نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دستگاه تست خازن و سلف باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

امروز در این مطلب قصد داریم شما را با دستگاهی به نام خازن سنج آشنا کنیم، زیرا در تعمیر لوازم برقی بیش از هر وسیله‌ای به آن احتیاج دارید. امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت وسایل برقی مردم به جای تعمیر این وسایل بیشتر رو به تعمیر کردن آن‌ها آورده‌اند. همان طور که می‌دانید تعمیر بردهای الکترونیکی هم کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به یک سری وسایل و تجهیزات دارد. بیشتر علت خرابی بردهای الکتریکی مربوط به نشت خازن می‌باشد. نشتی خازن همیشه با چشم قابل دیدن نیست و شما نیاز به یک خازن سنج دارید. همان طور که می‌دانید خازن‌های الکترولیتی همیشه اتصال کوتاه نمی‌شوند که شما باید تست بوق ساده پی به خرابی آن‌ها ببرید. بیشترین عامل خرابی خازن‌ها بالا یا پایین رفتن ظرفیت آن‌ها می‌باشد که تنها با خازن سنج امکان پذیر است.

شاید یکی از سوالاتی که در ذهن شما پیش آمده این باشد تا زمانی که مولتی متر قادر به اندازه گیری ظرفیت خازن است چه نیازی به خریداری کردن خازن سنج می‌باشد. پاسخ خیلی ساده است، مولتی متر تنها قادر به اندازه گیری یک سری خازن‌ها تا ظرفیت‌های خاص می‌باشد و اگر ظرفیت خازن بالاتر از مقداری اندازه‌گیری مولتی‌متر باشد خطا می‌دهد. اما خازن سنج به طور اختصاصی برای تست قطعه خازن طراحی شده است به همین علت شما هر نوع خازنی با هر ظرفیتی را که بخواهید با دقت بالا با آن اندازه‌گیری می‌کنید. شاید قطعه‌ای که بیش از قطعات دیگر در یک برد الکترونیکی فرسوده می‌شود، همین قطعه خازن باشد، پس شما با این وسیله به راحتی می‌توانید بیشتر بردهای الکترونیکی را تعمیر کنید.

اگر شما هم در کار تعمیر بردهای الکترونیکی فعالیت می‌کنید و قصد خرید خازن سنج را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع خازن سنج آشنا می‌کنیم و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید خازن سنج باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

خازن‌سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

یک دستگاه الکترونیکی است که از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به مولتی‌متر دارد، با این تفاوت که این وسیله اختصاصی برای تست خازن و در برخی مدل‌ها سلف طراحی شده است. در مولتی‌متر شما تنها قادر به اندازه‌گیری خازن‌هایی با ظرفیت‌های خاص هستید، اما در این وسیله هیچ محدودیتی برای اندازه‌گیری ظرفیت خازن وجود ندارد و شما هر نوع خازنی با هر ظرفیتی را به وسیله آن می‌توانید مورد بررسی قرار دهید. برای این دستگاه فرقی نمی‌کند که ظرفیت خازن شما بر حسب میکرو فاراد، نانو فاراد، پیکو فاراد و یا فاراد باشد.

انواع دستگاه خازن‌سنج موجود در بازار:

  1. خازن‌سنج آنالوگ یا عقربه‌ای: اولین و قدیمی‌ترین نوع وسیله تست و اندازه‌گیری ظرفیت خازن به حساب می‌آیند. با اینکه تقریبا قدیمی و منسوخ شده اما خیلی از تعمیرکاران بردهای الکترونیکی همچنان از این وسیله استفاده می‌کنند. شاید کار کردن با آن و خواندن ظرفیت خازن روی یک صفحه با توجه به عقربه کار چندان ساده‌ای هم نباشد با این حال خیلی از تعمیرکاران قدیمی کار را از همان اول با این وسیله یاد گرفته و تمایلی به تعویض آن ندارند.
  2. خازن‌سنج دیجیتالی: جدیدترین نمونه وسیله تست و اندازه‌گیری ظرفیت خازن در جهان می‌باشد. در این مدل دیگر خبری از صفحه مدرج و عقربه نیست بلکه دارای یک صفحه دیجیتالی هستند که به وسیله باتری ظرفیت خازن را روی صفحه نمایش می‌دهند. کار با این وسیله مثل نمونه قبلی نیاز به تخصص ندارد و شما اگر تازه کار هم باشید به راحتی می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. اعداد و ارقام به دست آمده با این وسیله دقت خیلی بالایی دارد و به عبارتی بهتر می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

انواع خازن‌سنج دیجیتالی:

  • خازن‌سنج معمولی: ارزان‌ترین نمونه دستگاه اندازه‌گیری ظرفیت خازن در ایران که برای اندازه‌گیری یک خازن باید از قبل آن را روی محدوده اندازه‌گیری دلخواه تنظیم کنید. اگر برای اندازه گرفتن ظرفیت یک خازن آن را روی محدوده مشخص اندازه‌گیری تنظیم نکرده باشیم یا ظرفیت درست را نمایش نمی‌دهد و یا هنگام سنجش با خطا مواجه می‌شوید.
  • خازن‌سنج آتو رنج: یکی از بهترین نمونه‌های دستگاه اندازه گیری ظرفیت خازن در جهان می‌باشد. برای استفاده از این دستگاه نیاز به تنظیم دستگاه روی رنج اندازه‌گیری خاص نیست بلکه این کار را به صورت اتو رنج اندازه می‌گیرد. پس اگر با کار کردن با نمونه قبلی مشکل دارید به شما پیشنهاد می‌کنم، حتما از نمونه اتو رنج استفاده کنید. زیرا این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد و نیاز به تنظیم روی محدوده دلخواه شما را ندارد.

مزایای استفاده از خازن سنج:

  • اندازه گیری ظرفیت خازن بدون هیچ گونه محدودیتی می‌باشد و قادر به اندازه گیری تمام واحدهای اندازه‌گیری است.
  • درصد خطای خیلی پایینی دارند و در صورتی که یک خازن را معیوب تشخیص دهد می‌توانید به اندازه‌گیری این دستگاه اعتماد کنید.
  • مصرف انرژی خیلی پایینی دارند، یعنی شما بدون نگرانی از تمام شدن باتری‌ها می‌توانید مدت زیادی از آن استفاده کنید.
  • کار با این وسیله به حدی آسان است که شما حتی بدون داشتن هیچ گونه مهارتی می‌توانید به راحتی از این دستگاه استفاده کنید.

مولتی متر یا خازن سنج کدام بهتر است؟

هر یک از این دستگاه‌ها را به نحوی برای کار تعمیر برد نیاز دارید، زیرا هر یک کار خاص و متفاوتی را انجام می‌دهند. اصلا توجیح خاصی نیست که به علت اندازه گیری ظرفیت چند خازن با مولتی‌متر شما دیگر نیازی به این دستگاه نداشته باشید. بلکه برای اندازه گیری ظرفیت بیشتر خازن‌ها با دقت خیلی بالا شما نیاز به یک دستگاه اندازه گیری ظرفیت خازن را دارید.

بهترین مارک دستگاه خازن سنج:

هیچ گاه شخصی با اطمینان کامل نمی‌تواند یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک خازن‌سنج به شما معرفی کند، زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در این زمینه فعالیت دارند و معرفی یک برند خاص بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از برترین نمونه‌های دستگاه اندازه گیری خازن را به شما معرفی می‌کنیم.

  • خازن‌سنج ویکتور
  • خازن‌سنج یونی-تی
  • خازن‌سنج لوترون
  • خازن‌سنج تی اس ای

خازن سنج از کجا بخریم؟

به طور کلی روش‌های مختلفی برای خرید این دستگاه وجود دارد، که شما به راحتی می‌توانید یکی از روش‌ها را انتخاب و خرید خود را انجام دهید. هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد که مشخص کند، حتما باید از یک روش خاص این محصول را خریداری کنید. از آنجایی که انتخاب روش خرید یک موضوع دلخواه و کاملا شخصی است، می‌توانید دو روش که از همه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را برای خرید خود انتخاب کنید.

  1. خرید حضوری: در این روش شما باید حتما از منزل یا محل کار خود خارج شوید و به نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم الکترونیکی مراجعه کرده و از میان تعداد اندکی از مدل‌ها یکی را انتخاب و خریداری کنید. در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی: یکی از جدیدترین و راحت‌ترین روش‌های خرید در ایران می‌باشد. در این روش نیازی به خروج از منزل و محل کار خود ندارید و با مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی معتبر می‌توانید محصول مورد نظر خود را از میان انبوهی از مدل‌ها انتخاب و خریداری کنید. شما هفت روز مهلت تست دارید و می‌توانید در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر آن را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه خازن سنج:

  1. قیمت محصول: مهم‌ترین نکته در مورد خرید این محصول قیمت آن می‌باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. قبل از انجام هر کاری باید میزان بودجه برای خرید این محصول را مشخص کنید. با مشخص کردن مقدار بودجه خیلی از مدل‌ها از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع محصول: اول از هر چیزی مشخص کنید که نمونه آنالوگ را می‌خواهید یا دیجیتالی اگر آنالوگ می‌خواهید که مشکلی ندارد، اما اگر به دنبال خرید نمونه دیجیتالی هستید، این وسیله در دو نوع معمولی و آتو رنج موجود است که کار با نمونه معمولی اندکی سخت‌تر بوده و نیاز به تخصص خاص در این زمینه دارد. اما اگر تخصص کار کردن با این نمونه را ندارید، پیشنهاد می‌کنم نمونه اتو رنج را انتخاب کنید زیرا به صورت اتوماتیک این کار را انجام می‌دهد.
  3. جنس بدنه دستگاه: شاید در نگاه اول جنس بدنه برای شما بی اهمیت باشد، اما در آینده اهمیت این موضوع مشخص می‌شود. زمانی که حین کار با این دستگاه اتفاقی از دست شما روی زمین بیافتد، در صورتی که بدنه آن مقاومت لازم را نداشته باشد سریعا شکسته یا ترک بر می‌دارد و اجزای داخلی آن آسیب جدی می‌بیند. همیشه مدل‌هایی را خریداری کنید که بدنه آن‌ها از پلاستیک مواد اولیه مقاوم ساخته شده باشد و دارای گارد حفاظتی باشند.
  4. کیفیت پرامپ: این دستگاه هم مانند مولتی‌متر دارای دو عدد پرامپ یا همان سیم مثبت (قرمز) و سیم منفی (مشکی) است که شما برای اندازه‌گیری ظرفیت خازن مورد نظر خود باید پایه‌های خازن را به پایه‌های پرامپ متصل کنید تا پارامترهای مختلف را به شما نمایش دهد. اگر جنس پرامپ‌های دستگاه از کیفیت لازم برخوردار نباشد، بعد از مدتی قطع شده و دستگاه کارایی خود را از دست می‌دهد. البته این پرامپ‌ها در بازار موجود هستند و در صورت مرغوب نبودن می‌توانید یک جنس خوب خریداری کنید.
  5. توان سنجش خازن: هر دستگاه تنها قادر به اندازه گیری یک ظرفیت خاص از خازن می‌باشد، مثلا اگر روی دستگاهی نوشته شده که این دستگاه تنها قادر به اندازه‌گیری خازن‌های تا ۱۰۰۰ میکرو فاراد است، یعنی دستگاه شما قادر به اندازه گیری خازن‌های با ظرفیت بالاتر از ۱۰۰۰ میکرو فاراد نیست و برای اندازه گیری آن‌ها باید از دستگاه قوی‌تری استفاده کنید. پس همان موقع خرید به حداکثر توان سنجش دستگاه توجه کنید تا در آینده به مشکل برخورد نکنید.
  6. برند محصول: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد باز هم احساس می‌کنید، اطلاعات کافی را دریافت نکرده‌اید به شما توصیه می‌کنم به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بروید، این محصولات از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم را ندارند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از خازن سنج:

  • توجه داشته باشید که این دستگاه برای اندازه گیری ظرفیت و تست خازن ساخته شده هرگز آن را به برق شهری متصل نکنید.
  • اگر قرار است مدت زیادی از دستگاه استفاده نکنید، بهتر است باتری را از درون دستگاه خارج کنید، تا در اثر گرما باتری درون آن نشت نکند.
  • همیشه دستگاه را در مکانی قرار دهید که همیشه دم دست بوده و امکان افتادن آن روی زمین کمتر باشد.
  • برای تست خازن‌های طرفیت بالا حتما قبل از تست خازن را تخلیه کنید بعد ظرفیت آن را اندازه بگیرید، با این کار هم ظرفیت دقیق‌تری به دست می‌آورید و هم دستگاه آسیب نمی‌بیند.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید خازن سنج در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *