نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید اسکنر اسناد باید به آن ها توجه داشته باشید.

یکی از لوازم جانبی پر‌کاربردی که در منزل و محل کار در کنار کامپیوتر شخصی خود به آن احتیاج دارید، اسکنر اسناد است. برای نگهداری کردن اسناد کاغذی بر روی وسایل ذخیره سازی مانند هارد و هاست نیاز به یک دستگاه اسکنر دارید، تا یک عکس شفاف و با کیفیت از سند شما گرفته و به محل ذخیره سازی شما منتقل کند. برای کارهای خانگی یک اسکنر ساده هم کار شما را راه می‌اندازد. اما برای یک اداره که روزانه برای بایگانی پرونده‌های خود نیاز به یک دستگاه اسکنر حرفه‌ای دارد. یک دستگاه معمولی با سرعت کم قادر به اسکن کردن حجم زیادی از پرونده نیست.

یک اسکنر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا حجم زیادی از اسناد و مدارک خود را ظرف مدت کوتاهی اسکن کرده و به حافظه مورد نظر شما انتقال دهد. همچنین شما به وسیله این دستگاه می‌توانید عکس‌های کاغذی خود را اسکن کرده و به آلبوم عکس دیجیتالی تبدیل کنید. البته برای ترمیم عکس‌های قدیمی پاره و شکسته شده هم به کارتان می‌آید. شما ابتدا عکس قدیمی مورد نظر خود را اسکن می‌کنید با نرم افزارهای ویرایش عکس آن را رتوش کرده و در نهایت به وسیله پرینتر آن را چاپ می‌کنید. اگر عکاسی و آتلیه عکس دارید به شما پیشنهاد می‌کنم، حتما در کنار ابزار خود این وسیله را نگهداری کنید.

اگر شما هم به هر دلیل تصمیم به خرید دستگاه اسکنر اسناد گرفته‌اید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورد کرده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دستگاه اسکنر آشنا کرده و به شما نکات مهم هنگام خرید دستگاه اسکنر را آموزش می‌دهیم.

دستگاه‌ اسکن اسناد چیست؟

اسکنر یا همان scanner دستگاهی که به منظور تصویر برداری از اسناد و عکس‌های کاغذی ساخته‌ شده است. در واقع این دستگاه اطلاعات روی کاغذ را گرفته و با کیفیت بالا وارد کامپیوتر می‌کند. از نظر ظاهری شباهت زیادی به دستگاه فتوکپی دارند، با این تفاوت که دستگاه کپی، مستقیما سند را روی کاغذ چاپ می‌کند اما اسکنر تصویر سند را ذخیره کرده و به رایانه منتقل می‌کند. اگر بخواهید متن سند خود را در رایانه به صورت متن ذخیره کنید به یک سری نرم افزار نیاز دارید که عکس را به متن تبدیل می‌کنند.

حتماً بخوانید: راهنمای خرید کارت گرافیک حرفه‌ای و گیمینگ

انواع دستگاه اسکن یا پویشگر تصویر:

  • اسکنر دستی: در واقع جزو نمونه‌های اولیه تولید شده اسکنر هستند. این پویشگرها دارای موتور الکتریکی نیستند و برای اسکن کردن باید آن‌ها را به صورت دستی بچرخانید. با اینکه سرعت اسکن اسناد در این مدل بسیار زیاد است، اما متاسفانه کیفیت تصویر اسکن شده قابل قبول نیست.
  • اسکنر صفحه تخت: رایج‌ترین نمونه پویشگر تصویر به حساب می‌آیند، دارای یک صفحه تخت هستند که سند مورد نظر روی این صفحه قرار می‌گیرد. هد پویش کننده چند بار سند شما را بررسی کرده و از آن نمونه برداری می‌کند. این اسکنر‌ها خود به دو دسته: بار جفت شده و حسگر تماسی تصویر تقسیم می‌شوند.
  1. بار جفت شده: روی هد این دستگاه یک لامپ زنون و فلوئورسنت قرار دارد که هنگام اسکن سند روشن می‌شود. در این مرحله تصویر سند به وسیله یک آینه زاویه دار به آینه‌ای دیگر منتقل می‌شود. البته در برخی مدل‌ها سه آینه وجود دارد. در مجموع تصویر آینه‌ها روی یک لنز منعکس، رنگ‌های آن مشخص و به رایانه منتقل می‌شود.
  2. حسگر تماسی تصویر: در این مدل به جای استفاده از لامپ زنون، آینه‌ و فیلتر از تعدادی دیود ساطع کننده نور استفاده شده است. این دیودها به سطح شیشه اسکنر بسیار نزدیک هستند با انجام عملیات اسکن نور آن‌ها با هم ترکیب شده و یک نور خطی سفید یک دست تولید می‌شود. به دلیل حذف آینه‌ها و فیلتر‌ها وزن دستگاه کم‌تر و قیمت ارزان‌تری دارد.
  • اسکنر استوانه‌ای: این نوع از پویشگر از کیفیت تصویر خیلی بالایی برخوردار است. بیشتر در شرکت‌ها و چاپخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف مدل‌های قبلی دارای سیستم تقویت‌ کننده نوری هستند، سندی که قرار است از آن اسکن گرفته شود، به دور یک استوانه شیشه‌‌ای پیچیده می‌شود.
  • اسکنر شیفت فت: از نظر ظاهری شباهت فراوانی به پویشگرهای صفحه تخت دارند با این تفاوت که به جای استفاده از هد سند مورد نظر از درون دستگاه عبور می‌کند. همین امر باعث افت کیفیت تصویر می‌شود. البته یک سری نرم افزار وجود دارند که به وسیله آن می‌توانید کیفیت تصویر اسکن شده را تغییر دهید البته نباید انتظار معجزه داشته باشید.

بهترین مارک اسکنر رنگی:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را نام ببریم شاید در حق سایر برندهای باکیفیت کم لطفی کرده باشیم. به همین خاطر در ادامه به شما بهترین برندهای اسکنر رنگی را معرفی می کنیم.

  • اسکنر کانن
  • اسکنر کداک
  • اسکنر آی ویژن
  • اسکنر اپسون
  • اسکنر اچ پی
  • اسکنز موستک
  • اسکنر پلاستک
  • اسکنر زی
  • اسکنر پلاس تک

مزایای استفاده از اسکنر اسناد:

  1. این اسکنرها در مقایسه با کاری که برای شما انجام می دهند قیمت مناسبی دارند.
  2. شما به وسیله این دستگاه می‌توانید با صرف کمترین زمان ممکن اسناد خود را اسکن کنید.
  3. اسکنر به شما این امکان را می دهد تا تصاویر را با وضوح و کیفیت بالایی دریافت کنید.
  4. کار با این دستگاه بسیار ساده است و شما تنها با فشردن یک دکمه می توانید سند خود را اسکن نمایید.
  5. در مقایسه با محصولات مشابه دارای اندازه مناسبی هستند به همین دلیل آن‌ها را می‌توان به راحتی آن را جا‌به‌جا کرد.

حتماً بخوانید: راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

نکات مهمی که هنگام خرید اسکنر باید به آن توجه داشته باشید:

  • قیمت اسکنر: قیمت همیشه نقش موثری در انتخاب شما دارد بهتر است که قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دستگاه را مشخص کنید با این کار خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده، در نتیجه انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع اسکنر: همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد اسکنر انواع مختلفی دارد که شما می توانید با توجه به معیارهای یکی از آنها را انتخاب و خریداری نمایید. اگر در مورد انتخاب نوع این وسیله با مشکل برخورد کرده اید به قسمت ابتدایی مطلب مراجعه و آن را مطالعه کنید.
  • سازگاری با سیستم عامل: هر سخت افزار برای ارتباط پیدا کردن با سیستم عامل شما نیاز به یک درایور دارد. توجه داشته باشید که این درایور قابلیت نصب روی سیستم عامل یا همان ویندوز شما را داشته باشد. برای مثال: اسکنر های قدیمی فقط قادر به نصب روی ویندوز xp هستند و آن ها را روی ویندوز ۱۰ نمی توان نصب کرد.
  • وضوح و عمق رنگ: اگر به دنبال یک اسکنر با کیفیت هستید بهتر است دو پارامتر اصلی وضوح و عمق رنگ را در نظر به داشته باشید. وضوح تصویر در واقع همان کیفیتی‌ است که بعد از اسکن در تصویر مشاهده می کنید. هرچه وضوح تصویر بالاتر بالاتر باشد، اسکن با کیفیت تری خواهید داشت. عمق رنگ نیز همان نزدیک بودن رنگ‌ها به واقعیت می‌باشد، پس هرچه عمق رنگ شما بیشتر باشد، رنگ اسکن شما به واقعیت نزدیک‌تر است.
  • اندازه اسکنر: به اندازه اسکنر نیز توجه داشته باشید. هر چه اندازه دستگاه شما بزرگتر باشد یعنی شما توان اسکن اسناد در ابعاد بزرگ تر را دارید. البته این موضوع را هم مد نظر قرار دهید، هر چه اندازه اسکنر شما بزرگ تر قیمت آن نیز گران‌تر است.
  • دستگاه چند‌کاره: شما می توانید یک پرینتر لیزری چند کاره خریداری کنید. این دستگاه علاوه بر پرینتر دارای دستگاه کپی، اسکنر و فکس می باشد. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید، دستگاه‌هایی که به منظور انجام یک کار ساخته می‌شوند، نسبت به دستگاه‌های چند کاره از کیفیت و سرعت بیشتری برخوردارند.
  • گارانتی و خدمات: همیشه به سراغ برندهایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این برندها معمولاً از کیفیت بالایی برخوردارند. زیرا هیچ شرکتی جنس بی‌کیفیت خود را ضمانت نمی‌کند، این کار جز ضرر برای شرکت چیزی به همراه نخواهد داشت. پس می توان نتیجه گرفت اجناس گارانتی‌دار با کیفیت نیز هستند.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید اسکنر صفحه تخت و دستی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *