محققان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا اخیرا موفق به کشف یک پروتئین شده‌اند که ظاهرا بعد از بین رفتن فولیکول مو (Follicle) کنترل امور را بدست می‌گیرد. اطلاعات بدست آمده از این تحقیقات ممکن است در آینده برای معکوس‌سازی روند ریزش مو و تحریک رشد دوباره موی سر کارآمد باشد.
گفتنی است پروتئین مورد بحث که تحت نام TGF-بتا شناخته می‌شود، یک پروتئین سیگنال‌دهنده به شمار می‌رود که تقسیم سلولی جهت رشد و مرگ سلول‌ها را تنظیم می‌کند.
البته TGF-بتا وظایف مهم دیگری مانند ترمیم جراحات را هم به عهده دارد، همچنین سلول‌های سرطانی با سرقت عملکرد این پروتئین می‌توانند به فرایند رشد بی‌رویه دست یابند. در چنین حالتی بود که محققان متوجه شدند TGF-بتا چگونه وظایف خود در داخل سلول‌های فولیکول مو را گسترش می‌دهد.
 به گفته «شی‌شوان وانگ»، یکی از محققان حاضر در این پژوهش پروتئین TGF-بتا در حقیقت دو نقش متضاد دارد زیرا هم به فعال‌سازی سلول‌های فولیکول مو می‌پردازد و هم در ادامه موجب ایجاد آپوپتوز یا مرگ سلولی می‌شود.

پروتئین TGF-بتا و ارتباط آن با ریزش مو
دانشمندان در ادامه متوجه شدند این دو عملکرد متضاد پروتئین TGF-بتا از طریق سطح یا میزان پروتئین تنظیم می‌شوند. بدین ترتیب با به کارگیری میزان مناسبی از پروتئین مذکور می‌توان تقسیم سلولی را فعال و تحریک رشد مو را آغاز کرد.
با این حال مقدار بیش از اندازه این پروتئین تاثیر عکس دارد و با سبب شدن مرگ سلولی، باعث ریزش مو و در نهایت طاسی سر می‌شود.
البته به گفته محققان نکته مهم این است که فرایند و عملکردهای مورد اشاره قرار گرفته یک طرفه نیستند. علت امر مذکور این است که ریشه سلول‌های مو هنوز در جای خود قرار دارند و منتظر فعال‌سازی دوباره هستند.
 هرچند تحریک دوباره این سلول‌ها و درمان ریزش مو به واسطه TGF-بتا همچنان نیازمند تحقیقات تکمیلی در زمینه چگونگی فعال‌سازی و چگونگی پیوند با ژن‌های مرتبط است.
به گفته وانگ، یک فولیکول مو حتی وقتی که خود را از بین می‌برد، ذخیره سلولی آن همچنان پابرجا خواهد ماند. این باقی مانده سلولی با دریافت سیگنال مناسب می‌تواند فرایند بازسازی را آغاز کند تا فولکول جدید تولید شود؛ امری که می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مرتبط با موی سر نظیرآلوپسی سودمند باشد.‌