گروه خونی در ابتلای به بیماری ها نقش دارد

پژوهش های محققان سوئدی نشان می دهد که گروه های خونی می تواند در ابتلا افراد به برخی بیماری ها نقش داشته باشد.
بسیاری از مردم باور دارند که گروه خونی آن‌ها شخصیتشان را تعیین می‌کند، یا اینکه برخی از غذاها ممکن است بر اساس گروه خونی، فرم بدنی را تقویت کنند. هرچند این باورها لزوما مبنای علمی نداشته و واقعیت ندارند اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که گروه های خونی ممکن است افراد را مستعد ابتلا به برخی بیماری ها کند.
محققان دریافتند برخی گروه های خونی خاص با افزایش خطر ایجاد لخته، مانند ترومبوز ورید عمقی (DBT) و سایر شرایط خونریزی و همچنین فشار خون بالا ناشی از بارداری رو به رو می شوند. علاوه بر این تحقیقات فوق، ارتباط بین گروه های خونی B و O و تشکیل سنگ کلیه را نشان داد. این یافته‌ها بینش تازه‌ای در مورد استعداد بیماری بر اساس گروه خونی ارائه می ‌دهند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که افراد دارای گروه خونی A یا B در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی بوده در حالی که افراد گروه O بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات خونریزی هستند.
در این پروژه تحقیقاتی، بیش از پنج میلیون نفر در سوئد مورد مطالعه قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا گروه خونی A- B- O و مثبت/منفی بودن آنها با بیماری های خاصی مرتبط است یا خیر. این تیم، گروه های خونی را با بیش از هزار اختلال مقایسه کرد.داده‌ها ۴۹ بیماری مرتبط با گروه‌های خونی خاص و یک اختلال مرتبط با گروه RhD را نشان دادند.

دکتر تورستن داهلین (Torsten Dahlén) از دپارتمان پزشکی سولنا در موسسه کارولینسکا در سوئد و از پژوهشگران این تیم در این رابطه می گوید: هنوز اطلاعات بسیار کمی در مورد اینکه آیا افراد دارای گروه های خونی RhD مثبت یا RhD منفی ممکن است در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری ها باشند یا اینکه چه تعداد بیماری دیگر ممکن است تحت تأثیر گروه یا گروه خونی قرار گیرند، وجود دارد. برای کمک به پر کردن این شکاف، ما از یک رویکرد بی‌طرفانه برای بررسی ارتباط بین گروه‌های خونی A- B- O و گروه‌های RhD و بیش از هزار بیماری استفاده کردیم.

این مطالعه نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی A در معرض خطر افزایش لخته‌ هایی مانند DBT هستند و افراد دارای گروه خونی نوع O به طور کلی در خطر ابتلا به خونریزی قرار دارند. علاوه بر این، زنان دارای آنتی ژن نوع O ویا RhD (گروه خونی مثبت) بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری بودند.
 از سوی دیگر مطالعات انجام شده نشان داد خطر بروز سنگ کلیه در افرادی که دارای گروه خونی B هستند، کمتر است. بر اساس یافته ها، افراد دارای گروه خونی AB با هیچ یک از بیماری های خاص ارتباط نداشتند. با این حال به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته‌ ها و شناسایی دلایل جایگزین برای این ارتباط بین گروه‌های خونی خاص و افزایش خطر بیماری‌های خاص مورد نیاز است. شرح کامل این یافته و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله eLife منتشر شده و قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *