هر آنچه که در مورد یک ساز سه تار خوب و خوش صدا باید بدانید.

موسیقی نقش بسزایی در زندگی انسان ها دارد، به گونه ای که زندگی انسان ها و موسیقی در هم آمیخته شده اند. وقتی خوشحال هستید موسیقی گوش می کنید و از حال خوب خود لذت می برید. وقتی ناراحت هستید، با گوش کردن یک موسیقی غمگین آرامش می گیرید. وقتی در حال کار هستید، یا به ورزش می روید و چه زمانی که داخل اتومبیل خود به موسیقی گوش می کنید نشان دهنده نقش موسیقی در زندگی شما است. این علاقه به جایی رسیده که خیلی از مردم به دنبال یاد گرفتن موسیقی می روند و به دنبال خرید یک ساز خوب می روند. اگر به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی علاقه داشته باشید، مطمئنا با ساز سه‌ تار که نوعی از سازهای ایرانی از نوع زهی و مضرابی است آشنایی دارید. اگر نگاهی گذشته بی اندازیم ساز سه‌ تار  شباهت زیادی به ساز های دوتار و تنبور در گذشته دارد و در ساز های امروزی به تار خیلی نزدیک است. اگر علاقه‌مند به تک نوازی تک نوازی هستید، در بین سازهای دستگاهی اصیل ایرانی سه‌تار بهترین گزینه است. همچنین نسبت به سایر سازهای این خانواده رواج بیشتری دارد.

سه‌ تار از چه نوع چوبی ساخته می شود؟

مهم‌ترین درختانی که چوب آن ها برای ساخت بدنه ساز سه‌ تار استفاده می شود می توان به گردو، توت و افرا اشاره کرد. همچنین برای ساخت صفحه آن از چوب درخت توت و برای ساخت دسته آن از چوب درخت گردو استفاده می شود. جنس سیم های آن معمولا از فلز برنز و فولاد است و شیطانک و گاهی اوقات سیم گیر آن از استخوان ساخته می شود.

ساز سه‌تار چگونه نواخته می شود؟

برای نواختن ساز سه‌تار، فرد می تواند هم بر روی زمین و هم بر روی صندلی شروع به نواختن این ساز کند. ساز را باید به گونه ای بگیرید که سه‌تار به صورت مورب با ران پای راست شما زاویه ای ۴۵ درجه ای تشکیل دهد. دست چپ شما باید بتواند به راحتی روی دسته سه‌ تار حرکت کند. به وسیله انگشت اشاره دست راست شروع به ضربه زدن به سیم ها نمایید. البته از مضراب هم بجای انگشت اشاره می توان استفاده کرد.

نکات مهمی که قبل از خرید سه‌ تار باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • حتما قبل از خرید ساز سه تار با استاد خود در مورد خرید ساز مشورت کنید، هیچ کس بهتر از استاد شما نمی تواند شما را در این مورد راهنمایی کند.
  • به قسمت های مختلف بدنه سه‌تار دقت کنید، نباید دارای برجستگی، ترک و شکستگی باشد. به رگه های چوب ساز توجه کنید برخی رگه ها باعث می شوند که به راحتی ساز در آن نقطه شکسته شود.
  • دسته سه‌تار را مستقیم جلو چشم خود قرار دهید، با یک چشم به دسته تا انتها نگاه کنید نباید کج و دارای انحناء باشد. کج بودن دسته تاثیر مستقیمی بر صدا و نواختن سه‌تار دارد.
  • دسته ساز نباید خیلی نازک باشد همچنین نباید خیلی کلفت هم باشد بسته به اندازه دست خود آن را انتخاب کنید.
  • هرچه ساز وزن کمتری داشته باشد بهتر است پس حتما به وزن ساز دقت کنید یک ساز خوب همیشه وزن کمی دارد.
  • به نوع رنگ آمیزی ساز توجه کنید معمولا سازهایی که زیاد رنگ شده اند صدای خوبی ندارند.
  • حتما می بایست قبل از خریداری ساز را کوک نمایید، و تک تک پرده ها را امتحان کنید هیچ کدام نباید صدای گز بدهند.
  • سازی بخرید که از چوب درخت توت ساخته شده باشد. بهترین نوع ساز سه‌تار از این جنس می باشد.
  • اگر تازه وارد هستید و می خواهید به دنبال یاد گیری سه‌تار بروید پیشنهاد می کنم یک ساز با قیمت پایین خریداری کنید. چون ممکن است هزینه زیادی بابت خرید این ساز پرداخت نمایید و متوجه شوید که دیگر علاقه به نواختن آن ندارید. اگر به این ساز علاقه پیدا کردید در آینده می توانید قیمت زیادی برای ساز مورد علاقه خود به پردازید.

روش های نگهداری از ساز سه‌ تار:

  • همیشه قبل از نواختن ساز دست های خود را بشویید، چربی دست باعث آسیب جدی به ساز شما می شود. بخصوص اگر پرده های آن به وسیله چربی دست چرب شوند باعث تغییر در صدای ساز می شود. و حتما بعد از استفاده از ساز تمام قسمت های آن را به وسیله پارچه نخی تمیز کنید.
  • ساز را در دمای اتاق نگهداری کنید، نباید جای ساز خیلی گرم یا سرد باشد. از قرار دادن ساز در زیر نور مستقیم خورشید و جاهای مرطوب خودداری کنید، چوب هم مانند سایر مواد به تغییرات ناگهانی دما و رطوبت حساس است. بهتر است بعد از استفاده سریعا ساز را درون جعبه مخصوص نگهداری قرار دهید. حتما چند بسته کیسه سیلیکاژل یا رطوبت گیر هم درون جعبه آن قرار دهید.
  • حتما برای کوک کردن سه‌تار از دستگاه تیونر استفاده کنید، زیرا اگر سیم های آن زیاد تر از حد سفت شوند فشار زیادی به دسته آن وارد می شود و ممکن است شکسته شود.
  • اگر مدت زیادی قصد استفاده از ساز را ندارید سیم های آن را شل کنید با این کار فشار از روی دسته آن برداشته می شود. و از شکستن و جداشدن دسته جلوگیری می کنید.
  • پیشنهاد می شود هر از چند گاهی از ساز استفاده کنید و با آن چند قطعه اجرا کنید. اگر این کار را انجام ندهید صدای ساز می خوابد.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید ساز سه تار مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۲۶ نمونه ساز سه تار خوب و خوش صدا، باکیفیت و قیمت مناسب را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ساز سه تار  در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *