نکات مهم و کابردی هنگام خرید مبل راحتی یا کاناپه به همراه روش های نگهداری و شستشو.

یکی از پرطرفدارترین مبلمان خانگی، کاناپه یا مبل راحتی می باشد. شاید علت آن همین راحت بودن آن ها باشد. خیلی از افراد در خرید مبل توجه زیادی به ظاهر آن نمی کنند و بیشتر به دنبال مبل راحتی هستند. هرچند امروزه مبل های راحتی از شکل های ابتدایی و کلاسیک خود دست خوش تغییراتی شده اند به گونه ای که حتی از مبل های سلطنتی هم شاید زیباتر باشند.

امروز در این مطلب قصد داریم، به شما انواع مدل های مبل راحتی یا کاناپه موجود در بازار آشنا کنیم. همان طور که می دانید تنوع این محصول در بازار بسیار زیاد می باشد، زمانی شما برای خرید مبل راحتی یا کاناپه به بازار مراجعه می کنید، با انبوهی از مدل ها مواجه می شوید که انتخاب را برای شما مشکل می کند. شاید همین کار را انجام داده باشید و در انتخاب درست با مشکل مواجه شده اید، شاید دلیل اینکه هم اکنون این مطلب را مطالعه می کنید همین موضوع باشد. نگران نباشید، شما بعد از مطالعه این مطلب به راحتی نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید مبل راحتی یا کاناپه باید به آن ها توجه کنید را خواهید آموخت.

مبل راحتی (کاناپه) چیست؟

مبل راحتی در واقع نوعی کاناپه محسوب می شود. کاناپه به زبان فرانسوی (Canapé) نوعی مبل است که معمولا سرتاسر آن به وسیله پارچه یا چرم پوشیده می شود، دارای دو دسته برای قرار دادن دست می باشد و شما به راحتی می توانید روی آن نشسته و راحت باشید، علت نام گذاری این مبل به مبل راحتی میزان راحتی شما هنگام نشستن روی آن می باشد.

تاریخچه مبل راحتی (کاناپه):

مبل راحتی چندان هم که فکر می کنید، جدید نیست و قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. برای نخستین بار در سال ۱۸۰۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. این وسیله به شدت مورد توجه کشور های دیگر هم قرار گرفت، به طوری که در سرتاسر جهان به عنوان مبل برتر مورد استفاده قرار می گیرد. این مبل در ابتدا به صورت دو نفره ساخته شد، اما امروزه به صورت سه نفره و بیشتر هم تولید می شود.

پایتخت مبل و منبت کاری ایران کجاست؟

پایتخت مبل و منبت کاری کشور ایران شهرستان ملایر می باشد. شهرستان ملایر در گذشته به دولت آباد معروف بود. یکی از شهر های تاریخی ایران در استان همدان می باشد. این شهر در صنعت تولید مبلمان بسیار موفق عمل کرده است و دارای کارخانه های فعالی هست که در زمینه صنایع چوب و مبلمان فعالیت می کنند. محصولات چوبی و مبلمان این شهر به سراسر کشورهای دنیا که بیشتر کشور عراق می باشد، صادر می گردد.

قیمت مبل راحتی:

فاکتور های مهمی بر قیمت مبل راحتی تاثیر گذار هستند، در این میان می‌توان به جنس چوب، نوع پارچه یا چرم و تعداد نفرات آن اشاره کرد. در بازار بسته به جنس و نوع منبت کاری می توان ارزان ترین مبل راحتی یعنی تک نفره را می توان با قیمت ۷۰۰ هزار تومان و گران ترین مبل راحتی را با قیمت ۳۱ میلیون تومان خریداری کرد. البته این قیمت ها تقریبی هستند.

انواع مدل های مبل راحتی:

  • مبل‌راحتی ساده: این نوع مبل از طراحی ساده و در عین حال زیبایی ساخته شده اند. علت ساده بودن آن ها این است که فاقد منبت کاری یا رنگ آمیزی خاصی می باشد و فقط یک نوع ساده از مبل به شمار می روند.
  • مبل‌راحتی ال: یکی از پرطرفدارترین نوع مبل راحتی می باشد، چیدمان این مدل شباهت زیادی به حرف L لاتین دارد به همین دلیل به آن ها مبل راحتی ال گفته می شود. یکی از مزایای این مبل ها این است که فضای کمتری از اتاق را اشغال می کنند.
  • مبل‌راحتی سلطنتی: این مدل در مقایسه با مدل های قبلی دارای زیبایی بیشتری می باشد زیرا میزان چوب منبت کاری به کار رفته در آن ها نسبت به پارچه بیشتر است، دارای پایه هستند، به این نوع مبل استیل هم گفته می شود.
  • مبل‌راحتی کلاسیک: این مدل شباهت بسیار زیادی به مبلمان سلطنتی دارد، اما در مقایسه با مبل استیل دارای چوب کمتری می باشد، طرح های منبت کاری این مبل ها ساده تر است، و بیشتر شبیه به مبل های اصیل ایرانی هستند. در مقایسه با مبل استیل سبک تر و ارزان تر می باشند.
  • مبل‌راحتی مدرن: اگر طراحی دکوراسیون شما مدرن است، به دنبال خرید مبل‌های راحتی مدرن بروید، مدل های مدرن دارای رنگ ها و مدل های بسیار زیادی هستند، بنابراین برای ست کردن با سایر وسایل دست شما باز است، همچنین این مبلمان را می توان به هر شکلی قرار داد از شکل گرد گرفته تا ال و سایر مدل ها به همین دلیل مدرن هستند.

نحوه ست کردن مبلمان راحتی با توجه به دکوراسیون داخلی منزل:

اولین نکته برای انتخاب مبلمان با توجه به دکوراسیون منزل شما این است که نگاهی به فضای اتاق بی اندازید، نقطه کانونی اتاق و اضلاع اطراف را مد نظر قرار دهید، محل قرار گرفتن میز تلویزیون یا تی وی روم زیرا معمولا مبل ها باید طوری چیده شوند که به راحتی در هر نقطه ای بتوان تلویزیون مشاهده کرد. سپس به تابلو های روی دیوار و نوع کچبری دقت کنید. اگر تابلو های مدرن دارید، مبلمان مدرن انتخاب کنید و اگر دارای گچبری های سلطنتی هستید به دنبال خرید مبلمان سلطنتی بروید. اگر فضای شما کوچک است، از چیدمان گرد استفاده نکنید، مبلمان ال فضای کمتری می گیرند.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید کاناپه یا مبل راحتی:

  • قیمت: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ایفا می کند، میزان بودجه را برای خرید مشخص کنید. یک مبل راحتی خوب باید در کنار کیفیت بالا قیمت مناسبی هم داشته باشد، نه خیلی گران باشد و نه خیلی ارزان، زمانی میزان بودجه را مشخص کنید خود به خود خیلی از مدل ها برای خرید حذف می شوند.
  • وزن مبل: مبل راحتی باید دارای وزن سبک باشد، مبل های راحتی سنگین معمولا به سختی جابه‌جا می شوند و هنگام تغییر دکوراسیون منزل با مشکل مواجه می شوید. حتی برای اسباب کشی هم ممکن است شما برای جابه‌جایی با مشکل روبرو شوید.
  • جنس چوب: به جنس چوبی که مبل راحتی از آن ساخته می شود، توجه کنید، بهترین چوب برای ساخت مبل راحتی یا هر نوع مبل دیگری چوب درخت گردو و چوب راش می باشد، این دو نوع از قیمت بالایی هم برخوردار هستند. البته شما از نمی خواهید زیاد هزینه کنید می توانید به دنبال مبل هایی بروید که به جای استفاده از چوب، از فایبرگلاس یا پلاستیک ساخته می شوند.
  • جنس رویه مبل: رویه مبل های راحتی از جنس های مختلفی ساخته می شود، از پارچه معمولی گرفته تا پارچه مخملی، خیلی از افراد جنس چرم را ترجیح می دهند که قیمت بالاتری نسبت به پارچه دارند، البته چرم های مصنوعی ارزان هستند تنها مشکلی که دارند خیلی زود پوسته، پوسته می شوند.
  • نوع مبل: همان طور که می دانید مبل راحتی انواع مختلفی دارد از مدل ال گرفته تا مدل سلطنتی که در بالا بیشتر در این مدل توضیح داده شد. شما با توجه به اندازه، شکل و دکوراسیون منزل می توانید نوع آن را مشخص کنید.
  • رنگ مبل: رنگ مبل قاعده خاصی ندارد و کاملا دل بخواهی است، هر شخص با توجه به سلیقه خود می تواند آن را انتخاب کند، البته باید توجه داشته باشید که رنگ آن با سایر لوازم دکوراسیون منزل شما هم خوانی داشته باشد.
  • خدمات پس از فروش: بسیاری از تولید کنندگان مبلمان وسایل تولیدی خود را گارانتی می کنند. برای مثال ضمانت می کنند که چرم آن پوسته نکند یا پاره نشود، اگر این اتفاق افتاد برای شما آن را تعویض می کنند. این گزینه می تواند سند محکمی بر کیفیت محصول باشد.
  • تعداد افراد: به تعداد افرادی که قرار است از این مبل استفاده کنند توجه کنید. با توجه به تعداد جمعیتی که قرار است از آن استفاده کنند، تعداد آن را مشخص کنید، از یک نفره شروع می شود تا چند نفره.
  • نوع رنگ آمیزی: به نوع رنگ آمیزی مبل دقت کنید، رنگ کل اجزا باید با هم یکسان باشد در برخی موارد یک یا چند عدد از صندلی ها از نظر پررنگ یا کمرنگ بودن با هم اختلاف دارند علت آن این است که نقاش رنگ را به صورت تجربی تولید می کند، و قاعده خاصی برای ترکیب رنگ وجود ندارد.
  • ایمنی مبل: از نظر پزشکی هم مبل راحتی را مورد برسی قرار دهید، نباید موقع نشستن خیلی درون آن فرو بروید و نباید خیلی هم سفت باشد. قسمت تکیه گاه آن نباید طوری باشد که قسمت گودی کمر خالی بماند.

نحوه شستشو و روش نگهداری از مبل راحتی:

  • زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید روی مبل خود را به وسیله پارچه یا کاور مخصوص بپوشانید. تا مانع از نشستن گرد و غبار روی پارچه آن ها شوید.
  • از قرار دادن مبل در محیط های رو باز و مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید، در صورت نیاز حتما روی آن ها کاور و پارچه قرار دهید.
  • در صورت کثیف شدن رویه مبل راحتی می توانید به وسیله شامپو فرش، یا اسپری شستشوی مبل و یک اسفنج اقدام به تمیز کردن آن ها کنید.
  • تا حد امکان از مواد شوینده دیگر که ممکن است، به پارچه مبل شما آسیب بزند، استفاده نکنید. و هرگز مبل‌راحتی خود را شستشو ندهید زیرا در ساخت قسمت های داخلی آن ها از چوب استفاده شده است که می توانید به چوب ان ها آسیب بزنید.
  • برای تمیز کردن قسمت های چوبی مبلمان ال از محلول هایی استفاده کنید که فاقد پارافین هستند، زیرا بیشتر رنگ هایی که برای مبلمان استفاده می شود، مواد پایه روغنی دارند.
  • قسمت های منبت کاری شده را که خاک گرفته را می توانید به وسیله جارو برقی یا دستگاه بلور یا همان دمنده خاک گیری کنید. توجه داشته باشید اگر حداقل هر هفته این کار را انجام دهید، داخل قسمت هایی که امکان پاک کردن آن ها وجود ندارد، را گرد و غبار نخواهد گرفت.

با توجه با نکاتی که گفته شد، می توانید مبل راحتی مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۳۰ نمونه مبل راحتی محبوب، ارزان و باکیفیت را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید مبل راحتی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *