نکات مهم و کاربردی هنگام خرید دریل.

اگر بخواهیم به شما مهم ترین ابزاری که در منزل و کارگاه به آن نیاز دارید را معرفی کنیم دریل خواهد بود که می تواند کارهای مختلفی برای شما انجام دهد. تمام کسانی که مشغول کار فنی هستند با دریل آشنایی دارند و شاید این ابزار جزو مهم ترین وسایل کار آن ها باشد. شما با کمک یک دریل می توانید سطوحی مانند گچ، بتون، چوب فلز و غیره را به راحتی به اندازه ای که می خواهید سوراخ کنید. همچنین می توانید برای آن مجموعه ی گرد بر تهیه کنید و برش های گردی در اندازه های مختلف در سطوح ایجاد کنید.

اگر از برس سیمی استفاده می کنید می توانید برای دریل خود یک سری برس سیمی بخرید و به راحتی قسمت های مورد نظر خود را برس بکشید. دریل ها انواع مختلفی دارند، شما با توجه به نوع استفاده خود می بایست آن را انتخاب و خریداری نمایید. اگر به مغازه های دریل فروشی مراجعه کرده باشید متوجه خواهید شد که انتخاب یک دریل از میان آن همه مدل با کارایی های مختلف کار ساده ای نیست، و شما نیاز به یک راهنمای خوب و مفید خواهید داشت شاید علت همین باشد که شما این مطلب را در اینترنت جستجو کرده اید.

اگر به دنبال راهنمای خرید دریل هستید کار درستی را انجام داده اید ما در این مطلب به شما انواع دریل کاربردهای آن ها را به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

دریل چیست؟

دریل وسیله ای است برقی یا دستی که به وسیله آن می توانید سطوح مختلف اعم از چوب، فلز و بتن را سوراخ نمایید. دریل ها سری های مختلفی دارند که به آن ها مته گفته می شود، مته ها در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند که هر کدام به منظور سوراخ نمودن سطح خاصی با اندازه مشخص تولید خواهند شد. دریل ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به توضیح ان ها می پردازیم.

انواع دریل:

  • دریل برقی: دریل برقی به وسیله انرژی برق کار می کند به همین علت به آن دریل برقی می گویند. یکی از معروف ترین مدل های دریل برقی تپانچه ای است، این مدل کار را برای کاربر بسیار ساده می کند. این دریل ها بسیار قوی و پرقدرت هستند و در مقایسه با دریل شارژی ها گشتاور بیشتری تولید می کنند. این نوع دریل انواع مختلفی از مته دارد و به وسیله ان می توان فلز چوب و فایبرگلاس را سوراخ نمود.
  • دریل شارژی: این دریل دارای دو یا چند باطری می باشد که به وسیله برق شارژ می شوند و می توان با هر باطری چند ساعتی کار کرد. این دریل ها بدون سیم هستند. دریل شارژی ها با ولتاژ های مختلفی کار می کنند هرچه میزان ولتاژ بالاتر باشد دریل قدرت بیشتری دارد. این نوع دریل محدودیت جابه جایی ندارد و هرجا می توان استفاده کرد، در واقع با قطع شدن ناگهانی برق هم کار شما تعطیل نمی شود. این مدل مناسب برای سوراخ کردن سطوح سخت مانند بتن و فلز نیست.
  • دریل چکشی: این نمونه دقیقا همان دریل برقی ساده است با این تفاوت که دارای سیستم چکشی است. این نوع دریل مناسب سوراخ کاری سطوح سخت مانند سنگ و بتون می باشد. همچنین می توان به وسیله آن ها سوراخ های با قطر زیاد ایجاد نمود.
  • دریل بتون کن: این نوع دریل تمام قابلیت های دو نوع قبلی را دارد با این تفاوت که دو نوع قبلی به وسیله چرخ دنده کار می کرد اما در این مدل نیروی محرکه به وسیله رینگ و پیستون چرخش را ایجاد می کند. این نوع دریل علاوه بر سوراخ کاری از قدرت تخریب بالایی هم برخوردار است.
  • دریل چکش تخریب: این نوع دریل با نمونه های قبلی هیچ شباهتی ندارد و کار آن سوراخ کاری سطح نمی باشد. این دریل با ایجاد کوبش برای تخریب در حجم بالا ساخته شده است. سیستم کوبش این نوع هم از نوع رینگ و پیستون است.

یک دریل از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

  • موتور دریل: مهم ترین قسمت دریل موتور آن می باشد، در واقع می توان گفت موتور قلب الکترونیکی دریل محسوب می شود و بدون آن کارایی لازم را نخواهد داشت.
  • سه نظام دریل: بعد از موتور اگر بخواهیم مهم ترین قسمت دریل را معرفی کنیم سه نظام است. با توجه به نو مته سه نظام ها به دو دسته تقسیم می شوند، سه نظام آچار خور که به وسیله اچار مته تعویض می شود و مدل سه نظام خودکار که به وسیله نیروی دست و چرخش مته آن تعویض می شود.
  • مته دریل: مته هم به نوبه خود مهم است، مته انواع مختلفی دارد و هر مته برای سوراخ کردن سطح خاصی ساخته شده است. اگر می خواهید چوب، فلز و پلاستیک را سوراخ کنید می بایست از مته فولادی استفاده کنید اما اگر سطح مورد نظر شما از جنس سنگ، گچ، سیمان و بتون بود می بایست مته الماسه استفاده کنید.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دریل‌برقی باید به آن ها توجه کنید:

  • نوع دریل: ابتدا مشخص کنید دریل را برای چه نوع کاری نیاز دارید، فقط برای سوراخ کاری می خواهید یا در کنار سوراخ کاری عملیات تخریب را هم انجام دهد پس حتما می بایست مشخص کنید چه نوع دریلی نیاز دارید.
  • نوع موتور: همانطور که در بالا توضیح داده شده موتور دریل ها دو نوع است چرخ دنده ای و پیستونی که کاربرد هرکدام توضیح داده شد با توجه به نیاز نوع موتور را مشخص کنید.
  • نوع سه نظام: سه نظام هم یکی از مواردی است که هنگام خرید دریل باید به آن توجه داشته باشید. با توجه به آن چه در بالا توضیح داده شد. از بین دو سه نظام آچار خور و اتوماتیک یکی را انتخاب کنید.
  • دریل شارژی بخریم یا برقی: اگر کار شما به گونه ای است که دریل بیشترین نقش را در کار شما ایفا می کند. مانند شغل کناف کاری دریل شارژی برای شما مناسب نیست چون شارژ باطری ها زود به زود خالی می شود و برای شارژ مجدد آن می بایست چند ساعت زمان بدهید. اگر در شغل شما دریل مصرف عادی دارد دریل شارژی به علت سبک بودن و در دسترس بودن در همه جا مناسب ترین گزینه برای شما می باشد.
  • سایز مته گیر: مته گیر با سایز های مختلفی وجود دارد از ۱۰ میلیمتر تا ۲۸ میلیمتر . بر اساس اندازه سوراخ های که قرار است ایجاد نمایید دریلی انتخاب کنید که سایز مته گیر آن مناسب مته مورد نیاز شما باشد.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دریل مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه دریل  ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دریل در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *