نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید پیچ گوشتی فازمتر باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک برق کار ساختمانی فازمتر می‌باشد. این وسیله ارزان قیمت به شما کمک می‌کند، فاز اصلی را از فاز برگشتی و نول تفکیک کرده و روی عملیات برق کشی ساختمان و تعمیرات آن مانور بیشتری داشته باشید. برای یک برق کش خیلی مهم است که درون تعداد زیادی سیم فاز و نول را از یکدیگر تفکیک نماید به همین دلیل شما نیاز به یک فازمتر دارید. این وسیله به شما کمک می‌کند قبل از اینکه به یک سیم برق دست بزنید، مطمئن شوید که حاوی جریان الکتریسیته است یا خیر به همین علت اثر حفاظتی هم دارد. تمام بدنه فازمتر به وسیله پلاستیک عایق کاری شده به همین دلیل شما می‌توانید پیچ مربوط به ترمینال‌هایی که برق درون آن‌ها جریان دارد را هم باز و بسته کنید. بدون اینکه دچار شوک یا برق گرفتگی شوید.

امروزه صنعت برق ساختمان پیشرفت چشمگیری کرده به طوری که ابزار این شغل هم دستخوش یک سری تغییرات اساسی شده‌اند. فازمتر‌هایی امروزه وارد بازار شده‌اند که دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی هستند و ولتاژ برق شهری را از طریق سیم فاز تشخیص می‌دهند. برخی از وسایل خانگی برقی مثل کولر گازی با یک ولتاژ خاص کار می‌کنند و اگر ولتاژ ضعیف باشد، وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. اگر ولتاژ برق ساختمان شما به زیر ۲۰۰ ولت افت پیدا کند، کولر گازی شما به درستی کار نخواهد کرد و امکان سوختن کمپرسور آن وجود دارد، بنابراین قبل از وصل کردن این وسیله به برق باید با این فازمتر از بالای ۲۰۰ ولت بودن برق اطمینان حاصل کنید. البته با مولتی متر هم می‌توان این کار را انجام داد ولی به علت قیمت بالای آن پیشنهاد می‌کنم حتما از فازمتر دیجیتالی استفاده کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که زیاد با برق سرو کار دارید و قصد دارید برای خود یک فازمتر را خریداری کنید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این ابزار ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع فازمتر آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید فازمتر باید به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

فازمترچیست و چه کاربردی دارد؟

فاز‌نما یا همان فازمتر در واقع یک پیچ گوشتی است که درون آن یک عدد لامپ کوچک وجود دارد و با جریان ضعیف روشن می‌شود. از فاز‌نما برای تشخیص سیم فاز از سیم نول استفاده می‌شود. برای این کار شما باید نوک پیچ گوشتی را به یک سیم برق بدون عایق وصل کرده و انگشت خود را روی قسمت فلزی ته فاز نما قرار دهید. با این کار اگر سیم مورد نظر شما سیم فاز باشد، لامپ کوچک ته فاز نما روشن می‌شود. البته یک سری هم وجود دارند که به آن‌ها فاز نمای القایی گفته می‌شود که وجود اختلاف پتانسیل الکتریکی درون سیم روکش‌دار را هم نشان می‌دهند. شما باید پیچ ترمینال‌هایی را که احتمال برق‌دار بودن آن‌ها را می‌دهید با این وسیله باز و بسته کنید، تا جان شما در خطر نباشد.

انواع پیچ گوشتی‌فازمتر موجود در بازار:

  1. فازمتر معمولی: در نگاه اول شباهت زیادی به یک پیچ گوشتی معمولی دارد اما وقتی دقیق‌تر به آن نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که علاوه بر دسته روی خود پیچ گوشتی هم تا قسمت انتهایی آن عایق شده و درون آن یک لامپ کوچک دیده می‌شود که با قرار دادن روی سیم فاز لامپ درون آن روشن می‌شود.
  2. فازمتر دیجیتالی: از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل قبلی دارد با این تفاوت که ته آن گرد نیست و روی دسته آن یک صفحه نمایش دیجیتالی وجود دارد. در این مدل خبری از روشن شدن لامپ نیست، بلکه میزان ولتاژ درون سیم را روی صفحه نمایش می‌دهد. شما به وسیله این مدل به راحتی می‌توانید کوچکترین ولتاژ درون یک سیم را هم که یک فاز نمای معمولی قادر به نشان دادن آن نیست، روی صفحه نمایش دهید.
  3. فازمتر القایی: این مدل از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به یک فاز نمای معمولی دارد، اما در هر دو مدل قبلی شما تنها زمانی قادر به مشاهده ولتاژ بودید که نوک این وسیله را به قسمت بدون روکش سیم متصل می‌شد. اما این مدل دارای یک سنسور تشخیص امواج الکترومغناطیسی است که با نزدیک شدن فاز نما به سیم روکش دار هم در صورتی که دارای جریان برق باشد، روشن خواهد شد. البته شما می‌توانید حتی یک سیم حاوی جریان برق را هم داخل دیوار به وسیله آن پیدا کنید.

مزایای استفاده از پیچ گوشتی فازمتر:

  • قیمت آن نسبت به وسایل مشابه مانند مولتی‌متر بسیار ارزان‌تر است، در مدل‌های دیجیتالی مقدار ولتاژ را هم به راحتی روی صفحه نمایش می‌دهند.
  • یکی از وسایل ایمنی کار برقی هستند، یعنی شما بدون اینکه نگران برق‌دار بودن یک سیم باشید می‌توانید با این وسیله از برق‌دار یا برق‌دار نبودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • شما به راحتی به وسیله آن می‌توانید پیچ درون انواع ترمینال که پیچ گوشتی معمولی قادر به باز کردن آن‌ها نیست را باز کنید، همچنین با ایمنی بیشتر می‌توانید پیچ روی انواع کلید و پریز را باز و بسته کنید.
  • تمام قسمت‌های آن عایق کاری شده است یعنی شما به راحتی می‌توانید بدون نگرانی از برق گرفتگی تمام کارهای برقی خود را با این وسیله انجام دهید.

بهترین مارک پیچ گوشتی فازمتر:

امکان ندارد که شما شخصی را پیدا کنید که با قطعیت کامل یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک فاز متر به شما معرفی کند. زیرا برندهای باکیفیت زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و اگر شخصی چنین ادعای اشتباهی را داشته باشد به طور قطع تبلیغ یک برند خاص را می‌کند و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای فاز متر را به شما معرفی می‌کنیم.

  • فاز متر نووا
  • فاز متر رونیکس
  • فاز متر توسن
  • فاز متر دوپرو
  • فاز متر صامو پرشین
  • فاز متر ایران پتک
  • فاز متر جنرال
  • فاز متر جتک
  • فاز متر لیماک
  • فاز متر آراکس
  • فاز متر آلرت

نکات مهم هنگام خرید پیچ گوشتی فازمتر:

  1. قیمت فاز‌ متر: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. بهتر است قبل از انجام هر کاری میزان بودجه برای خرید فاز نما را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و خرید این محصول برای شما راحت‌تر می‌شود.
  2. نوع محصول: فاز نما انواع مختلفی دارد، شما باید با توجه به نوع استفاده خود یکی از ان‌ها را انتخاب کنید. اگر میزان ولتاژ عبوری درون یک سیم برای شما اهمیت ندارد، باید یک نمونه معمولی را خریداری کنید، اما اگر میزان ولتاژ برای شما اهمیت دارد بهتر است به سراغ نمونه دیجیتالی بروید. شرایطی هم برای شما پیش می‌آید که بدون اینکه به سیم برق دسترسی داشته باشید باید از وجود سیم برق اطمینان حاصل کنید که می‌توانید از نمونه القایی استفاده کنید.
  3. اندازه محصول: فاز متر هم مانند سایر ابزار در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود، زیرا اندازه پیچ و ترمینال‌ها با یکدیگر متفاوت است. توصیه ما به شما این می‌باشد که اگر یک برند خاص را انتخاب می‌کنید، تمام اندازه‌های آن را خریداری کنید تا زمان کار برای باز یا بسته نمودن پیچ از سایز مورد نظر آن استفاده نمائید. از آنجایی که قیمت این محصول خیلی ارزان است شما می‌توانید این محصول را در اندازه های مختلف خریداری کنید.
  4. جنس محصول: هنگام خرید این محصول باید توجه ویژه‌ای به جنس بدنه آن داشته باشید. بدنه فاز نما باید از جنس پلاستیک محکم و مقاوم باشد، زیرا در صورت استفاده از یک جنس ضعیف و شکننده ممکن است برای سفت کردن یک پیچ بزرگ دسته آن شکسته شود. همچنین به جنس فلز سری آن هم توجه کنید، بهتر است از یک فلز مقاوم مثل کروم وانادیوم ساخته شده باشد، تا در صورت باز یا بسته کردن یک پیچ محکم نوک فاز نما رد نکرده و هرز نشود.
  5. ایمنی محصول: شاید مهم‌ترین نکته در مورد خرید فاز نما ایمنی این وسیله باشد. بدنه این وسیله باید به خوبی عایق کاری شده باشد. بهتر است میله این وسیله از جنس دسته آن باشد زیرا این مورد ایمنی بیشتری نسبت به مدل‌های معمولی دارد. اگر یک فاز نما ایمنی کامل نداشته باشد شاید نتوان به آن فاز نما گفت زیرا مهم‌ترین نکته در مورد خرید این محصول نیز همین ایمنی آن باشد.
  6. برند محصول: بهتر است به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید زیرا از کیفیت لازم هستند و از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از پیچ گوشتی فازمتر:

  • فراموش نکنید که این وسیله برای باز و بسته کردن پیچ‌های کوچک و ضعیف طراحی شده‌اند و نباید با آن پیچ‌های بزرگ و محکم را باز و بسته کرد.
  • هرگز با چیزی مثل چکش روی این وسیله ضربه نزنید، زیرا با اولین یا دومین ضربه دسته یا نوک پیچ گوشتی شما شکسته می‌شود.
  • به دلیل داشتن یک لامپ کوچک و مقاومت داخل دسته پیچ گوشتی هرگز نباید آن را شستشو دهید زیرا علاوه بر خراب شدن خود وسیله خطر برق گرفتگی هم افزایش می‌یابد.
  • هرگز برای جدا کردن دو قطعه در کنار یکدیگر از این وسیله استفاده نکنید، زیرا عایق روی آن شکسته شده و یا نوک پیچ گوشتی آسیب جدی می‌بیند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید فازمتر مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه فازمتر ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید فازمتر در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *