نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید انبر قفلی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

تمام کسانی که به کارهای فنی مشغول هستند، احتمالا با انبر قفلی آشنایی دارند. این ابزار یک وسیله بسیار ضروری است که شما حتی در منزل هم به آن احتیاج دارید. از این انبر می‌توان به عنوان آچار همه کاره استفاده کرد. در واقع به وسیله انبر قفلی شما به راحتی هر پیچ و مهره‌ای را می‌توانید باز کنید، حتی پیچ و مهره‌های هرز شده که هیچ آچاری قادر به گرفتن آن‌ها نیست. بیشتر کاربرد این وسیله برای باز کردن پیچ و مهره‌های هرز شده است. اگر انبر قفلی شما دندانه‌های فولادی محکمی داشته باشد و آن را روی یک پیچ یا مهره هرز شده قفل کنید به هیچ عنوان رد نخواهد کرد و به احتمال زیاد پیچ یا مهره مورد نظر شما را باز خواهد کرد. اگر به دنبال یک ابزار همه کاره هستید که در بیشتر کارها کمک حال شما باشد به شما انبر قفلی را پیشنهاد می‌کنم.

انبر قفلی یک ابزار خیلی ساده است که شما به وسیله آن می‌توانید به راحتی انواع پیچ یا مهره در سایزهای مختلف را باز و بسته کنید. کار کردن با این وسیله خیلی ساده است، در انتهای دسته انبر قفلی یک پیچ تنظیم وجود دارد که با شل و سفت کردن این پیچ می‌توانید اندازه دهانه انبر را به دلخواه برای انواع پیچ و مهره تنظیم کنید. برای اینکه انبرقفل شده روی ‌پیچ یا مهره مورد نظر شما باز شود کافی است اهرم کنار دسته را رو به داخل فشار دهید. انبر قفلی هم مثل آچار دارای سایز بندی‌های مختلف می‌باشد. یعنی شما باید با توجه به سایز بزرگ‌ترین پیچ و مهره‌ای که قرار است آن را با انبر باز کنید، سایز انبر خود را مشخص کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید انبر قفلی را دارند و قصد دارید برای کار خود یک انبر قفلی خوب و باکیفیت خریداری کنید. اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این ابزار مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع انبر قفلی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید انبر قفلی باید به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

انبر‌قفلی چیست و چه کاربردی دارد؟

نوعی انبر می‌باشد که فاصله بین دو فک آن را به وسیله یک پیچ که در انتهای دسته وجود دارد می‌توان کم و زیاد کرد، سپس با فشار دادن دسته انبر را قفل کرد. یکی از فک‌های این انبر ثابت بوده و دیگری را به وسیله پیچ می‌توان تنظیم نمود. جالب است بدانید که یکی از دسته‌ها ثابت بوده و دیگری قابل حرکت می‌باشد. جنس بدنه این انبر از فولاد محکم براق ساخته شده و بدون هیچ گونه لبه تیزی می‌باشد. از این وسیله می‌توانید به عنوان آچار برای باز کردن انواع پیچ و مهره استفاده کنید. همچنین از این وسیله می‌توان به عنوان گیره برای نگه‌داشتن یک جسم و یا مانند انبردست استفاده نمود.

انواع انبر قفلی موجود در بازار:

  1. انبر‌قفلی فک‌دار: یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های انبر موجود در بازار می‌باشد. وقتی اسم این انبر به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن شما به طرف این مدل می‌رود. زیرا تصور شما همین نمونه است.
  2. انبر‌قفلی مهره‌گیر: این مدل همان طور که از نامش پیداست برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی فک‌های این انبر طوری است که انواع پیچ و مهره را که با انبر معمولی نمی‌توان باز کرد به وسیله آن به راحتی می‌توان باز نمود.
  3. انبر‌قفلی دم باریک: این مدل به انبر لوله خم کن نیز معروف است، زیرا به وسیله آن به راحتی می‌توانید انواع لوله‌های مسی و نرم را خم و آب بندی کنید. البته از این مدل می‌توان برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی که بد جا هستن و امکان استفاده از قفلی معمولی وجود ندارد استفاده کرد.
  4. انبر‌قفلی کلمپ‌دار: فک این انبر شباهت زیادی به حرف C انگلیسی دارد به همین دلیل به آن انبر C شکل هم گفته می‌شود. این مدل بیشتر به عنوان گیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جاهایی که امکان استفاده از گیره وجود ندارد، قابل مصرف می‌باشد. یکی از ویژگی‌های جالب این مدل قابل حمل بودن آن می‌باشد.
  5. انبر‌قفلی جوشکاری: این مدل بیشتر مخصوص کارهای جوشکاری است و برای نگه‌داشتن دو ورقه فلزی در کنار یک دیگر و جوش کردن آن‌ها با زاویه دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام جوشکاری اجسام کوچک بدنه آن‌ها به حدی داغ می‌شود که امکان گرفتن آن‌ها با دست وجود ندارد، پس باید با این انبر ان‌ها را کنار هم قرار داد.
  6. انبر‌قفلی فیلتر ‌باز‌کن: این انبر دارای دو نمونه فک ثابت و زنجیری می‌باشد که برای باز کردن فیلتر روغن خودرو روی بلوک سیلندر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه زنجیری را می‌توان بر اساس اندازه فیلتر تنظیم کرد، پس هم برای خودروهای سبک و هم برای خودروهای سنگین از آن می‌توان استفاده کرد.

مزایای استفاده از آچار قفلی:

  • شما با خرید این وسیله از داشتن انواع آچار در سایزهای مختلف معاف می‌شوید، زیرا با این انبر اکثر پیچ و مهره‌ها را به راحتی می‌توان باز و بسته نمود.
  • اگر برای کار خود نیاز به گیره دارید و کار شما جای ثابتی ندارد که از گیره رومیزی استفاده کنید، می‌توانید انبر را جایگزین گیره کرده و به راحتی آن را جا‌به‌جا نمائید.
  • برخی مدل‌ها نمونه چند کاره هستند، یعنی با خریداری کردن آن‌ها دیگر نیازی به خرید و نگهداری تعداد زیادی ابزار در کنار خود نخواهید بود.
  • از نظر اقتصادی یک وسیله مقرون به صرفه است و نسبت به کاری که برای شما انجام می‌دهد از ارزش خرید بالایی برخوردار می‌باشد.

بهترین مارک انبر قفلی موجود در بازار:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک انبر‌قفلی به شما معرفی کنیم، شاید در حق سایر سایر برندهای باکیفیت بازار کم لطفی کرده باشیم و این کار بیشتر تبلیغ محسوب می‌شود نه معرفی یک محصول خاص و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای آچار قفلی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • آچار قفلی هانسون
  • آچار قفلی نووا
  • آچار قفلی نورس
  • آچار قفلی واستر
  • آچار قفلی شیلدر
  • آچار قفلی رونیکس
  • آچار قفلی ایران پتک
  • آچار قفلی ویلبرن
  • آچار قفلی وایت داگ
  • آچار قفلی کنزاکس

نکات مهم هنگام خرید انبر قفلی:

  1. قیمت انبر: اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید انبر باید به آن توجه داشته باشید قیمت محصول است. قیمت تاثیر مستقیمی روی انتخاب شما می‌تواند داشته باشد. اگر قیمت یک محصول بالاتر از مقدار بودجه شما باشد با اینکه می‌دانید آن محصول گزینه مناسبی برای خرید است، اما باز هم مجبور می‌شوید، جنس دیگری را خریداری کنید که کیفیت لازم را ندارد. پس همیشه قبل از هر کاری میزان بودجه را مشخص کنید.
  2. نوع محصول: آچار قفلی هم مانند سایر ابزار انواع مختلفی دارد، شما باید با توجه به نیاز و نوع استفاده خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. نمونه معمولی این آچار معمولا برای باز و بسته کردن پیچ و مهره و یا نگه‌داشتن دو قطعه در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر اچار را برای باز کردن فیلتر روغن خودرو می‌خواهید نمونه فیلتر گیر و اگر برای جوشکاری می‌خواهید نمونه نمونه مخصوص جوشکاری را انتخاب کنید، زیرا هر آچار مناسب کار خاصی طراحی شده است.
  3. جنس انبر: انبر شما باید از جنس فولاد ضد زنگ یا کروم وانادیوم ساخته شده باشد تا تحمل فشار زیاد هنگام قفل‌کردن را داشته باشد. اگر جنس آچار شما باکیفیت نباشد، با کوچکترین فشار یک از فک‌ها یا دسته آچار شکسته می‌شود. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید، حتی اگر جنس انبر به گونه‌ای باشد که حتی با فشار شکسته نشود و دندانه‌های آن صاف شود، باز هم کارایی لازم را برای شما نخواهد داشت.
  4. اندازه انبر: شاید مهم‌ترین نکته در مورد خرید آچارقفلی اندازه آن باشد. شما شاید با توجه به نوع استفاده خود و اندازه پیچ و مهره‌هایی که با آن‌ها سرو کار دارید، اندازه انبر را مشخص کنید. ملاک سنجش ما اندازه بزرگترین پیچ یا مهره‌ای است که شما قرار است آن را باز و بسته کنید. پیشنهاد می‌کنم همیشه بزرگترین اندازه آچار را خریداری کنید. زیرا با یک آچار بزرگ به راحتی می‌توان پیچ‌های خیلی کوچک را هم باز کنید اما هرگز با یک آچار کوچک نمی‌توان پیچ‌های بزرگتر را باز یا بسته نمود.
  5. اندازه دندانه فک: به دندانه‌های فک انبر توجه کنید، اگر دندانه‌های آن خیلی کوتاه باشند، بعد از مدتی استفاده به کلی صاف شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. اما اگر اندازه‌ دندانه فک یک انبر بزرگ باشد، یعنی برجستگی بیشتری داشته باشد، امکان صاف شدن و خراب شدن دندانه‌ها کمتر است. دندانه‌های برجسته‌تر باعث می‌شوند اچار پیچ را محکم‌تر گرفته و احتمال رد کردن انبر به شدت کاهش پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت: مهم‌ترین قسمت یک انبر دندانه‌های فک آن می‌باشد.
  6. برند محصول: همیشه محصولات برند و شناخته شده را خریداری کنید. این محصولات از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند، از طرفی تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می دهید. پس بهتر است مقداری خسیس بودن را کنار بگذارید و برندهای معروف را خریداری کنید‌.

روش نگهداری از انبر قفلی:

  • همیشه انبر خود را نزدیک به اندازه پیچ و مهره خود تنظیم کنید تا به راحتی روی آن قفل‌شود، وارد کردن فشار زیاد برای قفل کردن باعث شکسته شدن آچار می‌شود.
  • آچار را با چکش اشتباه نگیرید، هیچ وقت نباید برای ضربه زدن روی چیزی از ابر استفاده کنید، یا اینکه چیزی را روی انبر قرار داده و ضربه بزنید، زیرا به انبر خود آسیب وارد می‌کنید.
  • هرگز آچار خود را در مکان خیس و مرطوب نگهداری نکنید، زیرا بعد از مدتی دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می‌شوند و طول عمر مفید آن کاهش پیدا می‌کند.
  • همیشه بعد از پایان کار انبر خود را با یک پارچه تمیز و خشک کرده و آن را درون جعبه ابزار خود قرار دهید، رها کردن آچار روی زمین باعث می‌شود یا آن را گم کنید و یا به سرقت برود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید انبر قفلی مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه انبرقفلی ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید‌.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید انبرقفلی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *