نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید منبع تغذیه متغیر باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از ابزار مهم و ضروری برای کسانی که در زمینه الکترونیک و تعمیر برد فعالیت می‌کنند، منبع تغذیه متغیر است. شما برای اینکه یک برد الکتریکی را تست کنید نیاز است به برد خود ولتاژ داده و آن را مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین برای پیدا کردن و تست قطعات سوخته یک مدار الکترونیک شما به منبع تغذیه متغیر نیاز دارید. در این دستگاه مقدار ولتاژ و جریان هر دو به دلخواه کاربر قابل تنظیم است به همین دلیل به آن منبع تغذیه متغیر گفته می‌شود. به فرض قرار است یک برد را تعمیر کنید که ولتاژ مورد نیاز برای آن برد ۱۲ ولت و ۲ آمپر است، شما می‌توانید ولتاژ را روی ۱۲ و میزان آمپر را هم روی ۲ تنظیم کنید و بدون آسیب زدن به برد آن را تعمیر کنید.

منبع تغذیه متغیر در آزمایشگاه‌های الکترونیک و فیزیک هم کاربرد فراوانی دارد. به عنوان مثال شما قصد طراحی یک مدار الکتریکی را دارید، زمانی که مدار طراحی و مونتاژ می‌شود، شما برای تست کردن کارایی صحیح برد خود باید به وسیله منبع تغذیه متغیر با توجه به طراحی مدار خود به آن ولتاژ اعمال کنید. در آزمایشگاه فیزیک هم برای اینکه شدت جریان عبوری از یک مدار را اندازه بگیرید به یک منبع تغذیه متغیر نیاز دارید. این وسیله کاربردهای مختلفی دارد، بعضی مواقع شما برای اینکه یک وسیله باتری خور خود را بدون باتری روشن کنید می‌توانید از منبع تغذیه متغیر استفاده کنید. امروزه این وسیله طرفداران زیادی پیدا کرده است به طوری که در هر خانه‌ای یک دستگاه منبع تغذیه متغییر دیده می‌شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید منبع تغذیه متغیر را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع منبع تغذیه متغیر آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم و کاربردی را که هنگام خرید منبع تغذیه متغیر باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

منبع‌تغذیه متغیر چیست و چه کاربردی دارد؟

در واقع دستگاهی از که برق مستقیم شهری را برای مصرف کننده‌های مختلف به دو ولتاژ AC و DC به دلخواه کاربرد به ولتاژ‌ها و آمپرهای مختلف تبدیل می‌کند به همین علت به آن منبع تغذیه متغیر گفته می‌شود. این وسیله در کارگاه‌های آموزش الکترونیک و تعمیر بردهای الکترونیکی، آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه کار با این وسیله بسیار ساده است یعنی شما با داشتن هر سطحی از دانش و اطلاعات می‌توانید از آن استفاده کنید. این دستگاه انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح تک تک آن‌ها می‌پردازیم.

انواع منبع‌تغذیه متغیر:

  1. منبع تغذیه چند خروجی: این مدل هم یکی از مدل‌های منبع متغیر است با این تفاوت که خروجی آن دارای تعداد پین‌های مختلف است. به عنوان مثال فقط یک پرامپ منفی بوده اما مثلا دارای ۱۰ پرامپ مثبت می‌باشد که شما باید برای تغییر دارد ولتاژ و آمپر دستگاه جای پرامپ مثبت را تعویض کرده و آن را با خروجی دیگری تعویض کنید. میزان ولتاژ و آمپر هم خروجی روی آن نوشته شده که شما با وصل کردن پرامپ روی آن می‌توانید به ولتاژ و آمپر مورد نظر خود برسید. این مدل تقریبا منسوخ شده و کارایی لازم را ندارد.
  2. منبع تغذیه متغیر دکمه‌ای: در این مدل که تقریبا جدیدتر از نمونه قبلی است، شما به جای جا‌به‌جا کردن پرامپ‌ها می‌توانید یک دکمه چند حالته را که از سمت چپ به راست یا راست به چپ قابل تغییر است، ولتاژ و آمپر مورد نظر خود را تغییر دهید. ولتاژ مورد نظر در زیر این کلید چند حالته به صورت عددی نوشته شده که با قرار دادن کلید روی هر عدد می‌توانید به آن میزان از ولتاژ برسید. این دکمه در واقع همان مقاومت متغییر است. که ولتاژ را برای شما با بالا بردن و پایین آوردن مقاومت خود تغییر می‌دهد.
  3. منبع تغذیه متغیر آنالوگ: همان طور که از نامش پیداست ولتاژ و شدت جریان در این منبع تغذیه‌ها ثابت نیست و شما می‌توانید آن را روی ولتاژ و آمپر دلخواه خود تنظیم کنید. در این دستگاه ولتاژ و آمپر دلخواه خود را می‌توانید به وسیله دو عدد پتانسیومتر چرخشی روی اعداد دلخواه تنظیم کنید. لازم به ذکر است در این نمونه تنظیم کردن ولتاژ و آمپر دقیقا روی یک عدد خاص کار ساده‌ای نیست و باید بارها تلاش کنید تا آن را روی یک عدد دلخواه تنظیم کنید.
  4. منبع تغذیه متغیر دیجیتال: این مدل‌ هم مانند نمونه قبلی قادر به تنظیم ولتاژ و جریان روی محدوده‌های دلخواه می‌باشد. این دستگاه دارای دو عدد صفحه نمایشگر دیجیتال است که یکی مربوط به نمایش میزان آمپر و دیگری مربوط به تنظیم میزان ولتاژ می‌باشد. روی این دستگاه چهار عدد دکمه وجود دارد که با دوتای آن‌ها با علامت مثبت و دوتای دیگر دارای علامت منفی هستند. دو کلید اول مربوط به کم و زیاد کردن ولتاژ است و دو دکمه دیگر مربوط به کم و زیاد کردن میزان جریان که با زدن منفی کمتر و با زدن مثبت اعداد به بالا تغییر می‌کنند.

مزایای استفاده از منبع تغذیه متغیر:

  • قیمت این وسیله در مقایسه با سایر لوازم محل کار ارزان‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نسبت به قیمتی که دارد ارزش خرید بالایی دارد.
  • شما به جای داشتن چند عدد منبع تغذیه با ولتاژ‌ها و آمپر‌های مختلف شما می‌توانید تنها یک عدد منبع تغذیه را خریداری کرده و با آن کار تمام منبع‌ها را انجام دهید که در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.
  • از نظر ایمنی بسیار مطمئن هستند یعنی هنگام استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون نگرانی در مورد برق گرفتگی از آن استفاده کنید. همان طور که می‌دانید در هر کاری اول باید ایمنی را رعایت نمائید بعد کار کنید.
  • ولتاژ و جریان را می‌توان به صورت دقیق و بدن خطا روی اعداد دلخواه تنظیم کرد. برخی وسایل با حتی یک ولت کم‌تر یا بیشتر دچار آسیب دیدگی می‌شوند که این دستگاه این احتمال را از بین می‌برد.

بهترین مارک منبع تغذیه متغیر:

هرگز نمی‌توان یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک منبع تغذیه متغیر معرفی کرد. زیرا برندهای باکیفیت زیادی هستند که در زمینه تولید منبع تغذیه باکیفیت فعالیت می‌کنند و از آنجایی که برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند و وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای منبع تغذیه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • منبع تغذیه الکتریکی یاکسون
  • منبع تغذیه الکتریکی داژانگ
  • منبع تغذیه الکتریکی باکو
  • منبع تغذیه الکتریکی آرتان
  • منبع تغذیه الکتریکی آکام الکترونیک
  • منبع تغذیه الکتریکی آداک
  • منبع تغذیه الکتریکی سانشاین
  • منبع تغذیه الکتریکی تی اس آی
  • منبع تغذیه الکتریکی پاوران
  • منبع تغذیه الکتریکی گودویل

منبع تغذیه الکتریکی از کجا بخریم؟

روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد اما شما به طور کلی شما به دو روش می‌توانید منبع تغذیه مورد نظر خود را خریداری کنید که انتخاب هر یک از روش‌ها با سلیقه شما ارتباط دارد و هیچ قاعده و قانونی در مورد آن وجود ندارد.

  1. خرید حضوری: شما می‌توانید به نزدیکترین فروشگاه لوازم الکترونیکی محل کار یا سکونت خود مراجعه کنید و منبع تغذیه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. لازم به ذکر است در این مدل تنوع مدل‌ها کم و جنس خریداری شده به هیچ عنوان پس گرفته یا تعویض نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی: امروزه با به وجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی معتبر می‌توانید بدون خارج شدن از منزل و محل کار خود بدون از دست دادن زمان به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کرده و از میان حجم زیادی از مدل‌ها و قیمت‌ها جنس مورد نظر خود را خریداری کنید. شما تا هفت روز فرصت دارید تا جنس خریداری شده خود را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید منبع تغذیه الکتریکی:

  • قیمت منبع‌ تغذیه: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. در واقع قیمت است که مشخص می‌کند کدام مدل از منبع تغذیه را خریداری کنید. شما قبل از هر کاری باید میزان بودجه را مشخص کنید با این کار مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما خارج شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع منبع تغذیه: منبع تغذیه الکتریکی انواع مختلفی دارد، از نمونه آنالوگ گرفته تا دیجیتالی که بستگی به نوع کار شما دارد که کدام مدل را انتخاب کنید. اگر یک منبع تغذیه با دقت خیلی بالا می‌خواهید باید نمونه دیجیتال آن را خریداری کنید، زیرا دارای دقت زیادی هستند و ولتاژ را با دقت زیادی می‌توان تنظیم کرد. اگر دقت برای شما اهمیت ندارد می‌توانید یک منبع تغذیه آنالوگ را خریداری کنید.
  • جنس پرامپ: به کیفیت پرامپ‌ها توجه داشته باشید، همان طور که می‌دانید رابط بین مصرف کننده و منبع تغذیه شما همین پرامپ‌های اتصال هستند. اگر پرامپ‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند، هر لحظه باید منتظر خرابی منبع تغذیه یا مصرف کننده باشید زیرا نوسان برق یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی بردهای الکترونیکی است و خود منبع تغذیه هم یک دستگاه الکترونیکی محسوب می‌شود. پس همیشه به کیفیت پرامپ‌های اتصال توجه کنید.
  • میزان ولتاژ و آمپر: همان طور که می‌دانید هر دستگاه دارای یک حداقل ولتاژ و آمپر است که میزان آن را از این مقدار کمتر نمی‌توان کرد. همچنین هر دستگاه هم دارای یک ماکسیمم ولتاژ و آمپر می‌باشد که توان دستگاه نامیده می‌شود. شما با توجه به نیاز کاری خود به حداقل ولتاژ و آمپر و حداکثر نیاز خود به این پارامتر مهم نوع دستگاه خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال تمام بردهایی را که تعمیر می‌کنید ولتاژ آن‌ها تا ۱۲ ولت است یک دستگاه با حداکثر توان ۱۵ ولت هم برای شما مناسب می‌باشد.
  • برند دستگاه: یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید منبع تغذیه باید به آن توجه داشته باشید، برند دستگاه می‌باشد. همیشه به سراغ برند‌های باکیفیت و شناخته شده بروید، زیرا از کیفیت لازم برخودار هستند. این محصولات از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ خرید برندهای جدید و ناشناخته بازار بروید.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری شباهت زیادی به کالای اصلی دارند. تنها راه تشخیص جنس اصلی از تقلبی داشتن مهارت و تجربه بالا در این زمینه می‌باشد. پیشنهاد می‌کنم اگر تخصص و تجربه لازم در این زمینه را ندارید، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. هیچ گاه یک فروشگاه معتبر اعتبار چندین ساله خود را از بین نمی‌برد و در صورت اطلاع از تخلف می‌توانید از فروشگاه مورد نظر شکایت کنید.

روش نگهداری از منبع تغذیه الکتریکی:

  1. همیشه منبع تغذیه خود را فقط زمان استفاده روشن کنید. فراموش نکنید روشن بدون دستگاه می‌تواند طول عمر قطعات الکترونیکی آن را کاهش دهد.
  2. توجه داشته باشید که پرامپ‌های مثبت و منفی که شامل دو رنگ قرمز و مشکی است با هم اتصال پیدا نکنند. همچنین در صورتی که از اتصال کوتاه بودن یک برد اطمینان دارید منبع تغذیه را به آن وصل نکنید.
  3. منبع تغذیه را در نزدیکی هویه و هیت قرار ندهید، سیم برق دستگاه و پرامپ‌های آن دارای روکش پلاستیکی قابل سوختن هستند. گرمای حاصل می‌تواند به قسمت‌های پلاستیکی منبع تغذیه آسیب وارد کند.
  4. این وسیله را در مکان خشک و خنک نگهداری کنید، رطوبت می‌تواند به دستگاه شما آسیب جدی وارد کند. این دستگاه نباید در دسترس کودک قرار داشته باشد زیرا ممکن است به دستگاه یا سلامت خودش آسیب وارد کند.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید منبع تغذیه متغیر در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *