چگونه می‌توان هوای تازه‌تری داشت؟

 تیمی از محققین دانشگاه نیوسوت ولز استرالیا، دریافته‌اند که سوسپانسیون گالیوم مایع فلزی که در دمای اتاق به شکل جامد است، ولی در دمای حدود ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به‌صورت مایع درمی‌آید، می‌تواند در دمای اتاق، دی‌اکسیدکربن را تبدیل به محصولات جامد کربنی و اکسیژن کند.

دانشمندان می‌گویند که این روش می‌تواند کاربردهای صنعتی زیادی در زمینه‌ی از بین بردن دی‌اکسیدکربن داشته باشد. در واقع با این تکنولوژی با هزینه‌ای کاملاً رقابت‌پذیر، فرآیندی برای تبدیل دی‌اکسیدکربن ارائه شده است. از این روش می‌توان در خودروها برای تبدیل گازهای اگزوز استفاده کرد. در کارخانه‌های صنعتی بزرگ نیز می‌توان این روش را در مقیاس‌های بزرگ برای رفع آلودگی‌های ناشی از دودکش‌ها استفاده کرد.

دانشمندان دانشگاه نیوسوت ولز در حال حاضر این روش را در ابعاد ۲.۵ لیتری مورد استفاده قرار داده‌اند که می‌تواند در هر دقیقه ۱۰۰ سی‌سی دی‌اکسیدکربن را دریافت کرده و تبدیل به اکسیژن و دیگر ترکیبات جامد کند. آن‌ها با بکارگیری یک ماهه این سیستم دریافته‌اند که دستگاه ساخته شده در طول زمان بازدهی خود را از دست نمی‌دهد.

فرآیندی که گالیوم مایع برای تبدیل دی‌اکسیدکربن استفاده می‌کند، در حقیقت گرفتن گاز دی‌اکسیدکربن توسط حلال موجود در اطراف نانوذرات گالیوم است. راکتور تهیه شده توسط دانشمندان همچنین حاوی لوله‌های جامد نقره‌ای در اندازه‌های نانو است که باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی تریبوالکتریک می‌شود. تریبوالکتریک واکنشی است که در سطح تماس مایع با جامد به خاطر وجود اصطکاک بین این دو سطح رخ می‌دهد. اصطکاک موجود باعث جرقه زدن و در نتیجه شروع واکنش می‌شود. این واکنش باعث شکسته شدن دی‌اکسیدکربن می‌شود و آن‌را تبدیل به گاز اکسیژن و صفحات کربنی می‌کند. این صفحات کربنی به خاطر تفاوت چگالی به سمت سطح مایع حرکت می‌کنند و به راحتی قابل استخراج هستند.

دانشمندان در این روش توانسته‌اند با توان مصرفی ۲۳۰ کیلووات به بازده ۹۲ درصدی دست یابند و یک تُن دی‌اکسیدکربن را تبدیل به اکسیژن و مواد کربنی کنند.

به گفته‌ی دانشمندان این فرآیند واقعاً فرآیندی سبز محسوب می‌شود و محصولات کربنی که طی انجام آن تولید می شوند، دارای ارزش بالایی هستند و از آن‌ها می‌توان الکترودهای باتری‌ها را ساخت. این محصولات را همچنین می‌توان برای تولید مواد فیبر کربنی به کار برد.

دانشمندان در حال کار برای ساخت دستگاه تبدیل دی‌اکسیدکربن در مقیاس‌های بزرگ هستند. دستگاه بزرگ‌تر این فرآیند دارای یک مخزن به طول ۱۲ متر است که می‌تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *