هر آن چه قبل از خرید عصای کوهنوردی باید بدانید.

یکی از مهم ترین ابزارها برای طبیعت گردی و کوهنوردی عصای کوهنوردی (باتوم)می باشد. شاید در مسافرت های کوتاه مدت این وسیله اهمیت چندانی نداشته باشد اما در طولانی مدت اهمیت این وسیله مشخص می شود و جای خالی آن را می توان حس کرد.

در هنگام خرید عصای کوهنوری (باتوم) باید به نکات زیر دقت کنید:

تکی بخریم یا دوتایی: قبل از خرید باتوم ممکن است در انتخاب تکی یا دوتایی در دو راهی قرار بگیرید.
طول عصا مناسب باشد: بهتراست عصایی تهیه کنید که هنگام استفاده آرنج شما با زمین زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد.
دارای چه امکاناتی باشد:ضد ضربه بودن،قابلیت تنظیم و جمع شدن،آنتی شوک و قابلیت قفل شدن تنها تعدادی از قابلیت های باتوم می باشد که هنگام خرید می تواند شما را یاری کند.

در ادامه با انواع باتوم های کوهنوردی آشنا می شویم با ما همراه باشید:

باتوم های دوتایی (جفتی):فروش این باتوم ها به صورت دوتایی می باشد و به صورت یک در میان در حرکت استفاده می شوند. در صعود های طولانی مدت و طبیعت گردی باعث می شود وزن کمتری به زانوهای شما وارد شود، اکثر آنها قابلیت تنظیم اندازه دارند، آنتی شوک هستند یعنی دارای فنر می باشند که باعث جذب تکانه ها می شود.
باتوم های تکی یا سفری: این باتوم ها به صورت تکی به فروش می رسند که مناسب برای مسیر های صاف و هموار است. چون تکی هستند سبک بوده در نتیجه وزن چندانی با خود حمل نمی کنید. در بعضی از مدل ها منو پاد استفاده شده ، منو پاد دوربین کوچکی است که زیر دسته آن قرار دارد.
توجه:در صورت حمل کوله با وزن زیاد جهت حفظ تعادل حتما باید از باتوم جفت استفاده نمایید.

برای هر برنامه کوهنوردی استفاده از چه باتومی ضروری است؟

برنامه برای کوهپیمایی های طولانی مدت:در این برنامه به علت مسافت طولانی و بار سنگین استفاده از باتوم باعث کاهش فشار از روی زانو ها و انتقال وزن بر روی دست ها و بالاتنه می شود.
برنامه های کوهنوردی برای صعود های زمستانی: برای صعود به قله کوه ها در زمستان استفاده از باتوم ضروری است و عدم استفاده از باتوم می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای کوهنورد به وجود آورد.
کاربرد باتوم برای صعود های زمستانی:بررسی عمق برف،کاهش فشار روی زانو ،افزایش تعادل و جلوگیری از لیز خوردن و…در مسیرهای پرشیب و یخی داشتن کلنگ یا تبر الزامی است و باتوم جایگزین مناسبی نیست.

چند نکته مهم برای استفاده از باتوم:

– هرگز در دراز مدت از باتوم عادی استفاده نکنید چون باعث ایجاد عارضه در بدن شما می شود.
– در تمام مدت کوهنوردی نباید از باتوم استفاده کرد کودکان و نوجوانان نباید از باتوم استفاده کنند.
– استفاده از باتوم در مسیر های کم شیب تاثیری ندارد و همچنین در مسیرهای شیبدار یخی باید از کلنگ استفاده نمود.
– از دویدن در سرازیری خودداری کنید و در راه های باریک و خطرناک حتما از طناب استفاده کنید.
– همیشه باتوم را طوری در کوله پشتی قرار دهید که قسمت تیز های خطری برای شما ایجاد نکند.
با رعایت کردن موارد فوق می توانید چندین سال به ورزش و کوهنوردی بپردازید بدون عوارض ارتوپدی و مفصلی.

نکات مهمی که هنگام خرید عصای کوهنوردی (باتوم) باید به آن ها توجه کنید:

  • قیمت عصا: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ایفا می کند. ابتدا مشخص کنید، برای خرید عصا چه میزان قرار است، هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه را مشخص کنید بسیاری از برند ها از دایره انتخاب شما خارج می شوند و انتخاب برای شما آسان می شود.
  • جنس عصا: یکی از مواردی که موقع خرید حتما باید به آن توجه کنید جنس عصا است. عصای کوهنوردی از دو ماده فلز و آلومینیوم و کربن ساخته می شود، کربن بسیار سبک تر از فلز می باشد تنها مشکلی که دارد، بسیار شکننده است، و در صورت آسیب باید آن را دور بیاندازید. عصا های آلومینیومی مقاومت بالایی دارند و از نظر قیمت بسیار ارزان تر از عصاهای کربنی هستند.
  • اندازه گلبرف: اگر در مسیرهای برفی کوهنوردی می کنید، توجه داشته باشید که عصای شما دارای گلبرف باشد، گلبرف از فرو رفتن عصا در برف جلوگیری می کند. بهتر است مدلی را انتخاب کنید، که گلبرف آ جدا شود چون ممکن است در مکان های جنگلی عبور کنید و گلبرف در لابه لای گیاهان گیر کند و با آن دچار مشکل شوید.
  • گارانتی: از مدل هایی در بار وجود دارند که دارای گارانتی یا خدمات پس از فروش هستند، می توانید با خیال راحت آن ها را خریداری کنید. زیرا هیچ شرکتی تا از کیفیت جنس خود اطمینان نداشته باشد آن را ضمانت نمی کند.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه به دلیل زیاد شدن کالاهای تقلبی نمی توان از هر فروشگاهی خرید کرد، یک فروشگاه معتبر اعتبار خود را با فروش اجناس تقلبی زیر سوال نمی برد.

در زیر ۱۷ مدل از بهترین و پرفروش ترین باتوم های کوهنوردی حال حاضر کشور را قرار داده ایم که قیمت ان ها به صورت روزانه و هفتگی بروز رسانی می شود برای خرید هر محصول روی عکس آن یا آیتم زیر هر محصول کلیک نمایید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید باتوم در اختیار شما قرار دهد. راهنمای خرید برای وسایل مورد استفاده درکوهنوردی و کمپینگ در این لینک قابل رویت است. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *