نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید لامپ هدلایت خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

امروزه قطعات یدکی خودرو روز به روز به منظور بهبود دستخوش تغییرات می‌شوند که همگی باعث توسعه این قطعات می‌شود. یکی از این قطعات توسعه پیدا کرده لامپ هدلایت خودرو است. البته لامپ‌های زنون هم وجود دارند و نور سفید و آبی خیره کننده‌ای دارند که می‌تواند رانندگی در شب را برای شما لذت بخش‌تر کنند، اما متأسفانه نور این لامپ‌ها می‌تواند چشم راننده‌های جلویی شما را ناراحت کند. لامپ هدلایت یک قطعه کاملا استاندارد و جدید است که بیشتر روی خودروهای خارجی به صورت پیش‌فرض وجود دارد. با این حال خیلی از افراد برای توسعه چراغ‌های خودروی خود از هدلایت استفاده می‌کنند. شاید شما هم به این نتیجه رسیده باشید که نور چراغ‌های شما جوابگوی نیازتان نیست و به دنبال خرید یک لامپ با نور بیشتر باشید، بدون شک شما باید لامپ هدلایت را انتخاب نمائید.

لامپ هدلایت به راحتی روی هر خودرویی بدون تغییر در سیستم سیم‌کشی خودرو نصب می‌شود. خوشبختانه نصب این قطعه نیاز به تخصص خواص در این زمینه ندارد، فقط کافی است شما مقداری دست به آچار باشید و آن را به راحتی نصب کنید. شما در واقع بعد از نصب لامپ هدلایت می‌توانید به تغییر ایجاد شده رانندگی در شب پی‌ببرید. کارخانه سازنده خودروهای داخلی به علت گران بودن این قطعه را روی محصولات خود نصب نمی‌کند وگرنه تمام شرکت‌های خودرو سازی جهان روی چراغ‌های خودرو خود لامپ هدلایت نصب می‌کنند. طول عمر این لامپ‌ها چند برابر یک لامپ معمولی است پس اگر شما مقداری بیشتر هزینه کنید و برای خودرو خود لامپ هدلایت تهیه نمائید تا مدت‌ها خیالتان بابت خرید لامپ برای خودرو راحت می‌شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که نور چراغ‌های خود راضی نیستید و قصد خرید لامپ هدلایت را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این قطعه به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع لامپ هدلایت آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید لامپ هدلایت باید به آن توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

هدلایت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

هدلایت (head light) نسل جدیدی از لامپ است که به منظور ایجاد روشنایی چراغ‌های جلو خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدلایت برخلاف لامپ‌های معمولی از مقاومت زیادی برخوردار است به طوری که هنگام تصادف کردن امکان از کار افتادن لامپ هدلایت نسبت به لامپ‌های معمولی خیلی کمتر می‌باشد. تصور کنید شب در یک جاده تاریک تصادفی اتفاق می‌افتد و چراغ‌های خودرو شکسته می‌شوند به دلیل تاریکی هوا خودروهای پشت سر از وقوع تصادف هیچ اطلاعی نداشته و مجدد با خودرو مورد نظر تصادف می‌کند. لامپ هدلایت مقاومت زیادی دارد و از وقوع این حوادث جلوگیری می‌کند.

انواع مدل‌های لامپ هدلایت خودرو:

  • هدلایت تک کنتاکت: لامپ نور پایین و نور بالا در برخی خودروها یکی نیست و برای هر مدل نور یعنی پایین و بالا یک کاسه و چراغ جداگانه تعبیه شده به همین منظور لامپ‌های هدلایت تک کنتاکت ساخته شد تا این خودروها هم از داشتن هدلایت بی‌نصیب نمانند.
  • هدلایت دو کنتاکت: در بیشتر خودروهای داخل فقط از یک لامپ به منظور نور بالا و پایین استفاده می‌شود. این لامپ‌ها به دو کنتاکت معروف هستند زیرا دو عدد رشته درون لامپ دارند که به صورت تک تک و همزمان می‌توان آن‌ها را روشن کرد. برای این مدل از خودرو هم لامپ‌های هدلایت دو کنتاکت ساخته شده تا نیاز آن‌ها برآورده شود.

انواع هدلایت‌ از نظر تعداد ال ای دی:

  • هدلایت دو طرفه: هدلایت‌ها معمولا از یک پایه ساخته می‌شوند که تعدادی دیود ال ای دی SMD روی آن‌ها نصب می‌شود. در این مدل دو عدد ال ای دی SMD در دو طرف پایه نصب می‌شود و از دو طرف نور تولید می‌کنند.
  • هدلایت چهار طرفه: این مدل از لامپ هدلایت دقیقا شبیه به نمونه قبلی است با این تفاوت که علاوه بر قرار گرفتن دو لامپ اس ام دی در دو طرف پایه دو عدد لامپ ال ای دی دیگر در جهت مخالف آن‌ها روی پایه نصب شده و دارای چهار عدد ال ای دی SMD هستند.

قدرت هدلایت دوطرفه بیشتر است یا چهار طرفه:

همان طور که گفته شده هدلایت‌های دو طرفه دارای دو عدد لامپ ال ای دی به صورت اس ام دی می‌باشند و هدلایت‌های چهار طرفه دارای چهار عدد دیود ال ای دی به صورت اس ام دی هستند. پس طبیعی است که هر چه تعداد ال ای دی‌ها بیشتر باشد، قدرت نور‌دهی هدلایت هم افزایش پیدا می‌کند. پس با توجه به توضیحات بالا می‌توان نتیجه گرفت که هدلایت چهار طرفه پرنور‌ تر و پر قدرت‌تر از هدلایت‌های دو طرفه است.

تفاوت لامپ هدلایت با زنون در چیست؟

لامپ زنون نور خیلی شدیدی تولید می‌کنند که برای خودروهای جلویی می‌تواند خطرناک باشد زیرا به قدرت بینایی آن‌ها آسیب وارد می‌کند. لامپ‌های زنون ولتاژ زیادی نیاز دارند که ترانس این کار را برای روشن شدن آن‌ها انجام می‌دهد. ترانس اینلامپ‌های روی سایر قسمت‌های الکترونیکی دستگاه مانند ای بی اس و ایر بگ تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود خطا بدهند. همچنین گرمای زیادی هم تولید کرده و موقع شکستن گازهای سمی وارد محیط زیست می‌کنند. لامپ هدلایت روشنایی استانداردی دارد، چشمان رانندگان دیگر را اذیت نمی‌کند و مصرف برق کمتری دارند. هیچ تاثیر منقی روی عملکردهای خودرو نمی‌گذارند. همچنین به محیط زیست اطراف ما هم آسیب وارد نمی‌کنند.

ویژگی‌های لامپ هدلایت خوب و باکیفیت:

  • بدون نیاز به داشتن بالاست و شارژ شدن نوری معادل لامپ‌های زنون‌ معمولی داشته باشد.
  • بدنه آلومینیومی و فن خنک کننده داشته باشد این امر باعث می‌شود لامپ شما دارای۱۰۰ هزار ساعت عمر مفید باشد.
  • معمولا بالاست این گونه لامپ‌ها روی سایر قسمت‌های الکترونیکی خودرو نویز ایجاد می‌کند یک هدلایت خوب نباید این‌گونه باشد.
  • طول و قطر بدنه هدلایت باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی وارد چراغ خودرو شود و درب پشت چراغ به راحتی بسته شود.

بهترین برند هدلایت:

معرفی کردن یک برند خاص به عنوان بهترین مارک هدلایت یک کار تبلیغاتی است و واقعی نیست. زیرا برندهای خوب و باکیفیت زیادی در بازار وجود دارند که در صورت معرفی یکی از آن‌ها حق سایر برندها ضایع می‌شود و از آنجایی که سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای هدلایت را به شما معرفی می‌کنیم.

  • هدلایت موور
  • هدلایت فیلیپس
  • هدلایت لنزو
  • هدلایت دلفی
  • هدلایت مونلایت
  • هدلایت توبیز
  • هدلایت ام آی ۲
  • هدلایت مکس
  • هدلایت فوکوس
  • هدلایت زنوتیک

نکات مهم هنگام خرید لامپ هدلایت خودرو:

  1. قیمت هدلایت: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. هیچ گاه یک جنس ارزان کیفیت مناسب را نخواهد داشت. پس بهتر است بی‌خیال هدلایت‌های خیلی ارزان شوید و به سراغ هدلایت‌های با قیمت متوسط رو به بالا بروید. زیرا این محصولات معمولا کیفیت لازم را دارند البته به این معنا نیست که اجناس گران قیمت همه خوب هستند.
  2. نوع هدلایت: همان طور که می‌دانید چراغ خودروها مدل‌های مختلفی دارند. برخی چراغ‌ها جای یک لامپ برای نور پایین و یک لامپ برای نور بالا با کاسه‌های جداگانه هستند. برای این مدل‌ها باید لامپ تک کنتاکت مخصوص نور بالا و نور پایین را خریداری کنید. برخی چراغ‌ها هم فقط دارای یک کاسه بوده و لامپ نور بالا و پایین آن‌ها یکی است که برای این مدل هم شما باید از لامپ‌های دو کنتاکت استفاده کنید.
  3. تعداد ال ای دی: نور دهی هدلایت‌ها با استفاده از دیود ال ای دی از نوع اس ام دی صورت می‌گیرد. اگر به دنبال یک هدلایت معمولی هستید که نور آن مقداری از چراغ های خودتان قوی‌تر باشد و یک لامپ استاندارد باشد حتما باید هدلایت دو طرفه را خریداری کنید. این مدل تنها دارای دو عدد ال ای دی هستند ولی اگر به دنبال یک هدلایت هستید که نور آن چیزی در حدود یک لامپ زنون باشد بهتر است به سراغ نمونه‌های چهار طرفه بروید. زیرا دارای چهار عدد ال ای دی می‌باشند.
  4. میزان گرما: هر لامپ هدلایت مقداری گرما تولید می‌کند که شما باید با توجه به جنس کاسه چراغ و طلق چراغ خود نوع لامپ را انتخاب کنید. اگر کاسه چراغ شما لاستیکی است شما نمی‌توانید هدلایت‌هایی را استفاده کنید که گرمای زیادی را تولید می‌کنند. زیرا این لامپ‌ها باعث تغییر حالت در کاسه چراغ و آتش سوزی می‌شوند. برای این مدل حتما باید از کاسه‌ای استفاده کنید که حرارت‌گیر لامپ داشته باشد.
  5. نوع سوکت اتصال: سوکت اتصال لامپ در برخی خودرو‌ها دو فیش، برخی سه فیش و نمونه دیگر تک فیش است. پس حتما نمونه‌ای را انتخاب کنید که با سیم‌کشی چراغ خودرو شما هم‌خوانی کامل داشته باشد. به عنوان مثال: اگر یک هدلایت سوکت دو فیش را خریداری کنید و سوکت خودرو شما تک فیش باشد. شما مجبور می‌شوید کل سیم کشی چراغ‌های خودرو خود را تغییر دهید و حتی ممکن است این کار در عمل قابل انجام نباشد و هدلایت خریداری شده روی دست شما بماند.
  6. قدرت نوردهی: قدرت نور‌دهی هدلایت‌ها معمولا با واحد وات مشخص می‌شود. هرچه لامپ خریداری شده شما میزان وات بالاتری داشته باشد شدت روشنایی بیشتری دارد و به اصلاح لامپ قوی‌تری است. البته به این نکته هم توجه کنید که به سیستم برق خودرو شما آسیب وارد نکند. قبل از انجام این کار حتما با یک باطری ساز خوب مشورت کنید که آیا سیم‌کشی خودرو شما توان مقابله با این میزان وات را دارد یا خیر. زیرا فشار به سیم‌کشی خودرو موجب آتش سوزی می‌شود.
  7. رنگ هدلایت: هدلایت‌ها معمولا یا نور سفید شبیه به یخی دارند و یا رنگ زرد شبیه به آفتاب این بستگی به سلیقه شما دارد که چه نوع لامپی را انتخاب کنید. معمولا لامپ‌های سفید باعث کاهش دید خودرو‌های جلویی شما می‌شود. بهترین و استاندارد‌ترین رنگ لامپ برای خودرو شما هم آفتابی است. اگر توجه کرده باشید هیچ شرکت سازنده‌ای به صورت فابریک روی خودرو شما لامپ سفید نصب نمی‌کند.
  8. برند هدلایت: همیشه به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید، زیرا این لامپ‌ها معمولا کیفیت بالایی دارند. زیرا در بازار امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که برندهای معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ خرید برندهای شناخته نشده بازار بروید. زیرا این محصولات تست نشده و ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشند. تست کردن برندهای ناشناخته چیزی جز اتلاف زمان و صرف هزینه نخواهد داشت.
  9. از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی جنس تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری شباهت زیادی به جنس اصلی دارند و تنها راه تشخیص آن‌ها از یک دیگر داشتن مهارت و تجربه لازم در این زمینه است. اگر اطلاعات کافی در مورد تشخیص اجناس تقلبی از اصلی را ندارید، باید از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا این فروشنده‌ها اعتبار چندین ساله خود را فدای فروش جنس تقلبی نمی‌کنند.

روش نگهداری از لامپ هدلایت خودرو:

  • همیشه هدلایت سازگار با سیم کشی خودرو خود را خریداری کنید. این سازگاری باعث افزایش طول عمر هدلایت شما می‌شود.
  • توجه داشته باشید هدلایتی را که خریداری می‌کنید به راحتی درون چراغ خودرو شما جا بگیرد و قاب پشت چراغ شما به راحتی بسته شود. باز ماندن قاب پشت چراغ باعث ورود آب به چراغ و سوختن هدلایت شما می‌شود.
  • در صورت ترک برداشتن طلق روی چراغ هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض چراغ یا طلق روی آن اقدام کنید. زیرا ورود آب یا بخار به داخل چراغ سبب سوختن هدلایت می‌شود.

لامپ هدلایت خودرو فوکوس مدل H11 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو سورا مدل H1 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل 8S.H1 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو گلکسی مدل H4 مجموعه 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل 9005 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت لنزو مدل 6S.H4 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو فیلیپس کد H9005 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امپ هدلایت خودرو مدل H7 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو سام اسپرت مدل H1 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

هدلایت لامپ خودرو D5 مدلH4 بسته۲عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

هدلایت خودرو برند تک پرو مدل 10 طرفه بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل چهار طرفه کد H7 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل D22 H7flip بسته ۲ عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو لنزو مدل چهار طرفه کد H4 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل D5H1 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

هدلایت لامپ خودرو D5 مدل H4 آفتابی بسته ۲عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

هدلایت لامپ خودرو D11مدل H7 فلیپ بسته ۲عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل چهار طرفه کد H1 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل H11 بسته 2 عددی مناسب برای ساندرو

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو هایلایت مدل چهار طرفه کد H4 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو سورا مدل H4 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو رمینگتون مدل H7 بسته ۲عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل 9005 D22flip بسته ۲ عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت لنزو مدل 8S.H11 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل D22 H1flip بسته ۲ عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو فیلیپس کد 9006 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل H11 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو دی فایو مدل H1 FLSH بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

هدلایت لامپ خودرو D11مدل H7 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل 8H7 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

هدلایت لامپ خودرو D9 مدل h4 آفتابی بسته ۲ عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت لنزو مدل H1 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو ای ام تی مدل H7 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل H7 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل D2 پلاسH4 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو فیلیپس مدل H880 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل HRG7 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو مدل 8H4 بسته دو عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت بیجیانگ مدل H4 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

لامپ هدلایت خودرو آی ام بی مدل cH3/12000 بسته 2 عددی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید لامپ هدلایت خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *