نکات مهمی که هنگام خرید دوربین تفنگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از لوازم مهم و ضروری در سلاح‌های شکاری و تفنگ‌های بادی دوربین تفنگ است. همان طور که می‌دانید تیراندازی با تفنگ بدون دوربین کار ساده‌ای نیست و نیاز به مهارت و تخصص بالا دارد. دوربین تفنگ به شما کمک می‌کند که تیر اندازی راحت‌تر و دقیق‌تری را تجربه کنید. اگر تفنگ شما برد مفید برای اصابت گلوله را داشته باشد، شما می‌توانید، با دوربین خود روی هدف حتی در فاصله دور زوم کرده و آن را با دقت بالاتر هدف قرار دهید.

تیر اندازی با دوربین نیاز به قلق گیری خاصی ندارد، فقط کافی است علامتی را که درون دوربین می‌بینید روی سوژه مورد نظر قرار داده و به آن شلیک نمایید. اگر دوربین اسلحه شما دقیق تنظیم شده باشد باید گلوله به راحتی به هدف برخورد کند. هدف از خرید دوربین تفنگ هدف کردن فاصله‌های دور است که با چشم به خوبی دیده نمی‌شوند، اما تفنگ با بزرگنمایی آن‌ها را به شما نزدیکتر می‌کند.

امروزه صنعت تولید دوربین تفنگ پیشرفت چشمگیری داشته به طوری که دوربین‌های نسل جدید از وضوح تصویر بالایی برخوردار هستند. هر چه کیفیت دوربین شما بیشتر باشد، تصویر دیده شده، شفاف‌تر و لرزش آن کمتر است. در مکان‌های نظامی تک تیراندازها برای تیراندازی دقیق و بدون خطا از دوربین تفنگ استفاده می‌کنند، زیرا دقت و سرعت هدف‌گیری با دوربین بیشتر از حالت معمولی است. بیشتر افراد دوربین را برای بزرگنمایی بیشتر استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید حین هدف‌گیری و شلیک لرزش کمتری داشته باشید، می‌توانید از پایه مخصوص تفنگ استفاده کنید، تا هم لرزش کمتری داشته باشید و هم تیراندازی دقیق‌تری را به نمایش بگذارید. شرط داشتن یک تیراندازی موفق داشتن سرعت عمل بالا و نشانه‌گیری دقیق است اگر می‌خواهید هر دو فاکتور مهم را در کنار هم داشته باشید، حتما از دوربین تفنگ استفاده نمایید.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به ورزش تیراندازی و شکار هستید، حتما باید برای تفنگ خود یک دوربین خریداری کنید. ممکن است برای خرید دوربین تفنگ به مغازه وسایل شکار مراجعه کرده باشید و با انبوهی از مدل‌های دوربین مواجه شده باشید و این امر انتخاب را برای شما مشکل کرده باشد. اما نگران نباشید زیرا ما در این مقاله شما را با انواع دوربین تفنگ آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید دوربین تفنگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دوربین‌تفنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین وسیله‌ای است برای دیدن نقاط دور دست، دوربین تفنگ وسیله‌ای است که از یک یا چند عدد عدسی ساخته می‌شود. برای هدف گرفتن نقاط دور که با چشم به خوبی قابل مشاهده نیست استفاده می‌شود. درون دوربین علامت هدف گیری وجود دارد که باید آن را روی هر تفنگ تنظیم کرد. دوربین به هدف‌گیری و شلیک دقیق کمک می‌کند، شما می‌توانید به صورت دستی زوم دوربین خود را کم یا زیاد کنید. زوم کم لرزش کمتری دارد و برای هدف گیری سوژه نزدیک استفاده می‌شود و برای هدف گرفتن نقاط دور باید مقداری زوم کنید.

اجزاء تشکیل دهنده دوربین‌تفنگ:

  • عدسی: عدسی یا همان ذره‌بین مسئول بزرگنمایی کردن اجسام را دارد. معمولا دو عدد عدسی به فاصله مشخص رو به روی هم قرار می‌گیرند.
  • رتیکل: همان علامت بعلاوه داخل دوربین است که با آن هدف گیری می‌کنید. معمولا در دو نوع سیمی و حک شده روی لنز دوربین ساخته می‌شود.
  • پوسته: یک پوسته فلزی یا پلاستیکی که کل قطعات و لوازم دوربین درون آن قرار می‌گیرد. این قسمت معمولا کمتر دچار نقص و خرابی می‌شود.
  • پیچ تنظیم: دو عدد پیچ که به منظور تنظیم دوربین روی تفنگ استفاده می‌شوند. یک پیچ دوربین را چپ و راست کرده و دیگری مسئول بالا و پایین کردن دوربین است.
  • درپوش: دو عدد در پوش به منظور محافظت از لنز‌ها تعبیه شده است. زمانی که شما قصد استفاده از تفنگ را ندارید روی دوربین قرار می‌گیرد و از وارد شدن گرد و خاک و خط و خش به درون دوربین جلوگیری می‌کند.
  • پایه: مهم‌ترین قسمت دوربین به شمار می‌آید، دوربین به وسیله این پایه روی تفنگ وصل می‌شود. همچنین از تنظیم خارج شدن دوربین جلوگیری می‌کند.

انواع دوربین‌تفنگ:

  • دوربین تفنگ زوم ثابت: اولین و ساده‌ترین نمونه دوربین تفنگ هستند. این دوربین بیشتر روی سلاح‌های معمولی و ارزان نصب می‌شود. کسانی که آماتور هستند و به تازگی تفنگ خریداری می‌کنند، معمولا فروشنده برای راحتی بیشتر کار با تفنگ این نوع دوربین را روی آن نصب می‌کند. زیرا این دوربین به یک میزان ثابت بزرگنمایی می‌کند و زوم کردن روی هدف امکان پذیر نیست.
  • دوربین تفنگ زوم متغیر: نسل جدید دوربین‌های تفنگ که امکان زوم کردن روی سوژه مورد نظر وجود دارد. این مدل از دوربین معمولا روی سلاح‌های حرفه‌ای نصب می‌شود و عمده استفاده کنندگان این مدل تیرانداز‌های حرفه‌ای هستند. خیلی وقت‌ها بزرگنمایی بیشتر روی هدف به شما کمک می‌کند که درک بیشتری از آن داشته باشید و دقت تیراندازی شما هم چند برابر بیشتر شود. قیمت این مدل دوربین معمولا چند برابر مدل قبلی است، بنابراین گزینه مناسبی برای افراد آماتور و تازه‌کار نیست.

مفهوم رتیکل در دوربین تفنگ چیست؟

رتیکل در واقع همان نشانه هدف گیری است که به شکل بعلاوه داخل دوربین دیده می‌شود. به طور کلی دو نوع رتیکل در دوربین‌های تفنگ وجود دارد. اولین نمونه رتیکل که به نوع سیمی شناخته می‌شود از دو عدد سیم به شکل بعلاوه داخل دوربین ساخته می‌شود. برای دوربین‌های دارای ضربه و لگد بالا مناسب نیست. نمونه دوم رتیکل حک شده یا ثابت است که به شکل یک بعلاوه روی لنز دوربین حکاکی شده و مناسب دوربین‌های باثربه و لگد بالا طراحی شده است.

معنی و مفهوم اعداد و ارقام روی دوربین تفنگ:

این اعداد و نشانه‌ها معمولا روی دوربین‌های با زوم متغیر نصب می‌شوند. نمونه‌ای از این اعداد به قرار زیر می‌باشد. (۳×۳۲، ۹×۳۲) و (۴×۳۲، ۱۲×۳۲) و (۱۰×۶۰، ۵۰×۶۰) نمونه اول این مفهوم را دارد که قدرت بزرگنمایی آن ۳ تا ۹ برابر بوده و دوربین دوم بزرگنمایی آن ۴ تا ۱۲ برابر است. عدد کناری یعنی ۳۲ قطر عدسی دوم دوربین به میلی متر می‌باشد. هرچه اندازه عدسی دوربین مورد نظر شما بزرگتر باشد، نور بیشتری از آن عبور می‌کند و در زوم بالا تیرگی کمتر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که عدسی‌های بزرگتر برای مکان‌های با نور کمتر مفید هستند. استانداردترین اندازه عدسی دوربین ۵۰ میلی‌متر می‌باشد، بیشتر از این مقدار توصیه نمی‌شود زیرا علاوه بر بالا بردن وزن سلاح به خوبی روی سلاح تنظیم نمی‌شوند.

یک دوربین تفنگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • به دلیل اینکه تفنگ یک وسیله قابل حمل است و معمولا آن را با خود به نقاط مختلف حمل می‌کنید، احتمال برخورد تفنگ با قسمت‌هایی مانند تنه درخت، صخره، بدنه خودرو و غیره زیاد است. همچنین لرزش خودرو هنگام عبور از دست اندازها می‌تواند به دوربین سلاح شما آسیب وارد کند به همین دلیل دوربین باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  • یک دوربین سلاح خوب و باکیفیت باید ضد آب باشد، ورود آب و رطوبت به داخل دوربین باعث می‌شود، عدسی‌های آن بخار کرده و باعث تاری دید در دوربین شود. معمولا دوربین‌های قدیمی این مشکل را داشتند اما دوربین‌های جدید و با قیمت متوسط ضد آب و بخار بوده و این نقص بزرگ در آن‌ها جبران شده است.
  • عدسی دوربین‌های خوب و باکیفیت به وسیله یک ماده شیمیایی به نام فلوراید منیزیم روکش می‌شوند. عدسی‌های روکش شده با این ماده معمولا زرد رنگ هستند، همان طور که می‌دانید رنگ زرد بیشتر ازرنگ‌های دیگر نور را از خود عبور می‌دهد چیزی در حدود ۸۶ درصد بیشتر از لنزهای معمولی و روکش نشده.
  • دوربین‌های تفنگ خوب و باکیفیت از میدان دید خوبی برخوردارند، میدان دید همان دید تیرانداز به صورت عرضی است. هرچه تیرانداز میدان دید بیشتری داشته باشد دوربین سلاح مورد نظر از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • قدرت بزرگنمایی بالا می‌تواند یکی از ویژگی‌های یک دوربین سلاح خوب و باکیفیت باشد. همان طور که می‌دانید مهم‌ترین ویژگی یک دوربین خوب قدرت زوم بالای آن است.
  • از وضوح تصویر بالایی برخوردار باشد، وضوح تصویر در واقع همان میزان روشنایی و درخشش تصویر است. در واقع زمانی که جسمی رادر دوربین مشاهده می‌کنید باید تمام جزئیات آن به خوبی دیده شود، نباید هیچ گونه قسمت مبهم مانند تیرگی و تاری در تصویر دیده شود.

بهترین نوع دوربین تفنگ:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک دوربین تفنگ به شما معرفی کنیم، بیشتر یک کار تبلیغاتی انجام داده‌ایم و در حق سایر برندهای معروف و باکیفیت مقداری کم لطفی کرده‌ایم. به همین دلیل در ادامه لیستی از بهترین برندهای دوربین اسلحه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دوربین‌تفنگ دیسکاوری
  • دوربین‌تفنگ گامو
  • دوربین‌تفنگ بوشنل
  • دوربین‌تفنگ تی سی
  • دوربین‌تفنگ بی اس آی
  • دوربین‌تفنگ کومت
  • دوربین‌تفنگ یوکو
  • دوربین‌تفنگ تاسکو
  • دوربین‌تفنگ شوتر
  • دوربین‌تفنگ برسر
  • دوربین‌تفنگ لیپرز

دوربین تفنگ از کجا بخریم:

در کل از دو راه بیشتر نمی‌توان دوربین تفنگ را خریداری نمود. اولین روش مراجعه حضوری به مغازه‌های فروش وسایل شکار است. شما می‌توانید از نزدیک مدل‌های زیادی را دیده و حتی خریداری نمایید. متاسفانه بیشتر این فروشگاه‌ها اجاره‌ای بوده به همین دلیل برای تامین کرایه ماهیانه خود مقداری اجناس را گران‌تر به فروش می‌رسانند. روش دوم خرید اینترنتی از فروشگاه معتبر است. فروشگاه اینترنتی تنوع محصول بالاتری دارد، به علت حذف اجاره مغازه قیمت کمتری دارند و در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر می‌توانید آن را مرجوع نموده و پول خود را پس بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید دوربین تفنگ:

  • قیمت دوربین: اولین نکته‌ای که هنگام خرید دوربین باید به آن توجه داشته باشید قیمت دوربین سلاح است. از خریدن دوربین‌های ارزان و بی‌کیفیت خودداری کنید، زیرا میزان زوم در آن‌ها ثابت بوده و چندان دقیق نیستند. این دوربین‌ها بیشتر به اسباب بازی شباهت دارند. بهترین گزینه برای شما دوربین‌های قیمت متوسط هستند.
  • نوع دوربین: در کل دوربین‌های اسلحه دو نوع بیشتر نمی‌باشد. دوربین‌های زوم ثابت که ویژه افراد مبتدی است و برای تفنگ‌های ارزان و بی‌کیفیت استفاده می‌شوند و دیگری دوربین‌های زوم متغییر که قیمت آن‌ها نسبت به نمونه قبلی مقداری گران‌تر بوده و برای تفنگ‌های خیلی حرفه‌ای استفاده می‌شود. میزان زوم در این دوربین به سلیقه شما قابل تنظیم بوده و برای تیراندازهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قطر عدسی دوربین: همان طور که می‌دانید هرچه اندازه عدسی بزرگتر باشد نور بیشتری وارد دوربین می‌شود و هنگام زوم کردن تصویر کمتر تیره و تار می‌شود. البته هر چیزی اندازه‌ای دارد، نباید قطر عدسی دوربین سلاح شما بزرگتر از ۵۰ میلی‌متر باشد. عدسی‌های بزرگتر از ۵۰ میلی‌متر علاوه بر اینکه وزن سلاح شما را خیلی بالا می‌برند، با لوله تفنگ تماس برقرار نمی‌کنند و دقت بالایی هم نخواهند داشت.
  • نوع رتیکل: همان طور که در قسمت ابتدایی مطلب توضیح داده شد، رتیکل همان علامت بعلاوه داخل دوربین است که برای هدف گیری از آن استفاده می‌کنید. در کل دو نوع رتیکل داریم یکی نوع سیمی که با قرار گرفتن دو رشته سیم به حالت بعلاوه ایجاد می‌شود و دیگری حک شده روی لنز دوربین. اگر سلاح شما لگد زیادی دارد و زیاد به اطراف برخورد دارد بهتر است نمونه ثابت یا حک شده رتیکل را خریداری نمایید.
  • پوشش لنز: به پوشش روی لنز هم توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید عدسی‌های بزرگ را خریداری کنید لنزهای پوشش داده شده به رنگ زرد را خریداری کنید. کمپانی سازنده این عدسی‌ها ادعا می‌کند رنگ زرد نسبت به سایر رنگ‌ها نور بیشتری را از خود عبور می‌دهد. بنابراین شما برای هدف‌گیری در نقاطی که نور محیط کم است دچار مشکل نخواهید شد.
  • خاصیت ضد بخار: در زمان‌های گذشته دوربین تفنگ‌ها خاصیت ضد بخار نداشت و در جاهایی که رطوبت هوا بیشتر بود عدسی دوربین دچار بخار گرفتگی می‌شد و شما قادر به هدف‌گیری دقیقی نبودید. هر چند که دوربین‌های تفنگ تولید شده جدید همگی از این تکنولوژی بهره می‌برند اما باز هم نیاز است که در مورد این موضوع مهم اطمینان حاصل نمایید تا در آینده دچار مشکل بخار گرفتگی عدسی لنز نشوید‌.
  • برند دوربین: میشه برندهای معروف و شناخته شده بازار را خریداری نمایید. زیرا از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به قول معروف امتحان خود را پس داده‌اند. در انتهای مطلب لیستی از بهترین برندهای دوربین تفنگ را قرار داده‌ایم که شما می‌توانید با کلیک روی هر محصول اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آورید. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که جنس شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ جنس‌های ناشناخته بازار رفت.
  • قدرت زوم: میزان بزرگنمایی دوربین هم یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. هرچه میزان زوم دوربین شما بیشتر باشد به وسیله آن می‌توانید هدف‌های دورتری را مورد اصابت قرار دهید. البته در مورد قدرت زوم هم باید خدمت شما عرض کنم که به برد مفید تفنگ خود هم توجه داشته باشید. اگر برد مفید تفنگ شما کافی نباشد، یک دوربین با زوم خیلی بالا برای شما بی‌تاثیر خواهد بود. پس همیشه برای تفنگ‌های حرفه‌ای با برد بالا دوربین با زوم بالا خریداری نمایید.
  • وضوح تصویر: همانند دوربین‌های شکاری وضوح تصویر در دوربین سلاح هم از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه وضوح تصویر دوربین شما بالاتر باشد شما می‌توانید جزئیات دقیق تری از هدف داشته باشید که این موضوع به هدف گیری دقیق‌تر شما هم کمک می‌کند. معمولا دوربین‌های حرفه‌ای و قیمت متوسط رو به بالا از وضوح تصویر بالایی برخوردارند. نباید از یک دوربین ارزان انتظار شفافیت تصویر بالا را داشت.

روش نگهداری صحیح از دوربین تفنگ:

  1. همیشه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تفنگ و دوربین آن سلاح خود را درون کاور مخصوص حمل قرار داده و تا حد امکان از وارد شدن ضربه به تفنگ و دوربین آن جلوگیری نمایید.
  2. هرگز دست چرب و کثیف خود را روی عدسی دوربین نزنید و برای تمیز کردن دوربین از دستمال خشک، نرم و تمیز استفاده کنید. در صورت چرب بودن دستمال برای همیشه لنز دوربین شما کدر خواهد شد.
  3. همان طور که قرار دادن سلاح در محیط خیس و بس مارک به تفنگ شما آسیب وارد می‌کند به همان اندازه و شاید بیشتر به دوربین آن آسیب وارد می‌کند. اگر رطوبت محیط زندگی شما زیاد است حتما تفنگ را درون کاور مخصوص قرار داده و داخل آن را با کیسه‌های رطوبت‌گیر پر کنید.
  4. این روزها شاهد افزایش ریزگردها به دلیل پدیده های زیست محیطی هستیم گرد و خاک می‌تواند برای دوربین سلاح شما مرگ‌بار باشد. از ورود هرگونه گرد و غبار و آلودگی به درون دوربین تفنگ جلوگیری کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دوربین تفنگ مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین برندهای دوربین تفنگ ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده‌ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دوربین تفنگ در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *