ترسیم نقشه سه بعدی اجرام فضایی در مسیر زمین

ستاره شناسان هر ساله ده ها سیارک و دنباله دار را کشف می کنند و در این میان برخی از این اجرام، به عنوان اجرام فضایی نزدیک به زمین محسوب می شوند که در مدار حرکتی خود از منظومه شمسی و مجاورت سیاره ما عبور می کنند.

زمین تاکنون شاهد برخورد سیارک ها و دنباله دارهای بزرگ و کوچک متعددی بوده و برخی از این اجرام فضایی در برخورد با جو و پیش از رسیدن به زمین از بین رفته و برخی نیز با آن برخورد می کنند. بررسی های علمی صورت گرفته نشان می دهد تجربه برخورد یک شی آسمانی بزرگ با زمین می تواند عواقبی بسیار وخیم در پی داشته باشد و به همین دلیل تیمی از ستاره شناسان ناسا این اجرام را به دقت ردیابی کرده و در صورتی که  خطری برای زمین داشته باشند، آن ها را شناسایی و در موردشان تصمیم می گیرند.

در این راستا سازمان فضایی ناسا یک ابزار تجسم سه بعدی به نام چشم ناسا در سیارک ها یاNASA’s Eyes on Steroids را برای کاوش اجرام نزدیک به زمین که به مدار سیاره ای ما نزدیک می شوند، معرفی کرده است.

چشم ناسا در حقیقت یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب به صورت سه بعدی است که تمام مدارهای شناخته شده اجرام فضایی نزدیک زمین را به تصویر می کشد. با استفاده از نوار لغزنده در پایین صفحه، شما می توانید به سرعت به جلو و عقب سفر کرده و حرکت مداری این اجرام را در طول زمان مشاهده کنید.

گفتنی است ناسا این برنامه را با آخرین داده های مبتنی بر تصاویر تلسکوپ ها و مراکز رصد خود به روز کرده و هرگاه  یک شی جدید کشف می شود، مدار آن محاسبه و به برنامه اضافه می شود. به گزارش سیناپرس، ناسا این ابزار را با پشتیبانی دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا در مقر آژانس در واشنگتن و مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین ،  توسعه داده است.

به گفته کارشناسان، این ابزار جدید به ما امکان می دهد تا بسیاری از اجرام فضایی نزدیک زمین را کشف کنیم. علاوه بر قابلیت های فوق، شما می توانید در این برنامه برگه «رویداد» را انتخاب  و مدل‌های متحرک مفصلی از اجرام فضایی و احتمال برخورد سیارک‌ ها یا دنباله‌ دارها را مشاهده کنید.

چشم ناسا به صورت کاملاً تعاملی و در لحظه از داده های علمی برای کمک به تجسم سیارک ها و مدارهای دنباله دارهایی که به دور خورشید می گردند استفاده می کند. شما کافی است در این برنامه روی سیاره، قمر یا سیارک مورد نظر خود  کلیک کنید تا همراه با آن سفری آغاز و در مسیر این شی در فضای بی کران به تماشای سایر سیارات و ستاره های دیگر بپردازید. گفتنی است این اجرام جذاب نزدیک به زمین به صورت سه بعدی و بسیار زیبا ترسیم شده و کاربران قادر به کشف مطالبی متعدد در رابطه با آن ها هستند.

جیسون کریگ، تهیه‌ کننده فنی تیم توسعه و کاربردهای فناوری تجسمی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، در رابطه با چشم ناسا گفت: ما می‌خواستیم که بررسی و پایش سیارک‌ها تا حد امکان کاربرپسند بوده و داستان ‌هایی درباره اکتشاف های مرتبط با این اجرام شگفت ‌انگیز بیان کنیم. . هر شی فضایی نزدیک به زمین را می توان در داخل این برنامه پیدا کرده و از زاویه دید  فضاپیماهایی که از این اشیا بازدید کرده اند، به تماشا نشست.
برای دسترسی به این برنامه آنلاین کافی است اینجا را کلیک کنید.