نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید چند راهی برق باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از وسایل مهم و ضروری در منزل و محل کار چند راهی برق می‌باشد. همیشه پریز برق با توجه به سلیقه شخصی در قسمت های مختلف ساختمان قرار ندارد و شما برای اینکه با توجه به سلیقه خود دیزاین منزل را مرتب کنید مجبور به استفاده از چند راهی برق هستید. گاهی اوقات هم ممکن است به تعداد وسایل برقی که از آنها استفاده می‌کنید پریز برق وجود نداشته باشد به همین دلیل شما با این وسیله می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید. البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که از هر پریز برق شما تنها مجاز به استفاده از یک چند راهی برق هستید و نه بیشتر زیرا خطر آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند. حتی شما مجاز به استفاده از چند وسیله برقی با توان بالا از یک چند راهی برق نیستید، زیرا ممکن اس برق شما توان این میزان بار را نداشته باشد. پس همیشه قبل از خرید این وسیله پریز برق خود را بررسی کنید.

همانطور که می‌دانید هر وسیله برقی دارای یک توان الکتریکی خاص می‌باشد که بر حسب وات سنجیده می شود. اگر دستگاه شما میزان وات بالایی دارد مانند: ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی و هیتر برقی حتماً باید از چند راهی برق پایه سرامیکی استفاده کنید. استفاده از از چند راهی‌های معمولی باعث ذوب شدن دوشاخه وسیله درون چندراهی شده و خطر آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند. پس همیشه با توجه به توان مصرفی دستگاه خود نوع چند راهی برق را مشخص کنید. این وسیله در دو نوع باسیم و بدون سیم موجود می‌باشد مدل با سیم معمولاً برای قسمتی استفاده می شود که پریز برق با مصرف کننده‌های شما فاصله زیادی دارد ونمونه بدون سیم برای فاصله کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته ناگفته نماند که قیمت نمونه‌های با سیم مقداری از بیسیم گران‌تر است.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید چند راهی برق را دارید، اما با توجه به تنوع زیاده مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلاً نگران نباشید، ما در این مطلب شما را با انواع چند راهی برق آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید چند راهی برق باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

چندراهی برق چیست و چه کاربردی دارد؟

چندراهی برق در واقع یک مبدل برای تبدیل یک پریز برق به چند پریز برای تغذیه چند مصرف کننده از یک پریز به صورت همزمان می‌باشد. البته شما فقط مجاز به استفاده از یک چند راهی از یک پریز برق می‌باشید. شما هرگز مجاز به وصل کردن چند عدد چندراهی به یکدیگر نیستید. توجه داشته باشید که چندراهی با محافظ ولتاژ کاملاً متفاوت است و هر یک دستگاهی جداگانه به شمار می‌آیند در ادامه این دو را با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم. چندراهی مدل‌های مختلفی دارد که شما می‌توانید بسته به نوع نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمائید.

حتماً بخوانید: راهنمای خرید محافظ ولتاژ

انواع چندراهی برق موجود در بازار:

  1. چند‌راهی برق باسیم: نام دیگر این وسیله سیم‌سیار می‌باشد. یعنی شما به وسیله آن می‌توانید برق را از قسمتی که دارای پریز است به قسمتی که فاقد پریز برق می‌باشد انتقال دهید. همچنین در مواردی برای شما پیش می آید که می خواهید چند وسیله برقی را به یک پریز برق متصل کنید که برای این منظور شما باید از یک چند راهی استفاده کنید.
  2. چندراهی بدون سیم: اگر شما قرار است چند وسیله برقی مختلف را به یک پریز برق متصل کنید و فاصله پریز تا لوازم شما به حدی نیست که نیاز به سیم سیار داشته باشید، می‌توانید از چند راهی بدون سیم استفاده کنید. درست است که این چند راهی‌ها فاقد سیم می‌باشند اما دلیل بر این این نیست که شما مجاز به وصل کردن چند عدد از این وسیله به هم می باشید زیرا در صورت اضافه بار پلاتین‌های داخل این چند راهی‌ها ذوب می‌شوند.

انواع چند راهی برق از نظر نوع استفاده:

  • چندراهی برق معمولی: از این وسیله شما می توانید برای کامپیوتر، تلویزیون، گیرنده دیجیتال و انواع دستگاه پخش خانگی استفاده کنید. در واقع می توان گفت وسایلی که مصرف خیلی زیادی ندارند را می‌توان به این چند راهی متصل کرد. زیرا پلاتین های داخل آن که دو شاخه مستقیم با آنها در تماس است در یک یک محفظه پلاستیکی معمولی قرار دارند و در صورت افزایش ولتاژ و بالا رفتن دمای پلاتین‌ها محل قرارگیری پایه‌ها ذوب شده و خطر آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند.
  • چندراهی برق صنعتی: این نمونه مناسب استفاده برای لوازم خانگی پرمصرف مانند: یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و دستگاه‌های صنعتی می‌باشد. برخلاف نمونه قبلی که پلاتین ها روی یک پایه پلاستیکی معمولی قرار داشتند. در این نمونه پلاتین ها به صورت مستقل درون یک محفظه سرامیکی با توان حرارتی بالا قرار گرفته‌اند که قادر به تحمل ولتاژ خیلی بالایی هستند. با این که تحمل حرارتی بالایی دارند اما باز هم نمی‌توان چند عدد از آن هارا به یکدیگر متصل کرد.

تفاوت چندراهی برق با محافظ ولتاژ:

ممکن است این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که تفاوت چندراهی با محافظ ولتاژ در چیست؟ پاسخ خیلی ساده است زیرا هر یک از این دستگاه ها برای کار خاصی طراحی شده‌اند. مثلاً: چندراهی فقط یک پریز برق را به چند پریز دیگر برای برق رسانی به دستگاه‌های برقی دیگر تبدیل می‌کند. یعنی اگر برق شهری قطع شود، هنگام وصل شدن‌ برق هیچ‌گونه تاخیری وجود ندارد و بلافاصله ولتاژ به لوازم برقی متصل به چند راهی اعمال می شود. محافظ ولتاژ یک چند راهی به حساب می‌آید با این تفاوت که دارای یک برد الکترونیکی برای محافظت از لوازم برقی که به آن متصل هستند می باشد. هنگامی که برق شهری قطع می‌شود زمان وصل شدن این برد الکترونیکی یک تاخیر کوتاه مدت ایجاد می‌کند تا ولتاژ برق شهری در یک رنج ثابت قرار بگیرد و لوازم متصل به آن به وسیله شوک الکتریکی صدمه نبینند.

مزایای استفاده از چند راهی برق:

  • این وسیله به شما این امکان را می دهد تا وسایل برقی خود را در قسمتی از منزل قرار دهید که فاقد پریز برق می باشد و با این وسیله برق آن‌ها را تامین کنید.
  • امکان استفاده از یک پریز برق برای چند وسیله برقی در یک نقطه مشخص را بدون ایجاد هیچ گونه تغییر در سیستم برق کشی ساختمان فراهم می‌کند.
  • این وسیله باعث می شود، سیم برق وسایل برقی تا حدودی از دید همگان مخفی شود و دیگران به جای مشاهده چند سیم و دوشاخه تنها یک سیم و دو شاخه که مربوط به چند راهی می‌باشد را مشاهده کنند.
  • قیمت آن خیلی ارزان‌تر از محافظ ولتاژ می باشد و اگر محافظت از وسایل برقی برای شما در اولویت نیست، بهترین گزینه برای شما می باشند. زیرا از ارزش خرید بالایی هم برخوردار هستند.

بهترین مارک چند راهی برق:

در واقع شما هیچ کس را پیدا نخواهید کرد که با اطمینان کامل بتواند یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک چندراهی برق به شما معرفی کند. زیرا برندهای با کیفیت زیادی وجود دارند که در زمینه تولید این وسیله فعالیت می کنند و معرفی یک برند خاص بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. از آنجایی که وبسایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب شما را با بهترین برندهای چندراهی برق موجود در بازار آشنا می کنیم.

  • سه راهی برق صبا
  • سه راهی برق پرشین
  • سه راهی برق هامان
  • سه راهی برق ایران تکنیک
  • سه راهی برق چیران
  • سه راهی برق نوکیتا
  • سه راهی برق لجور الکتریک
  • سه راهی برق اطلس
  • سه راهی برق فردان الکتریک

چند راهی برق از کجا بخریم؟

به طور کلی روش های مختلفی برای خرید این وسیله وجود دارد و شما می توانید از طریق هر یک از این روش‌ها جنس مورد نظر خود را خریداری کنید. در واقع هیچ محدودیتی برای استفاده از هر یک از روش‌ها وجود ندارد. اگر بخواهیم تک تک روش‌ها را برای شما توضیح دهیم یک پروسه زمان‌بر بوده و شاید نیاز به یک مقاله جداگانه داشته باشد از این رو به شما عزیزان دو روش را که بیشتر از سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می گیرد را توضیح می دهیم.

  1. خرید چند راهی از الکتریکی: در این روش شما باید از منزل یا محل کار خود خارج شوید و به نزدیکترین الکتریکی محل کار و سکونت خود مراجعه کنید. تنوع محصولات بسیار پایین بودن و شما باید از میان این محصولات جنس مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. در انتخاب خود باید نهایت دقت را داشته باشید، زیرا جنس خریداری شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی چندراهی برق: در این روش شما مانند روش قبلی نیازی به خروج از منزل یا محل کار خود را نخواهید داشت. فقط کافی است به اینترنت دسترسی داشته و به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کنید. تنوع محصول در این روش فوق‌العاده زیاد است و جای نگرانی برای انتخاب ب وجود ندارد. زیرا شما ۷ روز مهلت تست دارید و در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر می توانید آن را مرجوع نموده و پول خود را پس بگیرید.

حتماً بخوانید: راهنمای خرید کلید و پریز برق

نکات مهم هنگام خرید چند راهی برق:

  1. قیمت چندراهی: اولین و مهمترین نکته در مورد خرید چند راهی‌های برق قیمت آن‌ها می باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد قبل از هر کاری باید میزان بودجه برای خرید این محصول را مشخص کنید با این کار خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند و خرید برایتان راحت می‌شود.
  2. نوع چندراهی: این وسیله هم مانند سایر وسایل مربوط به خانه و محل کار انواع مختلفی دارد این شما هستید که باید با توجه به به نوع نیاز و استفاده خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمائید. اگر فاصله لوازمی که قرار است به این وسیله متصل شوند با پریز برق زیاد است باید نمونه سیمی آن را خریداری کنید، اما اگر پریز نزدیک وسایل شما قرار دارد می توانید نمونه بی سیم آن را را خریداری کنید.
  3. جنس محصول: جنس بدنه این محصول ارتباط مستقیمی با طول عمر آن دارد. اگر با قیمت آن مشکلی ندارید، می‌توانید محصولاتی را خریداری کنید که جنس آن‌ها از پلاستیک نسوز و مقاوم است. اگر برای وسایلی می خواهید که توان مصرفی پایینی دارند، می‌‌توانید نمونه معمولی را خریداری نمائید در غیر این صورت برای مصرف کننده های پر توان از جنس سرامیکی استفاده کنید.
  4. تعداد پریز: شما باید با توجه به تعداد وسایلی که قرار است آنها را به این وسیله متصل کنید تعداد پریز روی آنرا مشخص نمائید. هر چند که معمولاً یک سه راهی همیشه کار شما را انجام می دهد اما ممکن است شما نیاز به چندراهی داشته باشید که بیش از سه پریز برق داشته باشد. البته باید ظرفیت پریز خود را هم در نظر بگیرید و با توجه به قدرت آن از آن پریز کار بکشید تا به سیم کشی ساختمان شما آسیب وارد نشود.
  5. طول سیم: طول سیم این وسیله در اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می شود. این شما هستید که باید با توجه به فاصله مصرف کننده های خود تا پریز برق طول سیم آن را مشخص کنید. هرچه این فاصله بیشتر باشد شما نیاز به سه راهی با طول سیم بلندتری دارید. پیشنهاد می‌کنم همیشه با توجه به نیاز خود طول سیم را انتخاب کنید. زیرا یک سیم بلند همیشه گره خورده و باز کردن آن کار دشواری است.
  6. برند محصول: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد، احساس می کنید که باز هم با خرید این وسیله مشکل دارید، می‌توانید به سراغ محصولات معروف و شناخته بروید. این محصولات از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بروید. زیرا با خرید آن‌ها وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از چند راهی برق:

  • اگر از یک چند راهی معمولی استفاده می‌کنید هیچ گاه نباید یک وسیله برقی پر مصرف را به آن وصل کنید، زیرا باعث سوختن پایه‌های آن می‌شود.
  • هرگز سه راهی خود را در مکان خیس و نمدار قرار ندهید، زیرا اکثر آن‌ها ضد آب نیستند و با این کار به چندراهی و دستگاه‌های متصل به آن آسیب وارد می‌شود.
  • هیچ‌گاه نباید چند عدد سه راهی را به یکدیگر متصل کنیم زیرا با این کار به راهی اول متصل به پریز برق آسیب جدی وارد می‌شود.
  • اگر یک وسیله برقی دارای دوشاخه ضخیم‌تری است و به راحتی وارد چندراهی شما نمی‌شود سعی کنید از چند راهی دیگری استفاده کنید و از فشار برای وارد کردن دوشاخه در چند راهی قبلی اجتناب کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید چند‌راهی برق در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *