نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید پمپ بنزین خودرو باید به آن ها توجه داشته باشید.

یکی از لوازم یدکی مهم و ضروری در هر خودرویی پمپ بنزین است، اگر پمپ بنزین خودرو شما به درستی کار نکند، عمل کرد خودرو شما با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد. آیا تا به حال این قطعه مهم را مورد بررسی قرار داده‌اید؟ آیا از سلامت این قطعه اطمینان دارید؟ برای پاسخ تک تک سوالات با ما همراه باشید، در ادامه پاسخ تمام سوالات خود در مورد پمپ بنزین را دریافت خواهید کرد.

بیایید نگاهی به نقش این قطعه مهم در خودرو شما بیاندازیم. اگر پمپ بنزین شما از کار بیافتد، خودرو شما عملا ۱یر قابل استفاده می شود، زیرا در این شرایط روشن نخواهد شد و قادر به حرکت با آن نیستید، در این حالت به علت اینکه سیستم ترمز در خودرو های جدید در حالت خاموش کار نمی کند. مجبور به حمل خودرو به وسیله یدک کش هستید. عمق فاجعه زمانی مشخص می شود، که پمپ بنزین خودرو شما در جاده با زن و بچه از کار بیافتد. اگر می خواهید، از این فاجعه جلوگیری نمایید، قبل از سفر از سلامت پمپ بنزین خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

پمپ بنزین خودرو چیست؟

در قسمت داخلی یا بیرونی خودروها وسیله ای به نام پمپ بنزین وجود دارد، این قطعه در واقع عملیات پمپاژ بنزین از داخل باک بنزین به موتور خودرو را برعهده دارد. در مدل هایی که پمپ بنزین درون باک قرار دارد، شناور هم که وظیفه آن نمایش میزان حجم بنزین درون باک است، روی پمپ قرار دارد، در صورت خرابی شناور شما مجبور به تعویض کل پمپ بنزین هستید.

انواع پمپ بنزین خودرو:

  • پمپ بنزین توباکی: این نوع از پمپ بنزین دارای یک صافی برای گرفتن آشغال های موجود در بنزین و یک شناور که وظیفه آن اندازه‌گیری میزان بنزین درون باک می باشد. در این مدل مغزی پمپ درون بنزین قرار می گیرد، به علت اینکه این مغزی درون بنزین قرار می گیرد با بنزین خنک می شود. این مدل‌ها در مقایسه با مدل های بیرون باکی عمر طولانی تری دارند.
  • پمپ بنزین زیرباکی: در مدل های قدیمی تر شناور بنزین داخل باک قرار می گیرد. پمپ بنزین به علت رعایت نکات ایمنی یعنی قرار گرفتن، مغزی درون بنزین که ممکن است هر گونه اتصال در آن منجر به انفجار و آتش سوزی شود در بیرون باک قرار می گیرد. این پمپ ها به علت اینکه بیرون بنزین هستند زودتر داغ می شوند و نسبت به مدل های تو‌باکی عمر کوتاه تری دارند.

پمپ بنزین خودرو، زیر باکی بهتره یا توباکی:

در واقع به طور دقیق نمی توان پاسخ مشخصی برای این سوال مطرح کرد زیرا هر یک از این مدل ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در قسمت زیر معایب و مزایای هر دو مدل را به صورت دقیق مورد برسی قرار می دهیم.

معایب و مزایای پمپ بنزین بیرون باکی با پمپ بنزین داخل باکی:

  • مدل تو باکی بنزین موجود در باک مغزی پمپ بنزین را مدام خنک می کند و از سوختن آن جلوگیری می کند، اما در مدل زیر باکی به خصوص در فصل تابستان پمپ مدام در معرض هوای گرم قرار دارد و به خوبی خنک نمی شود و احتمال سوختن آن بسیار زیاد است.
  • در مدل های بیرون باکی خطر آتش سوزی کمتر از مدل توباکی است، زیرا در صورت جرقه تماس مستقیم با بنزین وجود ندارد ولی در مدل تو باکی خطر آتش سوزی بیشتر است.
  • در پمپ بنزین توباکی با خراب شدن شناور که وظیفه آن نمایش میزان بنزینی درون باک خودرو است شما مجبور به تعویض کل پمپ بنزین می شوید ولی در مدل های زیرباکی شناور و پمپ بنزین جدا از هم هستند و هزینه ها کاهش پیدا می کند.
  • تعویض پمپ بنزین زیرباکی خیلی ساده و با سرعت انجام می شود، و پر یا خالی بودن باکپ تاثیری برای کار شما نخواهد داشت. در مدل های درون باکی موضوع کاملا متفاوت است شما نیاز به یک آچار مخصوص باز و بسته کردن پمپ دارید، و زمانی که باک خودرو پر باشد نمی توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو:

  • تغییر در صدای پمپ بنزین نسبت به قبل، برای مثال زمانی که خودرو روشن است، نباید صدای پمپ شنیده شود، شنیده شدن صدای پمپ بنزین می تواند دلیل بر خرابی پمپ بنزین باشد.
  • اگر خودرو شما شتاب لازم را ندارد، می تواند یکی از دلایل خرابی پمپ بنزین باشد.
  • خودرو در سربالایی ها دچار ریپ زدن می شود، ممکن است در تمامی شرایط رانندگی ریپ زدن وجود داشته باشد.
  • خودرو شما مدام خاموش می شود، و زمان استارت زدن به سختی روشن می شود.
  • بد‌ترین حالت ممکن که معمولا در صورت عدم توجه به مسائل بالا اتفاق می افتد، این است که خودرو استارت می خورد اما روشن نمی شود.

نکات مهمی که موقع خرید پمپ بنزین خودرو می بایست به آن ها توجه کنید:

  • قیمت پمپ: قیمت همیشه اولین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید، در واقع قیمت مهم‌ترین نقش را در انتخاب شما ایفا می کند. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید پمپ را مشخص کنید، خود به خود خیلی از مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند حذف می شوند.
  • نوع پمپ: همان طور که گفته شد پمپ بنزین در خودروهای مختلف متفاوت است، در برخی مدل‌ها داخل باک قرار دارد و در برخی مدل ها زیر باک قرار دارد، که شما با توجه به نوع خودرو می توانید پمپ مورد نظر آن را خریداری کنید.
  • برند پمپ: همیشه پمپ های متفرقه و ناشناخته بازار را خریداری نکنید، بهتر است برندهای را بخرید که شناخته شده هستند و امتحان خود را پس داده اند. همیشه جنس های برند در مقایسه با معمولی مقداری گران تر هستند.
  • قدرت پمپ: قدرت پمپاژ بنزین معمولا بر روی مغزی پمپ زده می شود، هرگز پمپ هایی که دارای مغزی ضعیف هستند را خریداری نکنید، زیرا پشیمان خواهید شد.
  • نوع بسته بندی: همیشه هر ظاهر خوب یک باطن خوب دارد، همیشه کالاهای اصلی و باکیفیت دارای بسته‌بندی مناسب هستند. البته گول بسته بندی زیبا را نخورید در صورتی بسته بندی مربوط به جنس مورد نظر است که بسته بندی آن پلمپ باشد.
  • لیبل شرکت: روزانه حجم زیادی از محصولات تقلبی روانه بازار می شوند، که از نظر ظاهری با اجناس اصلی دقیقا یکی هستند. تنها را تشخیص جنس اصل از بدل داشتن دانش لازم در این زمینه است. البته کالاهای تقلبی دارای هولوگرام نیستند. کالاهای شرکتی معمولا به وسیله لیبل آن شرکت پلمپ می شوند.

روش نگهداری از پمپ بنزین:

  • همیشه بعد از نصفه شدن باک بنزین اقدام به پر کردن باک بنزین کنید. کم بود میزان بنزین باک باعث وارد شدن فشار زیاد به پمپ و سوختن آن می شود.
  • همیشه قبل از استارت زدن اجازه دهید صدای پمپ بنزین قطع شود، زیرا استارت زدن سریع باعث آسیب رسیدن به پمپ می شود.
  • فیلتر یا همان صافی بنزین را با هر بار تعویض روغن یعنی تقریبا هر ۷۰۰۰ کیلومتر تعویض نمایید، کیپ بودن صافی بنزین باعث داغ شدن پمپ در نتیجه سوختن آن می شود.
  • همیشه موقع سوخت گیری یک جوراب زنانه را بر روی نازل جایگاه سوخت قرار دهید، البته مواظب باشید، داخل باک بنزین نیوفتد، با این کار از ورود آشغال به باک خودرو تا حدودی جلوگیری می کنید، اگر این کار را انجام دهید، با هر دو یا سه بار تعویض روغن یک بار صافی بنزین را تعویض می کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید پمپ بنزین خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *