کم خوابی به مغز نوجوانان آسیب می زند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد هر خواب طولانی برای نوجوانان خیلی خوش آیند نیست با این حال ، توقع والدین از خوابیدن فرزندانشان در یک ساعت مشخص معقول و درست است.

  دانشمندان بیمارستان کودکان بوستون ماساچوست، طی گزارشی اعلام کردند که خواب ناکافی می تواند برای رشد ذهنی پیش از سنین نوجوانی کاملاً ویرانگر بوده و به طور بالقوه منجر به مشکلات حافظه، توجه و بیماری های عاطفی در آینده شود.

در حالی که پیش از این مطالعات بیشماری در راستای اهمیت خواب انجام گرفته، اما این پژوهش جزئیات بیشتری را در مورد مکانیسم ذهن و اتفاقات مغزی در اثر کمبود خواب بین نوجوانان بررسی می کند.

کاترینا استامولیس (Caterina Stamoulis)، محقق ارشد و دکتری عصب شناسی کودکان، در یک بیانیه رسانه ‌ای گفت: اوایل سنین نوجوانی زمان حیاتی در رشد مغز تلقی می شود. در این دوره، مدارهای مغزی نوجوانان به سرعت در حال بلوغ هستند، به ویژه مدارهایی که مسوول فرآیندهای فکری سطح بالاتر مانند تصمیم گیری، حل مساله، توانایی پردازش و ادغام اطلاعات را شامل می شوند. مطالعات ما نشان می‌دهد که خواب ناکافی می‌تواند پیامدهای زیان باری برای سلامت ادراکی و روانی کودکان و نوجوانان در پی داشته باشد.

پژوهشگران در این پروژه تحقیقاتی به بررسی داده های تصویربرداری خواب و مغز ۵۵۰۰ نوجوان بین ۹ تا ۱۱ سال پرداخته و همچنین سوالاتی از والدین این کودکان درباره خواب فرزندشان پرسیده شد که شامل انواع مسائل خواب مانند مشکل به خواب رفتن، بیدار شدن های مکرر، مشکل در بیدار شدن، خروپف، مشکلات تنفسی و کابوس بود.

در همین حال، تیم پژوهشی داده ‌های مغزی هر یک از نوجوانان را  از طریق تصویر برداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) جمع ‌آوری کرده و  محاسبات پیچیده مغزی را شناسایی و بررسی کردند.

این فرآیند منجر به کشف این موضوع شد که عناصر خواب ناکافی در میان نوجوانان با بازده کمتر مغز در ارتباط مستقیم هستند. این عناصر عبارتند از: زمان طولانی برای به خواب رفتن، بیدار شدن های مکرر در شب، زمان خواب کوتاه و اختلالات تنفسی در خواب. 

در همین راستا، دانشمندان همچنین تغییرات شبکه غیر طبیعی را در نواحی مختلف مغز افراد کم خواب از جمله نواحی قشر مغز، تالاموس، عقده های قاعده ای، هیپوکامپ و مخچه را مشاهده و مورد بررسی قرار دادند.

طبق مطالعات اینگونه به نظر می رسد که خواب ناکافی دارای تاثیرات منفی فراوانی بر مغز نوجوانان است. به گزارش سیناپرس، برخی از تفاوت‌های نژادی و جنسیتی نیز در نتایج به دست آمده تاثیر گذار هستند. همچنین دختران نسبت به پسران دارای بازه خواب کوتاه تری بین ۸ تا ۹ ساعت بوده و پسران بین ۹ تا ۱۱ ساعت می خوابند که البته زمان بیشتری نیز برای به خواب رفتن نیاز دارند.

شرح کامل این پژوهش در مجله Cerebral Cortex Communications منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *