نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید فرش چرم و پوست باید به آن ها توجه داشته باشید.

فرش یکی از لوازم تزئینی منزل ایرانیان به شمار می‌رود، صنعت فرش بافی سالیان درازی است که در ایران رواج دارد. این صنعت به مرور زمان دست خوش یک سری تغییرات شده که نمونه آن روی کار آمدن فرش‌های ماشینی است. از زمان‌های گذشته تا به امروز چرم کاربردهای زیادی داشته و دارد، از چرم طبیعی وسایلی مانند: کیف، کفش و کمربند تولید می‌شود. به مرور چرم وارد صنعت خودرو سازی شد و محصولاتی مانند: داشبرد، روکش فرمان و روکش صندلی از چرم ساخته شد. امروزه شاهد ورود چرم به دکوراسیون منزل هستیم. ذوق و هنر ایرانی پایان ندارد، بعد از اختراع فرش در زمان باستان، در عصر امروزی هم نمونه‌های فرش چرمی به وسیله ایرانی‌ها ساخته شد که تحولی عظیم در دکوراسیون منزل به شمار می‌رود.

فرش چرم بر خلاف نمونه‌های سنتی فرش، بافته نمی‌شود، بلکه با دوخته شدن چند تکه چرم در کنار یکدیگر به وجود می‌آید. در واقع فرش چرم و پوست بیشتر جنبه تزئینی دارد. زمان های قدیم از فرش علاوه بر وسیله زیبایی به منظور یک زیر انداز نرم و راحت برای نشستن استفاده می‌شد. اما امروزه با روی کار آمدن مبلمان خانگی کمتر کسی پیدا می‌شود که از فرش به عنوان زیر انداز برای نشستن استفاده نماید. فرش بیشتر جنبه نمایشی دارد تا وسیله قابل استفاده در منزل، شاید به همین منظور بود که فرش‌های چرمی تولید شده و روانه بازار شدند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید فرش چرم و پوست دارید، اما با توجه به تنوع زیاد طرح‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله تزئینی به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع فرش چرم و پوست آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم که هنگام خرید فرش چرم و پوست باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

فرش‌چرم و پوست چیست؟

نسل جدیدی از فرش می‌باشند که از کنار هم دوختن تکه های چرم دباغی شده یا پوست به وجود می‌آیند. این فرش‌ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و به علت نازک بودن و اینکه نرم و راحت نیستند، نمی‌توانید روی آن‌ها بنشینید. از مهم‌ترین ویژگی این فرش‌ها می‌توان به عدم نیاز به شستشوی آن‌ها اشاره کرد. همچنین این نوع از فرش به راحتی روی سرامیک می‌چسبد و لیز نمی‌خورد. همچنین به علت جدید بودن تحول جدیدی در دکوراسیون داخلی منزل شما محسوب می‌شود.

انواع فرش چرمی:

  • فرش چرم طبیعی: این نوع از فرش از پوست دباغی شده حیواناتی مانند: گاو، گوسفند، بز، شتر و… ساخته می‌شوند. این فرش‌ها به علت اینکه از چرم طبیعی ساخته می‌شوند، طول عمر زیادی دارند و قیمت آن‌ها نیز گران‌تر از چرم های مصنوعی است.
  • فرش چرم مصنوعی: این نوع فرش از چرم مصنوعی ساخته می‌شود. چرم مصنوعی از مواد پشمی و پلاستیکی طوری ساخته می‌شود که شباهت زیادی به چرم طبیعی دارد. تنوع طرح و رنگ در این مدل چند برابر چرم طبیعی است و قیمت آن‌ها بسیار ارزان‌تر از چرم طبیعی می‌باشد. شاید علت اینکه خیلی از افراد این مدل را انتخاب می‌کنند نیز همین موضوع باشد.
  • فرش پوست: در واقع چرم هم از پوست حیوانات به وجود می‌آید، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند، فرش آن‌ها به پوست اصلی حیوان شباهت داشته باشد، به همین علت هنگام دباغی مقداری از پشم را روی پوست می‌گذارند و آن را رنگ آمیزی نمی‌کنند تا به همان رنگ و شکل اصلی خود باقی بماند. پوست برخلاف چرم نیاز به واکس زدن ندارد و نگهداری از آن به مراتب ساده‌تر از چرم می‌باشد.

مزایای استفاده از فرش‌چرم و پوست:

  1. نوع جدیدی از فرش هستند و دکوراسیون منزل شما را جدیدتر و مدرن‌تر می‌کنند.
  2. قیمت آن‌ها نسبت به سایر فرش‌ها ارزان‌تر است در واقع می‌توان گفت که ارزش خرید بالاتری دارند.
  3. در مقایسه با فرش‌های دیگر وزن کمتری دارند یعنی به راحتی می‌توانید، آن‌ها را جا‌به‌جا کنید.
  4. نیاز به شستشو ندارد، این یک مزیت مهم در مورد فرش به شمار می‌رود.
  5. بیشترین مشکلی که فرش‌های سنتی با منازل جدید دارند، لیز خوردن فرش روی سرامیک است، این موضوع در مورد فرش چرمی صدق نمی‌کند.

روش تشخیص فرش چرم طبیعی از مصنوعی:

  • همیشه فرش‌هایی که از چرم طبیعی ساخته می‌شوند دارای مهر و نشان سازنده هستند. اگر فرشی از چرم مصنوعی تهیه شود نباید دارای مهر و نشان سازنده اثر باشد.
  • از روی بوی چرم نیز می‌توان پی به اصلی یا تقلبی بودن آن برد. چرم اصلی تقریبا بویی شبیه به بدن حیوان را می‌دهد، البته به این موضوع هم اکتفا نکنید، زیرا خیلی از عطر مخصوص برای بودار کردن چرم مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • به قیمت آن هم توجه داشته باشید، چرم طبیعی قیمت بالایی دارد و چرم مصنوعی بسیار ارزان‌تر از طبیعی است. البته توجه داشته باشید افراد سودجو چرم مصنوعی را با قیمت بالا به جای طبیعی می‌فروشند، پس سایر فاکتورها را نیز بررسی نمایید.
  • به پشت فرش توجه کنید، چرم طبیعی پرزدار است، اما پشت چرم مصنوعی نخ‌دار می‌باشد، بنابراین وجود نخ در پشت فرش چرم نشانه مصنوعی بودن آن است.
  • ضخامت چرم مصنوعی چون با دستگاه تولید می‌شود در تمام سطح پوست یکسان است، اما در پوست طبیعی ضخامت هر قسمت چرم کم و زیاد است.
  • چرم طبیعی نور را به صورت یکدست انعکاس نمی‌دهد، یعنی اگر آن را جلوی نور بگیریم انعکاس نور در آن کم و زیاد است. برخی نقاط شفاف و برخی قسمت‌های چرم کدر می‌باشد.
  • چرم طبیعی بسیار مقاوم است، یعنی اگر آن را روی شعله آتش قرار دهیم به راحتی تغییر شکل نمی‌دهد و نمی‌سوزد. اگر چرم مصنوعی را روی شعله بگیریم، خیلی زود تغییر حالت می‌دهد.

نکات مهم هنگام خرید فرش چرم و پوست:

  1. قیمت فرش چرم: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید فرش چرم را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه، مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع فرش: فرش چرمی از دو نوع طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود. قیمت فرش چرم طبیعی مقداری گران‌تر از فرش مصنوعی است. شما با توجه به نوع نیاز خود می‌بایست یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به قسمت ابتدایی مطلب مراجعه کرده و آن را مطالعه کنید.
  3. بوی چرم: اگر می‌خواهید از طبیعی بودن چرم اطمینان حاصل نمایید، آن را بو کنید. چرم طبیعی بوی خاصی دارد، بویی شبیه به چربی بدن حیوان، البته ممکن است، خیلی از فروشنده‌ها به چرم مصنوعی عطر چرم بزنند تا شما را گمراه کنند.
  4. دوخت فرش: معمولا فرش چرم طبیعی با دست دوخته می‌شود و فرش چرم مصنوعی به وسیله چرخ خیاطی به یکدیگر متصل می‌شوند. پس حتما به دوخت فرش توجه کنید، اگر دست دوز بود به احتمال خیلی قوی جنس آن چرم طبیعی است.
  5. طرح و رنگ: چرم بعد از فرآیند دباغی وارد مرحله رنگ آمیزی می‌شود. معمولا کیفیت چرم با نوع دباغی آن ارتباط مستقیم دارد، از روی کیفیت رنگ آمیزی هم می‌توان به کیفیت چرم مورد نظر پی‌برد. چرم‌هایی که به خوبی دباغی شده‌اند روی کیفیت رنگ آمیزی آن‌ها هم بیشتر کار می‌شود.
  6. از فروشگاه معتبر بخرید: چرم طبیعی و باکیفیت همیشه به وسیله تولیدی چرم معتبر به فروش می‌رسد. این چرم‌ها معمولا با مهر تولید خود مهر و نشان زده می‌شوند. در صورتی که بعد از خرید ثابت شود که چرم مصنوعی است می‌توانید از تولیدی مورد نطر شکایت کنید.

روش نگهداری از فرش چرمی:

  • به هیچ عنوان شما مجاز به شستشوی آن‌ها نمی‌باشید. تنها چیزی که به چرم آسیب می‌زند شستشوی آن است.
  • همیشه هر ماه یک‌بار به وسیله واکس مخصوص فرش مورد نطر خود را واکس بزنید. بهتر است از پی واکس استفاده نمایید.
  • در صورتی که فرش چرمی شما کثیف شد می‌توانید با محلول تمیز کننده چرم یا ترکیب یک لیوان آب، چند قطره سرکه سفید و مقداری مایع ظرفشویی استفاده کرده و آن را تمیز کنید.
  • فرش را در قسمتی استفاده کنید که نور مستقیم خورشید روی آن نباشد. نور خورشید هم باعث خشک شدن و ترک برداشتن چرم می‌شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید فرش چرم و پوست مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های فرش چرمی زیبا، ارزان، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را درافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید فرش چرم و پوست در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *