راهنمای خرید انواع نورافکن دستی قوی و پرنور موجود در بازار به همراه نکات مهم هنگام خرید نورافکن.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید شب را در دل طبیعت سپری کنید. در این شرایط مهم ترین وسیله ای که به کار شما خواهد آمد داشتن یک نورافکن دستی است. این دستگاه می تواند تاریکی شب را برای شما لذت بخش کند و در تاریکی مطلق احساس آرامش بیشتری داشته باشید. همان طور که می دانید در تاریکی شب خیلی از حیوانات وحشی برای یافتن غذا از مخفی گاه خود بیرون می آیند و به دنبال شکار می روند. داشتن یک نورافکن دستی می تواند باعث دور شدن این حیوانات از محل استراحت شما شود.

در زمان های گذشته انسان های نخستین یا همان انسان های اولیه برای در امان بودن از گزند حیوانات وحشی، در ورودی اقامت گاه زندگی خود که معمولا غار بود آتش بزرگی روشن می کردند، این آتش معمولا تا روشنایی روز روشن بود، حیوانات وحشی از نور و آتش ترس زیادی دارند و به آن نزدیک نمی شوند، بنابراین اگر قصد دارید در طبیعت یک شب را بدون ترس از حیوانات وحشی سپری کنید حتما با خود یک یا چند نورافکن دستی داشته باشید، نور ان ها را طوری تنظیم نمایید که قسمتی که در آن قرار دارید کاملا روشن شود.

اگر شما هم قصد خرید دستگاه نورافکن دستی دارید اما در مورد خرید این وسیله اطلاعات کافی ندارید با ما همراه شوید، تا شما را با انواع نورافکن دستی و نکات مهمی که هنگام خرید نورافکن دستی باید به آن ها توجه کنید، آشنا کنیم.

نورافکن دستی چیست؟

نورافکن از یک کاسه که منعکس کننده قوی است و یک لامپ قوی که در مرکز آن قرار دارد ساخته شده است. از این دستگاه برای روشن کردن محیط های بزرگ استفاده می شود. به وسیله یک نورافکن می توانید فاصله ۱۰۰ تا ۵۰۰ متری خود را به خوبی روشن کنید. به علت اینکه نورافکن های دستی پرتابل یا قابل حمل هستند و به راحتی می توان آن ها را در دست گرفت به آن ها نورافکن دستی گفته می شود.

قسمت های تشکیل دهنده نورافکن:

  • رفلکتور(منعکس کننده نور): باعث تابش نور تولید شده در یک نقطه مشخص تابیده شود. این منعکس کننده ها معمولا از جنس آلومینیوم شفاف، پلاستیک براق و حتی آینه قوس دار ساخته می شوند.
  • سرپیچ: معمولا دارای یک سرپیچ هستند که لامپ بر روی آن قرار می گیرد، سرپیچ باعث می شود که هنگام تعویض لامپ به راحتی این کار را انجام دهید. البته در مدل های ال ای دی و اس ام دی فاقد سرپیچ هستند.
  • بدنه نورافکن: اصلی ترین قسمت دستگاه می باشد که تمامی قطعات نورافکن درون آن قرار می گیرد.
  • دسته یا پایه: این قسمت در واقع در برخی مدل ها فقط به صورت دسته و در برخی مدل ها دارای هر دو می باشد. به کمک دسته نور افکن در دست گرفته می شود و به راحتی حمل می شود و به وسیله پایه نورافکن بر روی دیوار یا زمین قرار می گیرد.
  • جعبه اتصالات: در این قسمت بردهای الکترونیکی، باتری، استارتر، بالاست، و ترمینال قرار می گیرد. این جعبه معمولا ضد آب می باشد.

انواع نورافکن دستی:

  • نورافکن دستی واگرا: در نورافکن های واگرا نور در جلوی نورافکن به تمامی قسمت ها پخش می شود و حجم وسیعی از محیط را روشن می کنند. به این نورافکن ها نورافکن پهن یا واید گفته می شود.
  • نورافکن دستی همگرا: در نور افکن های همگرا نور یک نقطه خاص در فاصله های طولانی را مشخص می کند. به این نورافکن ها نورافکن نقطه ای هم گفته می شود چون یک نقطه خاص را روشن می کنند.

تفاوت نورافکن دستی و چراغ قوه:

چراغ قوه در اندازه های کوچک ساخته می شود و معمولا قسمت خیلی کمی از فضای اطراف را روشن می کند اما نورافکن دارای اندازه بزرگتری است و برای روشن کردن حجم بیشتری از فضا استفاده می شود. معمولا از نورافکن ها برای روشن کردن محوطه های بزرگ استفاده می شود، اما از چراغ قوه برای روشن کردن مسیر حرکت استفاده می شود.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید نورافکن دستی:

  • قیمت نورافکن: مهم ترین اصل در انتخاب هر وسیله ای قیمت آن می باشد، قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ایفا می کند. ابتدا مشخص کنید برای خرید نورافکن چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شود خود به خود خیلی از محصولات از انتخاب شما حذف می شوند.
  • نوع نورافکن: همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد نورافکن ها انواع مختلفی دارند، از واگرا گرفته تا نوع همگرا مشخص کنید چه نوع نورافکنی نیاز دارید، نور افکن را برای روشن کردن حجم زیادی از محیط می خواهید یا برای روشن کردن نقطه ای اجسام دور دست.
  • وزن و اندازه نورافکن: وزن و اندازه نور افکن را با توجه به نوع استفاده خود مشخص کنید، اگر قرار است نورافکن را مدام با خود حمل کنید و برای کمپ های شبانه کوهنوردی می خواهید بهتراست نوع کم حجم و سبک تری انتخاب کنید و اگر با جابه‌جا کردن آن مشکلی ندارید نمونه های بزرگتر و سنگین تری انتخاب کنید زیرا از نور و قدرت بیشتری برخوردار هستند.
  • نوع لامپ نورافکن: در ساخت نورافکن ها معمولا از سه نوع لامپ استفاده می شود. لامپ رشته ای که نور آن زرد رنگ است و مصرف باتری بیشتری دارد، لامپ ال ای دی ساده و اس ام دی که در رنگ های مختلف وجود دارد و معمولا نسبت به لامپ رشته ای باتری کمتری مصرف می کند و عمر طولانی تری دارد. و در آخر لامپ های cob این لامپ ها علاوه بر داشتن نور فوق العاده قوی مصرف باتری کمتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند اما متاسفانه تعویض لامپ آن ها توسط خود شخص انجام نمی شود.
  • منبع انرژی نورافکن: معمولا انرژی نور افکن های دستی از دو طریق صورت می گیرد، یکی استفاده از باتری های قابل تعویض و دیگری باتری های قابل شارژ. نورافکن های قابل شارژ بعد از اتمام شارژ باتری غیرقابل استفاده می شوند و حتما باید آن ها را به وسیله برق شارژ نمود. اما مدل های باطری قابل تعویض می توانید تعداد زیادی باتری با خود ببرید و تا چند روز هم بدون نیاز به برق می توان از آن ها استفاده کرد.
  • کیفیت و جنس بدنه: به جنس بدنه دقت کنید، اگر نورافکن را مدام با خود به نقاط مختلف حمل می کنید به دنبال مدل هایی باشید که جنس بدنه آن ها بسیار محکم است، زیرا هر لحظه موقع جابه‌جایی ممکن است از دست شما بی افتد و آسیب ببیند پس مدل های نشکن و فلزی بهتر هستند.
  • نوع دسته و پایه: نوع دسته هم خیلی مهم است، بیشتر به دنبال نور افکن هایی بروید که دارای دسته ای باشد که بتوان آن را با یک دست گرفت، در این صورت دست دیگر شما برای کارهای دیگر آزاد می ماند. همچنین موقعی که در نقطه ای ثابت از آن استفاده می کنید بهتر است دارای پایه ای باشد که بتوان آن را در جاهای مختلف نصب کرد و نور آن را روی قسمت خاصی تنظیم کرد.
  • میزان وات روی دستگاه: میزان مصرف انرژی در تمامی وسایل برقی با واحد وات سنجیده می شود. هرچه وات دستگاه بیشتر باشد دستگاه مصرف انرژی بیشتری دارد و باتری بیشتری هم مصرف می کند. میزان وات مصرفی بر روی دستگاه به وسیله برچسب مشخص می شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید نورافکن دستی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۲۸ نورافکن دستی ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید نورافکن دستی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *