نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید منبع انبساط خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از قطعات مهم و ضروری در سیستم خنک کننده اکثر خودروهای بنزینی منبع انبساط خودرو می‌باشد. این قطعه معمولا از پلاستیک شفاف ساخته می‌شود به طوری که حجم مایع سیستم خنک کننده درون آن مشخص است. منبع انبساط خودرو کار هواگیری سیستم خنک کننده را برعهده دارد، معمولا خودروهایی که دارای این قطعه می‌باشند کمتر دچار سوختگی واشر سرسیلندر می‌شوند. همان طور که می‌دانید دمای آب جوش پایین‌تر از بخار آب است به همین علت وجود بخار آب یا هوا درون سیستم خنک کننده می‌تواند به سر سیلندر خودرو شما آسیب جدی وارد کند. منبع انبساط خودرو فشار درون لوله‌ها را کاهش می‌دهد و از طریق سوپاپ اطمینان روی درب منبع انبساط هوای سیستم خنک کننده را خارج می‌کند. اگر شما این قطعه را از روی خودرو خود حذف کنید با بالا رفتن دما رادیاتور خودرو شما منفجر می‌شود.

منبع انبساط خودرو یک مخزن پلاستیکی درب دار است که هوای قسمت پایین بلوک سیلندر را گرفته و به قسمت خالی یا بالایی مخزن انتقال می‌دهد. در صورتی که حجم هوای سیستم خنک کننده زیاد باشد و قادر به حذف آن نباشد یک سوپاپ اطمینان عمل کرده و مایع سیستم خنک کننده از درب منبع انبساط خودرو بیرون می‌ریزد. این ویژگی جلوی ترکیدن جنت‌ها و رادیاتور را می‌گیرد. از طرفی در صورتی که درب منبع عمل نکند خود منبع انبساط منفجر می‌شود که نسبت به قسمت‌های دیگر سیستم خنک کننده ارزان‌تر و تعویض ساده‌تری دارد. منبع انبساط آب در خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶، پراید، مزدا ۳ و ال ۹۰ دیده می‌شود. وجود یک ترک ریز حتی در بالای منبع می‌تواند منجر به اختلال در کل سیستم خنک کننده این خودرو‌ها می‌شود و در صورتی که نادیده گرفته شود، هزینه‌های سنگینی روی دوش شما خواهد گذاشت. یکی از رایج‌ترین این مشکلات سوختن واشر سرسیلندر یا قفل کردن موتور به دلیل نبود آب در سیستم خنک کننده می‌باشد.

منبع‌انبساط‌ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

در واقع به یک مخزن پلاستیکی گفته می‌شود که در بالاترین قسمت موتور خودرو نصب می‌شود و معمولا دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی مایع سیستم خنک کننده می‌باشد و دارای یک درب برای ورود مایع به سیستم است. این درب دارای یک سوپاپ اطمینان بوده که در صورت بالا رفتن فشار آزاد شده و مایع با فشار از مخزن خارج می‌شود و از شکستن رادیاتور و ترکیدن جنت‌های آب جلوگیری می‌کند. در کل وظیفه این قطعه هواگیری سیستم خنک کننده می‌باشد. همچنین در روی بدنه شفاف آن یک قسمت وجود دارد که نقاط ماکسیمم و مینیمم مایع را نشان می‌دهد. شما نباید خیلی کمتر یا بیشتر از میزان توصیه شده مایع درون مخزن بریزید.

مزیت استفاده از منبع‌انبساط در موتور خودرو:

همان طور که می‌دانید دمای بخار آب از آب داغ بیشتر است به همین علت وجود حباب‌های داخل مایع خنک کننده باعث بالا رفتن دمای بیشتر موتور خودرو می‌شود. خودروهایی که دارای این منبع انبساط هستند، بخار یا همان حباب‌های داخل مایع سیستم خنک کننده را خارج کرده و درون منبع به مایع تبدیل کرده و مجدد به مدار باز می‌گردانند. و از بالا رفتن دما جلوگیری می‌شود که این امر می‌تواند در افزایش طول عمر واشر سرسیلندر خودرو موثر باشد.

علت استفاده از منبع انبساط در خودرو چیست؟

این منبع معمولا روی خودروهایی نصب می‌شود که موتور آن‌ها دارای شتاب و قدرت زیاد است. مایع سیستم خنک کننده در این خودروها همیشه تحت فشار است و برای جلوگیری از انفجار مجموعه نیاز به قطعه‌ای می‌باشد که این فشار را تا حد زیادی کاهش دهد به خصوص زمانی که موتور خودرو تحت فشار زیاد قرار دارد، دمای مایع بالا رفته و فشار هم چون تابع دما است افزایش پیدا می‌کند. معمولا قسمت بالایی یا همان نیمه بالایی منبع خالی است و مایع در اثر فشار یا منبسط می‌شود و یا فضای خالی منبع را پر می‌کند. در مواردی که فشار روی موتور خودرو بیش از اندازه باشد، سوپاپ درب منبع آزاد شده و مایع از آن خارج می‌شود.

آیا سیستم خنک کننده تمام خودروها دارای منبع انبساط می‌باشد؟

به طور کلی تمام خودروهایی که ساخته می‌شوند دارای دو نوع سیستم خنک کننده می‌باشند که در ادامه هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. سیستم خنک کننده مدار باز: در این خودروها رادیاتور دارای درب می‌باشد و مایع سیستم خنک کننده از این قسمت وارد می‌شود. به طور کلی فشار کمتری روی سیستم خنک کننده است و از طریق رادیاتور دفع می‌شود. از این رو لزومی به نصب منبع‌انبساط روی این خودروها نیست.
  2. سیستم خنک کننده مدار بسته: در این خودروها مایع سیستم خنک کننده در یک فضای بسته گردش پیدا می‌کند، از این رو اگر کوچکترین فشاری به موتور خودرو وارد شود و دمای آن بالا برود، باعث افزایش فشار در مجموعه شده و در صورتی که منبع‌انبساط روی آن‌ها نصب نشود. سیستم خنک کننده منفجر می‌شود.

انواع منبع‌انبساط‌ خودرو موجود در بازار:

  1. منبع‌انبساط آب خودرو پراید: با اینکه سیستم رادیاتور خودرو پراید تحت فشار نیست، اما به منظور شتاب بالای موتور نیاز به خنک کاری بیشتری دارند. این موتور به علت ضعیف بودن نسبت به موتورهای ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی معمولا فشار بیشتری را تحمل کرده و دمای آن‌ها بیشتر بالا می‌رود به همین علت وجود منبع‌انبساط نقش مهمی در پایین نگهداشتن دمای موتور دارد.
  2. منبع‌انبساط پژو ۲۰۶: شکل و محل نصب این منبع در سری‌های مختلف آن متفاوت است. در مدل‌های ۸۴ به بالا تا سال ۹۱ که موتور فرانسوی دارند، این منبع بزرگ بوده و در قسمت بالای موتور کنار دریچه فیلتر کابین نصب می‌شود. به علت حجم بالای مایع و قرار گرفتن در بالاترین نقطه معمولا دمای موتور این خودروها کمتر بالا می‌رود. این منبع به منبع مدل پایینی و تیپ ۲ معروف است. قیمت آن نسبت به مدل‌های ایرانیزه گران‌تر می‌باشد. مدل‌های ۹۲ به بالا اندازه کوچکی دارند و در قسمت جلوی رادیاتور جای هواکش مدل‌های فرانسوی نصب می‌شود.
  3. منبع‌انبساط خودرو مزدا ۳: تقریبا می‌توان گفت بیشتر خودروهای نسل جدید و روز دنیا دارای این منبع هستند. این خودرو پر طرفدار در ایران به خوبی جا افتاده به همین علت خیلی از شرکت‌های تولید کننده قطعه خودرو اقدام به تولید منبع مخصوص این خودرو می‌کنند. اندازه آن در تیپ‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد و هنگام خرید این محصول باید فقط به کیفیت جنس محصول توجه کرد. از مهم‌ترین علائم خرابی این قطعه می‌توان به هوا گرفتن سیستم و جوش آوردن خودرو اشاره کرد.
  4. منبع‌انبساط خودرو رانا: شاید ورود این محصول تولید داخل یا همان نسخه پژو ۲۰۶ ایرانی با ظاهر متفاوت باعث شد که منبع سری‌های جدید ۲۰۶ یعنی مدل ۹۲ به بالا با سری قبلی این خودرو متفاوت باشد. در واقع شرکت منبعی را که برای رانا طراحی کرد روی مدل‌های جدید ۲۰۶ هم پیاده کرد. در واقع بزرگترین اشتباه ایران خودرو ادقام قطعات این دو خودرو با یکدیگر بود که باعث کاهش کیفیت پژو ۲۰۶ جدید هم شد. اندازه این منبع کوچک بوده و در جلوی رادیاتور و محل هواکش قبلی موتور نصب می‌شود.

بهترین مارک منبع انبساط خودرو:

هیچ وقت شما کسی را پیدا نمی‌کنید که یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک منبع‌انبساط به شما معرفی کند. زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در زمینه تولید این قطعه فعالیت می‌کنند و معرفی یک برند خاص به عنوان بهترین مارک این قطعه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا معرفی یک محصول خاص و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای منبع‌انبساط خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

  • منبع‌انبساط‌خودرو ایده پارت
  • منبع‌انبساط‌خودرو وجودی
  • منبع‌انبساط‌خودرو ایساکو
  • منبع‌انبساط‌خودرو نیکو پخش
  • منبع‌انبساط‌خودرو تسکا
  • منبع‌انبساط‌‌خودرو پی کی اس کو
  • منبع‌انبساط‌خودرو ماد پارت
  • منبع‌انبساط‌خودرو بابا پارت
  • منبع‌انبساط‌خودرو سامنس
  • منبع‌انبساط‌خودرو وی پارت

منبع انبساط خودرو از کجا بخریم؟

به طور کلی روش‌های زیادی برای خرید این قطعه وجود دارد که شما به راحتی از طریق هر یک از روش‌ها می‌توانید این قطعه را انتخاب و خریداری کنید. در واقع هیچ محدودیتی برای انتخاب روش خرید وجود ندارد و شما از طریق هر یک از روش‌ها می‌توانید این کار را انجام دهید. از آنجایی که معرفی تک تک روش‌ها یک پروسه زمان‌بر بوده و شاید نیاز به یک مقاله جداگانه داشته باشد. در ادامه دو روش را که بیشتر از سایر روش‌ها کاربرد دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. خرید منبع‌انبساط از فروشگاه قطعات یدکی: در این روش شما باید حتما از منزل یا محل کار خود خارج شوید و به یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید و محصول خود را انتخاب و خریداری نمائید. شما در انتخاب و خرید خود باید نهایت دقت را داشته باشید، زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی منبع‌انبساط خودرو: در این روش مانند روش قبلی دیگر شما نیازی به خروج از منزل و محل کار خود را نخواهید داشت. فقط کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کنید و قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید. شما هفت روز مهلت تست دارید و در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر می‌توانید آن را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

علائم و نشانه‌های خرابی منبع انبساط خودرو:

  • تمام قسمت‌های خودرو برسی شده و هیچ گونه نشتی وجود ندارد، اما خودرو شما هوا می‌گیرد.
  • با مشاهده چشمی روی سطح مخزن ترک‌های خیلی ریزی دیده می‌شود، شاید آب از آن‌ها خارج نشود، اما باعث هوا گرفتن موتور می‌شود.
  • ترک و شکستگی در مخزن دیده نمی‌شود، اما با تعویض درب منبع باز هم خودرو شما هوا می‌گیرد. البته از قبل نقاط دیگر از نظر نشتی بررسی شده باشد.
  • رزوه‌های روی درب منبع هرز شده و هیچ درب منبعی روی آن محکم نمی‌شود، در این شرایط باید آن را تعویض کنید.
  • محل اتصال پایه شکسته باشد، یا قسمت جت اب ورودی و خروجی به منبع شکسته شده باشد.
  • تنها نشانه‌ای که ثابت می‌کند این مخزن مشکل دارد، وجود نشتی آب و جوش آوردن خودرو می‌باشد.

نکات مهم هنگام خرید منبع انبساط خودرو:

  1. قیمت منبع: اولین و مهم‌ترین نکته در مورد خرید این محصول توجه به قیمت آن است. اگر قیمت این قطعه نسبت به مدل‌های مشابه خیلی ارزان‌تر بود شما بدون شک باید بدانید که این قطعه اصل نیست و تقلبی می‌باشد. قطعات اصلی و باکیفیت معمولا قیمت بالاتری دارند.
  2. نوع منبع: این محصول هم مانند سایر قطعات یدکی خودرو مدل‌های مختلفی دارد. این شما هستید که باید با توجه به نوع و مدل خودرو خود منبع‌انبساط متناسب با خودرو خود را انتخاب و خریداری کنید. در مورد خودرو پژو ۲۰۶ توجه داشته باشید که دو مدل منبع وجود دارد یکی مدل‌های زیر سال ۹۱ و دیگری مدل‌های ۹۲ به بالا که با هم تفاوت زیادی دارند.
  3. جنس منبع: مهم‌ترین نکته در مورد خرید منبع‌انبساط خودرو توجه به جنس پلاستیک آن می‌باشد. بهترین جنس پلاستیک برای این محصول نوع مواد اولیه آن است که در برابر اختلاف دما مقاوم می‌باشد و رنگ آن به راحتی کدر نمی‌شود. حجم مایع درون مخزن آن باید در بیرون مخزن دیده شود و با چشم به راحتی دیده شود و شما نیاز به باز کردن درب منبع نداشته باشید.
  4. مخزن با درب یا بدون درب: برخی از شرکت‌های تولید کننده منبع‌انبساط خودرو آن را بدون درب تولید و روانه بازار می‌کنند. این تولید کننده‌ها این کار را به خاطر پایین آوردن قیمت انجام می‌دهند. اگر از سالم بودن درب منبع خود اطمینان دارید، می‌توانید نمونه‌های بدون درب را خریداری کنید. اگر قصد تعویض کل مجموعه را دارید، دقت داشته باشید که درصورت نداشتن درب حتما همراه این محصول یک درب منبع هم سفارش دهید.
  5. استاندارد بودن محصول: اندازه جنس‌های غیر اصل معمولا با جنس اصلی متفاوت است. همیشه موقع خرید مخزن جدید را در کنار مخزن قبلی خود بگذارید، اگر یک نمونه استاندارد باشد، باید دقیقا از نظر سایز و مشخصات ظاهری دیگر شبیه به مدل فابریک خود شما باشد. وجود هر گونه تغییر در اندازه و شکل ظاهری منبع جدید با نمونه قبلی شما می‌تواند نشان از غیر استاندارد بودن و تقلبی بودن منبع شما باشد.
  6. برند محصول: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد باز هم احساس می‌کنید با خرید این قطعه مشکل دارید، می‌توانید یک برند معروف و شناخته شده را انتخاب و خریداری کنید. این محصولات معمولا از قبل تست شده‌اند و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک جنس معروف و شناخته شده وجود دارد، نباید به سراغ برندهای ناشناخته بروید زیرا با این کار وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از منبع انبساط خودرو:

  • هرگز زمانی که خودرو گرم است، یعنی آمپر آب در وسط قرار دارد، نباید روی منبع داغ آب سرد بریزید، این کار باعث ترک برداشتن مخزن می‌شود.
  • همیشه موقع باز کردن درب دست از منبع بگیرید و مانع از چرخش آن شوید، زیرا ممکن است پایه آن شکسته شود.
  • موقع بستن درب منبع‌انبساط مراقب باشید، رزوه به رزوه نباشد، زیرا باعث هرز شدن درب منبع یا رزوه‌های خود منبع می‌شود.
  • هرگز برای مهار کردن جنت‌های آب آن از بست‌های پیچی استفاده نکنید، سفت کردن بیش از اندازه پیچ آن‌ها باعث شکستن پایه قرار گیری جنت آب می‌شود.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید منبع انبساط خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *