لحن صدایتان را تغییر دهید تا در محیط کار موفق شوید

تقریبا تمامی افراد شاغل در طول ساعات کاری خود با دیگران در تعامل هستند و در این میان نوع و نحوه بیان درخواست ها و دستورات می تواند نقشی کلیدی در موفقیت و اجابت درخواست ایفا کند. به گفته پژوهشگران، لحن صدا دارای اهمیت زیادی در این رابطه است.
 محققان دانشگاه ایالتی آیووا در مطالعات اخیر خود دریافتند، دو استراتژی ارتباطی متمایز برای بحث در مورد مسائل مربوط به کار وجود دارد که از سوی این پژوهشگران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر این اساس، نحوه بیان انتقادات یا پیشنهادات می تواند بر درک همکاران و مدیران  تأثیر بگذارد. این تحقیقات نشان می‌دهد در حالی که انتقاد سازنده مثبت تلقی می شود، داشتن لحن حمایتی در گفتار بسیار با اهمیت است.
تحقیقات نشان می دهد که آنچه در جمع مطرح می شود، ایده‌های پیشنهادی و روشی که از دیگران حمایت می‌کنیم، شخصیت اصلی ما را به همکارانمان نشان می‌دهد که این امر می تواند افراد را به سمت ما جذب یا آنها را دفع کند.
پژوهشگران همچنین دریافتند که کارکنانی که از تن صدای حمایت کننده استفاده می کنند، بیشتر از دیگرانی که از صدای چالش برانگیز استفاده می کنند، برای پروژه های تیمی انتخاب می شوند. 
در همین راستا، یک صدای چالش برانگیز می تواند وضعیت موجود را زیر سوال برده و ایده های بالقوه ای برای بهبود شرایط ارائه دهد. به باور محققین،  استفاده از این نوع لحن می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد چراکه برخی از مدیران و همکاران ممکن است آن را منفی و گستاخانه تفسیر کنند. با این حال، در بسیاری از موارد به چالش کشیدن وضعیت موجود نیز نشان دهنده شایستگی یا تخصص شخص گوینده محسوب می شود. از سوی دیگر، صدای حمایت کننده نشان دهنده نزدیک و قابل اعتماد بودن است و به ترویج روابط فردی قوی و بهبود ارتباطات و هماهنگی کارمندان تأکید دارد.
در خاتمه گفتنی است بر اساس یافته های این پژوهش می توان استنباط کرد که کارمندان می‌توانند از این یافته‌ها برای درک بهتر اینکه چگونه نحوه سخن گفتن آن ها در شکل دهی ارتباطات کاریشان نقش داشته باشد، استفاده کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی مدیریت منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *