نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید به آن ها توجه داشته باشید.

بعد از دزدگیر اماکن دوربین مداربسته نسل جدیدی از سیستم‌های حفاظتی در اماکن محسوب می‌شوند. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های سرقت مانند گذشته نیست و تغییر چشمگیری کرده‌اند، یعنی شما نمی‌توانید جلوی سرقت از منزل و محل کار خود را با زدن یک یا چند قفل بگیرید. در واقع شما نیاز به تجهیزات امنیتی قوی‌تری مانند: دزدگیر و دوربین مداربسته دارید. بیشتر موارد سرقت از منزل و محل کار شما توسط دوستان و آشنایان صورت می‌گیرد. خیلی از موارد با بازبینی فیلم دوربین مداربسته می‌توانید سارق خود را شناسایی کنید.

شاید دوربین مداربسته از دید شما یک وسیله امنیتی کار آمد نباشد اما این یک تصور کاملا اشتباه در مورد این وسیله است. در بیشتر موارد سارق‌ها سابقه‌دار هستند و از ترس اینکه بعد از سرقت توسط پلیس شناسایی و دستگیر نشوند. قید سرقت از منزل و محل کار شما که مجهز به دوربین مداربسته است را می‌زنند. پس این وسیله در مرحله اول منزل و محل کار شما را واکسینه می‌کند. در صورتی که با وجود دوربین مداربسته باز هم از منزل یا محل کار شما سرقت شود. بازبینی فیلم می‌تواند در شناسایی و پیدا کردن سارق به شما کمک کند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای منزل یا محل کار خود قصد خرید دوربین مداربسته را دارید. اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دوربین مداربسته آشنا می‌کنیم و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید دوربین مداربسته باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دوربین‌ مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته که به آن cctv هم گفته می‌شود. نوعی از دوربین‌های دیجیتال هستند که برای نظارت بر داخل و خارج یک محل مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین بار این دوربین به وسیله شخص آلمانی به نام والتر بروش ساخته شد. در واقع همان موقع یعنی سال ۱۹۱۳ از اولین دوربین‌های مدار بسته مکان‌های عمومی در کشور آمریکا رونمایی شد. این دستگاه امروزه جهت نظارت بر محل کار و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه دوربین‌های مدار بسته:

همان طور که گفته شد اولین بار توسط یک شخص آلمانی دوربین مدار بسته ساخته شد. بعد از آن اولین استفاده از دوربین مدار بسته توسط ارتش آلمان برای نظارت از موشک هنگام شلیک استفاده شد‌. هفت سال بعد یک شرکت آمریکایی شروع به ساخت و تولید دوربین مدار بسته با برند vericon کرد که برای استفاده نیازی به مجوز دولتی هم نداشتند. اولین نوع دوربین‌های تحت شبکه اینترنت در سال ۱۹۹۶ به وسیله شرکت Axis برای سیستم عامل لینوکس طراحی شد. این دوربین‌ها با داشتن ip به سیستم عامل لینوکس متصل می‌شدند.

قسمت‌های اصلی دوربین‌ مداربسته:

  • بدنه دوربین: در واقع یک روکش محافظ که جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک، آب و ضربه دوربین درون آن قرار می‌گیرد.
  • بخش الکترونیکی: این بخش شامل قسمت‌های مختلفی نظیر بورد اصلی دستگاه، سنسورها، برد تغذیه و کانکتورها می‌شود.
  • لنز دوربین: لنز در واقع وظیفه فوکوس و زوم روی تصاویر را برعهده دارد. معمولا برای زوم کردن با دوربین مداربسته باید لنز دوربین این قابلیت را داشته باشد. برخی از لنز‌ها قابلیت فوکوس خودکار و چرخش و جابه‌جایی لنز به وسیله موتور الکتریکی را دارند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری:

  1. دوربین مدار بسته حرارتی: این مدل از دوربین در تاسیسات خیلی مهم استفاده می‌شود و مبنای تصویر برداری از آن‌ها دریافت نور مرئی نمی‌باشد، بلکه از روی حرکت و گرمای بدن شخص آن را تشخیص داده و روی مانیتور نمایش می‌دهند.
  2. دوربین مدار بسته دید در شب: در این مدل از دوربین مداربسته هم نیاز به نور مرئی وجود ندارد و این دوربین‌ها با تابش طیف مادون قرمز روی سطح اجسام و بازتاب آن به طرف دوربین تصاویر اجسام را به نمایش می‌گذارند. لازم به ذکر است این دوربین‌ها حتی در تاریکی مطلق هم کارایی بالایی دارند.
  3. دوربین مدار بسته مینیاتوری: نوع جدیدی از دوربین مدار بسته هستند که در اندازه‌های خیلی کوچک ساخته می‌شوند و از آن‌ها به عنوان دوربین مخفی استفاده می‌شود. در واقع بهتر است این دسته از دوربین را دوربین مخفی معرفی کنیم.
  4. دوربین‌ مدار بسته اسپید دام: نوع جدیدی از دوربین‌های نظارتی هستند که در مکان‌هایی مانند زندان و مراکز مهم دولتی، دوربین‌های کنترل ترافیک و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها به گونه‌ای هستند که شخص استفاده کننده قادر به چرخاندن و زوم کردن با این دوربین‌ها می‌باشد.
  5. دوربین مدار بسته جعبه‌ای: این دوربین‌ها معمولا داخل یک جعبه پلاستیکی مستطیلی قرار می‌گیرند و لنز آن‌ها به صورت جداگانه روی دوربین نصب می‌شود. این دوربین‌ها معمولا در سطح شهر به وفور دیده می‌شوند.
  6. دوربین مدار بسته گوله‌ای: این نوع دوربین بیشتر برای منازل و محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین نوع دوربین مداربسته هستند بنابراین در هر جایی ممکن است دیده شوند. از نظر ظاهری دارای بدنه فلزی استوانه‌ای شکل می‌باشند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس انتقال تصویر:

  • دوربین مدار بسته باسیم: نوع ارتباط این دوربین‌ها با دستگاه ضبط تصویر به صورت سیمی است. یعنی از جایی که دوربین نصب می‌شود تا جایی که دستگاه ضبط تصاویر وجود دارد شما نیاز به سیم‌کشی دارید.
  • دوربین مدار بسته بی سیم: این دوربین‌ها نصب خیلی ساده‌ای دارند، شما بدون نیاز به سیم‌کشی می‌توانید این دوربین‌ها را در محل مورد نظر خود نصب کنید. زیرا ارتباط دوربین با دستگاه ضبط تصاویر به صورت بدون سیم انجام می‌شود.

انواع دوربین مداربسته با توجه به نوع نصب:

  • دوربین مداربسته فضای باز: این مدل از دوربین مدار بسته برای محیط‌های باز که دیوار یا مکان مناسبی برای نصب دوربین روی آن وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • دوربین مدار بسته محیط سقف‌دار: این دوربین را به راحتی در فضاهای بسته که امکان نصب روی دیوار و سقف وجود دارد می‌توان نصب کرد. در محل کار بیشتر برای نظارت روی کارکنان از این مدل استفاده می‌شود.

انواع دوربین مداربسته:

  1. دوربین مدار بسته آنالوگ: قدیمی‌ترین نمونه دوربین مداربسته هستند که ذخیره تصاویر آن‌ها به جای حافظه الکترونیکی نوارهای VHS است. معمولا کیفیت تصویر قابل قبولی ارائه نمی‌دهند و برای نگهداری فیلم‌های ضبط شده نیاز به فضای بزرگی دارید.
  2. دوربین مدار بسته دیجیتال: نسل جدید دوربین مدار بسته هستند در واقع تمام دوربین‌های جدید با این تکنولوژی ساخته می‌شوند. به جای ضبط تصاویر روی نوار از حافظه‌ای مانند هارد دیسک استفاده می‌شود. هارد دیسک‌هایی در حجم خیلی بالا وجود دارند که تا مدت‌ها قادر به ذخیره تصاویر می‌باشند.

انواع دوربین مداربسته دیجیتال:

  • دوربین‌های ای اچ دی
  • دوربین‌های اچ دی
  • دوربین‌های فول اچ دی
  • دوربین‌های تحت شبکه ip

یو پی اس (Ups) دوربین مدار بسته چیست و چه کاربردی دارد؟

تمام دوربین‌های مدار بسته تا زمانی تصاویر شما را ضبط می‌کنند که برق شهری قطع نشده باشد. در واقع یو پی اس یک دستگاه برق اضطراری است که به منظور تامین برق مورد نیاز دوربین در زمان قطع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی شما با خرید دوربین مداربسته باید یک دستگاه برق اضطراری هم خریداری کنید تا بدون وقفه چه با برق و چه بدون برق برای شما تصویر برداری کند.

چند دلیل برای خرید و نصب دوربین مدار بسته:

  • از وقوع جرم آتش سوزی و سرقت در محل کار جلوگیری می‌کند.
  • در صورتی که منزل خود را بیمه کرده باشید بعد از سرقت نیاز به یک سری شواهد و مدارک دارید تا بتوانید از شرکت بیمه خسارت خود را دریافت کنید.
  • اگر از آن‌ها درست استفاده کنید، سال‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری ندارید. همچنین یک روش ارزان برای افزایش امنیت می‌باشد.
  • دوربین مداربسته دقیقا مانند یک واکسن عمل می‌کند و از وقوع جرم و سرقت جلوگیری می‌کند. تجربه ثابت کرده منازلی که به دوربین مجهز شده‌اند کمتر مورد سرقت قرار می‌گیرند.
  • می‌توانید اعمال و رفتار کارکنان خود را در محل کار زیر نظر بگیرید. در این شرایط کارکنان مجبور می‌شوند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
  • تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین می‌تواند در فرآیند شناسایی و دستگیری سارق شما به پلیس کمک کند.
  • این دوربین‌ها امروزه کمک بزرگی به پلیس می‌کنند تا افرادی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، اعمال قانون شوند.

نکات مهم هنگام خرید دوربین مدار بسته:

  1. قیمت دوربین مدار بسته: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دوربین مداربسته را مشخص کنید. زمانی که مقدار بودجه مشخص شد، خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و خرید برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع دوربین مدار بسته: دوربین مدار بسته انواع مختلفی دارد، از نمونه آنالوگ گرفته تا دیجیتال که نمونه‌های دیجیتال در کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. کیفیت اچ دی، فول اچ دی و یو اچ دی که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید. همچنین برخی مدل‌ها دارای قابلیت دید در شب هستند که این دوربین‌ها توانایی ضبط تصویر در تاریکی مطلق را هم دارند.
  3. ظرفیت ثبت تصاویر: هارد دیسک دوربین مدار بسته است که مشخص می‌کند، فیلم‌های ضبط شده روی دوربین چه مدت نگهداری شوند. اگر دوربین مدار بسته را برای مراکز مهم و حساس می‌خواهید، بهتر است دوربین‌های با ظرفیت هارد بالا را خریداری کنید. در غیر این صورت یک هارد دیسک ۱۶۰ گیگ هم کار شما را راه می‌اندازد.
  4. تعداد دوربین: بسته به مکان‌هایی که قرار است، آن‌ها را نظارت کنید، شما نیاز به دوربین دارید. البته بعضی مواقع برای اینکه نقطه کوری از دید دوربین شما مخفی نماند مجبورید از دوربین‌های مختلفی استفاده کنید تا تصویر را در زوایای مختلف داشته باشید. در واقع هر چه تعداد دوربین‌های شما بیشتر باشد، قسمت‌های بیشتری را نظارت می‌کنید.
  5. تعداد کانال: همان طور که می‌دانید، هر دوربین مدار بسته تنها قابلیت تعدادی از دوربین را دارد. اگر تنها دو عدد دوربین به کار شما می‌آید، پیشنهاد می‌کنم یک دستگاه ضبط تصویر دو کاناله خریداری کنید، زیرا قیمت آن ارزان‌تر از مدل‌های چند کاناله است. با این حال انتخاب با خود شماست، شاید در آینده تصمیم به افزایش تعداد دوربین‌ها داشته باشید و بخواهید یک دستگاه با تعداد کانال بیشتر را خریداری نمایید.
  6. برند دستگاه: به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید، این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که برندهای معروف و شناخته شده وجود دارند نباید به سراغ برندهای جدید و ناشناخته رفت. زیرا این محصولات امتحان خود را پس داده‌اند و معمولا کیفیت لازم را دارند.
  7. دوربین‌های تحت شبکه: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید زمانی که در محل مورد نظر قرار ندارید تصاویر دوربین خود را از طریق گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ، همراه خود داشته باشید. می‌توانید از دوربین‌های تحت شبکه استفاده کنید. این دوربین‌ها را با یک آی پی در شبکه می‌توان با اینترنت در سراسر جهان مشاهده کرد.

روش نگهداری از دوربین مدار بسته:

  • هرگز دوربین‌های خود را در محلی نصب نکنید که در مجاور باران و نور مستقیم خورشید باشد. زیرا به مرور از کیفیت تصویر دوربین شما کاسته می‌شود.
  • به علت قیمت بالای دوربین‌ها معمولا مورد سرقت قرار می‌گیرند. شما می‌بایست در هنگام نصب آن‌ها را در ارتفاع مناسبی نصب کنید. تا از سرقت دوربین‌ها جلوگیری شود.
  • اگر تصویر دوربین خود را روی مانیتور مشاهده نمی‌کنید هر چند ماه یکبار دستگاه خود را بررسی کنید تا از سلامت دوربین‌ها و ضبط تصویر آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است قبل از خرید دوربین مسیر سیم دوربین‌ها تا دستگاه را لوله گذاری کنید. هرگز سیم دوربین‌ها را روکار و در معرض نور مستقیم خورشید و باران قرار ندهید زیرا دچار اتصالی و قطع شدگی می‌شوند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دوربین مدار بسته مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه دوربین مدار بسته ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دوربین مدار بسته در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *