نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید تلمبه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از وسایل مهم و ضروری در هر خانه‌ای تلمبه می‌باشد. شما با این وسیله می‌توانید تمام وسایل بادی خود را باد کنید. از تخت و مبل بادی گرفته تا استخر بادی البته در مواردی هم ممکن است بخواهید توپ یا دوچرخه خود را باد نمائید که در همه این موارد شما نیاز به تلمبه دارید. کمتر کسی پیدا می‌شود که این وسیله را از نزدیک ندیده باشد یا اسم آن را نشنیده باشد اما ما در اینجا فرض را بر این می‌گذاریم که شما با تلمبه آشنایی ندارید و به صورت کامل این وسیله ضروری را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. انتخاب نوع تلمبه به فاکتورهای مختلفی نظیر حجم باد مورد نیاز و فشار لازم جهت باد شدن وسیله بستگی دارد به عنوان مثال: شما هیچ وقت چرخ خودرو خود را نمی‌توانید به وسیله یک تلمبه معمولی باد کنید. زیرا برای خودرو شما نیاز به فشار باد زیادی دارید.

اندازه تلمبه به گونه‌ای است که می‌توان آن را با هر وسیله نقلیه‌ای حتی دوچرخه همراه داشت و از آن استفاده کرد. قیمت این وسیله ارزان می‌باشد و شما با پرداخت هزینه ۴ بار پنچرگیری می‌توانید این وسیله را خریداری کرده و یک عمر از آن استفاده کنید. استفاده از تلمبه خیلی ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. یعنی شما با داشتن هر سطح از دانش و اطلاعات می‌توانید این وسیله را به راحتی استفاده کنید. فقط زمان استفاده از آن توجه داشته باشید که نباید حجم زیادی هوا وارد تیوب مورد نظر کنید، زیرا امکان ترکیدن آن به دور از انتظار نیست. البته برخی تلمبه‌ها داری درجه باد هستند و شما باد را به اندازه استاندارد وارد تیوب خود می‌کنید و از ترکیدن تیوب جلوگیری می‌کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که قصد خرید تلمبه را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این ابزار ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع تلمبه آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید تلمبه باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

تلمبه‌چیست و چه کاربردی دارد؟

تلمبه یا همان پمپ به دستگاهی گفته می‌شود که با دریافت انرژی مکانیکی از طرف شخص هوای محیط را دریافت کرده و با فشرده کردن با فشار خارج می‌کند. از این وسیله برای باد کردن انواع تخت و مبل بادی، استخر بادی، انواع توپ، بادکردن تایر موتور و دوچرخه و بادکنک استفاده می‌شود. لازم به ذکر است بادی که پمپ تولید می‌کند همان هوایی است که در اطراف شما قرار دارد و آن را تنفس می‌کنید. اگر هوای منطقه شما رطوبت زیادی دارد حتما سر راه خروجی پمپ یک فیلتر رطوبت‌گیر نصب کنید.

انواع مدل‌های تلمبه‌خانگی:

  1. تلمبه‌های ‌دستی: انرژی مورد نیاز برای تولید کردن باد در این پمپ به وسیله حرکت بالا و پایین کردن اهرم با دست انجام می‌شود. در این مدل پا فقط روی یک پایه قرار می‌گیرد و پمپ را ثابت نگهداری می‌کند و کل فرآیند تولید باد با دست صورت می‌گیرد به همین علت به آن تلمبه‌دستی می‌گویند.
  2. تلمبه‌های‌پایی: برخلاف نمونه قبلی که تمام انرژی مورد نیاز برای تولید باد به وسیله دست انجام می‌شد، در این مدل دست دخالتی ندارد و اهرم مورد نظر با فشار دادن روی پدال صورت می‌گیرد. باد کردن با این وسیله به علت عدم نیاز به نشستن و خم شدن بسیار آسان است. به دلیل اینکه مراحل باد کردن با پا انجام می‌شود به آن تلمبه‌پایی گفته می‌شود.
  3. تلمبه‌های ‌دوچرخه: از نظر کارایی دقیقا کار دو مدل بالا را انجام می‌دهد یعنی هوای اطراف را دریافت کرده و با فشار خارج می‌کند. پمپ‌های دوچرخه معمولا اندازه کوچکتری دارند، برخی مدل‌ها روی بدنه دوچرخه نصب شده و در صورت نیاز به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. مدل‌هایی وجود دارند که بدون نیاز به خم شدن و دخالت پا در دست گرفته شده و دوچرخه شما را باد می‌کنند.
  4. تلمبه‌های ‌بادکنک: این مدل در دو نوع دستی و برقی تولید می‌شود. نمونه دستی قیمت ارزان‌تری دارد. شما با این وسیله می‌توانید تعداد زیادی بادکنک را بدون فوت کردن باد کنید. البته مکانیسم تولید باد در این مدل هم مکانیکی است و شما با بالا و پایین کردن اهرم مورد نظر می‌توانید بادکنک خود را به خوبی باد کنید. اما در مدل‌های برقی انرژی لازم با برق تامین می‌شود و شما نیاز به فشار مکانیکی ندارید.
  5. تلمبه‌های برقی: به این مدل پمپ برقی هم گفته می‌شود چون انرژی لازم برای باد کردن را از طریق برق دریافت می‌کند. شما با خرید این مدل دیگر نیازی به صرف انرژی فیزیکی بدنی نخواهید داشت. این پمپ‌ها دارای یک باتری قابل شارژ هستند که با هر بار شارژ می‌توان ۴ با لاستیک خودرو سواری را باد کرد. معمولا دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی هستند که فشار باد را روی صفحه نمایش می‌دهد. با این مدل به راحتی می‌توانید لاستیک خودرو را هم باد کنید.

مزایای استفاده از تلمبه:

  • قیمت آن در مقایسه با ابزار مشابه مانند پمپ باد ارزان‌تر است و از ارزش خرید بالایی برخوردار می‌باشد.
  • با این دستگاه شما در مواقع اضطراری می‌توانید لاستیک موتور سیکلت یا دوچرخه خود را باد کنید و در راه نمانید.
  • شما را از رفتن به پنچرگیری و پرداخت هزینه معاف می‌کند و دیگر نیاز به مصرف انرژی تا محل پنچرگیری را ندارید.
  • می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد زیادی بادکنک را باد کنید. بدون اینکه خسته شوید و انرژی زیادی از دست بدهید.

بهترین مارک تلمبه:

شما هیچ وقت نمی‌توانید یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک‌تلمبه معرفی کنید. زیرا برندهای برتر و باکیفیت زیادی وجود دارند و معرفی یک محصول خاص تبلیغات محسوب می‌شود و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای تلمبه‌را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تلمبه_‌پرباد
  • تلمبه‌_بادپا
  • تلمبه‌_فانکشنال پامپ
  • تلمبه‌_کمل
  • تلمبه_‌بتا
  • تلمبه_‌تامکس
  • تلمبه‌_وینکس
  • تلمبه‌_ژونگ‌پی
  • تلمبه‌_کوییک
  • تلمبه‌_سامکو

نکات مهم هنگام خرید تلمبه:

  1. قیمت محصول: فاکتورهای مختلفی روی قیمت این محصول تاثیر می‌گذارند، مثل: مکانیکی یا برقی بودن محصول که مدل‌های برقی چند برابر مدل دستی قیمت دارند. اندازه این وسیله هم روی قیمت آن تاثیر دارد، هر چه اندازه آن بزرگتر باشد، قیمت بیشتری دارد. البته مدل‌های دوچرخه هم به علت داشتن جایگاه مخصوص قیمت بالایی دارند.
  2. نوع محصول: این وسیله انواع مختلفی دارد که شما باید با توجه به نوع استفاده خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. اگر برای باد کردن دوچرخه می‌خواهید مدل‌های کوچک را انتخاب نمائید، زیرا به راحتی می‌توان ان‌ها را حمل کرد. اگر برای موتور سیکلت می‌خواهید و فشار باد از اندازه مهم‌تر است به سراغ مدل‌های بزرگ بروید، زیرا باد بیشتری تولید می‌کنند. پمپ بادکنک که کلا متفاوت است برای خودرو و موتور سیکلت حتما مدل برقی را خریداری کنید.
  3. اندازه و وزن محصول: زمانی که شما از یک وسیله نقلیه استفاده می‌کنید، امکان پنچر شدن آن هر لحظه وجود دارد پس مشخص نمی‌کند که چه موقع پنچر می‌شود به همین علت شما باید پمپی را خریداری کنید که به راحتی بتوان آن را با خود حمل کرد و همراه همیشگی شما باشد نه رفیق نیمه راه، پس حتما موقع خرید به اندازه محصول توجه کنید.
  4. جنس بدنه: این وسیله از جنس‌های مختلف ساخته می‌شود. ارزان‌ترین نمونه آن پلاستیکی و اهنی است که مدل پلاستیکی زود شکسته می‌شود و مدل آهنی هم زنگ می‌زند. اما نمونه‌های آلومینیومی و استیل ضد زنگی هم وجود دارند که به هیچ عنوان خراب نمی‌شوند، البته توجه داشته باشید که قیمت آن‌ها اغلب گران‌تر است.
  5. سری خروجی: شما با همان سری فابریک می‌توانید وسایل مختلفی را باد کنید، اما ممکن است یک دستگاه نیاز به سری مخصوصی داشته باشد به همین علت توجه داشته باشید که نمونه مورد نظر شما قابلیت اتصال تبدیل برای باد کردن وسایل مختلف را داشته باشد. در صورتی که با این وسیله قادر به باد کردن یک وسیله خاص نباشید از تبدیل مناسب استفاده کنید.
  6. فشارسنج: شما برای اینکه متوجه پر شدن باد یک وسیله شوید باید با دست آن را فشار دهید و با سفت شدن متوجه پرشدن آن شوید. اما نمونه‌هایی وجود دارند که باید باد را به اندازه وارد آن‌ها کرد، مثل: لاستیک خودرو به همین علت برای خودرو باید نمونه‌ای را انتخاب کنید که دارای فشار سنج است. برخی مدل‌ها قابلیت تنظیم دارند و شما با تنظیم کردن آن‌ها زمانی که باد به حد مطلوب برسد خاموش می‌شوند.

روش نگهداری از تلمبه:

  • همیشه هنگام استفاده وسط کار مقداری به دستگاه خود استراحت دهید، در صورت داغ شدن شیلنگ شما خواهد ترکید.
  • این وسیله را به دور از گرما و نور خورشید قرار دهید، زیرا گرما به واشر و قسمت‌های پلاستیکی و شیلنگ آسیب می‌زند.
  • به توان دستگاه خود توجه ویژه‌ای داشته باشید، کار کردن بیش از توان دستگاه باعث خراب شدن آن می‌شود. مثل باد کردن لاستیک خودرو با تلمبه دوچرخه.
  • اگر از پمپ برقی استفاده می‌کنید، آن را روی سطحی قرار دهید که گرد و غبار و آب وارد پمپ نشود و زمانی که موتور آن گرم می‌کند مقداری به دستگاه استراحت دهید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید تلمبه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *