قرار دادن زغال در قسمت زیرین سماور، آب به آرامی به نقطه‌ی جوش می‌رسید. در حال حاضر این مدل کاربرد ندارد و بیشتر برای دیزاین و زیبایی دکوراسیون از آن استفاده می‌شود.

سماور گازی شامل دو نوع می‌شود:

  • سماور گازی ترموکوپلی: وظیفه‌ی اصلی ترموکوپل این است که وقتی گاز قطع می‌شود و یا اینکه سماور در اثر وزش باد و یا عوامل دیگر خاموش می‌شود، جریان گاز را به طور کامل قطع می‌کند و مانع آن می‌شود که گاز در کل فضای خانه پخش شود. پس عزیزان پیشنهاد ما به شما دوستان خرید سماور گازی ترموکوپلی است تا خیالتان از بابت قطعی گاز راحت باشد.
  • سماور گازی غیر ترموکوپلی: این سماور همانطور که از نامش مشخص است فاقد ترموکوپل است. این موضوع به لحاظ ایمنی مشکل زا خواهد بود و اگر احیانا گاز قطع شود و شما در جریان نباشید، گاز شهری کل فضای خانه را در بر می‌گیرد. پس عزیزان سعی کنید به سراغ خرید این مدل نروید.

مزایای خرید سماور گازی:

  • آب سریعا به نقطه‌ی جوش می‌رسد.
  • تمیز کردن راحت و سریع بدنه‌ی سماور‌.
  • فضای روی گاز در اثر قرار گرفتن کتری و قوری اشغال نمی‌شود، چون سماور کار این دو را انجام می‌دهد.
  • آب جوشیده همیشه در اختیار خواهید داشت.
  • به غیر از آماده سازی چای، می‌توانید قهوه، نسکافه و… را هم از طریق استفاده از سماور آماده کنید.
  • به دلیل قرار گیری بر روی کابینت از دسترس کودکان به دور است.
  • توری موجود در قسمت مخزن برخی از مدل‌های سماور گازی باعث می‌شود که جرم آب را به خود بگیرد و دیواره‌ی گچی مانند در سماور کمتر به وجود آید.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید سماور گازی باید به آنها توجه کنید:

  • اولین شرط توجه به قیمت آن است، عوامل مختلفی چون جنس، کیفیت ساخت و… بر روی قیمت این وسیله اثرگذار هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و سلیقه‌ی خود نسبت به خرید مدل خاصی اقدام‌ کنید.
  • حتما به جنس سماور گازی توجه داشته باشید. هرچند اغلب سماورها فلزی هستند، اما کیفیت فلز به کار رفته در آنها و شفافیت و براق بودن جنس آن، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
  • چون نقش این وسیله زیبایی دکوراسیون آشپزخانه‌تان است، پس باید سماور زیبا و جذابی را خریداری کنید، تا علاوه بر انجام کار خودش، آشپزخانه‌تان را سنتی‌ جلوه دهد.
  • از محکم بودن و دوام شیر سماور مطمئن شوید، چون در طول روز قرار است این قسمت مدام باز و بسته شود، پس هرگونه عدم کیفیت ممکن است خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
  • اگر قصد بیرون رفتن از منزل را دارید، در صورتی که سماور گازی شما مجهز به سیستم ترموکوپل نیست، حتما از بسته بودن شیر گاز مطمئن شوید.
  • هیچگاه به دلیل ارزان بودن برخی از مدل‌های سماور گازی، فریب نخورید. چون این‌ مدل‌های گواهی استاندارد ندارند و طول عمر زیادی هم نخواهند داشت.
  • سعی کنید این وسیله‌ی کاربردی را از میان برندهای معتبر انتخاب و خریداری کنید. همچنین به ضمانت نامه‌ی سماور هم توجه داشته باشید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید سماور گازی مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۲۸ نمونه سماور گازی زیبا، ارزان، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را درافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید سماور گازی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *