نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید یخدان سفری باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از تجهیزات مهم و ضروری برای مسافرت یخدان سفری است. این وسیله شما را از داشتن یخچال در سفر بی‌نیاز می‌کند به خصوص اگر به جایی مانند طبیعت بروید که دسترسی به برق شهری وجود ندارد. یخدان سفری برای خنک کردن مواد غذایی و فاسد شدنی، استفاده می‌شود، البته برای اینکه سرمای لازم را داشته باشد، باید درون آن را با یخ پر کنید. آیا برای شما هم پیش آمده که در طبیعت مقداری از ماده غذایی شما اضافه بیاید و آن را بخواهید برای وعده غذایی دیگر نگهداری کنید، در صورتی که یخدان سفری نداشته باشید، امکان نگهداری آن وجود ندارد و متاسفانه باید آن را دور بریزید. این وسیله در زمان گذشته کار یخچال را انجام می‌داد با این تفاوت که برای خنک نگهداشتن دمای داخل یخدان باید از ارتفاعات برف تهیه می‌کردند.

یکی از کاربردهای جالب یخدان سفری زمان ماهیگیری با قلاب است که از این وسیله به عنوان یک نگهدارنده سرمایی برای جلوگیری از فاسد شدن ماهی‌های صید شده استفاده می‌شود. به طور کلی شما ماهیگیری را پیدا نمی‌کنید که برای نگهداری ماهی‌های صید شده خود از یخدان سفری استفاده نکند. در واقع می‌توان گفت از این وسیله برای نگهداری یخ هم می‌توان استفاده کرد، شما قصد دارید مقداری یخ را از محلی به محل دیگر جا‌به‌جا کنید، بدون داشتن یخدان سفری در همان ابتدای مسیر یخ‌های شما آب شده و به مقصد نخواهند رسید. پس کاربرد اصلی این وسیله نگهداری و حمل یخ است، البته به دلیل سرد بودن فضای داخلی می‌توان آن را به یک یخچال سفری تبدیل کرد و از سفر خود نهایت لذت را برد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد به مسافرت می‌روید و قصد خرید یخدان سفری را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید، ما در این مطلب شما را با انواع یخدان سفری آشنا می‌کنیم و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید یخدان سفری باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

یخدان مسافرتی چیست و چه کاربردی دارد؟

در لغت فارسی به ظرف یا وسیله‌ای که یخ را درون آن قرار می‌دهند یخدان گفته می‌شود. در زمان‌های قدیم که یخچال روی کار نیامده بود برای حمل کردن برف و یخ از ارتفاعات کوه و پایین آوردن آن به داخل شهر برای درست کردن بستنی از یخدان استفاده می‌شد. ماده اصلی که در این وسیله به کار می‌رود و مانع از آب شدن یخ می‌شود، یونولیت یا همان فیبری است ولی برای بالا بردن مقاومت آن از روکش پلاستیکی و فلزی استفاده می‌کنند.

تاریخچه استفاده از یخدان:

در زمان‌های گذشته معماران برای نگهداری یخ ساختمان‌هایی می‌ساختند که به آن‌ها یخدان یا یخچال گفته می‌شد. یخچال‌ها معمولا از یک استخر، حصار و گنبد ساخته می‌شدند که در فصل زمستان با سرد شدن هوا آب استخر یخ می‌بست و یخ آن را شکسته و درون انبار برای فصل تابستان نگهداری می‌کردند، حصار هم سایه‌ای روی استخر می‌انداخت و از گرم شدن آن جلوگیری می‌کرد. امروزه هم باکس‌های مستطیلی از فیبر ساخته می‌شود که درون آن را با یخ پر می‌کنند و به عنوان یخچال از آن استفاده کرده و به یخدان معروف شده‌اند.

انواع مدل‌های یخدان مسافرتی:

  1. یخدان مسافرتی فیبری: ساده‌ترین نمونه یخدان هستند، جنس بدنه ان‌ها از فیبر یا یونولیت می‌باشد که از اتلاف دما جلوگیری می‌کند. قیمت‌ آن‌ها نسبت به سایر مدل‌ها ارزان‌تر است، زیرا فاقد بدنه محکم و دسته هستند و در صورتی که به آن‌ها ضربه وارد کنید، شکسته می‌شوند. لازم به ذکر است که این مدل توانایی تحمل وزن زیاد را ندارد بنابراین نباید مواد با وزن بالا را درون آن قرار داد.
  2. یخدان مسافرتی پلاستیکی: یکی از رایج‌ترین مدل‌های یخدان مسافرتی هستند، در واقع همان نمونه قبلی می‌باشند، اما برای جلوگیری از شکسته شدن و بالا بردن مقاومت بدنه دور تا دور آن را با پلاستیک محکم پوشش می‌دهند. یکی از نکات جالب توجه این مدل دسته‌دار بودن آن است که به حمل و جا‌به‌جایی آسان آن کمک می‌کند. اگر به دنبال یک یخدان هستید که چند سال از آن استفاده کنید و یکبار مصرف نباشد، پیشنهاد می‌کنم حتما این مدل را خریداری کنید.
  3. یخدان مسافرتی فلزی: یکی از محکم‌ترین نمونه‌های یخدان سفری هستند که تحمل قرار دادن مواد غذایی با وزن زیاد را دارند، به منظور رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از زنگ زدن جنس فضای داخلی این یخدان از پلاستیک محکم و مقاوم است، اما برای بالا بردن تحمل ضربه و وزن بیشتر قسمت بیرونی آن‌ها را از جنس فلز می‌سازند. این مدل دارای دسته‌های فلزی محکم می‌باشد که تحمل وزن بالایی دارند، همچنین درب آن‌ها دارای لولا و قفل است که با کج شدن یخدان از بیرون ریختن موارد داخلی جلوگیری می‌کند.
  4. یخدان کلمن شو: این مدل از هر دو جنس پرطرفدار یعنی پلاستیک و فلز ساخته می‌شود، کاهی شما برای تامین آب آشامیدنی خنک اعضای گروه خود نیاز به یک کلمن بزرگ دارید که بتوان از آن به عنوان یخدان مسافرتی هم استفاده کرد. نمونه‌ای از یخدان ساخته شده که دارای یک شیر کلمن در کناره‌ها هستند که شما می‌توانید از این وسیله هم به عنوان کلمن استفاده کرده و هم آن را به یک یخدان بزرگ تبدیل کنید.

مزایای استفاده از یخدان سفری:

  • قیمت این وسیله نسبت به یخچال‌های مسافرتی بسیار ارزان‌تر است، پس می‌توان گفت که ارزش خرید بالایی دارند.
  • از نظر اندازه از یخچال‌های مسافرتی بزرگتر هستند، بنابراین شما می‌توانید مواد غذایی بیشتری را با خود حمل کنید.
  • برای سرد نگهداشتن مواد غذایی نیاز به برق ندارند، یعنی در هر جایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد به شرطی که آن را پر یخ کرده باشید.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند، یعنی شما می‌توانید سالیان سال از آن‌ها استفاده کنید، بدون اینکه نگران خراب شدن آن‌ها باشید.
  • در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود که این خود باعث می‌شود با توجه به حجم صندوق عقب خودرو خود و تعداد اعضای خانواده خود سایز متناسب را خریداری کنید.

بهترین مارک یخدان سفری:

اگر بخواهیم یک کار غیر ممکن را در دنیا انجام دهیم بدون شک معرفی کردن یک برند به عنوان بهترین مارک یخدان مسافرتی در بین حجم زیادی از برندهای باکیفیت موجود در بازار است و از آنجایی که وب سایت بس مارک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب به شما عزیزان لیستی از بهترین برندهای یخدان مسافرتی را معرفی می‌کنیم.

  • یخدان مسافرتی نیچرهایک
  • یخدان مسافرتی بابل کارپت
  • یخدان مسافرتی کی سان
  • یخدان مسافرتی باران
  • یخدان مسافرتی کویر
  • یخدان مسافرتی کیش ترموس
  • یخچال مسافرتی پامچال
  • یخچال مسافرتی سراب
  • یخچال مسافرتی لیون استار
  • یخدان مسافرتی بنتیک

یخدان سفری از کجا بخریم؟

به طور کلی روش‌های زیادی برای خرید یخدان مسافرتی وجود دارد، اما دو روش هستند که از همه رایج‌تر می‌باشند و شما می‌توانید به دلخواه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و خرید خود را انجام دهید.

  1. خرید حضوری: یکی از قدیمی‌ترین روش‌های خرید یخدان می‌باشد، شما در این روش باید از منزل و محل کار خود خارج شوید و به نزدیک‌ترین پلاسکو نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید و از میان مدل‌های موجود یکی را انتخاب و خریداری نمائید. لازم به ذکر است باید در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید، زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان پس گرفته یا تعویض نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی: یکی از روش‌های جدید خرید در کشور ایران که به تازگی بیشتر جا افتاده خرید آنلاین است. در این روش شما نیازی به خارج شدن از منزل یا محل کار خود نیستید. فقط کافی است با مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی معتبر جنس مورد نظر خود را از میان هزاران محصول انتخاب و خریداری کنید. بر خلاف روش قبلی شما هفت روز مهلت تست دارید و در صورت عدم رضایت می‌توانید جنس مورد نظر خود را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید یخدان سفری:

  1. قیمت یخدان: مهم‌ترین نکته در مورد خرید یخدان قیمت آن می‌باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید یخدان را مشخص کنید. با این کار خیلی از مدل‌ها از انتخاب شما خارج می‌شوند و کار برایتان آسان می‌شود.
  2. نوع یخدان: همان طور که می‌دانید یخدان مدل‌های مختلفی دارد که تفاوت اصلی بیشتر آن‌ها در جنس بدنه است. شما باید با توجه به میزان بودجه و نیاز خود بهترین نوع را برای خود انتخاب کنید. اگر به دنبال یک نمونه ارزان کار راه انداز هستید، نمونه فیبری و اگر به دنبال یک جنس بهتر می‌باشید نمونه بدنه پلاستیکی و در نهایت بدنه فلزی بهترین جنس یخدان می‌باشد که از همه گران‌تر است.
  3. حجم یخدان: یخدان‌های مسافرتی در اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند. یعنی دست شما برای انتخاب اندازه کاملا باز است. قبل از انتخاب یخدان باید به تعداد اعضای خانواده خود توجه کنید، اگر جمعیت شما زیاد است باید یک یخدان با حجم بزرگتر را انتخاب کنید. البته به حجم صندوق عقب خودرو خود هم توجه داشته باشید، زیرا در مجموع باید آن را درون صندوق عقب نگهداری کنید.
  4. مکانیسم باز و بسته شدن: با اینکه تمام یخدان‌های موجود در بازار درب دار هستند، اما بد نیست شما به مکانیسم باز و بسته شدن آن‌ها هم توجه داشته باشید. بیشتر مدل‌ها دارای درب فشاری هستند که روی محصول قرار گرفته و با اندکی فشار بسته می‌شود. درب این نمونه در اثر کج شدن باز شده و محتویات داخل ان بیرون می‌ریزد. مدل‌های دیگری وجود دارند که درب آن‌ها لولا دارد و از آن جدا نمی‌شود، با قفل کردن درب در صورت کج شدن محتویات داخل آن‌ها ریخته نمی‌شود.
  5. جنس بدنه محصول: یخدان‌ها به طور کلی برای جلوگیری از هدر رفت دما یا از فیبر بهره می‌برند، اما این ماده مقاومت زیادی در برابر ضربه را ندارند، بنابراین برای بالا بردن مقاومت این ماده یا از پلاستیک استفاده می‌کنند و یا فلز، قیمت فلز مقداری گران است، اما طول عمر بیشتری دارد با این حال خیلی‌ها پلاستیک را به فلز ترجیح می‌دهند.
  6. دسته‌دار یا بدون دسته: دسته یک قابلیت خیلی جالب است که حمل و جا‌به‌جایی یخدان را آسان می‌کند. یخدان‌های بزرگ معمولا دو دسته در کنار خود دارند که باعث می‌شود، به صورت دو نفری حمل شود و وزن آن به جای یک نفر به صورت مساوی بین دو نفر تقسیم شود. البته مدل‌های بدون دسته هم وجود دارند که جا به جا کردن آن‌ها دشوار‌تر است.
  7. برند محصول: همیشه به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار بوده و نیاز به تست کردن ندارند، زیرا همگی از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و بودجه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از یخدان سفری:

  • همیشه زمانی که یخ را درون یخدان قرار می‌دهید این کار را به آرامی انجام دهید، زیرا امکان شکسته شدن کف یخدان به دور از انتظار نیست.
  • از قرار دادن مواد سنگین به داخل یخدان جدا خودداری کنید، زیرا امکان جدا شدن کف از بدنه و شکستن دسته‌ها هنگام بلند کردن زیاد است.
  • هرگز یخدان را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا پلاستیک با نور خورشید میانه خوبی ندارد و آن را پوسیده می‌کند.
  • بعد از هر بار استفاده آب درون آن را خالی کرده خشک کنید، سپس آن را نگهداری کنید، زیرا ماندن طولانی مدت آب درون یخدان لجن زده و بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید یخدان مسافرتی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *