چند نکته مهم و کاربردی که هنگام خرید کفش ایمنی باید به آن ها توجه کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید، که در محل کار خود لباس کار استفاده می کنید، احتمالا به لزوم استفاده از کفش ایمنی پی برده باشید. در واقع می توان گفت یکی از وسایل مهم و ضروری در هر کارگاهی کفش ایمنی می باشد. از زمان های گذشته از پا به عنوان قلب دوم انسان یاد شده است، یعنی َما باید هنگام کار از قلب دوم خود نیز محافظت کنید.

اگر کار شما هم جزو مشاغل سنگین است، پیشنهاد می کنم حتما مراقب پاهای خود باشید. پاهای شما مانند سایر اعضای بدن شما در خطر قرار دارند، شما به وسیله کفش ایمنی می توانید، از پاهای خود حین کار محافظت کنید. زیرا اگر یک جسم سنگین بر روی پای شما سقوط کند. ممکن است بدون داشتن کفش ایمنی پای خود را برای همیشه از دست بدهید. پس حتما توصیه می کنم، هنگام کار از کفش ایمنی استفاده کنید.

اگر شما هم به هر دلیل قصد خرید کفش ایمنی دارید، اما اطلاعات کافی در مورد خرید کفش ایمنی ندارید، اصلا نگران نباشید، ما در این مطلب شما را با انواع کفش ایمنی و نکات مهمی که هنگام خرید کفش ایمنی باید به آن ها توجه داشته باشید، آشنا خواهیم کرد.

کفش‌ایمنی چیست؟

نوعی از کفش می باشد که از نظر ظاهر کاملا شبیه کفش های معمولی است. ولی از نظر ایمنی می تواند به دلیل جنس محکم و مقاوم که معمولا چند لایه هستند از پای شما در مقابل خطرات محیط کار محافظت نماید. در قسمت جلویی کفش یعنی انگشتان پا که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، فلز مقاوم به کار می رود.

کفش‌ایمنی در کجا به کار می رود؟

در محل های کار سقوط اجسام روی پا امری عادی به نظر می رسد. به همین دلیل باید در محل کار از کفش‌ایمنی استفاده کرد. کفش ایمنی از پای شما در برابر ضربه، لیزخوردن، سوختگی و برق گرفتگی محافظت می کند.

مفهوم علائم اختصاری روی کفش‌ایمنی :

  • تکنولوژی SRX: کف هایی که دارای تکنولوژی SRX هستند، مانع از لغزش و سر خوردن شما در محل کار می شوند.
  • تکنولوژی Slip resistant : بیشتر برای کسانی استفاده می شود که با مواد نفتی سروکار دارند، از لیز خوردن روی مواد نفتی جلوگیری می کند.
  • تکنولوژی ergo: این کفش ها در واقع بسیار راحت هستند و دارای کفه آنتی باکتریال می باشند که از بوی بد پا جلوگیری می کنند.
  • کفش‌ایمنیED: این نوع کفش ها در مقابل جریان الکتریکی نارسانا هستند و برق را به خوبی از خود عبور نمی دهند. پس مناسب کارهای برقی هستند.
  • کفش‌ایمنی Cp: این نوع از کفش ایمنی در برابر جریان الکتریسیته ساکن هم مقاوم است. در واقع به کفش هایی که جریان الکتریکی را از خود عبور نمی دهند به اختصار cp گفته می شود.
  • کفش‌ایمنی RR: در واقع این کفش ها بسیار مقاوم هستند، به مقاومت کفش در برابر سوراخ شدن RR گفته می شود.
  • کفش‌ایمنی PU: نوعی کفش ایمنی است که برای ساخت قسمت زیری آن از جنس پلی یورتان استفاده می شود. PU مخفف کلمه پلی یورتان است.

انواع کفش‌ایمنی:

  • کفش عایق برق: این نوع از کفش‌ایمنی دارای جنس پلاستیکی سخت هستند که از عبور جریان الکتریسیته جلوگیری می کند. این کفش ها در برابر ولتاژ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت از خود مقاومت نشان می دهند.
  • کفش ضد مواد خورنده: در ساخت این کفش ها از ماده ای به نام بوتیل استفاده می شود. بوتیل از پا در مقابل مواد خورنده محافظت می کند.
  • کفش پنجه فولادی: در ساخت این کفش ها برای محافظت از پنجه پا از فلز فولاد استفاده می شود، فولاد از پنجه پای شما در مقابل ضربه و فشار محافظت می کند.
  • کفش کف پایی مخصوص: این نوع کفش از تمامی قسمت های پا در هنگام راه رفتن و دویدن محافظت می کند.
  • کفش کفه فلزی: برای ساخت کفه این کفش ها از فلز فولاد استفاده می شود، فولاد مانع از سوراخ شدن کف کف می شود.
  • کفش پلاستیکی: نوعی از کفش ایمنی می باشد که تمامی قسمت های آن از پلاستیک ساخته می شود و از پاهای شما در برابر آسیب دیدگی با مواد شیمیایی محافظت می کند.
  • کفش های نسوز: این کفش ها مقاومت زیادی در برابر گرما دارند به طوری که حتی در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد هم از سوختن پای شما جلوگیری می کنند و مانع از ورود گرما به پاهای شما می شوند.

نکات مهمی که هنگام خرید کفش‌ایمنی باید به آن ها توجه کنید:

  • قیمت کفش: قیمت نقش مهمی در انتخاب کفش‌ایمنی ایفا می کند. ابتدا میزان بودجه برای خرید کفش را مشخص کنید، زمانی که میزان بودجه مشخص شود، خود‌به‌خود مدل هایی که در محدوده قیمت شما قرار ندارند، حذف می شوند.
  • نوع کفش: با توجه به نوع کار خود کفش‌ایمنی مناسب کار خود را تهیه کنید. همان طور که در قسمت های قبلی توضیح داده شده کفش ایمنی دارای مدل های مختلفی است که شما می توانید با توجه به نوع کار خود آن را انتخاب کنید.
  • اندازه کفش: دقت داشته باشید کفش‌ایمنی هم مانند سایر کفش ها باید دقیقا سایز پای شما باشد، اندازه کفش را طوری انتخاب کنید که پاهای شما بیشترین میزان راحتی را در آن داشته باشند.
  • علائم اختصاری کفش: کفش های ایمنی دارای علائم اختصاری هستند که هر کدام از آن ها نشان دهنده یک نوع قابلیت برای کفش می باشد، برای مثال ضد جریان الکتریسیته، مقاوم در برابر سوراخ شدن، محافظ پنجه و… که تمامی علائم در بالا به صورت کامل توضیح داده شد، هنگام خرید کفش‌ایمنی حتما به علائم اختصاری روی کفش دقت کنید.
  • علامت استاندارد: با توجه به افزایش روز افزون کالاهای تقلبی برای خرید جنس اصلی که در هنگام کار از پاهای شما به خوبی مواظبت کند نکته ای لازم و ضروری به نظر می رسد. کفش های ایمنی اصل دارای علامت استاندارد هستند.
  • گارانتی: همیشه برای حفظ سلامت خود در محل کار به دنبال خرید جنس های برند باشید، کالاهای برند معمولا دارای ضمانت نامه هستند. هیچ وقت شرکتی جنس بدون کیفیت خود را ضمانت نمی کند، بنابراین داشتن ضمانت نامه می تواند دلیل محکمی بر داشتن کیفیت بالای جنس مورد نظر باشد.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: اگر می خواهید هنگام خرید کلاه سرتان نرود یا به عبارت بهتر کالاهای تقلبی را به جای اصل با قیمت بیشتر به شما نفروشند، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید، یک فروشگاه معتبر هیچ گاه اعتبار خود را فدای فروش جنس بی کیفیت برای سود بیشتر نخواهد کرد.

روش نگهداری از کفش‌ایمنی:

  • همیشه کفش ایمنی را فقط در محل کار استفاده کنید و بعد از پایان کار آن ها را تعویض نمایید، این کار باعث افزایش طول عمر کفش های شما می شود.
  • در روزهای تعطیل که زمان استراحت شماست بهتر است کفش های خود را با مواد شوینده مجاز شستشو دهید، این کار علاوه بر افزایش طول عمر کفش شما به سلامت پای شما هم کمک می کند.
  • از قرار دادن کفش ها مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید، نور خورشید باعث تغییر رنگ و پوسیدگی کفش های شما می شود.
  • اگر کار شما در قسمتی است که با مواد نفتی و شیمیایی خطرناک سرو کار دارید، بهتر است تا حد امکان از ریخته شدن این مواد روی کفش ایمنی جلوگیری کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید کفش‌ایمنی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۳۰ نمونه کفش‌ایمنی ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید کفش‌ایمنی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *