نکات مهمی که هنگام خرید باتری باید به آن ها توجه کنید.

۱۴یکی از لوازم مصرفی خودرو باطری آن می باشد، باتری نقش مهم و حیاتی در خودرو شما ایفا می کند. خودرو برای استارت خوردن به باطری نیاز دارد همچنین باطری وظیفه روشن کردن تمام تجهیزات الکتریکی خودرو را بر عهده دارد. کامیپوتر خودرو یا همان ECU که به مغز ،سیستم انژکتوری معروف است، تمامی فعالیت های خودرو را کنترل و نظارت می کند. ECU نوعی قطعه الکترونیکی است و برای کار کردن نیاز به انرژی الکتریکی دارد. بدون وجود باطری کامپیوتر کارایی لازم را نخواهد داشت. با توجه به توضیحاتی که داده شد شما می توانید درک درستی از باطری خودرو و نقش مهمی که در خودرو شما ایفا می کند داشته باشید.

باتری خودرو چیست؟

باطری قطعه ای است که وظیفه ذخیره سازی انرژی الکتریکی را بر عهده دارد که به آن پیل الکتریکی هم گفته می شود. همچنین می توان تعریف جامه تری از باطری داشت. باطری وسیله ای است که با انجام یک سری فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. انرژی الکتریکی تولید شده در باطری را توسط قطب های مثبت و منفی باطری می توان دریافت کرد.

اجزای تشکیل دهنده باتری خودرو:

باطری خودرو از یک پوسته، درب، نشانگر، قطب های مثبت و منفی، صفحه مثبت، صفحه منفی، و صفحه عایق ساخته شده است. این اجزا را می توانید از طریق تصویر زیر به خوبی درک کنید.

  • پوسته باطری: پوسته باطری از جعبه پلاستیکی از جنس پلی کربنات بسیار سفت و سخت ساخته می شود به طوری که تحمل زیادی در مقابل انواع ضربه دارد.
  • درب باطری: این قطعه بیشتر در مورد باطری های اسیدی صدق می کند، در باطری های ۱۲ ولتی شامل ۶ درب می باشد که بر روی سوراخ هایی که برای ریختن آب اسید درون باطری تعبیه شده است بسته می شود. همچنین این درب برای خروج گازهایی که به وسیله فعل و انفعالات شیمیایی درون باطری ایجاد می شود کاربرد دارد.
  • نشانگر باطری: وسیله ای استوانه ای شکل که درون خانه های باطری در محلول الکترولیت قرار می گیرد و طرف دیگر آن بر روی درب باطری قرار می گیرد. درون این استوانه گویی سبز رنگ قرار دارد که زمانی میزان آب اسید در حد استاندارد است بالای باطری قرار می گیر و زمانی که حجم مایع درون باطری کاهش می یابد گوی سبز رنگ پایین می رود و شما درون استوانه را سیاه رنگ می بینید.
  • قطب مثبت باطری: قطب های باطری از جنس فلز سرب ساخته شده است. این قطب ها از پوسته باطری در قسمت بالایی بیرون زده اند، این قطب ها در درون باطری به صفحه های مثبت باطری متصل هستند.
  • قطب منفی باطری: این قطب هم همانند قطب مثبت از جنس سرب تشکیل شده است یک سر آن به صفحه های منفی متصل است و یک طرف آن از قسمت بالایی پوسته خارج شده است.

انواع مدل های باتری‌خودرو:

باطری ها بر اساس نحوه تعمیر و نوع نگهداری به دو دسته سرب اسیدی و اتمی تقسیم می شوند. اگر از خودرو زیاد استفاده می کنید و روزانه تعداد دفعات زیادی استارت می زنید باطری سرب اسیدی بهترین گزینه است. اما اگر از خودرو خود هفته ای یک یا دوبار یا حتی کمتر استفاده می کنید باطری اتمی بهترین گزینه است.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید باتری‌خودرو باید به آن ها توجه کنید؟

  • باتری تر بخریم یا باطری خشک: در کل دو نوع باطری خودرو در بازار موجود است. باتری تر و باتری خشک. برای صنعت خودرو سازی باطری های خشک بهتر و ایمن تر هستند. باتری های تر در مقایسه با باتری خشک ارزان تر هستند. باطری های خشک عمر بیشتری دارند نوسان برق در آن ها کمتر است. چون جامد هستند نیازی به بازید اب اسید درون باطری نیست. و نگران ریختن اسید به قسمت های مختلف خودرو نیستید.
  • توجه به میزان آمپر باطری: شرکت های سازنده خودرو برای هر خودرو حداکثر آمپر مجاز در نظر گرفته اند که اگر از باطری با آمپر بالاتری روی آن نصب کنید. ممکن است به قسمت های مختلف الکترونیکی خودرو از جمله ای سی یو آسیب وارد شود. این شرکت حداقل آمپر را روی خودرو شما نصب می کند اگر از وسایل اضافی مانند سیستم صوتی و … استفاده می کنید می توانید میزان آمپر باتری را تا حداکثر میزان مجاز بالا ببرید
  • قیمت باطری: قیمت باطری با توجه به فاکتور های مختلف متفاوت خواهد بود. اگر باتری کهنه خود را با باتری نو تعویض کنید مقداری از قیمت اصلی باتری کم می شود و ارزان تر می شود. هر چه باتری که خریداری می کنید آمپر بالاتری داشته باشد گران تر خواهد بود. و باتری های خارجی در مقایسه با باتری های ایرانی به دلیل اینکه با ارز وارد می شوند گران تر هستند.
  • به اندازه و ابعاد باطری دقت کنید: باتری خریداری کنید که دقیقا اندازه آن مطابق با قسمتی که داخل موتور برای باتری تعبیه شده است باشد. درغیر این صورت باتری یا داخل آن جا نمی شود و یا سر جای خود محکم نمی شود.
  • به نوع برند و کشور تولید کننده باطری دقت کنید: کارخانه های تولید کننده باتری به محیط زیست اطراف خود آسیب جدی وارد می کنند به همین دلیل هیچ یک از کارخانه های تولید باتری در اروپا نیستند، کشورهایی نظیر ایران، کره، چین و ترکیه تولید می شوند. باکیفیت ترین باتری ها مربوط به کشور کره هستند. اگر به دنبال باطری با کیفیت و با قیمت مناسب هستید. به دنبال باتری های ترک نروید باطری های ایرانی بهترین گزینه هستند هم قیمت خوبی دارند و هم دارای ضمانت و خدمات پس از فروش هستند.
  • به تاریخ مصرف روی باتری دقت کنید: باطری هم مانند سایر لوازم مصرفی خودرو دارای تاریخ انقضا می باشد. اگرچه باطری ها همیشه شارژ و دشارژ می شوند و تاریخ مصرف نقش چندانی در کیفیت باطری ندارد اما بهتر است باتری بخرید که تازه تولید شده باشد.

باتوجه به نکاتی که گفته شد، می توانید باطری خودرو  مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۱۹ نمونه باطری خودرو ارزان، پرفروش و باکیفیت موجود در بازار ایران را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید باطری خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *