مریم میرزاخانی، ملکه ریاضی جهان و برنده مهم‌ترین جایزه جهانی این رشته است. یک بانوی ایرانی که تا نوجوانی هم اطلاعی از نبوغش نداشته است. او را با پشتکار خارق‌العاده، تواضع ستودنی و عشق به آموختن می‌شناسیم. کسی‌ که کم حرف می‌زد، روی زندگی خانوادگی، تربیت فرزند و تدریس تمرکز کرد. حتی وقتی مبتلا به سرطان شد روحیه‌اش را از دست نداد، تا آخرین لحظه ادامه داد. میرزاخانی فقط یک شخصیت علمی ساده نبود. او الهام‌بخش تمام زنان جهان در مسیر پیشرفت بود. کسی‌ که بزرگترین ریاضی‌دانان دنیا افتخار شاگردی و همکلاسی بودن با او را دارند. مستند «اسرار سطح، چشم‌انداز ریاضی مریم میرزاخانی» که نمره بسیار بالای  ۸.۶ را از کاربران سایت IMDB گرفته، داستان زندگی و تلاش‌های این بانوی بزرگ ایرانی است. داستان او از شروع راهش با شرکت در المپیادهای ریاضی است، حضور در تصادف تلخی که منجر به فوت نوابغ ریاضی و برنده‌های المپیادهای جهانی مثل مرحوم رضا صادقی و مجروح شدن میرزاخانی و دوستانش شد. (برای تماشا با دوبله فارسی کلیک کنید)

از دبیرستان‌های تهران تا قله ریاضی جهان

در ادامه مستند هم شاهد درخشش او در مراکز علمی، ایده‌های درخشانش برای توسعه ریاضی در جهان به‌خصوص حوزه ریاضی محض و محاسبه سطح اجرام چندبعدی، در کنار فعالیت‌های درخشان برای ایجاد خودباوری در زنان برای این‌ که بدانند در این دانش هیچ‌ چیزی از مردان کم ندارند، هستیم. دوستان، خانواده، اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی میرزاخانی در این مستند از ویژگی‌های علمی، دستاوردهای ویژه و سبک زندگی منحصر به فردش سخن می‌گویند. داستان ازدواج، تربیت فرزند، خانواده‌دوستی و همه چیزهایی که او در آن‌ها عالی بود و در عین حال به مسیرش در ریاضی به‌رغم بیماری و مسئولیت‌های متعدد ادامه داد. (برای تماشای رایگان با دوبله فارسی اختصاصی کلیک کنید)

نگاه زیبای میرزاخانی به زندگی

میرزاخانی نگاه جالبی هم به‌ زندگی داشت. چند ماهی از فوت میرزاخانی می‌گذشت که دانشگاه استنفورد مراسم بزرگداشتی برای او برگزار کرد. در این جلسه، همسر مریم میرزاخانی، یان وندراک، سخنرانی کوتاهی داشت و طی آن به برخی ویژگی‌های مریم اشاره کرد. در بخشی از صحبت‌ها او نقل قولی از مریم میرزاخانی بیان کرد که می‌تواند درس جالبی برای همه ما در زندگی باشد. یان وندراک گفت: «… زمانی که درباره بدشانسی او در زندگی و ابتلا به سرطانش صحبت شد، او گفت که خب زندگی منصفانه نیست. وقتی من با بهره هوشی بالا در یک خانواده دوست‌داشتنی و در میان مردمی خوب به دنیا آمدم، هیچ گله‌ای درباره منصفانه نبودن دنیا نکردم. در حالی که بسیاری از مردم جهان چنین چیزهایی را ندارند. حالا چرا بخواهم گله و شکایت بکنم؟» همین جمله نشان می‌دهد او در زندگی چه معنای زیبایی را پیدا کرده و چقدر دقیق و متواضعانه، بدون آن‌که طلبکار سرنوشت باشد سعی کرده در زمان کوتاهی که در این دنیاست بشریت را یک گام به‌ جلو ببرد. او سهم خودش را برای زندگی و پیش‌برد جهان ما ایفا کرد، فارغ از این‌که سرنوشت با او چه خواهد کرد. این روزها کمابیش در سالروز درگذشت او هستیم و «اسرار سطح» فرصت خوبی برای شناخت این شخصیت برجسته کشورمان است. 

>>> لینک تماشای مستند مریم میرزاخانی

نکته ۱: برای تماشای فیلم با اینترنت همراه نیازی به خرید اشتراک ندارید. (حجم مصرفی شما تمام بهاء می‌شود). فقط کافی است برای تماشای بهتر آخرین خبرتان را به روز کنید.  

نکته ۲: اگر می‌خواهید با تلویزیون هوشمند فیلم تماشا کنید کافی‌ست اینترنت همراه را روی تلویزیون هات‌اسپات کنید و «بس مارک» را در مرورگرتان جست‌وجو کنید.

نکته ۳: اگر هم از اینترنت خانگی استفاده می‌‌کنید می‌توانید با کمترین قیمت ممکن یک اشتراک بگیرید. در این حالت حجم اینترنت مصرفی شما نیم بهاء خواهد بود.       

برای تماشای فیلم و سریال‌های بیشتر به بخش «سینما و چهره» بس مارک بروید. این پیشنهادها را هم از دست ندهید: 

.

.

.

.

.