نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید بازی فکری باید به آن ها توجه داشته باشید.

همیشه بازی کردن یکی از اصلی ترین نیازهای بچه‌ها در دوران کودکی و نوجوانی‌شان خواهد بود. به گونه‌ای که روانشناسان حوزه‌ی سلامت کودک بر این عقیده‌اند که والدین موظفند شرایط مناسب یک بازی ایده‌آل و بی خطر را برای فرزندانشان فراهم کنند. در بین تمامی باز‌ی‌هایی که وجود دارند، بازی فکری جایگاه ویژه‌ای دارد، چراکه علاوه بر برانگیختن استعداد و هوش کودکان، آنها ساعت‌های زیادی در طول روز می‌توانند سرگرم شوند و از انجام این بازی هیجان انگیز لذت ببرند. پس اگر در کمد وسایل فرزندتان اثری از بازی‌های فکری متنوع وجود ندارد، پیشنهاد بس مارک به شما این است که هرچه سریع تر نسبت به خرید آن اقدام کنید.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که هیچ‌گاه استعداد و توانایی کودکشان را دست کم نگیرند و همواره از پیشرفت او ذوق زده شوند. چون وقتی کودکان هیجان و خوشحالی والدین را می‌بیند، نسبت به انجام بازی‌های سخت‌تر ترغیب خواهد شد و در آینده هم به فردی باهوش تبدیل می‌شود. بازی فکری به کودک این امکان را می‌دهد که در محیطی امن و به دور از هرگونه خطر، معمای بازی را حل کند و در نهایت از پیشرفت خود لذت ببرد. والدین عزیز می‌توانند متناسب با سن فرزندشان یا کودکی که مدنظرشان می‌باشد، بازی چالشی را خریداری کنند.

هدف بس مارک از جمع‌آوری این مطلب هم، همین موضوع است که کودکان و نوجوانان را به چالش دعوت کند. به همین دلیل، ما در متن پیش رو یکسری اطلاعات کاربردی و مفید را که هنگام خرید بازی فکری باید به آنها توجه نمایید را گنجانده‌ایم، تا با آگاهی کامل نسبت به خرید این محصول اقدام کنید و بتوانید برای فرزند دلبندتان خریدی مطمئن و مقرون به صرفه را تجربه کنید. پس با ما همراه باشید.

منظور از بازی فکری چیست؟

همانطور که از نام این بازی مشخص است، وسیله‌ای سرگرم کننده می‌باشد که به واسطه‌ی دخالت تمرکز و فکر انسان انجام می‌شود و به نوعی فرد یا گروه خاصی را به چالش می‌کشاند. در تعریف دیگری از بازی فکری می‌توان گفت که هر فعالیت و حرکت هدفدار افراد یا گروه خاصی را بازی فکری می‌گویند. اگر انسان برای مدت نسبتا طولانی به انجام این نوع بازی‌ها روی آورد قدرت تمرکز در او بالا رفته و عملا به افزایش هوش او کمک خواهد کرد.

پس این بازی با توجه به عملکردی که دارد هوش، استعداد، تمرکز، IQ و EQ افراد را به چالش خواهد کشید و همین امر از جمله دلایلی است که بچه‌ها حتی بزرگسالان هم به انجام آن تمایل دارند. هر کدام از بازی‌هایی که در بازار موجود هستند، قسمت خاصی از ذهن انسان را درگیر می‌کنند و در صورت استمرار این کار، آن بخش از ذهن بسیار فعال خواهد شد و می‌تواند بسیاری از محاسبات را حل کند.

آشنایی بیشتر با انواع بازی فکری‌هایی که در بازار موجود هستند:

  • بازی فکری بر روی صفحه: این سبک از بازی معمولا بر روی تخته یا صفحه‌ای از جنس کاغذ، پارچه، پلاستیک و… انجام می‌شود.
  • بازی فکری پازلی: همانطور که از نام این‌ مدل مشخص است، بازی از طریق چیدن قطعات مختلف یک پازل در کنار یکدیگر، صورت می‌گیرد.
  • بازی فکری اتاق فرار: این بازی معمولا گروهی است و در آن افراد باید به دنبال راه حلی برای فرار از یک مخمصه‌ی خاص باشند و به نوعی باید سرنخ و راه حلی را هرچه سریع‌تر بیابند.
  • بازی فکری کارتی: در این مدل از بازی فکری، ذهن انسان از طریق چند تعداد کارت مشخص به چالش کشیده می‌شود.
  • بازی فکری کاغذی یا نوشتنی: احتمالا تا اللن چند باری به سراغ حل جدول کلمات در هم ریخته یا سودوکو رفته‌اید. این بازی‌ها همان بازی فکری کاغذی هستند که ذهن فرد را به چالش خواهند کشید.
  • بازی فکری نقش آفرینی: همانطور که باز هم از نام این دسته از بازی‌ها مشخص است، فرد خاصی باید در نقش یک فرد مطرح مدیریت بازی را بر عهده بگیرد تا بتواند از چالش‌های پیش رو نجات یابد.

آیا انجام بازی فکری محدودیت سنی خاصی دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که انجام این بازی به هیچ وجه محدودیت سنی ندارد و همه‌ی افراد در هر رده‌ی سنی که قرار دارند، می‌توانند ذهن خود را به چالش بکشانند. در واقع می توان گفت که هدف از این سبک بازی‌ها تقویت هوش، افزایش تمرکز، بالابردن دقت افراد و… می‌باشد، پس انجام آن عملا به سن خاصی ختم نخواهد شد. حتی بسیاری از پزشکان هم بر این عقیده‌اند که بزرگسالان و اشخاص میانسال باید به انجام این بازی‌ها روی آورند تا در آینده به مشکلات حافظه از قبیل آلزایمر و… دچار نشوند.

بهتر است قبل از خرید بازی فکری به سن کودکتان توجه داشته باشید:

یکی از مسائلی که متاسفانه بسیاری از والدین به آن توجه نمی‌کنند، بحث اهمیت دادن به سن کودکشان می‌باشد. سعی کنید قبل از خرید بازی فکری کودک یا به طور کلی هر بازی دیگری به رده‌ی سنی حک شده بر روی آن توجه داشته باشید. چون اگر بازی که رده‌ی سنی آن بالاتر از سن کودکتان است را خریداری کنید؛ نه تنها هوش و استعداد فرزندتان رشد نخواهد کرد، بلکه صدمات جبران ناپذیری به ذهن و خلاقیت او وارد خواهد شد. پس حتما به سن کودکتان و رده‌ی سنی بازی فکری توجه کافی و وافی را داشته باشید تا محصولی باکیفیت و مفید را خریداری کنید.

برخی از مطرح ترین نمونه‌های بازی فکری:

  • روبیک
  • بازی‌های ساختنی مثل لگو
  • استوانه حلقه
  • پله پله
  • سودوکو
  • بازی با کلمات
  • پازل و….

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید بازی فکری باید به آنها توجه داشته باشید:

  • اولین شرط در خرید هر وسیله‌ای توجه به قیمت آن است. عواملی چون جنس، دوام، کیفیت و… بر روی قیمت این محصول اثرگذار هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و علاقه‌ی فرزندتان نسبت به خرید مدل خاصی اقدام نمایید.
  • همانطور که در بالا هم گفته شد باید قبل از خرید علاقه‌ی فرزندتان را بدانید، اینکه به کدام مدل از بازی‌های فکری علاقه دارد، در خرید به شما کمک خواهد کرد.
  • حتما هنگام خرید به رده‌ی سنی کودک توجه داشته باشید، به همان دلایلی که در بالا گفته شد.
  • اگر فرزند کوچک در خانه دارید، از خرید بازی فکری که دارای قطعات کوچک و ریز است، شدیدا خودداری کنید. چون ممکن است این قطعات بر روی زمین بیفتند و کودک نوپا آنها را ببلعد.
  • بازی که برای کودکتان خریداری می‌کنید باید از مواد درجه یک و مرغوب ساخته شده باشند، چون قرار است در طول روز ساعاتی با آنها سر و کار داشته باشد‌. وگرنه سلامت او به خطر خواهد افتاد.
  • جنس این بازی‌های فکری هم باید بادوام باشد تا در اثر بر زمین افتادن، نشکند و آسیب نبیند.
  • سعی کنید وقتی که کودک قصد دارد با این سبک، بازی کند، او را همراهی کنید و در پیشبرد و حل معما به او کمک نمایید. اینکه کودک همراه و همدمی برای حل معما و مشکلاتش دارد، در تقویت روحیه و شکل گیری اعتماد به نفسش بسیار مفید خواهد بود.
  • حتما بازی را از فروشگاه‌های معتبر اسباب بازی فروشی و یا سایت‌های مطرح اینترنتی خریداری کنید تا از کیفیت محصول آسوده خاطر باشید.

با توجه با نکاتی که گفته شد، می توانید بازی فکری مورد نیاز خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۲۸ نمونه بازی فکری ارزان، باکیفیت و پرفروش را برای شما جمع‌آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید بازی فکری در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *