۵ ورزش که بیشترین بهره را از هوش مصنوعی می‌برند

در این مقاله برخی از مثال‌های کاربرد هوش مصنوعی را در ۵ رشته ورزشی از جمله فوتبال، بیسبال، تنیس، بسکتبال و کریکت را بررسی می‌کنیم و برخی از استارتاپ‌های فعال در این حوزه را به شما معرفی خواهیم کرد.

اگر می‌خواهید با کاربرد هوش مصنوعی در این رشته‌های ورزشی آشنا شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

۱. کریکت
در کریکت  هوش مصنوعی برای بهبود استراتژی بازی استفاده می‌شود و با استفاده از یادگیری ماشین می‌توان نتیجه استراتژی‌ها را پیش‌بینی کرد. به لطف قدرت هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها به مطلوب‌ترین حد خود رسیده است و با استفاده از سیستم بررسی تصمیم (UDRS)، در تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری صحیح نقش اساسی دارد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای توسعه استادیوم‌های سرپوشیده یا استادیوم‌های بسته استفاده شود که می‌تواند ادامه بازی حتی در شرایط بد آب و هوایی را تضمین کند.


۲. بیسبال
یکی از مهمترین مواردی که هوش مصنوعی موفق به ایجاد تحول در این ورزش شده است، تحلیل مهارت‌های بازیکنان است. هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات مربوط به بازیکنان را جمع‌آوری کند، از جمله سرعت متوسط و زاویه ضربه زدن به چوب یا سرعتی که بازیکنان توپ را به بیرون پرتاب کنند. این اطلاعات از جنبه‌های مختلف بسیار کاربردی است؛ به بازیکنان بینش دقیقی در مورد مهارت‌های خود یا رقبای خود می‌دهد، به مربی‌ها و باشگاه‌های ورزشی کمک می‌کند تا بهترین بازیکنان را با اطلاعات جامع و دقیق از مهارت‌های‌شان برگزینند، امکان پیش‌بینی عکس‌العمل‌های بازیکنان را طبق داده‌های قبلی فراهم می‌کند و غیره.

در این ورزش با استفاده از واقعیت مجازی، ابزاری شبیه‌سازی شده که باتر می‌تواند تمرین‌های هوشمندی داشته باشد، یعنی بعد از هر ضربه قدرت دست، میزان درستی پرتاپ، میزان شتاب و اطلاعاتی از این قبیل را دریافت می‌کند که می‌تواند ضربات خود را بهترین حالت ممکن مدیریت کند و با شناخت کافی ضربه بزند.
 

۳. فوتبال
الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند منجر به توسعه مهارت‌های بازیکنان، مربی‌ها، تیم‌ها، داروان شود و حتی به بهبود تجربه علاقه‌مندان به این ورزش کمک کنند و هیچ شکی در آن نیست. فناوری هایی مانند Goal Line Technology (GLT) ، Video Assistant Referee (VAR) به داوران این امکان را می‌دهد که تصمیم‌گیری صحیح در طول بازی داشته باشند، و کارایی بازی را بهبود بخشند. در زمینه پیش‌بینی بازی، Olocip (یک شرکت مستقر در مادرید) از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا با توجه به عملکرد تیم‌ها و بازیکنانشان ۱۵ دقیقه آینده بازی زنده را پیش‌بینی کند.
 

۴. تنیس
فناوری پیشگامانه Watson AI که توسط کمپانی IBM معرفی شده توانایی درک، یادگیری و تعامل دارد؛ این فناوری به طرفداران تنیس این امکان را می‌دهد تا تجربه دیدن بازی از نزدیک را داشته باشند، بنابراین بینش ارزشمندی کسب می‌کنند و تجربه تماشای آنها را بهبود می‌بخشند. IBM Watson می‌تواند بهترین لحظات یک مسابقه را شناسایی کند به این صورت که با گوش دادن به سر و صدای جمعیت و درک احساسات و  واکنش آن‌ها و همچنین بررسی زبان بدن تماشاچیان لحظات حساس را شناسایی و ثبت می‌کند و با استفاده از تمام این موارد ویدیو‌های تاثیرگذار تولید کرده و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.


۵. بسکتبال
تیم‌های بسکتبال می‌توانند متمرکز بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فعالیت خود را بهبود دهند. با استفاده از computer vision و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان به بهبود بازیکنان بسکتبال و هدف‌گیری صحیح آن‌ها کمک کرد. با کمک هوش مصنوعی می‌توان بازیکن، تور و خط سه امتیازی را تشخیص مشخص کرد و پیش‌بینی کرد که توپ پرتاب شده توسط بازیکن در چه شرایطی وارد تور می‌شود. هوش مصنوعی آمارهای دیگری مانند زاویه پرتاب، پرش، زمان واکنش و زاویه پا را می‌تواند به بازیکنان ارائه دهد تا کنترل خوبی بر بازی خود داشته باشند.

کمپانی‌های ورزشی که متمرکز بر هوش مصنوعی هستند
Nex Team – با راه‌اندازی برنامه HomeCourt به بازیکنان بسکتبال و برخی رشته‌های دیگر کمک می‌کند تا با کمک برنامه‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتر عکس‌العمل‌های هدفمند داشته باشند.

Catapult – این شرکت یک فناوری پوشیدنی برای بازیکنان فوتبال طراحی کرده که به بازیکنان این امکان را می‌دهد که از ظرفیت‌های بالقوه خود در جهت موفقیت در بازی استفاده کنند و عملکرد خود را بهبود دهند.

Dojo Madness – این برنامه یک ابزار مربیگری مجازی است که عملکرد بازیکنان را بررسی می‌کند و در جهت بهبود بازی به آن‌ها توصیه‌هایی می‌کند و بعد از اتمام بازی تجزیه تحلیل خود را به بازیکنان ارائه می‌دهد تا بینش خوبی نسبت به عملکرد خود پیدا کنند.

Mustard – از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مکانیک ورزشکاران استفاده می‌کند و نکاتی را برای بهبود عملکرد آن‌ها ارائه می‌دهد.

Asensei – یک پلت فرم مربیگری است که برای هدایت و اصلاح تمرینات فردی ورزشکاران از سنسورهای ضبط حرکت در لباس ورزشی استفاده می‌کند و درست مثل یک مربی ورزشکاران را هدایت می‌کند.

با توجه به اینکه هوش مصنوعی در صنعت ورزش وارد شده پس با پیشرفت‌های بیشتر هوش مصنوعی سنسورها، پردازنده‌ها و الگوریتم‌ها از ظرافت بیشتری برخوردار می‌شوند و مخاطب تجربه غنی‌تری را به دست می آورد حتی ممکن است هوش مصنوعی شکل بازی، مشاهده بازی و بازاریابی در صنعت ورزش را در سراسر جهان تغییر دهد. با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در زمینه ورزش، عدم‌استفاده از آن به معنای  دور ماندن و عدم پیشرفت در این صنعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *