نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید کارت گرافیک کامپیوتر باید به آن ها توجه داشته باشید.

یکی از قطعات مهم و ضروری در کامپیوتر کارت گرافیک می‌باشد. در صورتی که مادربرد کامپیوتر شما دارای پردازنده داخلی نباشد، بدون داشتن کارت گرافیک سیستم شما کار نمی‌کند، یا با آن کار خاصی نمی‌توان انجام داد. پردازنده گرافیکی مسئول پردازش تمامی داده‌های مربوط به تصویر است. یعنی خروجی گرافیک به مانیتور متصل می‌شود که شما تصویر کامپیوتر را روی آن مشاهده می‌کنید. بدون داشتن گرافیک شما نمی‌توانید خروجی تصویر داشته باشید. زمانی که شما با سیستم خود فیلم تماشا می‌کنید و یا با آن به بازی‌های کامپیوتری مشغول هستید، بار مسئولیت پردازش تصاویر و اجرای آن را کارت توسعه دهنده گرافیکی به دوش می‌کشد.

کارت‌های گرافیک دارای یک حافظه داخلی هستند، که هرچه این حافظه بیشتر و قوی‌تر باشد، قدرت پردازش اطلاعات گرافیکی آن بیشتر است. برای سیستم‌های خانگی که احتیاج به پردازش گرافیکی خاصی ندارند، یک گرافیک معمولی هم کار شما را راه می‌اندازد، اما اگر به کارهای ویدئویی، بازی، فتوشاپ و استخراج ارزهای دیجیتالی مشغول هستید، بهتر است به سراغ توسعه دهنده‌های گرافیکی خیلی قوی بروید. کارت ویدئو علاوه بر پردازش تصاویر وظیفه مهم‌تری را نیز به عهده دارد. در سیستم‌هایی که مادربرد آن‌ها دارای گرافیک آنبرد است، اگر از کارت جداگانه استفاده نکنید، بیشتر منابع cpu شما برای پردازش تصویر گرفته شده و قدرت آن کمتر می‌شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تصمیم به خرید کارت گرافیک گرفته‌اید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این قطعه به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع کارت گرافیک آشنا کرده و به شما یک سری نکات که هنگام خرید کارت نمایشگر باید به آن توجه داشته باشید، را می‌آموزیم.

کارت گرافیک چیست؟

گرافیک کارت (Graphics card) که با نام‌های کارت تصویر، کارت ویدئو، آداپتور نمایشگر، آداپتور گرافیک و برد گرافیکی هم شناخته می‌شود. این وسیله در واقع یک توسعه‌دهنده ویدئویی است که اطلاعات مربوط به تصویر مانند، شتاب دهنده رندر دو بعدی و سه بعدی را در خروجی‌های مختلف برای اتصال به یک یا چند مانیتور فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین وظایف این قطعه به دوش گرفتن قسمتی از پردازش cpu و خالی کردن قسمتی از منابع آن می‌باشد.

انواع کارت گرافیک:

  • کارت گرافیک یکپارچه: این کارت گرافیک به صورت مجتمع یا on-board روی مادربرد نصب می‌شود. در واقع به دلیل اینکه با پردازنده اصلی تولید می‌شود یک قطعه جداگانه محسوب نمی شود. البته در سال‌های گذشته کارت گرافیک کلا به صورت مجزا روی مادربرد نصب می‌شد و در پردازش تصویر نقشی نداشت. کم کم شرکت‌های سازنده مادربرد برای رقابت با یکدیگر و حذف کارت تصویر برای صرفه‌جویی در هزینه مشتری و رقابت در بازار آن را روی مادربرد قرار دادند.
  • کارت گرافیک جداگانه: این نوع گرافیک به صورت جداگانه روی سیستم شما نصب می‌شوند، این توسعه دهنده‌ها معمولا برای کسانی استفاده می‌شوند که به بازی‌های کامپیوتری، ویرایش ویدئو، کارهای گرافیکی و استخراج ارزهای دیجیتال مشغول هستند. از مهم‌ترین ویژگی این گرافیک‌ها می‌توان به قابلیت ارتقا به کارت‌های قوی‌تر و قدرت بالا در مقایسه با گرافیک مجتمع اشاره کرد. اگر مدام کارهای گرافیکی و سنگین انجام می دهید، پیشنهاد می‌کنم حتما از این نوع کارت توسعه گرافیکی استفاده کنید.

واحد پردازنده گرافیک (GPU) چیست؟

کارت گرافیک هم مانند مادربرد که یک واحد پردازش اطلاعات دارد، دارای یک پردازنده مرکزی به نام Gpu می‌باشند. تمامی پردازش تصاویری که شما در مانیتور مشاهده می‌کنید بر عهده این تراشه است، در واقع می‌توان آن را مغز یک پردازنده کارت تصویر دانست. جالب است بدانید در زمان‌های گذشته وظیفه پردازش اطلاعات گرافیکی بر دوش cpu بود که با ورود سیستم‌های سریع این بار بر روی دوش gpu افتاد و cpu توانست نفس راحتی بکشد.

انواع اسلات برای نصب کارت گرافیک:

هر مادربرد دارای یک یا چند نوع اسلات اتصال کارت گرافیک می‌باشد، بنابراین شرط اصلی نصب یک گرافیک روی مادربرد این است که گرافیک خریداری شده توسط مادربرد شما پشتیبانی شود یا به عبارت بهتر اسلات آن را داشته باشد. بنابراین لازم است شما را با انواع اسلات نصب گرافیک کارت آشنا کنیم. در زمان های گذشته مادربردها دو نوع اسلات بیشتر نداشتند، یا Agp بودند یا Pci اما امروز شاهده نسل‌های جدیدتر آن یعنی PCI-E هستیم که خود داری نسل یک، نسل دو و نسل سه می‌باشد. اسلات نسل سه یک اسلات استاندارد است که بیشتر تولید کنندگان کارت‌هایی ویدئویی محصولات خود را سازگار با این اسلات می‌سازند.

آشنایی با حافظه یا رم کارت‌های گرافیک:

کارت‌های گرافیک جدید به دلیل اینکه حافظه رم‌های اصلی را اشغال نکنند، دارای رم‌های on-board هستند. جدیدترین مدل این رم دارای حافظه ۱ تا ۲۴ گیگابایتی هستند. هرچه کارت‌های گرافیکی دارای حافظه یا رم بیشتری باشند، بازی‌ها را بهتر و روان‌تر اجرا می‌کنند. هر چند برخی شرکت‌ها برای بالا بردن توان کارت‌های ویدئویی خود قابلیت شیر از رم‌های کامپیوتر را هم به آن‌ها داده‌اند. یعنی بعد از تمام شدن منابع رم‌های خود به سراغ حافظه رم‌های روی مادربرد می‌روند و از آن‌ها کمک می‌گیرند.

آشنایی با انواع خروجی کارت گرافیک:

در واقع کارت‌های گرافیک دارای تعدادی خروجی تصویر هستند که شما بسته به مانیتور خود باید نوع آن را انتخاب کنید. هر چه یک کارت تصویر دارای خروجی تصویر بیشتری باشد، بهتر است و ارزش خرید دارد. در ادامه شما را با انواع این خروجی‌های تصویر آشنا می‌کنیم.

  • خروجی HDMI: شناخته شده ترین نوع خروجی تصویر هستند. این خروجی برای متصل کردن صدا و تصویر باکیفیت بالا HD و FUll-HD به مانیتور شماست. شرط داشتن تصاویر با کیفیت بالا این است که مانیتور شما هم اچ‌دی ساپورت باشد، در غیر این صورت تصویر باکیفیت نخواهید داشت.
  • خروجی Dvi: یکی از پورت‌های مناسب برای اتصال کارت تصویر به مانیتورهای تخت می‌باشد. دارای دو نوع Dvi-i که سیگنال های آنالوگ و دیجیتال و نوع دیگر Dvi-d می‌باشند که فقط قادر به دریافت سیگنال‌های اچ‌دی است. یک خروجی استاندارد است که معمولا تمام مانیتورها دارای این خروجی تصویر هستند.
  • خروجی VGA: قدیمی‌ترین خروجی تصویر هستند که به آن‌ها ۱۵ پین هم گفته می‌شود زیرا دارای ۱۵ پین هستند. به دلیل اینکه یک خروجی تصویری آنالوگ هستند، کیفیت خیلی بالایی ندارند، بنابراین پیشنهاد می‌شود. از خروجی‌های تصویر دیگر استفاده کنید که کیفیت صدا و تصویر بیشتری دارند.
  • خروجی Display port: این خروجی جزو یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین‌های خروجی ویدئویی محسوب می‌شوند. زیرا علاوه بر دریافت اطلاعات صدا و تصویر قادر به دریافت انواع داده‌ها هستند.

مفهوم حروف و اعداد روی کارت گرافیک:

شاید شما هم دیده باشید که روی یک گرافیک زده باشد GT-960 شاید فکر کرده باشید که این حروف و اعداد چه مفهومی دارند. قبل از این کار بهتر است شما را با قسمت‌های مختلف کارت تصویر آشنا کنیم.

چیپست (chipset)

در واقع همان GPU یا هسته اصلی پردازش اطلاعات تصویر است که تمامی محاسبات تا نمایش آن را روی مانیتور به نمایش در می‌آورد. نقش cpu در کامپیوتر را ایفا می‌کند.

حجم گرافیک (video memory)

تمامی اطلاعاتی که در واحد GPU پردازش می‌شوند، برای انجام نیاز به یک حافظه دارند که به آن حجم گرافیکی گفته می‌شود. دقیقا کار رم در کامپیوتر را انجام می‌دهد. هر چه مقدار این حافظه بیشتر باشد، سرعت انتقال و پردازش اطلاعات بیشتر است.

کلمه DDR مخفف (Double Data Rate)

اگر در مورد رم کامپیوتر اطلاعاتی داشته باشید، سرعت انتقال اطلاعات رم‌ها در کانال‌هایی بنام DDR صورت می‌گیرد. هرچه میزان DDR بیشتر باشد سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. می‌توانیم آن را با یک جاده باریک و بزرگراه مقایسه کنیم خودروها در جاده باریک با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند یا بزرگراه.

نکات مهم هنگام خرید کارت گرافیک کامپیوتر:

  • قیمت گرافیک: قبل از هر کاری مشخص کنید که برای خرید گرافیک قرار است چه میزان هزینه کنید. زمانی میزان بودجه را برای خرید گرافیک مشخص کنید، خود به خود خیلی از مدل‌ها از انتخاب شما حذف می شود و کار برای شما راحت می‌شود.
  • نوع گرافیک: همان طور که قبلا هم گفته شد کارت گرافیک دو نوع دارد یکی مدل‌های on-board که توسط شرکت سازنده مادربرد به صورت پیش‌فرض روی مادربرد نصب شده و قابل ارتقاء نیستند و دیگری مدل‌های مجزا که جداگانه تولید شده و روی اسلات‌های مادربرد نصب شده و قابل ارتقاء می‌باشند.
  • نوع اسلات: قبل از خرید کارت گرافیک به نوع اسلات مادربرد خود توجه کنید. اگر از نوع Agp است، حتما باید گرافیک agp خریداری کنید و اگر pci است به نسل آن توجه داشته باشید برای نسل یک گرافیک نسل یک و برای نسل دو گرافیک نسل دو و برای نسل سه گرافیک نسل سه بخرید.
  • حجم حافظه: معمولا به صورت پیش فرض چند عدد حافظه رم روی کارت‌های گرافیکی نصب می‌شود که برای اجرای محاسبات گرافیکی هستند. هر چه میزان عددی آن‌ها بیشتر باشد گرافیک شما با سرعت بیشتری کارهای گرافیکی مد نظر شما را انجام می‌دهد. البته قابلیت شیر از رم‌های شما را هم دارند.
  • نسل گرافیک: نسل گرافیک از حافظه آن مهم‌تر است، یعنی اگر حافظه کارت شما ۴ گیگ و نسل آن یک باشد و گرافیک دیگر دارای حافظه یک گیگ و نسل ۸ یا ۹ باشد نسبت به مدل نسل یک قدرت بیشتری دارد با اینکه اختلاف حافظه زیادی دارند.
  • نوع DDR: بهتر است به مادربرد خود رجوع کنید، اگر DDR3 است بهتر است، کارت گرافیک‌هایی را انتخاب کنید که DDR3 یا بالاتر هستند. تعریف کوتاه DDR همان کانال‌ انتقال اطلاعات است، هرچه بیشتر باشد سرعت انتقال بالاتر می رود.
  • نوع خروجی تصویر: توجه داشته باشید، هر چه تعداد خروجی تصویر بیشتری داشته باشید دست شما برای انتخاب مانیتور بازتر است. اگر مانیتور شما دارای خروجی DVI بود حتما به سراع گرافیک‌هایی بروید که این خروجی را دارند. استفاده از تبدیل یا همان مبدل خروجی تصویر برای استفاده از مانیتورهای دیگر اصلا پیشنهاد نمی‌شود.
  • نوع پاور: برخی از سری‌های جدید و پیشرفته گرافیک علاوه بر برقی که از مادربرد دریافت می‌کنند، نیاز به یک برق مجزا از منبع تغذیه کامپیوتر دارند، توجه داشته باشید، پاور شما سوکت مربوط به اتصال گرافیک را داشته باشد.
  • گارانتی: حتما توجه داشته باشید که گرافیک کارت شما دارای ضمانت نامه باشد. به خصوص اگر مدل‌های حرفه‌ای گران قیمت را خریداری می‌کنید. معمولا شرکت‌های سازنده تا از کیفیت محصول خود اطمینان نداشته باشند آن را ضمانت نمی‌کنند زیرا ضرر زیادی خواهند کرد. پس داشتن گارانتی نشان بر داشتن کیفیت بالای محصول است.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید کارت گرافیک کامپیوتر مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های گرافیک کامپیوتر ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید کارت گرافیک کامپیوتر در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *