نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دستگاه دیاگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از مشکلات عمده‌ای که دارندگان خودروهای انژکتوری با آن مواجه هستند، پیدا کردن خطای قسمت‌های مختلف خودرو است، برای این کار شما نیاز به یک دستگاه دیاگ دارید. تمام دستورهای صورت گرفته در قسمت‌های مختلف این خودروها به وسیله ای سی یو یا همان کامپیوتر صادر می‌شود. خرابی هر قطعه از خودرو شما در کامپیوتر ثبت شده و به وسیله دستگاه دیاگ می‌توانید این خطاها را حذف کنید. در صورتی که خرابی جدی نباشد با همان دیاگ زدن ساده مشکل حل خواهد شد در غیر این صورت باید قطعه مورد نظر را تعویض کنید. معمولا برای اینکه به ای سی یو خودروهای مختلف کانکت شویم، نیاز به یک دستگاه دیاگ با رابط‌های اتصال مختلف داریم. رابط اتصال خانواده پراید با پژو متفاوت است، برای اینکه برای هر خودرو نخواهیم یک دستگاه جداگانه خریداری کنیم، یک دستگاه واحد تولید می‌کنند که کامپیوتر بیشتر خودروها را پشتیبانی کند و با کابل اتصال هر خودرو بتوان به آن متصل شد.

دستگاه دیاگ مدل‌های مختلفی دارد، برای استفاده از برخی مدل‌ها شما باید یک رایانه در دسترس داشته باشید و برای یک سری مدل‌ها مانیتور خالی هم کفایت می‌کند. امروزه مدل‌هایی از دستگاه دیاگ ساخته شده که با باتری کار می‌کنند و نیازی به رایانه یا مانیتور ندارند و شما می‌توانید به صورت سیار آن را به هر جایی ببرید. در زمان‌های گذشته دستگاه‌های دیاگ تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کردند و برای کارکردن با آن‌ها نیاز به تسلط بالایی در زبان انگلیسی داشتید، اما امروزه این دستگاه‌ها مجهز به چند زبان دنیا از جمله زبان شیرین فارسی شده‌اند. کار کردن دیاگ‌های جدید که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند، بسیار ساده است و شما نیاز به تخصص خاصی برای کار کردن با آن‌ها نخواهید داشت. تفاوتی ندارد که شما دستگاه دیاگ را برای منزل می‌خواهید یا محل کار، زیرا با این آموزش به راحتی می‌توانید بهترین نمونه این دستگاه را برای خود خریداری کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به سلامت خودرو خود اهمیت می‌دهید و قصد خرید دستگاه دیاگ را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مد‌ل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دستگاه دیاگ آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید دستگاه دیاگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دستگاه‌دیاگ چیست و چه کاربردی دارد؟

یک دستگاه الکترونیکی برای پیدا کردن خطاهای خودروهای انژکتوری می‌باشد. دیاگ مخفف کلمه دیاگنوستیک به معنی یک دستگاه مخصوص برای پیدا کردن خطاهای کامپیوتر خودرو می‌باشد. همچنین شما به وسیله این دستگاه به راحتی می‌توانید پارامترهایی مثل: دمای موتور، مصرف سوخت و میزان پاشش سوخت را به طور لحظه‌ای مشاهده کنید. اگر خطاهای خودرو شما موقتی باشد، شما می‌توانید با حذف خطا آن‌ها را از بین ببرید، در صورت بازگشت خطا بعد از حذف کردن یعنی قطعه مورد نظر ایراد داشته و باشید آن را تعویض کنید. این دستگاه در موارد زیادی به شما کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به خودرو خود را به راحتی پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید.

انواع دستگاه‌دیاگ موجود در بازار:

  1. دستگاه عیب یابی تبلتی: این دستگاه به منظور کاربری آسان و عدم نیاز به لپ‌تاپ به یک گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی متصل می‌شود و تمام خطاها را روی صفحه تبلت به نمایش می‌گذارد. شما با لمس کردن صفحه تبلت به راحتی می‌توانید پارامترهای مختلف دستگاه را چک کرده و آن‌ها را تغییر دهید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول به قابل حمل بودن آن می‌توان اشاره کرد.
  2. دستگاه عیب یابی ثابت: این مدل معمولا ۳ص۳۳ یک میز بوده که روی آن یک مانیتور کامپیوتر۳ قرار می‌گیرد، کنار این میز محل مخصوصی قرار دارد که به وسیله آن به راحتی می‌توانید، کابل اتصال خودرو مورد نظر خود را به راحتی پیدا کرده و به خودرو مربوطه متصل نمائید. یکی از مشکلات عمده این دستگاه‌ها این است که حتما باید خودرو مورد نظر نزدیک دستگاه باشد و از شخص بخواهید که سویچ را باز و بسته کرده یا خودرو را روشن و خاموش کند.
  3. دستگاه عیب یابی بلوتوثی: در واقع کوچکترین مدل دستگاه‌دیاگ به حساب می‌آید. این دستگاه فاقد سیم بوده و به محل مورد نظر وصل شده و شما با تلفن همراه خود به وسیله بلوتوث می‌توانید به راحتی به کامپیوتر خودرو متصل شده و آن را خطا یابی کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول قابل حمل بودن و حجم کوچک آن است که شما به راحتی حتی آن را در جیب خود هم می‌توانید نگهداری کنید. معایب آن هم پشتیبانی از یک سری خودروها می‌باشد.
  4. دستگاه دیاگ PPS: زمانی که شرکت پژو فعالیت خود را در کشور ایران آغاز کرد، برای اتصال به کامپیوتر این خودروها نیاز به یک دیاگ تخصصی‌تر بود که به صورت آنلاین به سایت کمپانی پژو متصل می‌شد و اطلاعات نرم‌افزاری جدید مربوط به خودرو را دانلود می‌کرد. خیلی از مشکلات مربوط به خودرو‌های فرانسوی در ایران با دیاگ‌های داخلی شناخته نشده و حتی حذف نمی‌شوند، بنابراین برای این خودرو‌ها شما
  5. نیاز به یک عیب یاب تخصصی pps دارید.
  6. دستگاه عیب یابی سایپا: با اینکه با ارتقای نرم افزاری خیلی از دستگاه‌ها هم می‌توان به کامپیوتر خودرو گروه سایپا متصل شد، اما اگر به صورت تخصصی می‌خواهید محصولات گروه سایپا را خطا یابی کنید باید حتما این دستگاه را خریداری کنید. زیرا این دستگاه به منظور اتصال به این خودروها طراحی شده و تمام مدل‌های ای سی یو این شرکت را پشتیبانی می‌کند.
  7. دستگاه عیب یابی خودروهای چینی: چند سالی می شود که یک سری شرکت‌های خودرو سازی اقدام به وارد کردن یک سری خودرو چینی به کشور شده‌اند. برای اتصال به کامپیوتر این خودروها نمی‌توان با یک دستگاه دیاگ معمولی این کار را انجام داد. بنابراین شما نیاز به یک دستگاه حرفه‌ای‌تر دارید. البته اگر دستگاه قبلی شما سخت افزار جدید داشته باشد با آپدیت نرم افزاری آن می‌توانید به کامپیوتر این خودروها متصل شده و آن‌ها را خطا یابی کنید.
  8. دستگاه عیب‌یابی مرسدس بنز: همان طور که از قبل هم گفته شد یک سری خودروها دارای کامپیوتر اختصاصی هستند و برای اتصال به آن‌ها باید یک دستگاه تخصصی داشته باشید. شرکت مرسدس بنز آلمان هم محصولات خود را انحصاری تولید کرده و برای متصل شدن به کامپیوتر آن‌ها نیاز به یک دیاگ تخصصی دارید.

مزایای استفاده از دستگاه دیاگ یا خطا یاب خودرو:

  • این وسیله به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام خطاهای خودرو شما را نمایش داده و در صورت امکان آن‌ها را حذف می‌کند.
  • شما برای وصل کردن یک سری لوازم جانبی مثل کروز کنترل روی خودرو خود حتما باید با دستگاه خطا یاب آن را برای کامپیوتر خودرو تعریف کنید.
  • با این وسیله می‌توان وارد تنظیمات کامپیوتر خودرو شد و اطلاعات سنسور مپ را به دلخواه خود تغییر داد به این کار اصطلاحا ریمپ کردن گفته می‌شود.
  • با این دستگاه به راحتی می‌توان دمای واقعی موتور خودرو، زمان پاشش سوخت از طریق سوزن انژکتورها را رصد نموده و در صورت نیاز آن‌ها را بهینه نمود.

علت استفاده از دستگاه دیاگ چیست؟

از آنجایی که تمام فعالیت‌های مربوط به موتور خودرو مثل میزان و زمان پاشش سوخت از انژکتورها به وسیله کامپیوتر از قبل برنامه ریزی شده پس اگر با توجه به یک سری نوسان برق خودرو یا ارور موقتی یک قطعه می‌تواند تنظیمات پیش فرض آن‌ها تغییر کرده و به عبارتی با خطا مواجه شوند و خودرو شما کارکرد نرمالی نداشته باشد به همین علت شما نیاز به یک دستگاه دارید تا به کامپیوتر خودرو متصل شوید و برنامه آن را بازیابی کرده و یا تغییر دهید. شما حتی در صورت تعویض قطعه معیوب باید خطای آن قطعه را از روی کامپیوتر خودرو حذف کنید. بنابراین برای پیدا کردن و حذف نمودن خطا به این وسیله احتیاج دارید.

بهترین مارک دستگاه دیاگ خودرو:

شاید کار چندان ساده‌ای نباشد که یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک دستگاه خطا یاب خودرو به شما معرفی کنیم، زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و محصولات آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. معرفی یک برند خاص هم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا معرفی یک محصول خاص و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای دستگاه خطا یابی خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دیاگ خودرو راوتاپ
  • دیاگ خودرو ایزی دیاگ
  • دیاگ خودرو تاپ دان
  • دیاگ خودرو تی ان ام
  • دیاگ خودرو رایکار
  • دیاگ خودرو نگار خودرو
  • دیاگ خودرو ایکستول
  • دیاگ خودرو لانچ
  • دیاگ خودرو وکام

دستگاه دیاگ از کجا بخریم؟

روش‌های زیادی برای خریداری نمودن این وسیله وجود دارد که شما از طریق هر کدام از آن‌ها می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچ محدودیتی برای انتخاب این روش‌ها وجود ندارد. اما از آنجایی که دو روش بیشتر از روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند این دو روش را به شما توضیح می‌دهیم.

  1. روش خرید حضوری: در این روش شما باید حتما از محل کار یا زندگی خود خارج شده و به یک فروشگاه لوازم جانبی خودرو مراجعه کرده و از میان تعداد اندک محصولات یکی را به اجبار انتخاب و خریداری کنید. در انتخاب خود باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید، زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. روش خرید اینترنتی: راحت‌ترین روش خرید در جهان می‌باشد، در این روش نیازی به خروج از منزل و محل کار خود ندارید، فقط کافی است به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کنید و از میان تنوع زیاد محصولات یکی را انتخاب و خریداری کنید. در این روش شما هفت روز مهلت تست دارید و در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر می‌توانید آن را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه دیاگ:

  1. قیمت محصول: اولین و مهم‌ترین نکته در مورد خرید این وسیله قیمت آن می‌باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. اگر به دنبال دستگاهی هستید که از بیشتر خودروهای داخلی و خارجی پشتیبانی کند، بدون شک باید هزینه بیشتری را بپردازید. با مشخص کردن مقدار بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شود.
  2. نوع دستگاه: این وسیله هم مانند سایر وسایل جانبی خودرو انواع مختلفی دارد که شما باید با توجه به سلیقه و نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تخصصی کار کنید، باید برای هر گروه خودرویی مدل مخصوص آن را خریداری کنید. در غیر این صورت می‌توانید با مقداری بیشتر هزینه کردن نمونه‌ای را خریداری کنید که به بیشتر خودروها متصل شود.
  3. استحکام بدنه دستگاه: شاید در نگاه اول این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما به مرور بعد از استفاده از این وسیله به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. امکان ندارد که حتی برای یک بار هم که شده این دستگاه از دست شما به زمین نیافتد. در صورتی که جنس بدنه آن مقاومت بالایی نداشته باشد، خیلی سریع شکسته شده و کارایی خود را از دست می‌دهد.
  4. خدمات پس از فروش: همیشه از شرکت‌هایی خرید کنید که خدمات پس از فروش داشته باشند. همان طور که می‌دانید شرکت‌های سازنده خودروها اقدام به تولید محصولات جدید می‌کنند و یا تغییراتی در سیستم کامپیوتری خودروها انجام می‌دهند. در صورتی که دستگاه شما خدمات پس از فروش نداشته باشد، نمی‌توان این تغییرات را در دستگاه اعمال کرد و مجبور به خرید یک دستگاه جدید می‌شوید.
  5. ثابت یا قابل حمل: همان طور که می‌دانید این وسیله دارای دو نمونه ثابت و پرتابل می‌باشد. که از نظر کارایی یکی بوده و فقط کار با آن‌ها متفاوت است. نمونه پرتابل را به راحتی می‌توان جا‌به‌جا کرد. یعنی آن را به منطقه دیگر برد یا حین حرکت با خودرو پارامترهای متفاوت را مورد بررسی قرار داد. اما نمونه ثابت را حتما باید در یک جای ثابت استفاده کرد و از کابل‌های بلند برای اتصال به خودرو استفاده نمود.
  6. تناسب با نوع خودرو: خیلی از شرکت‌های خودرو سازی مثل خودروهای چینی نرم‌افزار خود را در اختیار شرکت‌های تولید کننده دیاگ قرار نمی‌دهند. یعنی با یک دیاگ چند کاره هم نمی‌توان به آن‌ها متصل شد و دستگاه تخصصی خود را دارند. کمپانی مرسدس بنز هم یکی از شرکت‌هایی است که برای اتصال به کامپیوتر خودروهای این شرکت باید از دیاگ مخصوص آن شرکت استفاده کنید.

روش نگهداری از دستگاه دیاگ:

  • اگر این دستگاه کاور مخصوص ندارد، هنگام خرید یک کاور مخصوص برای آن تهیه کنید تا جلوی شکستگی دستگاه را بگیرد.
  • این دستگاه را باید به دور از مایعات مانند آب و روغن نگهداری کنید، زیرا ورود این مایعات به دستگاه صدمه می‌زند.
  • همیشه باتری مدل‌های شارژی را فقط زمانی شارژ کنید که باتری آن‌ها رو به اتمام است، در صورت شارژ کردن مداوم باتری آن خراب می‌شود.
  • زمان کانکت شدن به کامپیوتر خودرو از محکم بودن اتصال دستگاه به رابط خودرو اطمینان حاصل کنید. قطع و وصل شدن اتصال به دستگاه آسیب جدی وارد می‌کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دستگاه دیاگ مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین برند‌های دستگاه دیاگ جدید، ارزان، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دستگاه دیاگ در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *