هر آنچه در مورد کیف چرم طبیعی دست دوز باید بدانیم.

صنعت چرم و استفاده از چرم در کشور ایران پیشینه کهن دارد، به طوری که نوشته های شخصی به نام خواجه رشید الدین مربوط به دوره قبل از حمله مغول به ایران گواه این مدعاست. این مورد سند محکمی از تجارت چرم و پوست در ایران به شمار می رود. در زمان قاجار شهر همدان بزرگترین قطب تولید چرم در ایران به شمار می رفته است، بیشتر چرم های این منطقه از پوست گوسفند تولید می شد که به چرم آن چرم همدانی نیز گفته می شد. در سال ۱۳۰۸ اولین کارخانه تولید چرم ایران در شهر تبریز ساخته شد و بعد در شهر هایی مانند همدان، تهران و اصفهان نیز کارخانه چرم سازی تاُسیس شد. در حال حاضر هم مردم علاقه ی بسیار زیادی به خرید وسایل چرم مانند کیف چرمی دارند. اما قبل از خرید این وسایل، باید یکسری نکات را بدانید تا با خیال آسوده به خرید این وسیله ی کارآمد بپردازید، پس با ما همراه باشید.

چرم چیست؟

از دباغی پوست خام حیواناتی نظیر گاو ماده ای طبیعی، بادوام و منعطف بدست می آید، این ماده چرم نامیده می شود.

کاربرد های چرم طبیعی:

چرم طبیعی کاربرد های بسیار زیادی دارد به طوری که در تولید لباس، کیف، کفش، کمربند، دسته ساعت، جلد کتاب، مبلمان و … از آن استفاده می شود. چرم بیشتر در تولید کاپشن و کیف و کفش به کار می رود.

رنگ آمیزی چرم به چه صورت است:

پوست حیواناتی که چرم از آنها تولید می شود بی رنگ است و در مرحله دباغی آن را به رنگ های مختلفی تبدیل می کنند. در کل دو روش برای رنگ آمیزی چرم وجود دارد: روش طبیعی که از مواد گیاهی بهره می برد و روش غیر طبیعی با استفاده از مواد کرومی.

نکات مهمی که هنگام خرید کیف چرمی باید به آن دقت کنید:

  • اولین نکته ای که قبل از خرید کیف چرمی باید به آن دقت نمایید بوی چرم می باشد. همیشه چرم اصلی بویی شبیه به بوی بز می دهد که این بو خود سندی بر اصل بودن چرم است.
  • به نوع چرم دقت داشته باشید، اول به سراغ چرم تبریز بروید، چرم تبریز بهترین چرم ایرانی می باشد، تقریبا صد در صد این چرم به کشورهای دیگر صادر می شود پس مگر خوش شانس باشید که موفق به خریداری چرم تبریز شوید. در صورتی که چرم تبریز پیدا نکردید چرم شهر مشهد را خریداری نمایید، این چرم کیفیتی شبیه چرم تبریز دارد. به هیچ عنوان چرم تهران خریداری نکنید، چرم تهران به مدت چندین سال در انبار نگهداری می شود.
  • روش دباغی چرم نیز از اهمیت زیادی برخودار است، به گونه ای که در کیفیت چرم تاثیر صد در صدی دارد. همانطور که در ابتدای متن توضیح داده شد چرم به دو روش دباغی می شود که معمولا از روش کروم بیشتر استفاده می کنند زیرا دباغی با کروم مدت کمتری به طول می انجامد. به همین علت چرمی که به این روش دباغی می شود بسیار ارزان قیمت خواهد بود. دباغی به روش طبیعی ممکن است هفته ها به طول بیانجامد. کیفیت این چرم بالاتر است و از قیمت بالایی هم برخوردارند.
  • به دوخت داخل کیف توجه کنید، به یاد داشته باشید اهمیت دوخت داخل کیف از بیرون کیف مهم تر است. به جنس پارچه داخلی کیف هم دقت کنید نباید به سادگی پاره شود.
  • اگر به هر دلیل از چرم ایرانی استفاده نمی کنید به کشور سازنده چرم دقت کنید. ایتالیا یکی از معروف ترین چرم های جهان را تولید می کند. چرم ایتالیایی علاوه بر چرم عالی از کیفیت طراحی و دوخت بالایی نیز برخوردار است.
  • آخرین نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید نوع دوخت کیف است. هر چه دوخت کیف ظرافت بیشتری داشته باشد ارزش بیشتری دارد. به جنس نخی که کیف با آن دوخته شده اهمیت دهید، در آخر هم به زیپ کیف توجه کنید، زیپ های فلزی معمولا کیفیت بیشتری نسبت به پلاستیکی دارند.

روش های نگهداری از کیف چرم طبیعی دست دوز:

  • اگر کیف چرمی شما به هر دلیل کثیف شد آن را نباید شستشو دهید زیرا باعث خراب شدن چرم و رنگ امیزی آن می شود. بس مارک به شما می آموزد تا چگونه یک محلول خانگی برای تمیز کردن چرم بسازید با ما همراه باشید. یک قاشق مربا خوری شامپو بچه و چند قطره سرکه سفید را به یک پیمانه آب اضافه نمایید، خوب با هم مخلوط کنید و به وسیله یک تکه ابرکیف خود را تمیز نمایید.
  • اگر قصد دارید به وسیله مواد شیمیایی موجود در بازار که برای تمیز کردن چرم طراحی شده اند استفاده کنید، قبل از استفاده مقداری از آن را به قسمتی از کیف که به دور از دید است امتحان کنید. در صورتی که به کیف شما آسیب وارد نکرد، می توانید از آن استفاده نمایید.
  • هر چند وقت یک بار کیف خود را واکس بزنید. برای این کار به روش طبیعی می توانید مقداری چربی گوسفند یا همان دنبه را بر روی حرارت آب کنید، روغنی بدست می اید که می توانید کیف خود را با آن واکس بزنید. اگر تمایل به انجام این کار ندارید یک عدد پی واکس آماده از بازار تهیه نمایید و کیف خود را با آن واکس بزنید.
  • کیف چرمی خود را به دور از رطوبت نگهداری نمایید، زیرا چرم طبیعی به رطوبت بسیار حساس می باشد.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید کیف چرمی دست دوز در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *