بیش از ۹۹.۹ درصد تحقیقات علمی انسان را منشا تغییرات اقلیمی می‌دانند

تحقیقی که به بررسی ۸۸,۱۲۵ مطالعه درباره تغییرات اقلیمی پرداخته می‌گوید بیش از ۹۹.۹ درصد از مقاله‌هایی که همتاداوری شده‌اند موافقند که این تغییرات عمدتا توسط انسان‌ها به وجود آمده‌اند.

پژوهش حاضر اطلاعات مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ را به‌روز می‌کند که گفته بود ۹۷ درصد از مطالعات انجام گرفته بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۲ به این نتیجه رسیده‌اند که فعالیت‌های انسانی موجب تغییرات اقلیمی زمین شده‌اند. حالا در این تحقیق مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته که در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا نوامبر ۲۰۲۰ انجام گرفته‌اند. محققان می‌خواستند ببینند نظر جامعه علمی درباره منشا تغییرات اقلیمی عوض شده است یا نه.

«مارک لیناس» از دانشگاه «کورنل» که نویسنده ارشد این مقاله است، می‌گوید: «قطع به یقین می‌توانیم بگوییم که اجماع جامعه علمی حالا به بیش از ۹۹ درصد رسیده و جای شکی درباره واقعیت تغییرات اقلیمی متاثر از فعالیت انسان‌ها باقی نمی‌گذارد.»


«بنجامین هولتون»، رئیس دانشکده کشاورزی و علوم زیستی دانشگاه کورنل و دیگر نویسنده این مقاله می‌گوید: «حیاتی است که نقش اساسی نشر گازهای گلخانه‌ای را بپذیریم تا بتوانیم به سرعت راهکارهای جدید را اتخاذ کنیم، چون همین حالا هم شاهد آثار فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی بر کسب و کارها، مردم و اقتصاد هستیم.»

عموم مردم و سیاستمداران علی‌رغم چنین نتایجی هنوز به باورهای نادرست اعتقاد دارند و مدعی‌اند که جامعه علمی هنوز بر سر منشا اصلی تغییرات اقلیمی دارای اختلاف‌نظر است. مرکز تحقیقات Pew در سال ۲۰۱۶ دریافت که فقط ۲۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند تقریبا همه دانشمندان باور دارند که تغییرات اقلیمی تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی به وجود آمده است.

پژوهشگران برای انجام این تحقیق ابتدا ۳ هزار مطالعه تصادفی در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ را بررسی کردند و متوجه شدند که فقط ۴ مطالعه درباره تاثیر انسان بر تغییرات اقلیمی تردید دارند. آن‌ها در ادامه الگوریتمی ساختند تا به دنبال کلیدواژه‌هایی مثل «خورشیدی»، «پرتوهای کیهانی» و «چرخه‌های طبیعی» که احتمال داده می‌شد در مقاله‌های معارض وجود داشته باشد، بگردد. در پایان بررسی‌ها نشان داد که فقط ۲۸ مقاله به‌طور مستقیم در خصوص منشا این تغییرات تردید داشتند و همه آن‌ها در ژورنال‌های کوچک چاپ شده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *