راهنمای خرید انواع چراغ مطالعه

مطالعه کردن یکی از مهم ترین بخش‌‌ کارهای روزانه محسوب می‌شود. محققان بر این باورند که کتاب خواندن و مطالعه از بروز بسیاری بیماری‌ها نظیر آلزایمر جلوگیری می‌کند. مطالعه کردن یکسری مقدمات دارد، مانند: داشتن میز مطالعه یا میز تحریر مناسب، چراغ مطالعه، صندلی مناسب و… . همانطور که گفته شد چراغ مطالعه یکی از اصلی ترین مقدماتی است که باید هنگام کتاب خواندن از آن استفاده نمایید، خصوصا اگر عادت دارید که شب‌ها مطالعه کنید.

استفاده از چراغ مطالعه علاوه بر زیبایی خاصی که به اتاق شما می‌بخشد، در خواندن بهتر مطالب هم به شما کمک خواهد کرد. امروزه چراغ‌های مطالعه‌ی زیادی با تنوع ظاهری بالا، در بازار تولید شده‌اند. اما با توجه به این تنوع زیاد، انتخاب تا حدی سخت خواهد شد. اما نگران نباشید اگر با بس مارک همراه شوید، نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید چراغ مطالعه لازم است بدانید را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید انتخابی باکیفیت و مقرون به صرفه داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

چراغ مطالعه چیست؟

چراغ در لغت به معنای وسیله‌ای است که در تاریکی باعث ایجاد نور می‌شود. در اصطلاح هم به همین شکل تعریف شده و ابزاری برای روشنایی شناخته شده است. در گذشته مردم برای روشنایی از آتش بهره می‌گرفتند و بعدها با استفاده از مشعل توانستند منبع آتش را جا‌به‌جا کنند. منظور از چراغ مطالعه ابزاری است که باعث متمرکز شدن نور در یک نقطه‌ی خاص می‌شود. به طور کلی، وظیفه‌ی اصلی چراغ مطالعه فقط روشنایی محیطی است که در جلوی چراغ قرار دارد. به همین دلیل به آن چراغ مطالعه می‌گویند که هنگام خواندن مطلب نور را بر روی صفحه‌ی کتاب پخش می‌کند.

انواع مختلف چراغ‌های مطالعه را بیشتر بشناسید:

  • چراغ دیواری: همانطور که از نام این مدل مشخص است، چراغ‌های دیواری بر روی دیوار کنار تخت و یا میز تحریر نصب خواهند شد. نصب این مدل بسیار راحت خواهد بود و کافی است چراغ را با وسیله‌ی پیچی به دیوار نصب کنید.
  • چراغ ایستاده: این مدل از چراغ‌های مطالعه هم زیبایی خاصی به فضای دکوراسیون می‌بخشند. می‌توان گفت نام دیگر چراغ ایستاده، آباژور می‌باشد. در حقیقت وظیفه و نقش اصلی آنها زیبایی چند برابر محیط خانه است.
  • چراغ رومیزی: اصلی ترین و مهم ترین چراغ‌های مطالعه، چراغ‌ رومیزی است. بزرگی و یا کوچکی چراغ رومیزی را سایز میز کار یا تحریرتان مشخص می‌نماید. این مدل به دلیل سبکی و حمل آسانی که دارد، بسیار مورد توجه افراد هستند.
  • چراغ گیره‌ای: این مدل از چراغ‌های مطالعه به دلیل وزن سبک و راحتی در جا‌به‌جایی که دارند، بسیار مورد توجه مردم خواهند بود. همانطور که از نام آن مشخص است، مانند گیره‌ای به کتاب وصل می‌شود و کار مطالعه را بسیار راحت و لذت بخش خواهد کرد.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید چراغ مطالعه باید به آنها توجه کنید:

  • وزن و اندازه چراغ: شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته در خرید چراغ مطالعه، توجه به وزن آن و میزان فضایی است که اشغال می‌کند. به دنبال خرید چراغ مطالعه‌ای باشید که سبک باشد و به راحتی بتوانید آن را جا‌به‌جا نمایید. همچنین ابعاد آن نباید خیلی فضا را در بربگیرد. در عین حال نور آن هم باید کافی باشد.
  • نوع چراغ مطالعه: همانطور که گفته شد، چراغ مطالعه انواعی دارد. شما عزیزان باید با توجه به نیاز و سلیقه‌ی خود مدل رومیزی، ایستاده، دیواری و یا گیره‌ای آن را خریداری نمایید.
  • جنس حباب: از جمله قسمت‌های مهم یک چراغ مطالعه مناسب، توجه به جنس سَری یا حباب آن می‌باشد. در چراغ ‌های مطالعه لامپ نباید از حباب بیرون بزند، چون نمای آن را از بین می‌برد. همچنین جنس حباب باید به گونه‌ای باشد که طرحی تیره و غیر شفاف داشته باشد، تا نور را به طور مستقیم منعکس نماید.
  • طراحی زیبا: استفاده از چراغ مطالعه بخشی از زیبایی دکوراسیون اتاق شما محسوب می‌شود. هرچه رنگ و طرح آن با نمای اتاقتان هماهنگ باشد، جلوه‌ی خاصی به میز مطالعه و منزل شما خواهد بخشید.
  • نوع لامپ: به دنبال خرید چراغ مطالعه‌ای باشید که نوع لامپ آن SMD, LED و کم مصرف باشد. در عین حال توجه کنید که چراغ انتخابی شما دارای چند لامپ است. از خرید چراغی با لامپ‌های زیاد خودداری کنید، چون در این صورت هزینه‌ی خرید لامپ از هزینه‌ی خرید چراغ مطالعه بیشتر خواهد شد.
  • ‌مدل تابش نور: برخی از چراغ‌های مطالعه قابلیت تغییر زاویه‌ی تابش نور را دارند. در نتیجه شما می‌توانید با بالا و پایین کردن سَری چراغ نور مناسب را تنظیم نمایید. عزیزان اگر راست دست هستید چراغ را طرف چپ خود بگذارید و بالعکس، یعنی اگر چپ دست می‌باشید چراغ مطالعه باید سمت راستتان باشد.
  • توجه به گردنی: به سراغ خرید چراغی بروید که گردنی آن جا‌به‌جا شود، گردنی این چراغ‌ها به صورت الاکلنگی و تلسکوپی است، در نتیجه در هر جهتی که بخواهید می‌توانید آن را حرکت دهید.
  • ارتفاع پایه: عزیزان اگر نور اتاق شما کافی است، به سراغ خرید چراغی با پایه‌ی کوتاه بروید تا نور بیشتر متوجه قسمت پایین و کتاب شما باشد. در غیر این صورت باید چراغ مطالعه‌ای را خریداری نمایید که پایه‌ی بلندی داشته باشد تا فضای بیشتری را روشن نماید.
  • طول سیم: چون چراغ های مطالعه با برق کار می‌کنند، طول سیم آنها باید به اندازه‌ی کافی بلند باشد تا هنگام قرارگیری آنها به مشکل برنخورید. هرچه سیم بلندتر باشد، به راحتی می‌توانید آن را در قسمتی که می‌خواهید قرار دهید.
  • قیمت: قیمت چراغ‌های مطالعه از ارزان شروع می‌شود تا گران، خرید قیمت‌های مختلف به عواملی نظیر: جنس، طراحی، کیفیت ساخت، زیبایی و… بستگی دارد. شما عزیزان باید با توجه به بودجه، نیاز و سلیقه‌ی خود اقدام به خرید محصولی با قیمت مناسب کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید چراغ مطالعه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *