چند مورد از نشانه های خرابی ترموستات خودرو.

یکی از مهم‌ترین قسمت های فنی خودرو سیستم خنک کننده خودرو می باشد. این قسمت نقش مهم و حیاتی در خودرو شما به عهده دارد، یکی از قطعات مهم در سیستم خنک کننده خودرو ترموستات می باشد. این قطعه نیز جزو لوازم مصرفی خودرو می باشد و می بایست آن را در زمان خاصی تعویض نمود. شاید خیلی از تعمیرکاران خودرو به شما گفته باشند که این قطعه اضافی است و می بایست آن را خارج کرد ولی در واقع اینطور نیست و کاملا غلط است. این قطعه نقش مهمی دارد و می بایست به صورت ۴ فصل روی خودروی شما وجود داشته باشد. در ادامه در مورد نقش ترموستات در سیستم خنک کننده خودرو و معایبی که با خارج کردن آن ایجاد می شود خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد سیستم خنک کننده خودرو:

گرمایی که توسط انفجار بنزین در سیلندر ایجاد می شود را می بایست خنک نمود، این کار را سیستم خنک کننده خودرو انجام می دهد، شاید برای شما جالب باشد که چگونه این اتفاق می افتد. ابتدا لازم است بدانید مایعی که وظیفه خنک سازی در سیستم خنک کننده را برعهده دارد، آب رادیاتور می باشد. این مایع معمولا درون محفظه بسته و در برخی خودرو ها در محفظه ای تحت فشار قرار دارد. سیستم خنک کننده خودرو شامل آب رادیاتور، ضدیخ، رادیاتور، واتر پمپ، فشنگی آب، فن، تعدادی جنت، و ترموستات می باشد. سیستم خنک کننده دارای ورودی و خروجی آب است. زمانی که سیلندر بر اثر احتراق سوخت گرم شد، گرمای ایجاد شده توسط مایع درون رادیاتور جذب می شود.

این قطعه در قسمت خروجی سیلندر قرار گرفته و فشنگی آب جلوی آن قرار دارد. زمانی دمای آب داغ شده به درجه لازم رسید، ترموستات عمل می کرده و اجازه خروج آب داغ شده را می دهد، به وسیله جنت بالا آب داغ شده وارد رادیاتور می شود. فشنگی آب که در کنار ترموستات قرار گرفته دمای آب را به ای سی یو یا مغز سیستم انژکتوری گزارش می کند، ای سی یو دستور روشن شدن فن را صادر کرده، فن شروع به چرخیدن می کند و آب درون رادیاتور را خنک می سازد. فشنگی آب در تمامی این مراحل دمای آب داخل رادیاتور را مرتب به ای سی یو گزارش می کند وقتی به دمای مورد نظر رسید دستور خاموش شدن فن را صادر می کند. آب خنک شده به وسیله جنت پایین وارد سیلندر می شود تا مجدد شروع به خنک سازی موتور کند. این چرخه مرتب تکرار می شود. واتر پمپ در این فرآیند نقش گردش آب را ایفا می کند.

بهترین زمان برای تعویض ترموستات خودرو:

هیچ وقت نمی توان برای تعویض این قطعه زمان خاصی را مشخص کرد، اما از یک سری علائم و نشانه ها می توان فهمید که این قطعه خراب شده و نیاز به تعویض دارد. که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم. بهتر است ترموستات را سالی یکبار تعویض نمایید زیرا در صورت خرابی آسیب های جدی به خودرو شما وارد می کند.

علائم و نشانه های خرابی ترموستات خودرو:

  • آمپر آب: به نحوه تغییر آمپر آب خودرو توجه کنید، زمانی که موتور خودرو سرد است و موتور آن را می کنید به تغییرات آمپر آب توجه کنید، دما کم کم بالا می آید زمانی که به دمای مورد نظر روی قطعه شما می رسد یعنی زمانی که پلاتین‌های آن  آزاد می شود می بایست آمپر آب شما مقداری کاهش دما را نشان دهد این موضوع نشان از سلامت ترموستات خودرو شما می باشد. همین طور زمانی که با سرعت بالا در جاده حرکت می کنید نباید دمای آمپر آب شما زیر دمای مشخص شده روی این قطعه بیاید. اگر دما پایین تر از دمای تروی قطعه شما برود یعنی این قطعه خراب است.
  • خودرو جوش می آورد: یکی از دلایل بالا رفتن دمای موتور خودرو و جوش آوردن آن خرابی این قطعه می باشد، در این حالت ترموستات قفل می کند و باز نمی شود در این شرایط امکان خارج شدن آب داغ شده درون سیلندر به رادیاتور وجود ندارد. برای پی بردن به این موضوع کافی است جنت بالا را کمی با دست فشار دهید اگر داخل آن خالی بود و آب نداشت یعنی قطعه مورد نظر شما خراب است.
  • موقع روشن کردن کولر خودرو جوش می آورد: در این شرایط پلاتین‌های این وسیله باز می شود اما نه به طور کامل و گردش آب به خوبی انجام نمی شود، این موضوع باعث می شود زمانی که خودرو تحت تاثیر فشار وارد شده توسط کولر بیشتر گرم می شود چرخه خنک سازی موتور با سرعت کمتری اتفاق بی افتد و باعث جوش آوردن خودرو شود.
  • سرد بودن بخاری: زمانی که بخاری خودرو شما در زمستان گرمای لازم را ندارد ممکن است علت آن باز بودن دائمی پلاتین‌های این قطعه باشد در این شرایط آب درون سیلندر نمی ماند که گرم شود و سریعا وارد رادیاتور می شود تا عملیات خنک سازی روی آن انجام شود. پس باید این قطعه را عوض کرد.

چرا نباید ترموستات را از خودرو حذف کرد:

موتور خودرو برای اینکه به درستی کار خود را انجام دهد می بایست در دمای مشخصی قرار داشته باشد، اگر این دما از مقدار مشخص شده بیشتر باشد خودرو جوش می اورد و باعث آسیب به موتور آن می شود. و برعکس اگر دمای خودرو پایین تر از دمای مشخص شده کار کند باعث فرسایش قطعات موتور می شود. دقیقا مثل این است که با خودرویی که هنوز گرم نشده با سرعت بالایی حرکت کنید.

وظیفه این قطعه این است دمای خودرو را در این محدوده نگهداری کند. زمانی که شما این قطعه را از خودرو حذف می کنید به علت گردش مدام آب درون رادیاتور و سرد شدن پیوسته آن هرگز آب درون موتور داغ نمی شود پس بخاری شما کارایی لازم را نخواهد داشت. حال ممکن است بگوئید فقط در فصل تابستان آن را حذف می کنیم. تصور کنید در سربالایی در حال حرکت هستید که موتور خودرو به شدت گرم می شود زمانی که وارد سرازیری می شوید دمای موتور به یکباره افت پیدا می کند و باعث انقباض و انبساط درون سیلندر می شود و امکان ترک برداشتن سیلندر بسیار زیاد است. پس با توجه به توضیحاتی که گفته شد نتیجه می گیریم این قطعه را هرگز نباید از خودرو جدا کرد.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید این قطعه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *