بوئینگ و ایرباس خواستار تعویق راه‌اندازی شبکه‌ی پرسرعت ۵G شدند

رؤسای بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هواپیماهای تجاری، بوئینگ و ایرباس از دولت بایدن خواسته‌اند تا عرضه‌ی سرویس شبکه‌ی سلولی ۵G را در آمریکا به تعویق بیندازد.

درخواست دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در پی افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی تجهیزات حیاتی ایمنی پرواز صورت می‌گیرد. نسل بعدی اینترنت بی‌سیم، اگرچه سریع‌تر از نسل‌های قبلی است و مزایایی مانند تأخیر کمتر، اتصال بهتر و ارتباط آسان‌تر را به همراه دارد، اما هم‌اکنون یک آشفتگی سراسری برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده است.

حالا غول‌های سازنده‌ی هواپیما، بوئینگ و ایرباس نگرانی‌هایی را درباره‌ی فناوری جدید مطرح کرده‌اند. «دیوید کالهون» (David Calhoun) مدیرعامل بوئینگ و «جفری نیتل» (Jeffery Knittel) مدیرعامل ایرباس آمریکا، نامه‌ای مشترک به وزیر ترابری این کشور «پیت بودجج» (Pete Buttigieg) نوشتند و اعلام کردند که عرضه‌ی نزدیک ۵G در ۵ ژانویه (۱۵ دی) می‌تواند باعث ایجاد تداخلی شود که ممکن است بر توانایی هواپیماها و عملکرد ایمن آن‌ها اثر بگذارد.

نگرانی آن‌ها درباره‌ی ارتفاع‌سنج‌های راداری است که خلبانان خطوط هوایی تجاری از آن برای فرود ایمن در شرایط دید کم استفاده می‌کنند. یک تحلیل ادعا می‌کند که تداخل ۵G می‌تواند صدها هزار پرواز در سال را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تأخیر یا تغییر مسیر آن‌ها شود. مدیران عامل این شرکت‌ها اضافه کردند که تأثیرات اجازه دادن به ۵G برای استقرار «بسیار گسترده است و زمانی رخ می‌دهد که صنعت هوانوردی هنوز در حال مبارزه با شرایط ایجاد شده پس از بحران سلامت است.»

پیشنهاد تازه مطرح شده‌ی آن‌ها خواستار محدود کردن قدرت انتقال شبکه‌ی ۵G در نزدیکی فرودگاه‌ها است و از دولت بایدن می‌خواهد با کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای تصویب طرحی مشابه همکاری کند. گفتنی است چندی پیش اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد.

در این بیانیه‌ی مشترک آمده است: «ما با مقامات هوانوردی، رهبران دولتی، خطوط هوایی و گروه‌های صنعتی برای اطمینان از ایمنی عملیاتی پیوسته‌ی هواپیماها در کل سیستم هوانوردی در سراسر جهان همکاری می‌کنیم.»

اپراتورهای بزرگ مخابراتی مانند «ای‌تی‌اندتی» (AT&T) و «ورایزن» (Verizon) امیدوار بودند پس از دریافت مجوزهای میلیاردی در ماه فوریه، استفاده از شبکه‌ی سلولی ۵G را به‌طور رسمی در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) آغاز کنند. آن‌ها چندین بار راه‌اندازی این شبکه را به تعویق انداختند و در ماه نوامبر از برنامه‌ی خود برای استقرار ۵G در ۵ ژانویه خبر دادند.

منبع: Auto Evolution

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *