نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو باید به آن ها توجه داشته باشید.

امروزه با گسترش روز افزون علم روش‌های مختلفی برای تشخیص رنگ خودرو به وجود آمده است. حتی یک سری مراکز با عنوان کارشناسی رنگ خودرو به وجود آمده‌اند. متاسفانه خیلی از افرادی که در این مراکز کار می‌کنند، افرادی هستند که در زمینه صافکاری و نقاشی خودرو زمانی فعالیت داشته اند. شاید تا چند سال پیش این افراد با توجه به تجربه‌ای که در این کار داشتند، می توانستند خودرویی که رنگ فابریک است را از خودرویی که بعد از تصادف رنگ شده تشخیص دهند. اما امروزه امکان خطا در این کار بالاست، بهترین کار استفاده از دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو می‌باشد.

دستگاه ضخامت‌ سنج رنگ خودرو قادر است. قسمت‌هایی از بدنه خودرو که بعد از تصادف یا تعویض ربه صورت دستی رنگ آمیزی شده‌اند را به خوبی تشخیص دهد. اگر بهترین و ماهرترین صافکار و نقاش اتومبیل مورد نظر را رنگ آمیزی کرده باشند، باز هم این دستگاه آن را شناسایی کرده و جلوی کلاه‌برداری را می‌گیرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که شغل شما خرید و فروش خودرو است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید خرید یک دستگاه ضخامت سنج خودرو می‌باشد. با این کار دیگر نیازی به مراجعه به مراکز تشخیص رنگ را ندارید.

اگر شما هم به هر دلیل تصمیم به خرید دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو گرفته‌اید، اما با توجه به تنوع بالای مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورد کرده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دستگاه ضخامت سنج آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم که هنگام خرید دستگاه ضخامت سنج باید به آن توجه داشته باشید را می آموزیم.

دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو چیست؟

نوعی وسیله برای اندازه‌گیری ضخامت رنگ روی سطح فلز و پلاستیک می‌باشد، زمانی که شما می‌خواهید اطلاعات دقیقی در مورد اندازه رنگ روی سطحی که به قسمت زیری آن دسترسی ندارید پیدا کنید به این وسیله نیاز دارید. این دستگاه بدون آسیب رساندن به رنگ خودرو یا هر سطح دیگر اطلاعات کاملی در مورد ضخامت آن در اختیار شما قرار می‌هد. از این دستگاه در نمایشگاه‌های اتومبیل و مراکز تشخیص رنگ خودرو استفاده می‌شود و امکان خطای را به صفر می‌رساند.

انواع ضخامت سنج رنگ خودرو:

  • ضخامت سنج التراسونیک: این دستگاه برای اندازه‌گیری پوشش و ضخامت رنگ روی سطح پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند درب صندوق عقب خودرو زانتیا و سپر خودروها که از جنس پلاستیک است. برای تشخیص ضخامت رنگ روی سطوح پلاستیکی از دستگاه‌های معمولی نمی‌توان استفاده کرد بلکه به نوع جدیدی از دستگاه نیاز است که دارای تکنولوژی التراسونیک می‌باشد.
  • ضخامت سنج گردابی: در خیلی از موارد شما نیاز به اندازه‌گیری ضخامت رنگ سطحی هستید که آهنی و پلاستیکی نیست اما فلزی است. مانند فلز آلومینیوم، ضخامت رنگ روی این نوع سطوح را به وسیله ضخامت سنج‌های قبلی نمی توان اندازه‌گیری کرد بلکه نیاز به ضخامت‌سنج‌های گردابی داریم. دستگاه گردابی امواج الکترومغناطیسی بدون ضرری را بر روی فلز ارسال نمی کند، برگشت این امواج از سطح فلز به دستگاه ضخامت رنگ روی سطح مورد نظر را بدو آسیب به رنگ و فلز مشخص می‌کند.
  • ضخامت سنج رنگ بلوتوث‌دار: این مدل از دستگاه می‌تواند هر یک از دو دسته بالا باشد با این تفاوت که دارای سیستم بلوتوثی هستند که شما به وسیله این سیستم می توانید اطلاعات مربوط به رنگ خودرو خود را در تلفن همراه اندرویدی خود مشاهده نمایید. اپلیکیشن این دستگاه معمولا در گوگل پلی و اپ استور موجود و قابل دریافت است‌.
  • ضخامت‌سنج رنگ بدون پراب: نمونه دیگری از ضخامت‌سنج می‌باشد، در این مدل پراب‌ها بر روی خود دستگاه قرار گرفته‌اند. این مدل قابلیت کالیبراسیون تک نقطه‌ای و دو نقطه‌ای را دارد، بنابراین برای کارشناسی رنگ خودرو این ضخامت‌سنج بیشتر از سایرین مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه مجهز به نمایشگر دیجیتالی لامپ‌دار است، که به وسیله آن چه در هوای روشن و چه در هوای تاریک می‌توان کارشناسی رنگ را انجام داد.
  • ضخامت سنج رنگ ۳۶۰ درجه: این ضخامت ‌سنج‌ها دارای یک صفحه دیجیتالی هستند که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد، بنابراین حتی در قسمت‌های که امکان اندازه گیری به روش معمولی وجود ندارد، مثلا کف خودرو و شاسی ها می تواند دستگاه را جلوی محل مورد نظر بگیرید و با چرخش صفحه که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد. ضخامت رنگ را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.

منظور از خودرو بی رنگ و با‌رنگ چیست؟

شاید در نگاه اول شما فکر کنید، خودرویی که رنگ‌آمیزی نشده را خودرو بدون رنگ می‌گویند. این تصور کاملا غلطی است. در کل دو نوع رنگ آمیزی خودرو داریم یکی رنگ آمیزی که توسط کارخانه سازنده خودرو صورت می‌گیرد و دیگری رنگ آمیزی متفرقه که به وسیله نقاش های اتومبیل خارج از کارخانه انجام می‌شود. خودرویی که بعد از رنگ آمیزی کارخانه‌ای رنگ آمیزی نشود، را خودرو بدون رنگ می‌گویند که معمولا تصادف شدید نداشته اند و خودرویی که حتی یک کف دست از آن بعد از خروج از کارخانه رنگ‌آمیزی شود را خودرو رنگ دار می گویند.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید دستگاه ضخامت سنج رنگ:

  • قیمت دستگاه: قبل از هر کاری به قیمت دستگاه توجه داشته باشید. هرگز مدل‌های ارزان قیمت را خریداری نکنید، زیرا دارای دقت اندازه‌گیری خیلی پایینی هستند و پول خود را مستقیم به جوی اب می اندازید. پس همیشه مدل‌های قیمت متوسط رو به بالا را خریداری نمایید.
  • نوع ضخامت‌سنج: این دستگاه دارای دو نمونه اصلی است. که شامل یک مدل برای اندازه گیری ضخامت رنگ از روی آهن و سایر فلزات است و دیگری برای اندازه‌گیری ضخامت رنگ از روی سایر سطوح مانند پلاستیک است. هر یک از این دو دسته خود به چند دسته تقسیم می شوند که در قسمت ابتدای مطلب تک تک آن‌ها توضیح داده شد.
  • چرخش صفحه: برخی از مدل‌ها داری یک صفحه ۳۶۰ درجه هستند، که به وسیله آن‌ها می‌توان قسمت‌هایی را که به روش معمولی نمی‌توان اندازه گرفت را اندازه گیری کرد. مانند کف اتومبیل و شاسی‌ها شما برای مشاهده میزان ضخامت می‌توانید صفحه دستگاه را به طرف خود بچرخانید و روی صفحه دیجیتالی اعداد و ارقام را بخوانید.
  • کارکرد دمایی: هر یک از دستگاه های ضخامت سنج رنگ فقط در دماهای بخصوصی قادر به اندازه‌گیری ضخامت رنگ به صورت دقیق هستند. معمولا در دفترچه راهنمای این دستگاه‌ها محدوده دمایی که دستگاه دقیق‌ترین اندازه‌گیری را در آن انجام می دهد، ذکر شده است. بنابراین با توجه به دمای محیط کار خود نوع ضخامت‌سنج را مشخص کنید.
  • سرعت تست: یکی از فاکتور های مهمی که هنگام خرید دستگاه ضخامت سنج رنگ باید به آن توجه شود سرعت تست می باشد. سرعت تست همان مقدار زمانی است که طول می کشد تا عدد نمایش داده روی دستگاه ثابت شود، یعنی زمانی که صدای بیب شنیده می شود. هرچه سرعت اندازه گیری دستگاه بیشتر باشد، سرعت کار شما بیشتر می شود.
  • آپشن های دستگاه: همان طور که در قسمت ابتدایی مطلب توضیح داده شد، هر دستگاه اندازه گیری ضخامت سنج قادر به اندازه گیری روی سطح خاصی است. برای مثال دستگاهی که ضخامت رنگ روی آهن را اندازه گیری می کند قادر به اندازه گیری روی فلز آلومینیوم نیست. فقط برخی از دستگاه ها این آپشن را دارند که به وسیله آن می توان ضخامت روی دو فلز را اندازه گیری کرد که معمولا در دفترچه راهنمای آن نمایش داده می شود.
  • گارانتی: به سراغ دستگاه هایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردارند. هیچ گاه شرکت سازنده‌ای کالای بی‌کیفیت خود را ضمانت نمی‌کند، زیرا برای شرکت هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد، پس می توان ان طور نتیجه گرفت که کالاهایی که گارانتی دارند از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ضخامت سنج رنگ خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *