نتایج یک مطالعه جدید بین المللی که در آن مجموعه‌ای از عکس‌های افراد شبیه به هم همراه با تجزیه و تحلیل DNA، مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان می دهند که شباهت شدید چهره افراد، می تواند به نوعی نشانگر وضعیت ژنتیکی مشابه در آن ها باشد.
امروزه به دلیل گسترش شبکه جهانی وب و امکان تبادل تصاویر انسان ها در سراسر سیاره، بارها پیش می آید که افرادی با چهره های مشابه یکدیگر مورد شناسایی قرار گیرند. در مطالعه ای که در این خصوص صورت گرفته، پژوهشگرانی از از موسسه تحقیقات لوسمی جوزپ کارراس اسپانیا، تصمیم گرفتند، این شباهت ها را در سطح مولکولی نیز مورد بررسی قرار دهند.
به گفته آن ها، مطالعه ما با نشان دادن این که افرادی با چهره های بسیار شبیه به هم، ممکن است ژنوتیپ های مشابهی داشته باشند، در عین این که وضعیت اپی ژنوم و میکروبیوم آن ها ممکن است ناسازگار باشد، بینشی نادر از شباهت انسان ها به یکدیگر را ارائه می دهد.
آن ها برای انجام تحقیق جالب توجه خود، از آثار عکاسی هنرمندی کانادایی به نام فرانسوا برونل استفاده کردند. این هنرمند از سال ۱۹۹۹ به بعد در سراسر جهان عکس‌هایی از انسان های با چهره مشابه را جمع آوری کرده است. به گزارش سیناپرس، محققان با استفاده از سه الگوریتم مختلف تشخیص چهره، معیاری عینی از شباهت را برای این جفت ها تعیین کردند.

افرادی که دارای چهره مشابه بودند، علاوه بر تکمیل یک پرسشنامه جامع بیومتریک و سبک زندگی، نمونه بزاق خود را برای تجزیه و تحلیل DNA در اختیار محققان قرار دادند.
نتایج بررسی ها نشان داد که این افراد ژنوتیپ های مشابهی دارند، اگرچه در شاخصی موسوم به متیلاسیون DNA و همچنین وضعیت میکروبیوم متفاوت هستند. 
علاوه بر این، ویژگی‌های فیزیکی مانند وزن و قد، و همچنین ویژگی‌های رفتاری مانند سیگار کشیدن و تحصیلات، در جفت‌های شبیه به هم مرتبط بودند. 
در مجموع، نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که وضعیت ژنتیکی مشترک نه تنها به ظاهر فیزیکی مشابه منجر می شود، بلکه ممکن است بر عادات و رفتار مشترک نیز تأثیر بگذارد.
این یافته ها که بینشی منحصر به فرد را از ویژگی های مولکولی ارائه کرده که به طور بالقوه بر مشابهت ساختار چهره برخی انسان ها تأثیر می گذارند، در مجله Cell Reports منتشر شده اند.