نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید گلیم فرش ماشینی باید به آن ها توجه داشته باشید.

یکی از لوازم مورد علاقه ایرانی ها گلیم و فرش می باشد. کمتر خانه‌ای را پیدا می کنید که فرش یا گلیم در آن دیده نشود. گلیم در زمان های گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه نقش گلیم کمرنگ تر شده و مردم به سمت گلیم فرش می روند. اگر می خواهید زیبایی فرش و گلیم را در کنار هم داشته باشید بهتر است به دنبال گلیم فرش بروید، گلیم فرش دو نوع دستباف و ماشینی وجود دارد که ما در این مطلب قصد داریم شما را با گلیم فرش ماشینی آشنا کنیم.

گلیم فرش به دلیل اینکه ترکیبی از فرش و گلیم است باعث می شود منزل شما زیبایی خاصی پیدا کند. ترکیب گلیم با فرش خانه شما را به یک منزل سنتی مدرن تبدیل می کند. اگر با اعضای خانواده خود بر سر موضوع دکوراسیون سنتی و مدرن اختلاف سلیقه دارید، بهتر است از گلیم فرش ماشینی استفاده نمایید. زیرا منزل شما شکل و شمایل یک خانه مدرن با طرح کلاسیک را به خود می گیرد. قیمت گلیم فرش ماشینی نسبت به فرش و گلیم خیلی پایین تر است در واقع می توان گفت در هزینه های خود هم صرفه جویی می کنید.

اگر شما هم به هر دلیل قصد خرید گلیم فرش ماشینی دارید اما با توجه به تنوع زیاد مدل ها و قیمت ها با خرید گلیم فرش با مشکل رو به رو شده‌اید اصلا نگران نباشید، ما در این مطلب شما را با انواع گلیم فرش ماشینی و نکات مهمی که هنگام خرید گلیم فرش ماشینی باید به آن توجه کنید آشنا می کنیم.

گلیم فرش چیست؟

گلیم فرش در واقع بافته ای است که از پشم حیوانات اهلی بافته می شود مانند فرش دارای تار و پود است و روی دار به صورت ایستاده بافته می شود. در زمان های گذشته از این وسیله به عنوان فرش استفاده می شده است. در برخی از نقاط ایران به گلیم زیلو و جاجیم هم شهرت دارد. این وسیله تزئینی امروزه هم جایگاه ویژه‌ای در منزل ایرانیان دارد به طوری که خیلی افراد ترجیح می‌دهند به جای فرش از گلیم استفاده کنند زیرا هم زیباتر است و هم به منزل شما سبک سنتی می‌دهد.

انواع گلیم فرش:

  • گلیم فرش ماشینی: نوعی از گلیم فرش است که بدون دخالت دست با دستگاه های ماشینی بافته می شود. سرعت بافته شدن این گلیم فرش ها چند برابر گلیم فرش های دستباف است. از نظر قیمتی هم نسبت به گلیم دستبافت ارزان تر می باشند، دارای طرح ها و نقشه های زیادی هستند و برای هر سلیقه ای مناسب هستند.
  • گلیم فرش دستباف: این نوع گلیم فرش به صورت صفر تا صد به وسیله دست و بدون دخالت ماشین بافته می شود. معمولا بسته به اندازه آن ها چند ماهی زمان لازم است تا یک گلیم فرش دستباف بافته شود. متاسفانه دارای طرح های کمتری نسبت به گلیم فرش ماشینی هستند اما قیمت آن ها چند برابر گلیم فرش های ماشینی است.

معروف ترین طرح های گلیم فرش ماشینی:

  • طرح قاب قاب (خشتی)
  • طرح کف ساده
  • طرح راه راه
  • طرح کردی (سفره)
  • طرح شیرکی پیچ
  • طرح شاملو
  • طرح افشاری یا محرمات(خطی)

تفاوت فرش با گلیم فرش:

فرش ها داری پرز هستند اما گلیم فرش ها فاقد پرز هستند. فرش نشیمن نرم تر و راحت تری دارد اما گلیم فرش مقداری خشک تر است. قیمت گلیم فرش در مقایسه با فرش مقداری ارزان تر می باشد به همین علت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گلیم فرش در کجا استفاده می شود؟

گلیم فرش را در هر قسمتی از خانه‌تان می توانید استفاده کنید. اما بیشتر در خانواده های ایرانی به جای فرش داخل آشپزخانه به کار می رود. شاید دلیل این باشد که کف آشپزخانه ها سرامیک است و گلیم فرش کمتر از فرش روی سرامیک لیز می خورد.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید گلیم فرش:

  • قیمت گلیم فرش ماشینی: اولین فاکتور موقع خرید گلیم فرش قیمت آن می باشد. قبل از هر کاری مشخص کنید که چه میزان برای خرید گلیم قرار است هزینه کنید. زمانی که مقدار بودجه مشخص شود خود به خود خیلی از مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند حذف می شوند و انتخاب برای شما آسان می شود.
  • طرح گلیم فرش: همان گونه که در قسمت قبل گفته شد گلیم فرش طرح های مختلفی دارد که شما با توجه به سلیقه خود می توانید طرح گلیم مورد نظر خود را انتخاب کنید. برخی از طرح های آن دارای اشکال هندسی هستند و برخی از آن ها دارای شکل گل و گیاه یا حیوانات می باشند، پس توجه به طرح گلیم هم دومین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.
  • اندازه گلیم فرش: گلیم فرش ها در اندازه های مختلفی بافته می شوند. از گلیم فرش دو متری شروع شده و به گلیم فرش های ۴متری، ۶متری، ۹متری و ۱۲ متری منتهی می شود. البته نوعی از گلیم فرش هم وجود دارد که به صورت رولی بافته می شوند که شما در اندازه مورد نظر خود آن ها را برش می دهید که به آن گلیم فرش رولی گفته می شود. پس بر اساس اندازه خود اندازه گلیم را مشخص کنید.
  • کیفیت بافت: برای اینکه متوجه کیفیت بافت گلیم فرش شوید بهتر است نگاهی به پشت آن بیاندازید. همیشه عیب کار چه در فرش و چه گلیم فرش از پشت آن پیدا می شود. پشت گلیم نباید دارای گره بزرگ، زدگی یا پاره‌گی باشد. هرچه اندازه گره‌های آن کوچکتر و بیشتر باشد کیفیت بافت در آن گلیم بیشتر است. در نهایت ریشه آن هم نباید از نخ بی کیفیت ساخته شده باشد.
  • کیفیت نخ: به کیفیت نخ به کار رفته در تولید گلیم توجه کنید، به خصوص نحوه رنگ آمیزی نخ، اگر مرحله رنگ رزی نخ ها به خوبی صورت نگرفته باشد ممکن است بعد از مدتی رنگ نخ ها با هم مخلوط شده و گلیم فرش شما نمای خوبی نداشته باشد این موضوع بیشتر زمانی خود را نشان می دهد که شما گلیم مورد نظر خود را شستشو دهید.
  • گارانتی: معمولا برندهای معتبر محصولات خود را ضمانت می کنند. هیچ گاه شرکتی تا از کیفیت محصول خود اطمینان نداشته باشد آن را گارانتی نمی کند زیرا برای شرکت هزینه زیادی به همراه خواهد داشت پس زمانی که یک شرکت کالای خود را ضمانت می کند می توانید تا حدودی به کیفیت آن محصول اطمینان کنید.

گلیم فرش از کجا بخریم:

برای خرید گلیم فرش روش‌های مختلفی وجود دارد که تک تک آنها را به شما آموزش می‌دهیم. شما می‌توانید به تولیدی گلیم فرش مراجعه کنید و مدل مورد نظر خود را سفارش دهید و بعد از تولید به قیمت تولیدی آن را خریداری نمایید. روش دوم مراجعه به فروشگاه‌های فرش فروشی سطح شهر است. این مغازه‌ها نسبت به تولیدی تنوع کمتری دارند و به علت اینکه مغازه اکثر آن‌ها اجاره‌ای است. این وسیله را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. شما در روش سوم به راحتی می‌توانید از یک فروشگاه اینترنتی معتبر گلیم مورد نظر خود را در میان انبوهی از تنوع مدل انتخاب و با خیال راحت خریداری کنید. لازم به ذکر است، این محصولات امکان ثبت مرجوعی دارند، یعنی در صورتی که با انتخاب شما مطابقت نداشته باشد یا از خرید خود منصرف شوید بدون هیچ مشکلی جنس مورد نظر شما را پس گرفته و مبلغ واریزی به حساب شما برگشت داده می‌شود.

روش نگهداری از گلیم فرش ماشینی:

  • از تا زدن گلیم خودداری کنید زیرا این کار باعث در هم رفتن تار و پود و پاره شدن گلیم شما می شود. پس همیشه موقع جمع کردن گلیم بهتر است آن را رول یا لوله کنید.
  • موقع شستشو آن را با آب سرد و مواد مجاز شستشو دهید استفاده از محلول های سفید کننده اکیدا ممنوع. بعد از پایان مراحل شستشو گلیم را در قسمتی قرار دهید تا آب آن به خوبی گرفته شود سپس آن را پهن کنید تا خشک شود.
  • از پهن کردن گلیم مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید. زیرا باعث پوسیده شدن و تغییر رنگ در گلیم شما می شود. اگر حتما باید در چنین شرایطی نگهداری شود ساعت هایی که نور خورشید روی آن است یک روفرشی یا پارچه روی گلیم پهن نمایید.
  • از قرار دادن پایه اجسام سنگین مانند کمد و مبلمان روی گلیم خودداری کنید اگر مجبور به این کار هستید زیر پایه ها زیر مبلی قرار دهید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید گلیم فرش ماشینی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه گلیم فرش ماشینی ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید‌ گلیم فرش ماشینی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *