کالیمبا چیست؟ نکات مهم هنگام خرید ساز کالیمبا

امروز در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از سازهای سنتی تیغه‌ای به نام کالیمبا آشنا کنیم. شاید در نگاه اول این نام برای شما ناشناخته و حتی عجیب به نظر برسد، یا حتی این وسیله را تا به حال ندیده باشید. اما برای کسانی که با موسیقی سنتی کشور های مختلف آشنایی کامل دارند، یک سازه بسیار معروف و سرشناس است. کالیمبا در واقع یک ساز سنتی مربوط به کشور آفریقا می‌باشد و در زبان این کشور به معنای ساز کوچک است.  مدل‌های زیادی از این ساز با توجه به ذوق و سلیقه بومیان آفریقایی ساخته شده که هر یک دارای نام خاصی هستند.

به عنوان: مثال در آفریقای مرکزی به‌آن مالیمبا در زیمباوه به آن کانوکوبلا و در جزایر کارائیب به‌آن کالیمبا می‌گویند. البته در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان به آن پیانوی شستی هم گفته می شود. این ساز امروز هم به یک ساز معروف جهانی تبدیل شده و علاقه‌مندان زیادی به نواختن این ساز مشغول هستند. معمولاً روی این ساز تعدادی تیغه فلزی وجود دارد که یک سر آن به ساز متصل و با دست و انگشت به سر دیگر آن ضربه زده می‌شود. به علت اینکه با ضربه زدن به تیغه‌ها نواخته می شود به آن ساز تیغه‌ای هم می‌گویند.

اگر شما هم جزو علاقمندان به ساز کالیمبا هستید و تصمیم به خرید این ساز خوش صدا گرفته‌اید، اما با توجه به تنوع مدل‌ها و قیمت‌ها برای خرید این ساز با مشکل مواجه شده‌اید، اصلاً نگران نباشید. ما در این مطلب به شما نکات مهمی را می آموزیم که هنگام خرید ساز کالیمبا باید به آن توجه داشته باشید.

کالیمبا چیست؟

یکی از سازهای معروف که شباهت زیادی به زنبورک دارد و برای نواختن موسیقی سنتی آفریقا مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه این ساز در سراسر جهان علاقه مندان زیادی دارد و در جای جای جهان نواخته می‌شود. این وسیله دارای چند تیغه فلزی است که با ضربه زدن انگشت به آن‌ها نت‌های زیبای موسیقی اجرا می‌شوند. به دلیل داشتن این تیغه‌ها به آن ساز تیغه‌ای (lamellaphones) هم گفته می‌شود.

تاریخچه‏ ساز آفریقایی‌ کالیمبا:

  • پیدایش این ساز به قبل از عصر آهن برمیگردد به‌طوری‌ که نمونه‌های اولیه کالیمبا دارای تیغه‌های چوبی بودند. بعد از اختراع فلز در عصر آهن سازندگان ساز به این نتیجه رسیدند که فلز می‌تواند صدای زیباتری تولید کند به همین دلیل جنس تیغه ها از چوب به فلز تغییر کرد.
  • این ساز اولین بار در قرن بیستم میلادی به وسیله یک قومیت شناس امریکایی در آفریقا کشف و در سال ۱۹۶۰ میلادی به آمریکا برده شد و توسط یک شرکت تولید کننده اسباب بازی در ایالت نیوجرسی تولید و به بازار جهانی عرضه شد.

نحوه نواختن ساز کالیمبا:

نواختن این ساز بسیار ساده است به طوری که شما بدون داشتن هیچ زمینه‌ای در مورد موسیقی هم می‌‌توانید آن را بنوازید. خوشبختانه بر روی تیغه های این ساز نت های موسیقی حکاکی شده‌اند همین امر باعث آسان شدن یادگیری این ساز می شود. شما در میان وسایل جانبی این ساز می‌توانید تعدادی برچسب پیدا کنید. این برچسب‌ها روی دستگاه نصب می‌شوند و سرعت یادگیری شما را افزایش می دهند.

اجزای تشکیل دهنده کالیمبا:

کالیمبا از یک بدنه چوبی که روی آن کاسه انعکاس صدا وجود دارد و تعدادی تیغه فلزی که با ارتعاش مسئول تولید صدا هستند تشکیل می‌شود. البته در مدل‌های جدید تعدادی آهنربا درون بدنه چوبی آن نصب می شود. زمانی با انگشت تیغه های ساز ضربه وارد می‌کنید یک ارتعاش ایجاد می‌شود. پس می توان نتیجه گرفت صدای این ساز به وسیله میدان مغناطیسی و آهنربا تولید می شود.

وزن و اندازه ساز کالیمبا:

این ساز به صورت استاندارد در سراسر جهان با ابعاد ۱۳×۱۸ تولید می‌شود. وزن آن چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم می‌باشد. البته همان‌طور که گفته شده این ساز در کشورهای مختلف دچار تغییراتی شده، یعنی ممکن است با ابعاد و وزن‌های دیگری هم دیده شود.

نحوه کوک کردن ساز کالیمبا:

کالیمبا هم مانند سایر سازها برای اینکه صدای صاف و رسایی داشته باشد نیاز به کوک کردن دارد. البته در بیشتر مواقع سازی که خریداری می کنید به وسیله سازنده کوک شده و به شما تحویل داده می شود. اگر ساز به شکل کوک نشده به دستتان رسید، می‌‌توانید آن‌را به وسیله تیونر یا اپ مخصوص کوک کالیمبا روی تلفن همراه خود کوک نمایید. در کل کوک کردن این ساز از سه حالت به دور نیست.

  1. کوک دو ماژور
  2. کوک سُل ماژور
  3. کوک سی ماژور

البته معروف ترین نوع کوک در این ساز دو ماژور است که به وسیله سازنده ساز روی این مدل کوک می‌شود. این موضوع را هم در نظر داشته باشید، برای اجرای برخی از ملودی‌ها نیاز به نوع دیگری از کوک‌ها دارید. البته پیشنهاد می کنم تا زمانی که این ساز را حرفه‌ای فرا نگرفته‌اید به تیغه های آن دست نزنید.

خواص درمانی ساز کالیمبا:

همان‌طور که می‌دانید موسیقی می‌تواند نقش مثبتی بر روحیه شخص نوازنده داشته باشد. امروزه با توجه به مشغله‌های فکری و مشکلات متعدد زندگی انسان‌ها نیاز به آرامش بیشتری دارند. طبق مطالعات و تحقیقاتی سایت بس مارک روی نوازندگان این ساز انجام داده است. نود درصد اشخاص با نواختن این ساز به آرامش روحی دست پیدا کرده‌اند، به طوری که گویی در زندگی هیچ مشکلی نداشته و ندارند. پس نواختن کالیمبا می‌تواند منجر به آرامش اعصاب شما شود.

راهنمای خرید ساز کالیمبا:

شما برای خرید هر وسیله‌ای نیاز به یک سری اطلاعات مفید و مختصر در مورد آن محصول دارید تا بتوانید خرید موفقی داشته باشید. به همین منظور سایت بس مارک در ادامه به شما نکاتی را آموزش می‌دهد که به وسیله آن‌ها می‌توانید ساز کالیمبا مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

نکات مهم هنگام خرید ساز کالیمبا:

  • قیمت ساز کالیمبا: قبل از هر کاری به میزان بودجه برای خرید ساز کالیمبا را مشخص کنید. با مشخص کردن میزان بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع ساز: این ساز هم مانند سایر آلات موسیقی در کشورهای مختلف با توجه به رسم و رسومات آن کشور دچار تغییراتی شده است. برای مثال در آفریقای مرکزی نوعی از این ساز وجود دارد که به آن مالیمبا می‌گویند. در کشور زیمباوه نوع کانوکوبلا و در جزایر کارائیب هم نوعی از کالیمبا وجود دارد که در سراسر جهان به این مدل وجود دارد.
  • جنس چوب: به جنس چوبی که ساز از آن ساخته می‌شود، توجه کنید. البته روز به روز این محصول در حال پیشرفته شدن است و ممکن است از شیشه ساخته ‌شود. مبنای ما مدل اولیه این محصول می‌باشد که با چوب ساخته می‌شود. چوب درخت گردو، افرا و توت بهترین نمونه چوب برای ساخت این ساز هستند.
  • جنس تیغه: اگر به دنبال یک کالیمبای خوش صدا و باکیفیت هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما به جنس تیغه‌ها توجه کنید. به سراغ مدلی بروید که دارای تیغه‌های استیل فنری است. زیرا فلز استیل بسیار مقاوم بوده و در شرایط آب‌ و‌ هوایی مرطوب دچار زنگ زدگی نمی‌شود.
  • تعداد تیغه: تعداد تیغه ‌های این ساز در مدل‌های مختلف متفاوت است. در برخی مدل‌ها ۷ تیغه وجود دارد و در برخی مدل‌ها ۱۱ تیغه. هرچه تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد، نواختن آن سخت تر می‌شود. پس اگر برای اولین بار می‌خواهید این ساز را بخرید سراغ مدل‌هایی بروید که دارای تیغه کمتری هستند. زیرا یادگیری آن‌ها ساده‌تر است.
  • لوازم جانبی: برای نگهداری این ساز نیاز به یک کیف نگهدارنده دارید، به طوری که داخل این کیف باید یک چکش کوچک وجود داشته باشد. شما به وسیله این چکش می‌توانید به تیغه.های ساز ضربه زده و آن را کوک نمایید.
  • برچسب‌های رنگی: معمولا همراه ساز تعدادی برچسب رنگی وجود دارد که می‌توانید آن را روی نوک تیغه‌ها نصب کنید. همان طور که در ابتدای متن گفته شد این برچسب‌ها به یادگیری سریع‌تر شما کمک می‌کنند. البته این برچسب‌ها را می‌توانید به صورت جداگانه در کنار ساز خریداری کنید.

روش نگهداری از ساز کالیمبا:

  1. این ساز را هرگز در محیط گرم و مرطوب نگهداری نکنید. زیرا گرما باعث از هم گسیخته شدن چسب قطعات بدنه و رطوبت باعث پوسیدگی چوب و زنگ زدن تیغه‌ها می‌شود.
  2. هنگام نواختن به تیغه‌های ساز ضربه‌های شدید وارد نکنید، وارد کردن ضربه شدید باعث کنده‌شدن تیغه‌ها می‌شود.
  3. همیشه ساز را در دمای اتاق یا همان ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. تغییرات دمایی باعث ترک برداشتن چوب بدنه و از کوک خارج شدن ساز می‌شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می‌توانید ساز کالیمبا مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های ساز کالیمبا ارزان، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را درافت کنید.

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ساز کالیمبا در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *