نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید ظروف فیروزه کوبی باید به آن ها توجه داشته باشید.

حتما برای شما عزیزان هم پیش آمده که وقتی به یکی از شهرهای ایران سفر می‌کنید، تمایل دارید که سوغاتی و صنایع دستی آن شهرها را با خودتان بیاورید و به دوستان و آشنایانتان هدیه دهید. همانطور که می‌دانید استان اصفهان جزو شهرهایی است که تنوع صنایع دستی در آن بسیار بالاست و افراد مشهوری در این شهر به ساخت انواع آثار دستی مشهور هستند. صنعتی که نسبت به سایر آثاری که از طریق دست تولید می‌شوند، زیباتر و کاربردی‌تر می‌باشد، فیروزه کوبی خواهد بود. احتمالا شما عزیزان هم اگر حتی یکبار به استان اصفهان سفر کرده باشید، شاهد ظروف فیروزه کوبی زیادی در ویترین مغازه‌ها بوده‌اید.

آثاری که به وسیله‌ی دست ساخته می‌شوند از زیبایی و قیمت بالایی هم برخوردار خواهند بود. علت این امر هم گران بودن مواد اولیه و زحمتی است که برای تولید این قبیل از صنایع دستی کشیده می‌شود. خانم‌های ایرانی معمولا علاقه‌ی زیادی به قرار دادن صنایع دستی در منزلشان دارند و از انواع ظروف مسی، ظروف میناکاری، صنایع قلمکاری شده و ظروف فیروز کوبی برای زیبایی هرچه بیشتر دکوراسیون منزلشان استفاده می‌کنند. شما عزیزان می‌توانید با خرید یک ست کامل از ظروف پذیرایی فیروزه کوبی شده، محیط خانه خود را زیباتر کنید و علاقه‌ی خود را به هنر اصیل ایرانی نشان دهید.

حتی زمانی که یک شخص توریست به کشور ما سفر می‌کند، در تلاش است که از آثار هنری هر شهر باخبر شود و از آنها با خود به کشورش ببرد. چون کمتر کسی پیدا می‌شود که از این همه زیبایی و ظرافت آثار دستی به وجد نیاید. خرید هر محصولی که ساخت آن با استفاده از نیروی دست صورت می‌گیرد، نیازمند آگاهی و اطلاعات خریداری می‌باشد تا بتواند یک کالای باکیفیت و زیبا را خریداری نماید. پس برای دانستن این نکات و یکسری اطلاعات تکمیلی دیگر بهتر است که این مطلب را بخوانید. پس با ما همراه باشید.

منظور از ظروف فیروزه‌کوبی چیست؟

اصفهان مهد هنرهای دستی در ایران است، به گونه‌ای که بسیاری از صنایع دستی که امروزه در بازار موجود هستند، مربوط به این استان می‌باشند. طریقه‌ی انجام فیروزه کوبی هم به نحوی است که تکه‌های کوچک فیروزه را به شکل موزاییکی کنار یکدیگر می‌چسبانند. این هنر بیشتر بر روی ظروف مسی، زیورآلات و وسایل تزیینی اجرا می‌شود. معمولا حد فاصل هر تکه از این فیروزه‌ها، لاکی تیره رنگ قرار می‌گیرد تا فضای خالی را پر کند.

عزیزان توجه داشته باشید که هرچه تکه‌های فیروزه با دقت بیشتر و ظرافت منظم‌تری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فضای خالی بین آنها هم کمتر باشد، ارزش آن محصول بالاتر خواهد بود. برای نخستین بار شخصی به نام نعمت الله لایق در مشهد این هنر را انجام داد و بعدها و در اثر گذر زمان به اصفهان آورده شد، که امروزه و در حال حاضر این استان مهد تولید صنایع فیروزه کوبی می‌باشد.

آشنایی بیشتر با مراحل مختلف فیروزه کوبی:

  • زرگری: این مرحله، اولین مرحله از ساخت محصولات فیروزه‌کوبی است، که ظروف مسی که قرار است نقش فیروزه بر روی آنها حک شود، توسط استاد مسگر ساخته می‌شود و بعد از آن برای انجام فیروزه کوبی به استاد فیروزه کار تحویل داده می‌شود.
  • فیروزه کوبی: همانطور که از نام این مرحله مشخص است، تکه‌ها و قطعات کوچک فیروزه توسط استاد مربوطه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و بعد از آن به وسیله ی چسب مخصوص محکم خواهند شد.
  • پرداخت کاری: بعد از اتمام کار سطح ظرف مورد نظر صیقل داده می‌شود و کار پرداخت بر روی آن صورت می‌گیرد. و بعد از پرداخت هم لایه‌ای از پلی استر بر روی آن می‌زنند تا مقاومت کار بالا برود و از سطح ظرف حفاظت کند.

مطرح ترین برند تولید ظروف فیروزه کوبی:

در حال حاضر از بین‌ تمامی برندهای معتبری که نسبت به ساخت محصولات فیروزه کوبی اقدام کرده‌اند، فیروزه کوبی حامد کریمی بسیار شهرت دارد. علت این امر تولیدات مرغوب و باکیفیتی است که علاوه بر ایران به کشورهای اطراف هم صادر می‌شوند. این شخص در سال ۱۳۸۵ نسبت به ساخت صنایع فیروزه کوبی، میناکاری، قلمزنی و… اقدام کرده است و شهرت جهانی هم دارد.

ظروف فیروزه کوبی چه کاربرد‌هایی دارد؟

مطمئنا شما عزیزان هم می‌دانید که صنایع دستی نقش تزیینی را در چیدمان منزل ایفا می‌کنند. در واقع وقتی نسبت به خرید محصولات سنتی اقدام می‌کنید، هدفتان قرار دادن این قبیل از وسایل در بخش خاصی از منزلتان است. ظروف فیروزه کوبی شده هم از این قاعده مستثنی نیستند و می‌توانید از این‌ محصولات در بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید و دکوراسیون خانه‌تان را فوق العاده جذاب و زیبا کنید.

برخی از ظروف فیروزه کوبی شده‌ای که در بازار موجود هستند، فقط جنبه‌ی تزیینی دارند، مانند: شمعدان فیروزه کوبی، گلدان، سنبلدان فیروزه کوبی شده و… . اما برخی از مدل‌های دیگر هم تولید شده‌اند که علاوه بر جنبه‌ی زینتی که دارند، جنبه‌ی مصرفی هم خواهند داشت، مانند، آجیل خوری، شکلات خوری فیروزه کوبی و… که می‌توانید از آنها برای ظروف پذیرایی‌تان استفاده کنید و میز میزبانی را فوق‌العاده زینت ببخشید.

روش‌های تشخیص مرغوبیت ظروف فیروزه کوبی:

  • قرار گرفتن درست و دقیق تکه‌های فیروزه در کنار یکدیگر.
  • سطح کار باید کاملا صاف و صیقلی باشد و هیچ‌گونه برجستگی در آن دیده نشود.
  • مرغوبیت و اصل بودن سنگ فیروزه‌ی به کار رفته در کار.
  • اغلب محصولات مرغوب و باکیفیت، از سنگ فیروزه‌ی نیشابور استفاده می‌کنند.
  • رنگ فیروزه‌ها باید کاملا براق و شفاف باشد.
  • خوشرنگی فیروزه‌ی به کار رفته در سطح ظرف بسیار مهم است.
  • معمولا فیروزه کوبی بر روی ظروف مسی انجام می‌گیرد.

چرا برای فیروزه کوبی از فلز مس استفاده می‌شود:

  • این فلز کاملا نرم و انعطاف پذیر است.
  • برای انجام کار فیروزه کوبی به راحتی شکل می‌گیرد.
  • مقاومت این فلز بسیار بالاست.
  • به طور کلی از فلز مس، برنج و ورشو برای فیروزه کوبی بر روی آنها استفاده می‌شود.
  • اما بازهم از بین موارد گفته شده، فلز مس بیشتر مورد پسند استادکاران می‌باشد‌.
  • توضیح ابعاد و طرح ظرف مورد نظر فیروزه کار برای مسگر بسیار راحت تر است.
  • ضخیم بودن سطح فلز مس باعث می‌شود که عمر طولانی‌تری نسبت به سایز فلزات داشته باشد.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید ظروف فیروزه کوبی باید به آنها توجه نمود:

  • اولین شرط توجه به قیمت آن است. عوامل مختلفی چون جنس، مدل، کیفیت و… بر روی قیمت این محصولات اثرگذار هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و سلیقه‌ی خود نسبت به خرید مدل خاصی اقدام کنید.
  • محصول انتخابی شما عزیزان حتما باید دارای شناسنامه باشد یعنی نام و امضای سازنده بر روی آن حک شده باشد. به این مورد حتما دقت کنید.
  • توجه به زیبایی و ظرافت کار را هم فراموش نکنید. تکه‌های فیروزه باید با آرایش خاص و نهایت دقت کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.
  • اگر متوجه شدید که سطح کار برجستگی و ناهمواری دارد از خرید آن اجتناب کنید.
  • اگر فاصله‌ی بین سنگ‌های فیروزه از یکدیگر زیاد بود، باز هم از خریدش بپرهیزید. چون این دو عامل نشان دهنده‌ی پایین بودن ارزش کار خواهد بود.
  • هیج‌گاه این‌محصولات را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • سعی کنید ظروف فیروره کوبی را در مجاورت زیورآلات و لوازم آرایشی‌تان نگذارید.
  • عزیزان سطح کار را در صورت کثیف شدن؛ فقط از طریق یک پارچه‌ی خیس پاک کنید و هیچ‌گاه از مواد شیمیایی بهره نبرید.

باتوجه به نکاتی که گفته شد، می توانید ظروف فیروزه کوبی مورد نظر خود را خریداری نمایید‌. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۴۰ نمونه ظروف فیروزه کوبی ارزان، با کیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ظروف فیروزه کوبی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *