نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید ست رومیزی ترمه باید به آن ها توجه داشته باشید.

ایرانی‌ها معمولا نسبت به سایر مردم جهان علاقه‌ی زیادی به استفاده از انواع صنایع دستی دارند. می‌توان گفت مهد صنایع دستی در ایران به شهرهایی چون اصفهان، یزد، مشهد، بروجرد و… بر می‌گردد. هر کدام از این شهرها به ساخت انواع وسایل دستی مشهورند. برای مثال در استان یزد که مهد ترمه‌بافی می‌باشد، صنایع دستی ترمه معروف هستند. از بین وسایل مختلفی که با استفاده از این پارچه‌ی زیبا بافته می‌شوند، ست رومیزی ترمه جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر شما عزیزان یک سفر به استان یزد داشته باشید، خواهید دید که محصولات ساخته شده با این پارچه تا چه حد تنوع دارند.

ترمه‌بافی قدمت چندین ساله در ایران دارد و بسیاری از قدیمی‌ترها به ساخت این صنایع دستی مشغول بوده‌اند. محصولات ساخته شده از پارچه‌ی ترمه به دو شکل ماشینی و دستی تولید می‌شوند. مدل دستی این محصولات بسیار زیباتر از مدلهای ماشینی هستند، منتهی معمولا قیمت بالاتری هم دارند. متاسفانه امروزه این صنعت دستخوش دخالت یکسری افراد سودجو شده است که ترمه‌ی تقلبی را به جای ترمه‌ی اصل به خریدار می‌دهند. در نتیجه اگر اطلاعاتی کافی در خصوص خرید این محصولات نداشته باشید، عملا مبلغ زیادی بابت خرید ترمه‌ی تقلبی پرداخت خواهید کرد.

به دلیل اهمیت خرید این وسیله در زیبایی دکوراسیون منزلتان، باید دقت کافی را هنگام خرید این صنایع دستی به کار گیرید تا مبادا محصول بی کیفیتی را با قیمت بالایی خریداری نمایید. حال شاید با خود بگویید که با توجه به چه نکاتی باید یک ست رومیزی ترمه زیبا و باکیفیت را خریداری نماییم و بتوانیم جنس اصل را از تقلبی تشخیص دهیم. برای آگاهی از این نکات و خرید یک ست باکیفیت و مقرون به صرفه بهتر است که با ما همراه باشید و ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

تاریخچه‌ی ترمه بافی در ایران:

می‌توان گفت اولین بار در دوره‌ی صفویه بوده که این صنعت در ایران رواج پیدا کرده است. البته شاید بتوان گفت که هنوز که هنوز است در مورد این هنر توافق خاصی بین اندیشمندان وجود ندارد. گروهی از محققان معتقدند که این هنر به ایران بر می‌گردد و گروهی دیگر بر این باورند که در آسیای مرکزی نخستین بار این محصولات ساخته شده‌اند. با این همه اختلاف نظری که در بین محققان وجود دارد، می‌توان گفت که در حال حاضر ایران سرآمد تولید این صنایع دستی در جهان می‌باشد. در نتیجه اگر یک شخص خارجی به استان یزد سفر کند، حتما محصولات ترمه بافی را به عنوان سوغات با خود به کشورش خواهد برد.

منظور از ست رومیزی ترمه‌ چیست؟

یکی از صنایع دستی معروف و مشهور در ایران ترمه می‌باشد. مدل طراحی محصولات ترمه بافی در گذشته بیشتر حالت دستی داشته اند و از طریق الیاف ابریشمی ساخته می‌شدند. چون در گذشته این محصولات از طریق نیروی دست طراحی می‌شدند، قیمت و ارزش بالایی هم داشتند. امروزه این محصول حالت ماشینی دارند و جنس‌شان بیشتر از ویسکوز و پلی استر می‌باشد. جالب است بدانید که این پارچه مانند فرش دارای تار و پود می‌باشد، پس اگر از طرفداران پر و پا قرص صنایع دستی هستید، خرید این دست بافته‌ها را به شما دوستان پیشنهاد می‌کنیم.

حال در تعریف ست رومیزی ترمه باید گفت که محصولی ساخته شده از طریق ماشین یا دست می‌باشد که بر روی میز قرار می‌گیرد. میز انتخابی شما که قرار است ست رومیزی را بر روی آن پهن کنید، هم می‌تواند میز جلو مبلی باشد و هم میز ناهارخوری و یا عسلی. نام رومیزی که معمولا بر روی میز‌های ناهار خوری و یا میزهایی که بلند هستند، قرار می‌گیرد، رانر می‌باشد.

آشنایی بیشتر با انواع مدل‌های ترمه موجود در بازار:

از گذشته تا به امروزه ترمه انواع مختلفی داشته است که هر کدام برای مصارف متعدد مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. جالب است که اطلاعاتی در خصوص نقش‌های متنوعی که بر روی ترمه طراحی می شود، را به دست آورید. معروف‌ترین طرح حک شده بر روی پارچه ترمه، طرح بته جقه خواهد بود. البته یکسری طرح و نقش‌های دیگر هم مانند بته کشمیری، بته بادامی و… هم در بازار موجود هستند که بسته به میل و سلیقه‌ی خود می‌توانید نسبت به خرید مدل خاصی اقدام کنید.

از انواع ترمه معروف در استان یزد می‌توان به ترمه چهر قدی، ترمه شال بندی که طرح آن شبیه به لانه زنبور است، ترمه شال راه راه، ترمه شال کشمیری، ترمه کرمان، ترمه یزدی و چند نمونه‌ی دیگر اشاره کرد.

چگونه می‌توانیم یک ست رومیزی ترمه اصل را از تقلبی تشخیص دهیم:

پارچه‌ی ترمه مانند هر نوع پارچه‌ی دیگری جنس اصل و تقلبی دارد، منتهی تشخیص پارچه‌ی اصل از تقلبی هم کار ساده‌ای نخواهد بود. ترمه‌ی اصل استان یزد دارای درجه بندی می‌باشد و درجه بندی آن هم از درجه یک شروع می‌شود تا درجه دو. ترمه‌ی اصل معمولا ساخت دست است و قیمت بالایی هم دارد، چون جنس به کار رفته در آن از ابریشم اعلا خواهد بود. در نتیجه لطافت بسیار بالایی دارد و نرم می‌باشد. از زیبایی رنگ‌های به کار رفته در این پارچه هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم. پس با این تفاسیر بهتر است که روش‌های تشخیص ترمه‌ی اصل از تقلبی را بشناسید:

  • یک نخ باریک از پارچه را جدا کنید و آن را بسوزانید، اگر ابریشم به کار رفته در ترمه، اصل باشد، به آهستگی سوزانده می‌شود. اما اگر ابریشم از نوع مصنوعی یا ویسکوز باشد، بوی آن چیزی شبیه به سوخته شدن کاغذ خواهد بود.
  • پارچه را به خوبی لمس کنید، ست رومیزی ترمه اگر اصل باشد، نرمی و لطافت خاصی را احساس خواهید کرد. اما اگر احساس کردید که پارچه زبر و ضمخت است، بلاشک جنس آن تقلبی می‌باشد.
  • در ترمه‌ای که اصل باشد رنگ‌های کاملا طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ گاه از رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی در ساخت آن استفاده نمی‌شود. هرچند تشخیص رنگ طبیعی از مصنوعی کاری نسبتا دشوار خواهد بود.
  • حتما به تراکم بافت پارچه توجه داشته باشید، یکی از مهم‌ترین روش‌های شناخت ترمه‌ی اصل از تقلبی همین مورد است که اگر تراکم پارچه زیاد باشد، کیفیت آن مرغوب‌تر خواهد بود و نشان دهنده‌ی اصل بودن ترمه است.

ست رومیزی ترمه شامل چه چیزهایی می‌شود:

  • رومیزی مربعی که معمولا برای میز جلو مبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابعاد آن هم ۹۱×۹۱ سانتی متر می‌باشد.
  • رانر متوسط که برای میزهایی که خیلی بزرگ و بلند نیستند مورد استفاده می‌باشد و ابعادی حدود ۹۰×۴۵ سانتی متر را دارا می‌باشد.
  • رانر بزرگ که مورد استفاده‌ی آن بیشتر برای میز‌های ناهارخوری شش و دوازده نفره خواهد بود با ابعاد ۱۴۵×۴۵ سانتی متر.
  • عسلی که بر روی میز عسلی سرویس مبلمان پهن می‌شود و ابعاد آن هم ۲۵×۴۵ سانتی متر می‌باشد.

هنگام خرید ست رومیزی ترمه باید به چه نکاتی توجه شود:

  • اولین شرط در خرید هر محصولی توجه به قیمت ان می‌باشد. عواملی چون جنس، کیفیت دوخت، مدل و.. بر روی قیمت این وسیله اثرگذار هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و علاقه‌ی خود نسبت به خرید مدل خاصی اقدام کنید.
  • سعی کنید رنگ ست رومیزی ترمه انتخابی شما با سایر وسایل منزلتان در یک طیف رنگی باشد تا زیبایی دکوراسیون خانه‌ی شما چند برابر شود.
  • حتما هنگام خرید به اصل یا تقلبی بودن ترمه انتخابی‌تان توجه کنید. شما دوستان می‌توانید برای آگاهی از این روش‌های شناسایی به پاراگراف‌های قبل مراجعه کنید.
  • به زیبایی طرح و نقوش موجود بر روی ست رومیزی ترمه هم دقت کنید. هرچه نقوش حک شده بر روی آن زیباتر باشند، نشان دهنده‌ی ذوق و سلیقه‌ی خانم خانه می‌باشد.
  • عزیزان سعی کنید هنگام کثیف شدن این ست از نیروی دست کمک بگیرید. چون استفاده از ماشین لباسشویی زیبایی کار و اصالت آن را زیر سوال می‌برد.
  • هیچ‌گاه ست رومیزی ترمه را بر روی میزی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، پهن نکنید. چون قرار گرفتن ترمه در مقابل نور خورشید باعث تغییر رنگ این محصول خواهد شد.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید ست رومیزی ترمه مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۳۰ نمونه ست رومیزی ترمه زیبا، ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ست رومیزی ترمه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *